Autor: Bergy Publikováno: 28.prosince 2008 | Verze: prodávaná/česká/PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() Nutno podotknout, že sumy otevírající hraniční přechody nejsou zrovna malé. Když například začnete v České republice (s volným přístupem jen do Polska a Rakouska), lukrativní mapa Německa se vám odblokuje až za bezmála šedesát tisíc eur. Přitom za jednu cestu z Prahy do Varšavy si v této fázi hry vyděláte kolem čtyř a půl tisíce eur a to nepočítám výdaje za naftu či případné opravy. Pokud tedy chcete prorazit někam dál, nezbývá než trochu monotónně pendlovat mezi dvěma až třemi městy a šetřit na lepší časy. Současně s tím máte ale možnost plnit zadané úkoly kariéry, které vás postupně posunují do vyšších herních úrovní. Coby nováčci musíte k povýšení na zkušeného řidiče splnit pět podmínek jako je doručení dvou nepoškozených nákladů do stejného skladu, odjezdit s návěsem alespoň šest tisíc kilometrů, doručit libovolný náklad do čtyř různých skladů, vydělat si minimálně 25 tisíc eur a zajistit si přístup do jedné nové země. Poté se z vás stává zkušený řidič a automaticky dostanete další dlouhodobé úkoly, jež jsou zas o něco těžší. Postoupit lze ještě dále na úrovně profesionál, veterán a mistr. ![]() ![]() ![]() Peníze a zase ty peníze S rostoucími zkušenostmi se vám začínají nabízet i lukrativnější zakázky než jaké jste dostávali v roli úplných zelenáčů. Týká se to například přepravy nebezpečných nákladů, která je finančně zajímavější, ale musíte k ní mít i patřičnou kvalifikaci. Přesto ale budete obracet každé euro dvakrát v ruce, než se rozhodnete, za co jej utratíte. Mastné poplatky za zpřístupnění nových zemí totiž nejsou to jediné, na co budete potřebovat finance. Vzhledem k nízkému výkonu a žalostné akceleraci základního modelu tiráku (třída C) si budete určitě chtít co nejdříve pořídit nějakou silnější variantu (třída B nebo A). Případně lze ještě zauvažovat o tuningu v servisu, kterým lze dosáhnout ještě vyššího výkonu, zlepšení ovládání či snížení spotřeby paliva. Platí se mimochodem i za pouhou změnu barvy laku. Jestliže tyto výdaje sečteme, vychází nám pěkných pár desítek tisíc euro, které si musíte vlastnoručně vydělat. Alespoň, že prodejce aut váš starý kamión automaticky protiúčetem vykoupí, čímž se sníží pořizovací cena nového tiráku. O návěsy se nestaráte, ty vám dodává zadavatel zakázek. Vždy tedy kupujete pouze samotný tahač. Z výše napsaného také vyplývá, že v Euro Truck Simulatoru můžete vlastnit současně pouze jeden automobil a tudíž jezdíte čistě sólo na vlastní pěst. Nejde zde tedy ani najímat další řidiče, kteří by pro vás jezdili a vydělávali by vám peníze. Jedná se tak o jednodušší herní model, než který jsme zažili u série 18 Wheels of Steel. ![]() ![]() ![]() Neviditelná policie Zástupci zákona zde jinak opět působí v jakési imaginární roli. Nikde je totiž nespatříte, ale pokud vyrobíte jakýkoli přestupek, jste za něj náležitě zkasírováni. Tahle neomylná ruka zákona funguje například i tehdy pokud na noční dálnici zapomenete zapnout světla a široko daleko není po dalším účastníku provozu ani vidu ani slechu. Tohle mi stále připadá velmi nedotažené, chybí totiž možnost spáchat přestupek, při kterém by vás policie prostě nenačapala, stejně jako v normálním reálném světě. Volitelná je ještě možnost únavy vlastní postavy. Pokud je tato volba zapnutá, musíte si čas od času vyhledat odpočívadlo a dát si poctivého šlofíka. Na druhou stranu není problém tento prvek vypnout a tím eliminovat jeho přítomnost ve hře, je to čistě na vás. Jak jsem už ale zmínil, tankování nafty se nevyhnete v žádném případě. Pokud si špatně rozpočítáte množství paliva a uvíznete někde uprostřed dálnice, vyjde vás to pěkně draho. Pak je totiž jedinou možností (kromě nahrání uložené pozice) zavolat placenou asistenční službu. ![]() ![]() ![]() Zjednodušené mapy Potěšující je, že v kamionu máte palubní počítač, který vám mimo jiné ukazuje, na kolik kilometrů ještě vystačí momentální stav paliva. Horší už je to ale se zjišťováním vzdálenosti k nejbližší benzínce či městu. Na informačních tabulích, které jsou jinak velmi fajn a dá se podle nich bez problémů orientovat, totiž naprosto chybí údaje o kilometrech, které je k cílovým bodům potřeba ještě urazit. Takhle se jen dozvíte, kde správně odbočit a to je vše. Na GPS navigaci opět raději zapomeňte, stále zde chybí. Zavděk musíte vzít jen klasickou mapou, která vám zobrazuje aktuální pozici vašeho kamionu. Výtku bych měl ještě k hlavní mapě. Ačkoliv hranice států jsou velmi přesné, silnice jsou spíše vycucané z prstu. Stačí se jen podívat například na infrastrukturu České republiky a bude vám jasné, co mám na mysli (zvláštní paradox, když vezmeme v úvahu, že tuto hru dělali čeští vývojáři). Chápu, že systém dálnic je zjednodušený a upravený pro účely hry, ale myslím, že se to dalo udělat lépe, více podle skutečnosti. Podobné je to i se ztvárněním měst. V podstatě všechny města mají pouze jednu hlavní ulici ve tvaru velkého písmene U s dálničními výjezdy a nájezdy na jednotlivých koncích. Tím pádem se všechny evropské metropole scvrkli na velikosti větších vesnic. ![]() ![]() ![]() Slušná zábava Inteligence počítačem řízených aut mě nicméně dokázala potěšit. Zejména pokud se používají blinkry, AI na ně správně reaguje. Při přejíždění z pruhu do pruhu vám tak nechají prostor pro bezpečnou jízdu, což dříve nebývalo vždy pravidlem. Ovšem skutečnost, že třeba na dálnici začnou ostatní auta před vámi bezdůvodně prudce brzdit, to Euro Truck Simulator nějak podělil po svých předchůdcích. Většina z vás je ale už asi zvyklá a těžko se nechá tímhle vykolejit. Přes to všechno ale musím přiznat, že ve mně Euro Truck Simulator zanechal sympatičtější dojem, než tomu bylo v případě American Long Haul. Ačkoliv zde chybí některé herní prvky z minulých dílů, jiné zase přibyly. Zejména snaha o zpřístupnění dalších států a plnění kariérních úkolů tak nějak člověka žene podvědomě dál za novými zakázkami a dalším herním postupem. V tomto bodě odvedli vývojáři dobrou práci, protože tenhle systém prostě funguje. Konečně lepší pokoukání Viditelně vylepšená grafika je jedním z největších přínosů Euro Truck Simulatoru. Modely tiráků byly velmi detailní už dříve a ne jinak je tomu i tentokrát. Velkou změnou je ale pochopitelně nový vozový park evropských tiráků (bohužel bez oficiálních licencí) a přizpůsobení modelů okolních aut domácímu prostředí. Například potkat na silnicích českou Fábií není vůbec žádný problém. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Série 18 Wheels of Steel také v posledních dílech velmi pokulhávala v oblasti ztvárnění měst, silnic a okolí vůbec. To vše je naštěstí nyní předělané a rozhodně se jedná o třídu až dvě lepší pokoukání než tomu bylo dříve. Chválím i proměnlivé okolí různých států snad jen struktura měst a jednotlivých domů je silně stereotypní a vzatá jakoby přes kopírák, ale co naděláme. Rozmary počasí rovněž nechybí, stejně tak pravidelné střídání dne a noci. Možná by autoři ještě mohli zapracovat na lepším ztvárnění deště. To, že prší, poznáte totiž jen podle toho, že máte skvrny na předním skle, které musíte likvidovat stěrači. Silnice jako taková ale zůstává vizuálně pořád stejná. |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |