Europe Racer - recenze

Europe Racer - recenze

5. 6. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vedle E-Raceru tu máme další závody s podobným názvem Europe Racer od firmy Devilex, která zatím díru do světa neudělala.

Europe Racer - recenze

Autor: Leon
Publikováno: 5.června 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není to tak dlouho, co jsem zde recenzoval podprůměrnou závodní hru E-Racer a vida, na světě je hra s prakticky stejným názvem - Europe Racer. Vzhledem k tomu, že o přípravách této hry nebylo vůbec slyšet a ani vývojářská firma Davilex měla za sebou pouze průměrné závody London Racer a Thames Racer, nevkládal jsem do hry prakticky žádné naděje. Možná dost předbíhám v této recenzi, ale mé předpoklady se (bohužel) naplnily. Ještě než přejdu k samotné hře, dovolte mi jedno zamyšlení nad budoucností závodních her na poli klasických počítačů.

Temné zítřky?
Nevím jak vám, ale minimálně nejbližší budoucnost (cca 1 rok) se mně zdá být přímo katastrofální. Vždyť se žádná pořádná adrenalinová závodní hra nechystá! Někteří rejpalové sice namítnou, že se chystá to či ono, takže se pojďme podívat, co na nás vlastně čeká. V první řadě je to další díl Need for Speed (NFS) nazvaný Motor City Online, jenže ten, jak již jistě víte, bude čistě pro hraní po internetu. Ani v nejmenším nepochybuji, že to bude velmi kvalitní hra, ale svým čistě online zaměřením bude zaměřena pouze na poměrně úzkou skupinku hráčů. Pak se očekávají další a další simulátory F1, především F1 Racing Championship 2 (mimochodem, dost brzy po „jedničce“) a F1 2001 od EA. Jenže to jsou formulové simulátory, které (nechť se na mě teď fanoušci těchto her nezlobí) poměrně rychle většinu hráčů omrzí. Očekává se také další vydávání poslední dobou oblíbených offroadových her, ale to také není to úplně ořechové. Zapomenout pak samozřejmě nemohu na ultra simulátor World Sports Cars, ale i to bude „jen“ simulátor. Tak, a tímto mi paměť končí. No a co bude dál?

Těžko říci, jestli se u EA odhodlají po Motor City Online vrátit k další offline verzi NFS, ale moc bych tomu nevěřil (i když bych jim líbal ruce, snad ne jen pro Xbox :) Ani u Microsoftu se nedá čekat nějaká zázračná automobilová hra, jednak proto, že žádný nový díl jejich Madness série se nečeká, a hlavně proto, že Microsoft veškeré své síly směřuje ke své hýčkané konzoli - k Xboxu. Kdysi populární závodní série Test Drive už prakticky upadla v podprůměr a nakonec i v zapomnění, a její další díl bude pro změnu pouze pro Xbox. A teď mi řekněte, na co se má majitel nadupaného PC a fanoušek adrenalinových závodních her těšit… Nejlepší asi bude, když půjde do obchodu a skoupí veškeré díly NFS (pokud je už nemá). Opravdu nezáviděníhodná budoucnost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vlastně existuje ještě jedna možnost, jak se dočkat některé závodní pecky. To by předpokládalo, že se některá veleúspěšná firma dosud vyvíjející pro konzole smiluje a provede konverzi i pro PC. Týkalo by se to především některé dílu skvělého Gran Turisma (nejlépe třetího dílu) z Playstation nebo neméně skvělé hry MSR z Dreamcastu, případně ještě připravovaného Project Gotham pro Xbox, u kterého ale není ještě ani jisté, jestli půjde ve stopách úspěchů své konkurence. Dosud však nejsou známé ani nejmenší náznaky toho, že by se konverze některé této hry dala očekávat. Takže ani zde asi pšenka nepokvete. Co z toho všeho plyne? Pokud si chcete zahrát nové čistě silniční závodní hry, na PC se jich nedočkáte. Raději si pořiďte PS2 a Gran Turismo 3.

Pokud jste vyloženě čekali na recenzi Europe Racera, omlouvám se za předchozí zamyšlení, ale měl jsem to již dlouho na srdci a musel jsem si ulevit :) Bohužel i další odstavce, byť se (nebo právě proto) budou týkat již jen recenzované hry, budou v dost pesimistickém duchu. Ale pěkně od začátku.

Tůra po celé Evropě
Europe Racer je vyloženě arkádovitá závodní hra, která si patrně ani neklade nějaké vysoké ambice. Závodit můžete v těchto módech - Quick Race, Championship, Adventure, Dual Race, Time Trial a Sudden Death. Nechci vás nudit výpisem, co se v tom kterém módu dělá, protože to je celkem vedlejší. Víceméně vám stačí představa, že ve většině závodů jde o souboj se soupeři na tratích umístěných po slavných městech v Evropě. Tratí je něco přes 20 a jsou na hře asi to nejlepší, což je největší rozdíl oproti E-Raceru, kde byly tratě přímo tragické. Tentokrát jsou tratě celkem zajímavé a především se na nich dá docela slušně závodit.

Závod v tom kterém evropském městě je situován do blízkosti největší dominanty města - v Londýně u Big Benu, v Paříži se projedete pod Eiffelovkou a v Moskvě si to pohasíte kolem Kremlu po Rudém náměstí. Můžete si tak aspoň oživit turistické znalosti a i hře to docela prospívá. Netvrdím však, že tratě jsou navrženy nějak geniálně. Na můj vkus jsou příliš často přímo ve městech a chybí mi více venkovních tratí jako je třeba zavřená dálnice v Rakousku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud je úroveň tratí nadprůměrná, pak samotná auta jsou asi nejošklivější součást hry (opět zcela naopak k E-Raceru). Když přeskočím fyzikální engine, který by měl simulovat reálné chování auta při jízdě, ale něco takového asi ve hře vůbec neexistuje, tak není co chválit ani vzhledu aut. Na reálné typy vozidel můžete taktéž rovnou zapomenout, protože se setkáte se samými „noname“ auty, a to jich je asi 25 ve třech různých kategoriích. Ostatně vzhledem k pravděpodobné absenci nějakého lepšího fyzikální enginu se moc neliší ani v jízdních vlastnostech.

A jak se vlastně auta chovají? Chtěl bych říci jak splašená koza, ale diplomaticky to řeknu oklikou - jako v podprůměrné arkádovité závodní hře. Pak mě ještě zarazila jedna věc, totiž že ostatní auta v běžném provozu na silnici jsou tak o 30% menší než ty v závodu. To mi také nejde na mozek a vskutku to působí dost divně.

"Inteligentní" policie
Naprosto tragikomicky působí i umělá inteligence závodníků, protože dojíždět pokaždé první i na nejtěžší obtížnost mi fakt nebaví. Když pozorujete chování vašich soupeřů, chce se vám brečet, protože mají problémy udržet se vůbec na trati a velkou oblibu mají ve vzájemných kolizích. Zvláštní kapitolou pak je přítomnost policejních automobilů ve hře. Patrně se autoři inspirovali v NFS, ale tam bylo třeba určité umění k tomu, abyste se policajtů zbavili. Ne tak v Europe Raceru. Tam dopravní policisté svou činnost dělí na dvě věci. První jsou „zátarasy“ na trati. Jsou tam předem, vždy na stejném místě a pokaždé postavené tak, že uprostřed je právě tak místo na to, abyste tudy projeli. No a když se vám zrovna nepovede se mezi ně trefit, také se prd děje, protože si cestu prorazíte. Stojící auto odletí jako by mělo tak 35 kilo i s majákem, vaše rychlost skoro neklesne a na indikátoru poškození se objeví několik málo procent navíc, které se nijak na jízdě neprojeví. Navíc na trati je spousta powerupů ve formě oprav poškození, peněz (za ty můžete upgradovat auto, což ale stejně v praxi nepoznáte) a pak i nitroboostů. Ani jejich přítomnost ve hře jsem nepochopil, protože jsou úplně zbytečné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ale vraťme se zpět k „inteligentním“ policajtům. Kromě stavění průjezdných zátarasů se čas od času vydají i přímo za vámi. Stejně jako vaši soupeři se i oni vyžívají v bouračkách, většinou do okolo stojících objektů. Přiznám se, že ani nevím, jestli vás mohou chytit podobně jako v NFS. Mě totiž za celou dobu hraní nechytli. Normálně by ani neměli šanci, ale i když jsem z důvodů čistě recenzních zastavil a čekal, zda mě dají pokutu, nic se nestalo, protože ty imbecilové mě předjeli a bouchli to do nějaké budovy. S podobným výsledkem dopadly i ostatní pokusy.

Hranatí chodci
Ještě se alespoň v krátkosti zmíním o grafice. Ta zcela jistě nesplňuje požadavky moderní hry a o nějakých grafických vychytávkách si můžete nechat jen zdát. Zvláště samotná auta jsou tragická, na druhou stranu se mi líbili textury na okolních objektech u tratí. Vidíte, skoro bych zapomněl na nejtrapnější věc ve hře vůbec, a tou jsou chodci. Přesně řečeno, ty dvoubarevné objekty o několika polygonech, které můžete vidět na obrázcích, jsou pěší příslušníci silničního provozu. Jejich hranatý vzhled je opravdu hnus a sám igráček se asi při pohledu na ně obrací v hrobě (berte to obrazně, igráčky jsem měl rád a sám jsem je sbíral). Pravděpodobně je možno i chodce přejíždět, ale jestli se tak stalo, nelze poznat.

O zvucích snad ani nemá cenu se rozepisovat, protože jen podtrhují celkovou podprůměrnost hry. Snad jen za zmínku stojí pěkná hudba v menu. Ke konci každé recenze se sluší i uvést několik slov o multiplayeru. Tentokrát to mám opravdu jednoduché - v Europe Raceru nic takového není.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva No radši již budu s recenzí končit, už takhle se mi zdá, že jsem hře věnoval prostoru tolik, že si to ani svou kvalitou nezaslouží. Konečný verdikt je jasný - od téhle hry stejně jako od E-Racera ruce pryč. Pokud vlastníte nějaký díl série NFS, važte si ho - NFS byla, je a stále ještě i bude nejlepší závodní hra pro PC. Nic lepšího prostě není a hned tak nebude. Další eventualitou je koupě Playstation 2 a Gran Turisma 3, v horším případě aspoň každodenní pravidelné a úpěnlivé modlení za jeho konverzi na PC.

Leon

Vyloženě podprůměrná závodní arkádovitá hra, na kterou se ani neopovažujte pomyslet, sic vás prokleje i sám chudák tranzistor v procesoru.