Ohlédnutí za F1 2000 Není to tak dávno, kdy společnost EA Sports vydala na svoji dobu docela slušně graficky zpracovaný a hratelný simulátor "efjedniček", F1 2000. Již tehdy bylo všem znalcům světa monopostů formule1 jasné, že co se týče kvality simulace, nejedná se o nijak výborný simulátor. Na druhou stranu F1 2000 zase nebyli žádnou prachsprostou arkádou, prostě dobře vytvořený mix realističnosti simulace a hratelnosti, určený nejen těm, kteří mají doma šuplík narvaný k prasknutí časopisy F1 Racing a na zdi plakát Schumiho v nadživotní velikosti. Byl to titul určený ostatním normálním hráčům počítačových her, nepoznamenaných oním báječným a vzrušujícím světem formulí 1, světem, kde se výkon motorů měří na stovky koní, kde se počet otáček motoru za minutu šplhá na trojnásobek toho, co "točí" vaše felicie, když se na dálnici snažíte v závratné rychlosti 160 kph předjet k smrti unuděného sasíka, který už neví, co by roupama dělal, a tak provokuje "pomalou jízdou" ve svém nabušeném meďáku, ve světě, kde se točí astronomické peníze, ve světě, kde slova adrenalin, nebezpečí, zranění a bohužel i smrt jsou často opakovanými pojmy.
zdroj:
tisková zpráva
I když mnozí skalní příznivci ultrarealistických simulací vyčítali F1 2000 právě onu malou dávku realističnosti fyzického modelu monopostu, přeci jen měla hra něco do sebe. Ať už to bylo zakoupenou licencí na všechny týmy a tratě, či pohledným grafickým zpracováním, nebo právě onou možností upravit si hru takříkajíc na tělo. Faktem zůstává, že hratelnost F1 2000 měla a má dodnes výbornou. Nebyli by to však chytří kluci z EA Sports, aby nedali ve jménu tradice vzniknout dalšímu, pokud možno co nejdříve vypuštěnému pokračování série formulí 1 a tak se není čemu divit, že zhruba po třičtvrtě roce se na naše milované počítače dostává další nová simulace "efjedniček", F1 Championship Season 2000.
Již první náznaky o hře, potvrzující použití enginu ze starých F1 2000, dali tušit tomu, že se nebude jednat o kompletně nově vytvořený simulátor. Na druhou stranu byli do éteru ze studií EA Sports vypouštěny zaručené informace o mnoha a mnoha vylepšeních starých F1 2000, až by se zdálo, že nové dílko by mělo být dokonalostí samou o sobě. Jaká je tedy skutečnost? Je opravdu F1 Championship Season 2000 tak kvalitní, jak tvrdí výrobce, či se jen jedná o pouhou vylepšenou kopii předešlého titulu?
Novinky - driving school F1 Championship Season 2000 je oproti předešlému titulu zcela nový pouze ve dvou aspektech. Prvním z nich je tréninkový mód. Vždy jsem si při hraní simulátorů F1 říkal, že by nebylo špatné, kdybych měl možnost zdokonalit svoji techniku jízdy nejen sledováním skutečných závodů formulí 1 v televizi, ale především nějakým výukovým módem v samotné hře. Jak je vidět, nejen já jsem si toto přál, a tak díky vzájemné komunikaci mezi EA Sports a jejími zákazníky došlo k implementaci tohoto žádaného elementu do samotné hry. Výsledkem je výborný nástroj nejen pro začínající virtuální jezdce, ale i pro ty pokročilejší. Pokud se začátečník učí, jak správně akcelerovat, či brzdit a zvládat zatáčky, aniž by vyletěl z dráhy, pokročilejší hráč již zkoumá, jak co nejefektivněji projet tu či onu šikanu, jak nasbírat cenné setiny vteřiny, či kdy začít brzdit a akcelerovat, aby byl výsledný čas co nejlepší.
zdroj:
tisková zpráva
Za pomoci instruktora se tak ve dvousedadlových speciálně upravených modelech monopostů budete zdokonalovat na celkem 18 tréninkových sekcích. Pokud se v prvních pár sekcích na okruhu Indianapolis v USA budete učit ty základní dovednosti v podobě akcelerace, včasného brždění a rychlého postřehu, na trati Monza v Itálii již okusíte prvních ostrých zatáček a šikan, či se budete snažit zajet celou trať v určeném časovém limitu. Před samotným absolvováním testování vám vždy instruktor ukáže, co je potřeba zvládnout, takže pokud nevíte, jak tu či onu šikanu projet, aniž byste nevyletěli z trati a přitom dosáhli šibeničního časového limitu, zkuste párkrát prostudovat techniku jízdy instruktora a uvidíte, že budete již o poznání úspěšnější. Za správně projetý úsek budete podle dosaženého času odměněni buď některou z medailí, či docela prudivou hláškou, ať si to radši ve vlastním zájmu zopakujete.
Posledních pár lekcí se již koná v Japonsku, na okruhu v Suzuce. Zde již budete testovat docela náročné úseky trati a pokud i zde uspějete, již nic vám nebrání v cestě zúčastnit se pravých závodů se vším, co s nimi souvisí.
Novinky - změny počasí Druhým zcela novým aspektem je implementace simulace reálného počasí. Již konečně tak okusíme na vlastní kůži, jaké je to jet v dešti třeba právě na Monze za monopostem jedoucím před námi. Ano, pokud jste si při pohledu na TV záběry z kokpitu pilotů při závodech odehrávajících v dešti říkali, jak může jezdec jedoucí hned za jiným něco vidět, natož řídit 850 koní, nyní dostanete odpověď v podobě docela kvalitní simulace typu "vodní clona". Krom možnosti výběru počasí typu sucho/mokro/proměnlivo máte rovněž na výběr volbu "Season 2000", což je docela reálná simulace skutečného počasí během celého šampionátu.
Fyzikální model
zdroj:
tisková zpráva
Před chvílí jsem již naznačil, že předchůdce F1 Championship Season 2000 se nevyznačoval nějakou super realistickou simulací chování monopostu. Jak je to tedy s naším novým titulem? Již předem je dobré říci, že fyzikální model, jakkoliv parametricky modifikovatelný, nevystihuje zcela reálně chování skutečného monopostu F1, alespoň co mohu podle sebe říci (zatím jsem bohužel F1 neřídil), ovšem na druhou stranu zase nejde o žádnou arkádu. Prostě něco mezi. Na druhou stranu je fakt, že díky možnosti modifikace všemožných parametrů vozu si v této hře najde své jak naprostý začátečník, který si může zapnout asistenci snad všeho, takže pak mu stačí jen používat plyn/brzdu a sem tam líně zatočit, tak i ostřílený jezdec, který nezná jinou hodnotu parametrů asistence, než je off a může tak své nestoudné choutky ukojit v podobě docela masochistického chování vozu (rozuměj blížící se reálu).
Rovněž možnost přijít během závodu o různé části monopostu (ulomená křídla, zavěšení kol, kola...), což se okamžitě projeví na chování vozu, stejně tak jako ojeté či znečistěné pneumatiky od výletů mimo trať, přispívá k výborné hratelnosti. Realističnosti rovněž přidává například to, že se trať se během závodu postupně pogumovává, což je vizuálně docela pěkně provedeno. Rovněž i existence pěti různých pohledů kamer, stejně tak i fakt, že na AI ostatních jezdců si dali chlapíci v EA Sports opravdu záležet. F1 Championship Season 2000 využívá licenci, takže hráče jistě potěší existence reálných týmů s reálnými jezdci a reálnými tratěmi platnými pro sezónu 2000. Jistě si stejně jako já rádi zajezdíte za Michaela Schumachera ve Ferrari na trati Indianapolis v USA, kde se jelo vůbec poprvé právě až letošní sezónu, a budete se do zpětných zrcátek smát třeba právě oné finské patce (rozuměj Miku Hakkinenovi), který se vás bude neúspěšně snažit předjet (příznivci McLarenu prominou :-)
Umělá inteligence
zdroj:
tisková zpráva
Od minulého dílu byla AI spolujezdců opravdu znatelně vylepšena. Jezdci se chovají docela reálně, neútočí jen na vás, ale i na sebe zároveň, jejich styl jízdy je sice špičkový, ale díkybohu občas i chybují, což přidává hře na atmosféře. Rovněž tak fakt, že hvězdy typu M.Schumacher či M. Hakkinen jsou většinou na prvních pozicích a možnost parametrického navolení obtížnosti oponentů pomocí definice jejich síly a stupni agresivity, přidávají AI další plus.
K celkové dobré hratelnosti přispívá i docela dobrá ovladatelnost pomocí klávesnice, či volantu nebo joysticku. Bohužel jsem neměl možnost vyzkoušet hru s volantem a joystick u formulí používat odmítám, takže mohu popsat jen ovládání pomocí klávesnice. To je kupodivu docela dobře použitelné, rozhodně tomu napomáhá i možnost parametrizovaného výběru citlivosti klávesnice a rychlosti odezvy akce. Ze začátku, uznávám, může být pro někoho docela problém najít ony ideální parametry, ovšem po chvíli testování si každý nastaví pro něho ideální hodnoty. Já preferuji citlivost na 90% a rychlost na 100%. Samozřejmostí je i podpora force-feedback zařízení.
Nastavení vozu a závodu Po spuštění hry máte na výběr několik možností. O tréninkovém módu driving school jsme si již řekli, klasikou je i mód testování, stejně tak i quick race, grand prix, kdy se musíte před samotným závodem nejprve kvalifikovat, šampionát, sestávající se z absolvování všech 17 tratí během celé sezóny a nakonec multiplayer jak po lokální síti, tak i přes internet. Pro mód testování/quick race/grand prix je možno navolit například počet jezdců v závodě, možnost stejné výkonnosti všech monopostů, (ne)ubývání paliva, (ne)opotřebování pneumatik, výskyt mechanických poruch, pravidel pomocí vlajek, délku závodu atd., takže není problém si například pro testování zapnout "nesmrtelnost" vozu a soustředit se tak na pořádné testování trati a monopostu a v závodě jej naopak vypnout a navolit startovací pozici a výše uvedené parametry odděleně od módu testování.
zdroj:
tisková zpráva
Pokud již nějakou chvíli budete závodit, jistě pocítíte nutnost nastavit parametry vozu pro různé druhy trati/počasí. Jistě jinak bude vypadat nastavení monopostu například pro závod v městském Monaku plném ostrých zatáček a jinak na Silverstonu v Anglii, kde jde místo než o grip spíše o rychlost. Rovněž za deště jistě rádi využijete služeb "mokrých" pneumatik, zatímco na suchu si obujete pneumatiky typu hard. Pokud se nechcete šťourat v jednotlivých parametrech vozu, můžete si z menu rovnou vybrat druh nastavení vozu, předem připravený od programátorů, jako např. grip, speed, default... Pro ty techničtější jsou připraveny další tři menu, kde se do sytosti vyřádí na nastavení převodovky, aerodynamiky, tlaku pneumatik, zavěšení kol apod. Samozřejmě, že provedené změny se ihned promítnou v chování monopostu na trati. Rovněž tak hra umožní námi pracně nastavený vůz uložit a příště opět nahrát. Co potěší jedince strategicky zaměřené je možnost navolit si časování zastávek v boxech, množství paliva či druh pneumatik.
Grafika a zvuky Co jsem ještě nerozebral jsou grafická a zvuková část hry. Pokud jde o grafiku, je třeba říci, že EA odvedly pořádný kus práce. Pokud srovnám F1 Championship Season 2000 s konkurenční, GP3, je na tom F1 Championship Season 2000 o poznání lépe. Tedy pokud si nastavíte rozlišení na 1024x768 a zapnete všechny detaily na maximum. Pak sice uvidíte téměř fotorealistickou grafiku, která je opravdu dokonalá, především při jízdě za deště, ovšem za cenu znatelně snížené framerate hry. Například při maximálních detailech je v rozlišení 1024x768 hra na mém Celeronu 566 MHz, VooDoo2 SLI a 128 MB RAM nehratelná. Po snížení detailů je však možno na stejné konfiguraci v tomtéž rozlišení F1 Championship Season 2000 docela slušně hrát.
zdroj:
tisková zpráva
Pokud se však na jednom místě nahromadí více monopostů (start), hra i tak docela trhá. Určitě nic nezkazíte, použijete-li Pentium 3 či něco podobného. Snížením detailů hra však docela dost ztratí na své vizuální přitažlivosti, a tak věřte, že se jen neradi budete loučit s funkcí environment mapping, kterou hra podporuje (zde závidím majitelům Matrox G400/800) a která dokáže na vizuální realističnosti hry hodně přidat. Hra velmi často používá multitexturing, proto bych doporučil použít videokartu o fillratu minimálně 360 Mtexelů/s.
Co se týče zvuků, budete zajisté spokojeni. Použité zvuky skutečných motorů F1 jsou skvělé a pokud jste vybaveni zvukovou kartou podporující 4 reprobedny (hra podporuje A3D a EAX), budete okouzleni. Například zvuk monopostu, který vás předjíždí slyšíte nejprve zezadu a pak postupně přes sebe, až slyšíte před sebou zvuk vzdalujícího se vozu. Vážně zážitek. Hudba je na standardní úrovni a jistě neurazí.
|
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
|