Excite Truck - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Excite Truck - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

26. 3. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Plameny šlehající z výfuků, zablácená auta, dlouhé skoky, nekonečné smyky, drsné havárie a pokácené stromy. Taková spoušť na vás čeká v závodech od Nintenda, které překvapily mj. nadstandardní grafikou.


Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 26.března 2007
Verze hry: prodávaná/anglická/Wii
Doba recenzování: 1 týden
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Jakkoliv byl Excite Truck docela vyhlíženou hrou, přiznám, že jsem o něm neměl ani potuchy. Na výstavě GC v Lipsku jsem ho předvádět neviděl a informace z novinek mě minuly. O to větší překvapení nastalo, když jsem DVD s hrou vložil do Wii a po pár sekundách nahrávání spatřil chaos, který se odehrával při úvodní prezentaci hry. Ohromila mě zběsilá rychlost a bláznivé kousky předváděné buginami na různorodých tratích a za každého počasí. K tomu řízná hudba a velmi povedená grafika, co víc si může srdce arkádového závodníka přát?

 Ovládání
Ze všeho nejdřív jsem se pustil do tutoriálu, abych vyzkoušel řízení. Volba je to jasná, přeci jen jsem nečekal, že se bude Excite Truck ovládat pomocí směrového kříže. K řízení bugin stačí tentokrát Wii-mote otočený o devadesát stupňů a tři tlačítka. Křížem vlevo používáte turbo a je úplně jedno jaký směr zmáčknete. Vpravo umístěné tlačítko „2“ má funkci plynového pedálu a vedle položená „1“ brzdy. Tu jsem sice k původnímu účelu, tedy zpomalování, téměř nepoužíval, ale je nutná k některým trikům. „1“ a „2“ ještě slouží k pohybu v menu a potvrzování nabídek.

Zatáčení se provádí nahnutím Wii-mote daným směrem a svou funkci má i naklonění ovladače směrem k i od sebe v momentě, kdy je bugina ve vzduchu. Když otočíte Wii-mote k sobě, autu se zvednou přední kola a doletí dál, v opačném případě se dostane mnohem rychleji k zemi. Abyste se dozvěděli tyto zásadní informace, je nezbytné spustit zmiňovaný tutoriál. Ve čtyřech sériích úkolů budete seznámeni se vším, co je při jízdě potřeba.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bodování
Za projetí cíle na prvním místě sice dostanete padesát bodů (hvězdiček), což je nezanedbatelná suma, nicméně dokončit trať můžete i poslední, důležité je, zda-li získáte před závodem oznámený počet hvězd. Při jízdě dostáváte body za skoky, smyky, bouračky, průjezd blízko stromů, piruety ve vzduchu, průlety vzdušnými kruhy a dvěma skoky následujícími v rychlém sledu. Všechny triky se dají řetězit a právě kombo výkony zajišťují přísun velkého množství hvězd. Jedete dlouho ve smyku? Postupně se vám body přičítají. Otočíte konkurenční buginu na střechu? Pět hvězd na stole. Skočíte a plachtíte stovky metrů? Opět vysoké hodnocení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Čím dále se dostáváte, tím důležitější roli zběsilost jízdy hraje. Úvodních pár úrovní stačí dojet první, párkrát si skočit a máte vyhráno. Jenže postupně přituhuje a kdo se bojí do lesa, nesmí na stupně vítězů. A právě neustávající snaha vytvářet jeden bláznivý kousek za druhým, přitom se udržet na trati a ještě bojovat o čelo závodu, dělá z Excite Truck velmi akční a návykovou záležitost. Ke každému triku se ukládají rekordy, takže stále zkoušíte doskočit co nejdál, udělat ve vzduchu nejvíc otoček, zkrátka vytáhnout z auťáku co nejvíc.

 Tratě
Na výběr je ze sedmi prostředí: zledovatělé finsko, tropické Fiji s prosluněnými plážemi, deštivé Skotsko s mokřinami a hradem, vyprahlé skalnaté Mexiko, zvlněná lesnatá Čína, rozlehlá Kanada a nakonec mimozemská planeta. Každá země je protkána sítí cest a v každém poháru se jednotlivá kola skládají z jiných úseků. Nakonec se dostanete do bodu, kdy zjistíte, že okruh je složený z částí, které jste projížděli již dříve, ale to nevadí, alespoň nemusíte memorovat trať a máte čas na bláznivé kousky. Většinu času se okruhy dělí na dvě cesty, které se mezi sebou proplétají jako hadi v říji. Odbočíte vpravo, přeskočíte tři údolí a dopadnete na střechu soupeři, který si vybral cestu levou, projel vodním kaňonem a lipovou alejí.

Velmi důležitou roli v hratelnosti zastává možnost a nutnost pomocí bonusů měnit v reálném čase výškový profil trati. Když před buginou náhle vyroste obří kopec, hnedle doletí dál a vy získáte více hvězd. Po projetí ikonky s vykřičníkem se za obzorem objeví zmíněné vzdušné kruhy nebo se cesta propadne do kaňonu a zalije vodou, díky čemuž využijete nekonečné zrychlení. Voda totiž turbo chladí, narozdíl od prachu cest, kde se jeho potenciál rychle vyčerpává. Kromě toho, že je morfing krajiny efektní, lze ho využít i k eliminaci protivníků, za což opět dostáváte bodíky. Nicméně v tomto případě musíte mít více štěstí než jezdeckého umu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Poháry a buginy
V hlavním menu lze vybrat Excite race nebo Challenge. Excite race se dělí na tři série a jde o klasický závod s nutností získat určitý počet bodů. Rozdíl mezi sériemi Excite, Super Excite a Mirror je pouze ten, že druhá série na hráče klade mnohem vyšší nároky, co se počtu bodů týče a třetí jak už název napovídá, nabízí tratě v obráceném gardu. Každá série se skládá z pohárů a ty obsahují většinou pět závodů.

Co se Challenge týče, jedná se o kratší úseky, na kterých musíte buď projíždět zmenšující se brány, skákat skrz kruhy umístěné na obtížných místech nebo zničit protivníky v časovém limitu alá Destruction Derby. Výkony v soutěžích se známkují a za kvalitní výkon získáte lepší auta a ty vám dají větší šanci na úspěch na dalších okruzích.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každé vozidlo má čtyři vlastnosti. Maximální rychlost je jasná, turbo značí jak dlouho můžete jet s extra výkonem, air znamená jak rychle se kára odporoučí k zemi a nakolik bude ve vzduchu řiditelná a grip ukazuje na ovladatelnost v zatáčkách. Zejména zpočátku je dost důležité vybrat auto hodící se na danou trať, ale ke konci, kdy už se všechny vlastnosti přibližují maximálním hodnotám je podstatná rychlost a turbo. V posledních pohárech totiž musíte předvést nejen nekonečné série triků, ale je nutné závod i vyhrát, abyste dosáhli na odpovídající bodové hodnocení.

 Zpracování a multiplayer
Dostala mě kvalita grafického a hudebního zpracování. Krajina je na poměry Wii velmi detailní a hlavně dohled je obrovský - stydět by se za něj nemuseli ani některé PC hry. Parádní jsou různé světelné efekty, stejně jako znázornění počasí. Obojí se velmi rychle, zároveň však plynule mění a Excite Truck tím získává ještě více na dynamice. Oproti Far Cry Vengeance se framerate drží na stabilních hodnotách a nikdy se mi nestalo, že by obraz cuknul. Hudba se k adrenalinovým závodům parádně hodí a vesměs jde o rockové pecky. Zarazily mě zvuky, většinou jsem měl pocit, že se z obrovských bugin ozývá zvuk motoru z Trabantu nebo Wartburgu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Multiplayer se dá hrát pouze ve dvou lidech, kdy se obrazovka klasicky rozpůlí a každý hráč má svou stranu. Je škoda, že při jízdě dvou hráčů jsou na trati právě jen oni dva, ostatní čtyři závodníci chybí, krajina je prázdná a závody ztrácí náboj. Díky zmenšení výhledu je ježdění i provádění triků velmi nepřehledné. A nakonec se musím zase opakovat: Wii pořád ještě trpí neexistencí podpory online hraní. V šesti lidech by Excite Truck v multiplayeru získal na atraktivitě, ale takhle je pro MP naprosto nepoužitelný.

 Musíte ho mít
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Excite Truck je z mého pohledu jasným „musím ho mít“ titulem pro každého majitele Wii. Jedinou výjimkou jsou snad zapřísáhlí odpůrci motoristických sportů. Jinak je totiž Excite Truck v podstatě bez větších chyb. Parádně využívá schopností ovladačů, k tomu přidává intuitivní hratelnost a velmi často přistihnete jak říkáte: „Ještě to zkusím jednou a končím“, což dokazuje, jak návykové závody jsou.

Uspokojivá je i délka hry, která se u mě prozatím, po dokončení dvou ze tří pohárů a pár závodů v módu Challange, vyšplhala na nějakých deset, dvanáct hodin a řekl bych, že ještě pár bezesných nocí mám před sebou. Velkým problémem je multiplayer, který oproti jiným Wii peckám nemá co nabídnout. Druhou vadou na kráse je po delší době trochu monotónní obsah, možná by pomohlo více herních módů, i když jednotlivé závody jsou tak natřískané akcí, že na to ve výsledku ani nepomyslíte. Suma sumárum, tři z mých čtyř palců míří nahoru!

Stáhněte si: Trailer

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem





 
 

Pavel Oreški
Smarty.cz

Verdikt:

Naprosto zběsilé arkádové závody a jedna z doposud nejlepších her pro Nintendo Wii, nikoliv však pro více hráčů.

Nejnovější články