Everyday Shooter - recenze
zdroj: tisková zpráva

Everyday Shooter - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 2. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pozitivně přijatý týden her od nezávislých vývojářů zakončuje psychadelická hudební střílečka, odehrávající se na jediné obrazovce. Že to zní divně? Možná, ale může vás pohltit stejně jako nás.

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 3.února 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: Steam/PC/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Tento týden poslední pozvánka do světa her od nezávislých vývojářů, které staví často hlavně na zábavnosti, nenáročnosti a příliš nekopírují realitu. Z takového soudku je i Everyday Shooter, která se dá stručně popsat jako psychadelická hudební střílečka, odehrávající se na jediné obrazovce. Že to zní divně? Možná, ale když jí zkusíte, může vás pohltit jako mě.

Střílečka pro každý den
Koncept hry je podobný Geometry Wars, Robotronu nebo stařičkým Asteroids. Na jedné obrazovce představujete shora viděný čtvereček, který má za úkol střílet naprosto po všem a přežít, dokud neuplyne časový limit daný délkou skladby hrající v pozadí. Hudba nehraje samoúčelně, výbuchy jsou totiž nahrazeny kytarovými riffy a tóny, které se různě přehrávají a modulují při zásazích. Skladby jsou v kytarovém stylu (jakýsi ethereal rock) a nelze si bohužel přidávat vlastní, ale to vzhledem k některým principům tato funkce asi ani nešla integrovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po konci kola a začátku dalšího zjistíte, že počet životů z toho minulého zůstal stejný. Máte pouze 2 životy a to je právě to, na čem Everyday Shooter stojí - na obtížnosti, která je značná. Vy ale máte tajnou zbraň…bonusy! Odemykání bonusů je důležité, ale na to potřebujete body, které vypadávají z některých zničených nepřátel. Přičítají se do vašeho účtu, na kterém je dobré to, že se nevymaže, ani pokud zemřete, což se rovná hraní od začátku. Časem vám tam body neustále přibývají a můžete si koupit určité výhody. Tak třeba to, že startujete se třemi životy namísto dvou, což je fajn, zvlášť když počet startovních životů lze stále zvyšovat, ale jejich cena narůstá. Tím si hra zajišťuje trvanlivost a časem také lehčí obtížnost.

Nakupujeme v extra stylu
I během hraní jste za sebrané body odměňováni. Po nastřádání 200 bodů dostanete život navíc, na dalších 650 bodech další a tak pořád dál. Kromě životů si můžete kupovat v oddělení specialitek i různé grafické efekty, jako třeba černobílý, lo-fi, kontrast a další, avšak ty nemají na hratelnost nějaký zásadní vliv, jen hezky zpestřují už tak hodně zajímavou grafiku.

Dále se ve hře vyskytují objekty, které vám přidají výhody a vyčistí obrazovku. Jde o předměty, které vyvolají řetězovou reakci, kdy vybuchnou u sebe blízko stojící nepřátelé. Je důležité takový objekt odpálit na správném místě, v největším chumlu nepřátel, protože má omezený dosah. Je zajímavé, že každý z osmi levelů má jiné zpracování, protivníky a strategii pro vytvoření řetězové reakce. Levely jsou zkrátka úplně odlišné, jde téměř o osm her v jedné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nejvíc mě mrzelo, že dosažené skóre nelze posílat na internet a zapisovat statistiky, protože v Everyday Shooter jakýsi bodovací systém je, ale jen off-line. Škoda také je, že nemáte k dispozici nic jiného než základní zbraň, což je ale kompenzováno systémem řetězových reakcí.

Nepřátelské struktury
V každé mapě jsou nepřátelé a ti na vás pochopitelně útočí. Většinou se dělí do kategorií slabí, silní, nejsilnější a dalších podkategorií. Jsou představováni nejrůznějšími geometrickými nebo strukturálními objekty všemožných tvarů a barev. Některé druhy korzují obrazovkou jako asteroidy, jiné třeba rostou z pozadí jako fraktály, prostě psycho. Stejně jako třeba v Geometry Wars, i zde musíte dávat pozor na to, aby se vám nepřemnožily, protože čím více jich je na obrazovce, tím větší je šance, že vás trefí a váš hrdinný čtvereček přijde o život. Střílení do všech stran a po všem se tedy vyplatí.

Jak již bylo uvedeno, hraje se vždy pouze na jedné obrazovce, na pozadí, které je v každém kole jiné, stejně jako nepřátelé. Vše pulzuje a připomíná vizualizace z Winampu či Media Playeru. Ať pozadí nebo protivníci, vše je to velice abstraktní a kolikrát si tyto dva elementy mění role či splynou. Většina nepřátelských struktur se objevuje pokaždé jinde, jsou náhodně generovány, což ještě více zvedá již tak vysokou znovuhratelnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Snadné ovládání
V recenzované verzi Everyday Shooter jsem musel zapomenout na myš. Možná je ale nakonec dobře, že není podporována, přispívá to totiž k automatovému či konzolovému pocitu. Co využít lze, je klávesnice a joypad, ten ale pouze tehdy, pokud má analogové páčky. Je to z toho důvodu, že hra vyšla i pro konzoli PS3 a bez analogu se ovládat nedá. Někteří hráči vynášejí ovládání joypadem do nebes a jiní, jako třeba autor samotné hry, se drží klávesnice. Já jsem na tom stejně a postupem času jsem si na něj zvyknul.

Na klávesnici se hra ovládá pomocí osmi kláves, které lze přenastavit. Skrze šipky ovlivňujete pohyb vašeho čtverečku a přes W A S D střílíte, přičemž W znamená výstřel směrem nahoru, A směrem doleva atd. Dobré je, že pokud klávesu pro střílení držíte, střílíte stále dál. A například při současném držení W a D budete střílet šikmo doprava. Jenže zde je právě problém klávesnice, protože jak střílení, tak pohyb, lze ovládat pouze v osmi směrech. Na analogových gamepadech je těch směrů mnohem více.U ovládání ještě stojí za zmínku, že pokud nestřílíte, pohybujete se rychleji, což je dobré při kličkování mezi nepřáteli.

Nejspíš to nebylo zamýšleno, ale je zajímavé, že lze teoreticky hrát ve dvou hráčích na jednom PC a to tak, že jeden bude ovládat pohyb a druhý střílení. Nebo se můžete střídat a předhánět se v tom, kdo udělá lepší skóre nebo se dostane dál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Závěrečné postřehy
Čeho jsem se zděsil, bylo hlavní menu, které je reprezentováno pouze tmavě modrým pozadím a textovou nabídkou. Hra obsahuje jakýsi druh tutoriálu, kdy vám při hraní označuje důležité objekty a uvádí k nim vysvětlivky jako třeba „seber mě a dostaneš bod“, „sestřel mě pro řetězovou reakci“ a tak podobně. Je to velmi užitečné pro nové hráče, na druhou stranu se to ukazuje v prvních kolech vždy a jelikož jde o hru, kterou budete hrát pořád dokola asi jako Tetris, celkem bych uvítal možnost tyto popisky vypnout.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Absence ukládání mi opět připomněla staré arkádovky - pokud by tam bylo, hra bude zase příliš lehká. Takhle se vždy těšíte, co bude za šílenosti v dalším kole, což je hnací motor, který spolu s ostatními prvky dělá tuto hru chytlavou zábavou. A to za příznivých 10 dolarů.


trailer

 
mindwarp.cz
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni.




 
 
mindwarp.cz

Nejnovější články