Přehlcení trhu F1 simulátory? ![]() ![]() ![]() Sezóna jen z roku 1999 Pravdou je, že F1RC vlastně nic podstatně nového nepřináší. Hned po spuštění hry na nás čeká netradiční intro s rockovou hudbou a následně i menu se dost liší od toho z MGPRS2. Je však přehledné, intuitivní a i přes velké množství všelijakých nastavení a voleb se v něm snadno orientuje. Na výběr jsou vcelku tradiční volby - Single Race - jeden závod (ocitáte se přímo na startu), Grand Prix - kompletní závod (včetně tréninků a kvalifikace), Championship - celý šampionát, Time Attack - jízda na čas a dokonce i Private Trials - což je něco jako testování. Pak na vás čeká výběr týmu, jezdce, tratě atd. Je nutno podotknout, že hra má na rozdíl od MGPRS2 oficiální licenci, ovšem jen ze sezóny 1999. Všechny údaje jsou tak brány k této sezóně, což je sice určitý handicap vůči simulátoru F1 Championship Season 2000 EA, ale Grand Prix 3 (GP3) má zase jen ze sezóny 1998 (i když v létě se očekává přídavek s aktualizací k roku 2000). Na druhou stranu jsou v simulátoru téměř všechny tratě, na kterých se v současnosti závody F1 jezdí, takže tu najdete již i okruh Sepang z Malajsie (začalo se na něm jezdit právě v roce 1999), ale zase chybí od loňska obsažená trať z USA. ![]() Klasické volby v menu Hned na začátek si odbydu v rychlosti několik víceméně povinných informací. Ve hře si můžete 4 základní nastavení reality jízdy - začátečník, amatér, pro a expert. Navíc si míru této reality můžete nastavit podle sebe kombinací dvou nastavení - úrovní ABS a protikluzu. Jde o velmi důležité nastavení, které výrazně ovlivňuje realitu jízdy. Podobně si můžete nastavit úroveň svých soupeřů v závodě, bohužel pouze v oněch čtyřech základních nastaveních. Trochu zamrzí, že nejde nastavit umění soupeřů řekněme po procentech, protože výkonnostní rozdíly v oněch úrovních jsou dost velké. Další nastavení umožňuje zvolit si délku závodu - 3 kola nebo 10-25-50 až 100 % délky skutečného závodu. Důležitá je i volba počasí - od slunečna přes zataženo až po déšť. Stejně tak můžete nechat volbu počasí na náhodě, a to se pak může stát, že se počasí během závodu mění. Dokonce se může stát, že jsou rozdíly v počasí na jednotlivých úsecích tratě - někde prší, jinde je jasno. F1RC jde až do takových detailů, jako je vyjíždění „suchých“ stop na mokré trati. ![]() ![]() ![]() Barrichello zrovna nesmyslným manévrem sestřelil Ralfa Schumachera, který se sice později vrátí do závodu, ale bez šance na slušné umístění. Žádné sekání při startu závodu Co vás uchvátí ihned po startu, je vynikající grafická úroveň hry, zvláště když si nastavíte všechny detaily na maximum. Je jasné, že k tomu potřebujete slušný počítač, ale po snížení detailů se dá hrát v pohodě i na nějaké čtyřstovce Celeronu. Grafický engine nazvaný Revenge toho umí opravdu hodně a podporuje všechny moderní grafické efekty a vychytávky. Modely aut jsou vymodelovány z více než 1 500 polygonů a jsou nejhezčí, co jsem kdy v F1 simulátorech viděl. Také okolí tratě působí naprosto věrně, zvláště pokud si nastavíte maximální vzdálenost dohledu (1 500 metrů). ![]() K namodelování samotných tratí byl použit satelitní systém GPS (Global Positioning Systém), což se na věrnosti tratí muselo projevit. Hnidopichové určitě budou tvrdit, že „támhle“ to má být trochu jinak, jinde má být větší převýšení atd. Hádat se s nimi nemá smysl a koneckonců nejde ani rozhodnout, co je pravda. Subjektivně vzato - osobně jsem v F1RC nenašel jedinou trať, kde něco nesedělo. Jak říkám, jde o subjektivní názor, ale recenzování F1 simulátorů je bohužel jen o subjektivních dojmech. Abych to uzavřel - i věrnost tratí považuji na vynikající. ![]() ![]() ![]() Montoya si dlouho vede skvěle, ale pak následuje kolize s Verstappenem při pokusu o předjetí o jedno kolo. Z obýváku slyším nereprodukovatelné nadávky :) Nastavení v depu a rozdíly mezi formulemi Na poměry v F1 simulátorech je pěkně udělaný pit stop, který je kompletně ve 3D, a také komunikace s pitem přes rádio během závodu působí věrně. Popis možností nastavení vašeho monopostu v garáži by vydal na samostatný článek a myslím, že nemá cenu se o tom podrobněji rozepisovat. Zkrátka nastavit jde prakticky všechno a vemte jed na to, že to má vliv na jízdní vlastnosti. A pokud se v těch datech vyznáte, máte možnost čerpat údaje i z telemetrie. Při volbě týmu berte ohled na to, že jednotlivé formule od sebe liší výkonově. Ferrari nebo McLaren jsou tak výrazně ![]() Slušně udělané je i poškození vozu včetně srážek. I v tomto směru však zůstává jeden problém společný všem F1 simulátorům - z vozů odlétávají jen velké části - kola, přítlačná křídla atd. Tedy žádné drobnosti, ale budiž, je to jistě složité namodelovat. Výborným způsobem je udělán replay, u kterého si můžete volit z X pohledů, přepínat se do jiných vozů, přehrávat si akce zpomaleně atd. Důležité je, jak velkou velikost pro nahrávání replaye si nastavíte. Defaultní je totiž pouze 1 MB, což nestačí ani na jedno kolo závodu. Pokud si chcete nahrát celý závod, nastavte něco kolem 100 MB. ![]() ![]() ![]() Je zhruba polovina závodu a podle předpovědi skutečně začíná pršet. M. Schumacher si vymění vedoucí pozice s Coulthardem, ten ho pak opět mistrovským manévrem předjíždí a začíná mu ujíždět. Zlepšuje se mi nálada … Proč ne opravdový zvuk motoru? Až doposud jsem z větší části pouze referoval o možnostech a vlastnostech F1RC. Je na čase přejít k osobním dojmům a začnu výtkami. Jsou pouze dvě věci, které bych F1RC vytkl. První výhrada směřuje ke zvuku motoru, který si rozhodně představuji jinak. Je až s podivem, že nikdo není schopen věrně nasamplovat zvuk motoru z formule, protože problémy s věrností zvuku motoru mají všechny simulátory F1. Po delším hraním se sice na ten zvuk dá zvyknout, ale rozhodně to není žádná sláva. Ještě malá drobnost ve srovnání s konkurencí - oproti GP3 jsou slyšet i zvuky ostatních motorů, ne jen váš. K ostatním zvukům už výhrady nemám. Schumacher dělá další jezdeckou chybu (mimochodem už třetí za poslední dva závody) a je jasné, že na Coultharda dneska nemá. ![]() ![]() ![]() Slabší umělá inteligence Jasně největším problémem F1RC je umělá inteligence (AI). Když jsem dostal k dispozici první tzv. review verzi hry (z níž mimochodem recenzovali hru všechny ostatní herní magazíny - pozn.ed.), docela jsem se zhrozil a raději si počkal na další. Druhá review verze už je totožná s konečnou verzí a podle mého odhadu se umělá inteligence zlepšila tak o 70%. I těch zbylých 30% vás ale dokáže pěkně vytočit. ![]() Vrcholem je pak situace, kdy dojde k hromadné srážce a na silnici zůstane stát několik vozidel. Ty další, co k nim přijíždí, ale nedokážou správně analyzovat situaci a jednoduše hromadnou srážku rozšíří. Kdybych měl jednou větu shrnout problém umělé inteligence v F1RC, pak bych konstatoval, že soupeři neumí správně reagovat na nenadálou situaci. Naštěstí jsou si tohoto problému u Ubisoftu vědomi a na půlku dubna (přesně na 16.4.) je naplánováno vydání opravného patche týkajícího se především AI. Těsně před koncem odpadá letošní smolař Frentzen a na třetí místo se tak dostává nadějný Heidfeld. O vítězství Coultharda i druhém místě Schumachera už není pochyb. ![]() ![]() ![]() Jízdní vlastnosti Byl bych ale nerad, kdyby tato recenze vyzněla jako negativní, a tak jsem si to nejlepší nechal až po výtkách. Když pominu problémy s AI, pak je F1RC naprosto úchvatný F1 simulátor, u kterého jsem poprvé zažil v jiných F1 simulátorech nevídané pocity z jízdy. Naprosto strhující je okamžitý dojem ze zrychlení a rychlosti, který mi v jiných hrách tak chybí. Skvěle nasimulované jízdní vlastnosti vás navíc nutí jezdit zatáčky na hranici smyku a akcelerovat zase musíte s rozmyslet, jinak nebezpečně a zbytečně protáčíte kola. Ten pocit při průjezdu zatáčkou, kdy cítíte, že jen malinké škubnutí volantem nebo o trochu víc přidaný plyn znamenají nevyhnutelné hodiny a opuštění tratě, to je v F1RC opravdu něco fantastického. Na styl jízdy brzda-plyn-brzda-plyn rovnou zapomeňte, zrovna jako na ovládání na klávesnici. Víc to popisovat nebudu - uvěříte, až si to vyzkoušíte na vlastní kůži. Zkrátka jízdní vlastnosti a hlavně pocity z jízdy je to, co posouvá F1RC na absolutní špičku mezi simulátory. Jak hrát přes internet? ![]() Vůbec obrovská otevřenost simulátorů od Ubisoftu je další věcí, která výrazně zvyšuje popularitu mezi hráči. S trochou schopností jde ve hře změnit spousta věcí počínaje zvuky, přes reklamy na autech až po jazykovou lokalizaci. Sem nesměřuji náhodou, protože na světě je už i čeština do F1RC, kterou mají na svědomí lidé ze serveru F1online.cz. Tito formuloví „maniaci“ hrají přes rok jejich vlastní šampionát F1 přes internet, a to, že teprve teď opustili MGPRS2 právě kvůli přechodu na F1RC, o něčem také svědčí. Závod v Interlagosu právě skončil a nic podstatného už se nestalo. Vyhrál můj favorit Coulthard a snížil tak náskok Schumachera v celkovém hodnocení. Všude se uvádí, že Schumi je na vodě králem, ale v Brazílii mu závod příliš nevyšel. ![]() ![]() ![]() Resumé I já jsem na konci recenze a přemýšlím, který F1 simulátor mi zase přinutí napsat na něj recenzi. Obávám se, že to bude zase až další kousek od Ubisoftu, protože F1RC nasadil měřítko hodně vysoko. A pokud připravovaný patch (mimochodem, opravných patchů na GP3 taky vyšlo dost) dá zapomenout na problémy s umělou inteligencí, pak se může jít konkurence v podobě Grand Prix 3 nebo F1 Championship Season 2000 bodnout. Ale stejně stále čekám, kdy se v některém F1 simulátoru objeví třeba safety car. Že by právě to byl ten důvod, abych si dal práci hru zrecenzovat? ![]() P.S. Asi jsem jeden z mála, kdo nefandí Schumacherovi, ale je mi fakt hrozně nesympatický, takže mě ušetřete mailů na tohle téma, za což předem děkuji :)
|
3. 4. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |
Další závody formulí F1 Racing Championship přichází s ambicemi navázat na úspěch svých předchůdců. Uspěl UbiSoft i letos?
