Euro.Typhoon: Op.Icebreaker - recenze
7/10

Euro.Typhoon: Op.Icebreaker - recenze

23. 7. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Sešel se rok s rokem a máme tu přídavek Operation Icebreaker pro letecký simulátor Eurofighter Typhoon s novou kampaní, která se odehrává nad Islandem napadeným sovětskými vojsky.

Autor: Michal "TCRaven" Urban
Publikováno: 23.července 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Sešel se rok s rokem a splnilo se, čím nám společnost DID v produkci Rage vyhrožovala - vyšel přídavek pro simulátor Eurofighter Typhoon. Nu on to vlastně není ani tak datadisk, jako spíše znovuvydání té samé hry s něčím navíc. Již po vložení CD do mechaniky se dozvíme podtitul tohoto dílka - Eurofighter Gold. Historie se opakuje, předchůdce EF2000 taktéž vyšel ve vylepšené podobě s názvem Super EF2000 a obsahoval poměrně významné inovace.

Pozlacený Typhoon
Operation Icebreaker (dále TOI) je samostatná hra nevyžadující původní EF Typhoon, což je pozitivní zpráva pro ty, kteří jej nevlastní. Rage se přizpůsobila obecnému trendu snižování nákladů a hra obsahuje manuály pouze v pdf podobě. Píši manuály, protože jsou k dispozici dva - jeden klasický uživatelský a druhý Strategy guide (oba již známe z dřívějška). První nemá smysl zvlášť popisovat, najdeme zde obvyklé informace, druhý je však zajímavější. Svým obsahem rozvíjí manuál uživatelský a věnuje se použití a vlastnostem avioniky, zbraním a v neposlední řadě ofenzivní i defenzivní taktice. Vše popisuje velice názorně se spoustou obrázků a grafů.

Kdo čeká nějaké zvláštní inovace oproti původnímu EF Typhoonu, bude zklamán. TOI alias Eurofighter Gold je až na několik málo detailů ta samá hra, kterou jsem asi před rokem na Tiscali recenzoval. Zájemce o podrobnější informace odkazuji na tuto recenzi, protože vše, co bylo řečeno o EF Typhoon, platí i pro jeho mladšího brášku. Pro ostatní pouze shrnu hlavní vlastnosti obou her a co TOI obsahuje nového.

Novinky ve hře
Operation Icebreaker je názvem kampaně, kterou nám nově tvůrci hry nabízejí. V EF Typhoon je Island napaden sovětskými vojsky v rámci jejich globálního útoku na "západní svět". Naším úkolem bylo tomuto útoku s pomocí šesti pilotů na Typhoonech zamezit (evidentně neúspěšně :) V TOI zůstala jednotkám ICEFOR už pouze operační skupina dvou letadlových lodí u západního pobřeží Islandu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K dispozici máme ty samé piloty co dříve, ze kterých si vybereme šest, se kterými budeme z lodi létat. Každý se vyznačuje svými vlastnostmi a specializací, podle kterých se generují druhy misí a jejich chování, pokud je zrovna neovládáme. Situace je doslova kritická, Sověti jsou jen krůček od úplného ovládnutí Islandu. Z našich šesti pilotů jsou dva sestřeleni a čekají na záchranu, tři jsou v zajetí a pouze jeden je k dispozici. První mise začíná bez velkých okolků ve vzduchu. Po přistání následuje druhá, ve které je veden útok proti našim letadlovým lodím. Jestliže mu nezabráníme, je konec.

Asi se podivujete, co má letadlo Typhoon společného s letadlovou lodí. V TOI jsou jednou z inovací operace z letadlových lodí. Ne, nemýlíte se, skutečný Typhoon nikdy k letadlové lodi ani nepřičuchne, stačí se jenom podívat na jeho podvozeček.

Spaste naše Typhoony
Nezbývá než uchovat při životě našeho jediného pilota a doufat v záchranu a osvobození ostatních, což se také časem stane. Silnou stránkou EF Typhoon je jeho generovaná kampaň, v TOI bohužel pozitivní dojem zmizí. Nemá čas se projevit, protože obsahuje pouze 14 misí, nepočítaje mise, na které bylo vysláno více našich pilotů. To je skutečně zoufale málo, zvláště když na konci není v žádném případě dosaženo dobytí Islandu, pouze jediného sektoru.

Aby bylo jasno, Island je rozdělen do sektorů, o které jsme v EF Typhoon sváděli boje, ale v TOI k tomu nemáme příležitost. Mise jsou de facto jenom o tom zachránit vlastní piloty a ubránit letadlové lodě před zničením. Na konci kampaně vás pak čeká dost mizerné outro.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ještě, že zůstala k dispozici původní kampaň. On totiž má EF Typhoon, potažmo TOI, jeden velký nedostatek, který je nutno stále opakovat. Neobsahuje žádné samostatné mise ani editor, takže nemáte možnost si jen tak hopnout do letadla a zalétat si ! V EF Typhoon jsem velice kritizoval umělou inteligenci v souvislosti s přepínám pilotů v průběhu mise, často se chovali proti zdravému rozumu a šli na jistou smrt. V TOI taková situace nenastane, protože ani jednou se nedočkáme souběžného běhu více misí. Pouze se dvakrát stalo, že bylo více pilotů posláno na stejný cíl, mimochodem dost zbytečně. S prvním pilotem jsem cíl a jeho okolí zlikvidoval a další tři piloti se jenom proletěli po všech waypointech. A to i když měli všichni měli ten samý úkol a ve chvíli zničení cíle jej měli jako splněný.

Stará známá grafika
Grafika se za tu dobu taktéž nezměnila, vše zůstalo při starém. Takže se budeme pohybovat v lehce ponurém prostředí Islandu, kde je snad neustále špatné počasí. Novinkou je sněžení a déšť (plus hrom a blesky), jejich ztvárnění se ale dá v nejlepším případě označit za průměrné. Déšť jsou putující čárečky a sníh tečičky, když zapneme urychlení času, jejich pohyb se změní v simulaci přechodu do hyperprostoru :)

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Grafika není špatná, ale je otázkou, zda za ten rok nezměnili virtuální piloti vkus. Přeci jenom vedle IL-2 Sturmovik vypadá většina simů jako šmudla. V souvislosti s operacemi z letadlové lodi byly přidány patřičné cutscény z operačního střediska a paluby, které se pouštějí při briefingu a usedání do letadla.

Je třeba si položit otázku, proč vlastně tvůrci tuto hru vydali znovu se zanedbatelným množstvím inovací. Nejspíš doufali, že z toho vyrazí ještě nějaké peníze. A jejich partneři z Eurofigter GmBH a BAE asi také usoudili, že je třeba ještě trošku pozitivně naladit evropskou veřejnost pro jejich velkého Typhoona, který se zrovna chystá vstoupit do sériové výroby.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celá pouze kampaňová koncepce hry se mi zdá velice nešťastná. Typhoon by mohl být velice vhodný a zábavný pro začínající proudové piloty. Ti jsou však odkázáni pouze na kampaně, žádné instant action a podobné. Ucházející a na hardware relativně nenáročná grafika a letový model je na tento typ hry kvalitní.

Stáhněte si: Cheaty
Související články: Novinky, Eurofighter Typhoon recenze (5/2001)

Michal "TCRaven" Urban

Nic moc se nezměnilo, doba ale pokročila a tak hodnocení volím stejné jako loni. Přidané sněžení, déšť, kraťoučká kampaň, operace z letadlové lodi a upravený multiplayer však z EF Typhoona novou hru neudělají.