F1 Racing Championship - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

F1 Racing Championship - recenze

3. 4. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Další závody formulí F1 Racing Championship přichází s ambicemi navázat na úspěch svých předchůdců. Uspěl UbiSoft i letos?


F1 Racing Championship - recenze

Autor: Leon
Publikováno: 4.dubna 2001

 Přehlcení trhu F1 simulátory?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při pohledu na název hry si asi hodně z vás řekne - hm, zase další simulátor F1. Ano, je pravda, že obstojných F1 simulátorů vyšlo za poslední rok nejméně šest. Z nich jsem tři přímo recenzoval a ostatní alespoň zkoušel, ale psát o nich se mi již nechtělo, protože recenzovat stále dokola téměř stejné hry mi příliš nebaví. Ale F1 Racing Championship (F1RC) jsem si uniknout nenechal, neboť to měl být právě ten simulátor, který bude vynikat nad ostatními. Asi se ptáte, proč zrovna F1RC. Odpověď je jednoduchá - hru má na svědomí Ubisoft, který má velké renomé v tomto oboru.

Vše začalo v roce 1996, kdy Ubisoft vydal první F1 simulátor s podporou 3D karet - F1 Racing Simulation, a velkého úspěchu se dočkalo i pokračování ze září 1999 - Monaco Grand Prix Racing Simulation 2 (MGPRS2), a to přesto, že hra neměla oficiální licenci! Jenže MGPRS2 vynikala na svou dobu bezkonkurenčním fyzikálním enginem a pro hraní přes internet to byla jasně nejlepší volba. Nyní přišel na svět třetí díl - F1 Racing Championship - s cílem navázat na úspěch svých předchůdců. Není proto divu, že jsem vývoj F1RC pečlivě sledoval a nakonec se pustil i do této recenze.

Trochu mi mrzí, že mi psaní této recenze časově vyšlo zrovna na skutečný závod F1 v brazilském Interlagosu. No co se dá dělat, po očku sice sleduji závod vedle na televizi, ale jinak budu pokračovat v psaní. Právě proběhl start, Häkkinen zůstal stát na startu a na trať kvůli tomu vyráží safety car.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Sezóna jen z roku 1999
Pravdou je, že F1RC vlastně nic podstatně nového nepřináší. Hned po spuštění hry na nás čeká netradiční intro s rockovou hudbou a následně i menu se dost liší od toho z MGPRS2. Je však přehledné, intuitivní a i přes velké množství všelijakých nastavení a voleb se v něm snadno orientuje. Na výběr jsou vcelku tradiční volby - Single Race - jeden závod (ocitáte se přímo na startu), Grand Prix - kompletní závod (včetně tréninků a kvalifikace), Championship - celý šampionát, Time Attack - jízda na čas a dokonce i Private Trials - což je něco jako testování.

Pak na vás čeká výběr týmu, jezdce, tratě atd. Je nutno podotknout, že hra má na rozdíl od MGPRS2 oficiální licenci, ovšem jen ze sezóny 1999. Všechny údaje jsou tak brány k této sezóně, což je sice určitý handicap vůči simulátoru F1 Championship Season 2000 EA, ale Grand Prix 3 (GP3) má zase jen ze sezóny 1998 (i když v létě se očekává přídavek s aktualizací k roku 2000). Na druhou stranu jsou v simulátoru téměř všechny tratě, na kterých se v současnosti závody F1 jezdí, takže tu najdete již i okruh Sepang z Malajsie (začalo se na něm jezdit právě v roce 1999), ale zase chybí od loňska obsažená trať z USA.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Safety car brzy opouští trať a před dosud vedoucího Michaela Schumachera se pěkným manévrem dostal Montoya, což hlasitě kvituje můj otec, který závod sleduje v obýváku. Montoya je totiž jeho „kůň“, zatímco můj favorit David Coulthard se zatím drží na třetím místě.


 Klasické volby v menu
Hned na začátek si odbydu v rychlosti několik víceméně povinných informací. Ve hře si můžete 4 základní nastavení reality jízdy - začátečník, amatér, pro a expert. Navíc si míru této reality můžete nastavit podle sebe kombinací dvou nastavení - úrovní ABS a protikluzu. Jde o velmi důležité nastavení, které výrazně ovlivňuje realitu jízdy. Podobně si můžete nastavit úroveň svých soupeřů v závodě, bohužel pouze v oněch čtyřech základních nastaveních. Trochu zamrzí, že nejde nastavit umění soupeřů řekněme po procentech, protože výkonnostní rozdíly v oněch úrovních jsou dost velké. Další nastavení umožňuje zvolit si délku závodu - 3 kola nebo 10-25-50 až 100 % délky skutečného závodu.

Důležitá je i volba počasí - od slunečna přes zataženo až po déšť. Stejně tak můžete nechat volbu počasí na náhodě, a to se pak může stát, že se počasí během závodu mění. Dokonce se může stát, že jsou rozdíly v počasí na jednotlivých úsecích tratě - někde prší, jinde je jasno. F1RC jde až do takových detailů, jako je vyjíždění „suchých“ stop na mokré trati.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Barrichello zrovna nesmyslným manévrem sestřelil Ralfa Schumachera, který se sice později vrátí do závodu, ale bez šance na slušné umístění.

 Žádné sekání při startu závodu
Co vás uchvátí ihned po startu, je vynikající grafická úroveň hry, zvláště když si nastavíte všechny detaily na maximum. Je jasné, že k tomu potřebujete slušný počítač, ale po snížení detailů se dá hrát v pohodě i na nějaké čtyřstovce Celeronu. Grafický engine nazvaný Revenge toho umí opravdu hodně a podporuje všechny moderní grafické efekty a vychytávky. Modely aut jsou vymodelovány z více než 1 500 polygonů a jsou nejhezčí, co jsem kdy v F1 simulátorech viděl. Také okolí tratě působí naprosto věrně, zvláště pokud si nastavíte maximální vzdálenost dohledu (1 500 metrů).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příznivě hodnotím i to, že se ve hře nijak výrazně nesnižuje framerate, což byl problém třeba u F1 2000 při startu. Určité výhrady mám pouze k nejpoužívanějšímu pohledu při hraní - pohledu z kokpitu. Samotný kokpit je totiž ochuzen o spoustu detailů, ale aspoň působí přirozeně velikost volantu, která byla v GP3 nepřiměřená. Ale celkově se mi jeví grafický engine jako nejlepší, který je momentálně v F1 simulátorech k dispozici.

K namodelování samotných tratí byl použit satelitní systém GPS (Global Positioning Systém), což se na věrnosti tratí muselo projevit. Hnidopichové určitě budou tvrdit, že „támhle“ to má být trochu jinak, jinde má být větší převýšení atd. Hádat se s nimi nemá smysl a koneckonců nejde ani rozhodnout, co je pravda. Subjektivně vzato - osobně jsem v F1RC nenašel jedinou trať, kde něco nesedělo. Jak říkám, jde o subjektivní názor, ale recenzování F1 simulátorů je bohužel jen o subjektivních dojmech. Abych to uzavřel - i věrnost tratí považuji na vynikající.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Montoya si dlouho vede skvěle, ale pak následuje kolize s Verstappenem při pokusu o předjetí o jedno kolo. Z obýváku slyším nereprodukovatelné nadávky :)

 Nastavení v depu a rozdíly mezi formulemi
Na poměry v F1 simulátorech je pěkně udělaný pit stop, který je kompletně ve 3D, a také komunikace s pitem přes rádio během závodu působí věrně. Popis možností nastavení vašeho monopostu v garáži by vydal na samostatný článek a myslím, že nemá cenu se o tom podrobněji rozepisovat. Zkrátka nastavit jde prakticky všechno a vemte jed na to, že to má vliv na jízdní vlastnosti. A pokud se v těch datech vyznáte, máte možnost čerpat údaje i z telemetrie. Při volbě týmu berte ohled na to, že jednotlivé formule od sebe liší výkonově. Ferrari nebo McLaren jsou tak výrazně Zvětšit zdroj: tisková zpráva rychlejší než třeba Minardi. A formule se od sebe neliší jen výkonově - F1RC na rozdíl od MGPRS2 podporuje i sedmý převodový stupeň u formulí, které ho používají (opět třeba Ferrari nebo McLaren). A pozitivně hodnotit musím i možnost ovládat manuálně spojku.

Slušně udělané je i poškození vozu včetně srážek. I v tomto směru však zůstává jeden problém společný všem F1 simulátorům - z vozů odlétávají jen velké části - kola, přítlačná křídla atd. Tedy žádné drobnosti, ale budiž, je to jistě složité namodelovat. Výborným způsobem je udělán replay, u kterého si můžete volit z X pohledů, přepínat se do jiných vozů, přehrávat si akce zpomaleně atd. Důležité je, jak velkou velikost pro nahrávání replaye si nastavíte. Defaultní je totiž pouze 1 MB, což nestačí ani na jedno kolo závodu. Pokud si chcete nahrát celý závod, nastavte něco kolem 100 MB.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Je zhruba polovina závodu a podle předpovědi skutečně začíná pršet. M. Schumacher si vymění vedoucí pozice s Coulthardem, ten ho pak opět mistrovským manévrem předjíždí a začíná mu ujíždět. Zlepšuje se mi nálada …


 Proč ne opravdový zvuk motoru?
Až doposud jsem z větší části pouze referoval o možnostech a vlastnostech F1RC. Je na čase přejít k osobním dojmům a začnu výtkami. Jsou pouze dvě věci, které bych F1RC vytkl. První výhrada směřuje ke zvuku motoru, který si rozhodně představuji jinak. Je až s podivem, že nikdo není schopen věrně nasamplovat zvuk motoru z formule, protože problémy s věrností zvuku motoru mají všechny simulátory F1. Po delším hraním se sice na ten zvuk dá zvyknout, ale rozhodně to není žádná sláva. Ještě malá drobnost ve srovnání s konkurencí - oproti GP3 jsou slyšet i zvuky ostatních motorů, ne jen váš. K ostatním zvukům už výhrady nemám.

Schumacher dělá další jezdeckou chybu (mimochodem už třetí za poslední dva závody) a je jasné, že na Coultharda dneska nemá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Slabší umělá inteligence
Jasně největším problémem F1RC je umělá inteligence (AI). Když jsem dostal k dispozici první tzv. review verzi hry (z níž mimochodem recenzovali hru všechny ostatní herní magazíny - pozn.ed.), docela jsem se zhrozil a raději si počkal na další. Druhá review verze už je totožná s konečnou verzí a podle mého odhadu se umělá inteligence zlepšila tak o 70%. I těch zbylých 30% vás ale dokáže pěkně vytočit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Napřed uvedu nějaké údaje o AI přímo od Ubisoftu: každý pilot v F1RC má svou inteligenci, svoje vlastnosti a přednosti, navíc se prý od vás při závodě učí a podle toho mění svou inteligenci. Zní to sice hezky, ale realita je někde jinde. Pravda je, že vaši soupeři jezdí ideální dráhu a jezdí ji velice dobře. Pokud si nastavíte obtížnost soupeřů blízko své výkonnosti, bude vám dělat problém je i předjet. A v tom je právě zakopaný pes. Jak asi víte, nejčastěji se předjíždí „na brzdy“ na konci některé rovinky. Když předjížděný jezdec vidí, že se tam před něj natlačil někdo jiný, měl by ho před sebe pustit. Ale v F1RC se na to nějak nehledí. Předjížděný jezdec na jiné kašle a jede si svou trasu. Že z toho plyne nevyhnutelná srážka, je vám asi jasné. Ještě víc to vytočí, když ho konečně předjedete a pak se vám soupeř při některém brzdění před zatáčkou „podívá do kufru“ (asi jako Verstappen Montoyovi ). V tom okamžiku mám chuť přestat hrát.

Vrcholem je pak situace, kdy dojde k hromadné srážce a na silnici zůstane stát několik vozidel. Ty další, co k nim přijíždí, ale nedokážou správně analyzovat situaci a jednoduše hromadnou srážku rozšíří. Kdybych měl jednou větu shrnout problém umělé inteligence v F1RC, pak bych konstatoval, že soupeři neumí správně reagovat na nenadálou situaci. Naštěstí jsou si tohoto problému u Ubisoftu vědomi a na půlku dubna (přesně na 16.4.) je naplánováno vydání opravného patche týkajícího se především AI.

Těsně před koncem odpadá letošní smolař Frentzen a na třetí místo se tak dostává nadějný Heidfeld. O vítězství Coultharda i druhém místě Schumachera už není pochyb.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


 Jízdní vlastnosti
Byl bych ale nerad, kdyby tato recenze vyzněla jako negativní, a tak jsem si to nejlepší nechal až po výtkách. Když pominu problémy s AI, pak je F1RC naprosto úchvatný F1 simulátor, u kterého jsem poprvé zažil v jiných F1 simulátorech nevídané pocity z jízdy. Naprosto strhující je okamžitý dojem ze zrychlení a rychlosti, který mi v jiných hrách tak chybí. Skvěle nasimulované jízdní vlastnosti vás navíc nutí jezdit zatáčky na hranici smyku a akcelerovat zase musíte s rozmyslet, jinak nebezpečně a zbytečně protáčíte kola. Ten pocit při průjezdu zatáčkou, kdy cítíte, že jen malinké škubnutí volantem nebo o trochu víc přidaný plyn znamenají nevyhnutelné hodiny a opuštění tratě, to je v F1RC opravdu něco fantastického.

Na styl jízdy brzda-plyn-brzda-plyn rovnou zapomeňte, zrovna jako na ovládání na klávesnici. Víc to popisovat nebudu - uvěříte, až si to vyzkoušíte na vlastní kůži. Zkrátka jízdní vlastnosti a hlavně pocity z jízdy je to, co posouvá F1RC na absolutní špičku mezi simulátory.

 Jak hrát přes internet?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bylo by záhodno zmínit se i o multiplayeru, vždyť tam byl Ubisoft ve svých předešlých simulátorech vždy dominantní. F1RC umožňuje hrát po síti až 22 hráčům najednou, ale nepodporuje přímo hraní přes internet. Celý háček je v tom, že FIA nepovolila Ubisoftu provozovat na internetu dedicated server určený pro online hraní přes internet. Ovšem server si můžete udělat svůj nebo se na nějaký přihlásit a stačí vám k tomu malý klient pro hraní online hraní (download - 1,3 MB). Sice to chce malinko snahy, ale výsledek pak stojí za to.

Vůbec obrovská otevřenost simulátorů od Ubisoftu je další věcí, která výrazně zvyšuje popularitu mezi hráči. S trochou schopností jde ve hře změnit spousta věcí počínaje zvuky, přes reklamy na autech až po jazykovou lokalizaci. Sem nesměřuji náhodou, protože na světě je už i čeština do F1RC, kterou mají na svědomí lidé ze serveru F1online.cz. Tito formuloví „maniaci“ hrají přes rok jejich vlastní šampionát F1 přes internet, a to, že teprve teď opustili MGPRS2 právě kvůli přechodu na F1RC, o něčem také svědčí.

Závod v Interlagosu právě skončil a nic podstatného už se nestalo. Vyhrál můj favorit Coulthard a snížil tak náskok Schumachera v celkovém hodnocení. Všude se uvádí, že Schumi je na vodě králem, ale v Brazílii mu závod příliš nevyšel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Resumé
I já jsem na konci recenze a přemýšlím, který F1 simulátor mi zase přinutí napsat na něj recenzi. Obávám se, že to bude zase až další kousek od Ubisoftu, protože F1RC nasadil měřítko hodně vysoko. A pokud připravovaný patch (mimochodem, opravných patchů na GP3 taky vyšlo dost) dá zapomenout na problémy s umělou inteligencí, pak se může jít konkurence v podobě Grand Prix 3 nebo F1 Championship Season 2000 bodnout. Ale stejně stále čekám, kdy se v některém F1 simulátoru objeví třeba safety car. Že by právě to byl ten důvod, abych si dal práci hru zrecenzovat?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Uvidíme, co nabídne F1 World Grand Prix 2000 od Eidosu, jejíž recenzi si u nás budete moci přečíst koncem tohoto týdne, ale žádné zázraky se asi očekávat nedají.

P.S. Asi jsem jeden z mála, kdo nefandí Schumacherovi, ale je mi fakt hrozně nesympatický, takže mě ušetřete mailů na tohle téma, za což předem děkuji :)

Leon
připravil: jd






Smarty.cz

Verdikt:

Z mého subjektivního hlediska momentálně nejlepší F1 simulátor na trhu, který si zatím kazí pověst jen nedoladěnou umělou inteligencí. Jinak mohu jen doporučit.

Nejnovější články