Escape from Paradise City - recenze
4/10
zdroj: Archiv

Escape from Paradise City - recenze

Platformy:
Detail hry

5. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nevěříte, že i město plné násilí, drog, zbraní a všeovládajících pouličních gangů může mít poetický název? Strávili jsme v něm nějaký čas a podívali se na zoubek nevšednímu mixu RTS a RPG. + VIDEA

Autor: Warlock
Publikováno: 5.ledna 2008
Verze hry: anglická/finální/PC
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: Archiv Možná znáte počin studia Sirius Games z roku 2004 s názvem Gangland. Ten má s dnes recenzovaným titulem mnohé společného - jde o takový malý reparát autorů. Opět se bojištěm stanou ulice na první pohled obyčejného města, v rolích vojáků se představí ta nejhorší spodina a do jejich čela se postaví vojevůdcové odění do úhledně vyželených obleků. Oběti hledejte v řadách běžných občanů, kteří si musí pocit bezpečí draze kupovat od místních gangů. Marně byste se dovolali pomoci od policie, jež svoje snažení za menší poplatek definitivně vzdala. Už sám o sobě by tento výčet stačil na pořádnou gangsterku ve stylu Mafie. Tvůrci však šli na celou věc trochu jinak a ukuchtili netradiční směsici RTS a RPG.

Neradostná blízká budoucnost
Jakoby toho násilí nebylo už dost, ke slovu se navíc dostává záhadný virus, který způsobuje mutaci lidí a jejich následnou krvežíznivost. Tento virus má podle všeho své kořeny právě v Paradise City. Jistá vládní agentura se ze všech sil snaží o jeho likvidaci, ale protože Paradise City patří do takzvaných svobodných měst, nemůže do něj jen tak napochodovat se svými agenty. Proto použije trojici prostředníků – lépe řečeno kriminálníků, kteří infiltrují do gangů nebo si utvoří vlastní, aby zjistili potřebné informace.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

A právě tuto trojici tvoří drsný Nicholas Porter, jenž si nejlépe rozumí se palnými zbraněmi všeho druhu. Ulicí ostřílená Angel Vargas, která dává přednost chladné oceli a boji na blízko, a v neposlední řadě Boris Chekov. Ten jako jediný z trojice není v boji příliš soběstačný a špinavou práci nechává na svém bodyguardovi. V každé misi ovládáte pouze jednoho z nich, který je vám automaticky přidělen.

RPG prvky
U všech tří postav volíte schopnosti z relativně rozsáhlého vývojového stromu, přidáváte bodíky do několika statistik a v neposlední řadě využíváte podpůrné prostředky, jako je například satelitní scan, povolání zabijáka na výpomoc a uzdravení společníků v konkrétním místě na mapě. Skrze vývojový strom se dostanete k několika trikům s pistolí, zlepšíte porcování nožem, zvýšíte přesnost zásahu nebo si pořídíte dalšího bodyguarda.

Escape from Paradise City (dále jen EFPC) si po stránce vývoje postavy nezadá s čistokrevnými RPG. Škoda jen, že objem zkušeností, které můžete za jednu misi získat je dosti omezen, a zvedání úrovně na můj vkus neprobíhá moc rychle. To znamená trochu stereotypní souboje, kdy používáte osvědčené metody stále dokola, a prakticky není v první polovině hry z čeho kombinovat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Pravidla ulice
V každé misi máte vždy přístup jenom k několika částem Paradise City. Většina z nich je ovládána znepřátelenými gangy či mafiánskými rodinami. Ty samozřejmě pod palcem drží nejenom bary, obchody s téměř čímkoliv, ale především hotely, z nichž proudí největší peníze. A vaším posláním je většinou získat postupně nadvládu nad jednotlivými teritorii.

Všechny části města mají svého správce, za kterým stačí zajít a názorně mu vysvětlit, kdo je v jeho čtvrti pánem (čti: přiložit hlaveň ke spánku). Ten následně oběhne všechny nemovitosti generující zisk a sdělí jejím nájemníkům nové číslo účtu, kam mají posílat výpalné. Za peníze kupujete nejenom výzbroj, podpůrné prostředky (čti: drogy), ale i vlastní kumpány, kteří hlídají zabraná území. Bohužel je přímo neovládáte a jejich inteligence není nejspíše vlivem omamných látek zrovna nejvyšší. Na mini-mapě jim však můžete vydat povel k útoku na sousední teritorium, což minimálně v případě Borise Chekova výrazně ulehčuje postup.

Pokud se dal vývoj hlavních postav srovnávat s klasickými RPG, hraní se pouze letmo dotýká některých principů RTS. Na nepříliš zajímavém zabírání nepřátelských lokací je založena většina misí, což v konečném důsledku znamená obrovský stereotyp. Nečekejte tedy žádné zajímavé úkoly s přepadáváním bank, sledováním práskačů či jenom obyčejným umravňováním neplatičů výpalného. EFPC zkrátka tyto problémy každodenního života mafiána neřeší a vy jste pouze ten, kdo slízne zaslouženou smetanu v podobě tučných částek na bankovním kontě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Osobně bych viděl východisko v různorodějších úkolech nebo rozšíření RTS časti, která přece jenom mohla být propracovanější. Přímočarost postupu jsem pociťoval už od první mise a čekal jsem, že se zabraným územím budu mít větší starosti, než jenom občas odrazit konkurenční gang. Osvojení věškerých herních principů mi nezabralo více jak deset minut a absenci tutorialu jsem vítal.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
V prvním tříinutovém videu se podíváte na nepříliš povedený útok na nepřátelskou část města. Kromě slušně velké přestřelky je k vidění jednoduché menu RTS část a s ním související nákup jednotek. Stanete se svědky použití speciálních schopností Borise Chekova, které ale k úspěchu nestačily.

zdroj: Archiv



Druhá ukázka předvádí již podařené zabrání znepřáteleného teritoria. Celá akce se povedla s minimem ztrát a to jen díky systému, který umožňuje vyhrožovat správci čtvrti i ve chvíli, kdy jsou v zabíraném území přítomné soupeřovy jednotky.

zdroj: Archiv


 Město z různých úhlů
Velmi slušně si autoři poradili s kamerou, která zabírá naráz prakticky celou čtvrť z ptačí perspektivy, nebo se naopak přilepí za záda hlavnímu hrdinovi a souboje rázem získají trochu jiný rozměr. Nakouknout samozřejmě můžete do vámi spravovaných nemovitostí, ale už jenom těžko přikážete některé z postav, aby vyběhla po schodech do vyššího patra.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Město, resp. spíše jeho části jsou do detailu zpracovány, lidé poslušně přecházejí po přechodech a občas na vás zatroubí auto, pokud mu přeběhnete přes cestu. Nastoupit do něj však nelze. Drobným nešvarem je opakování té samé předlohy pro sídlo správce čtvrti a některých dalších budov, což ještě posiluje už tak velký stereotyp.

Samotná grafická stránka se může chlubit odlesky slunečných paprsků od téměř čehokoliv, detailními texturami a třeba i změnou denní doby nebo kratochvílemi počasí. To vše si navíc užijí i majitelé starších počítačů a minimální požadavky začínají na procesoru 2 GHz, 512 MB RAM a 64 MB grafické kartě. Na testovací sestavě (Core2 Duo E6300, 3,3GB RAM, Radeon X1950 Pro) neměl tak EFPC sebemenší problémy s plynulostí.

Součástí hry je jednoduchý, ale obstojný multiplayer čítající třináct map a dva herní režimy. V dominanci nejde o nic jiného než zabírání území na úkor soupeřů a v módu Assassination se hlavním cílem stane nepřátelský hlavní hrdina.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Závěr
Hra přišla s tolik neokoukaným prostředím plným gangů a pouličních výtržností. Navrch přihodila směsici RPG a RTS, která se hned jen tak nevidí. Pouze toto však k dobré a zábavné hře nestačí. Autoři měli více zapracovat na herních principech a nabídnout hráči další možnosti, jak si vyhrát se zabraným územím nebo nabídnout zajímavější úkoly.

Zvětšit zdroj: Archiv Téměř vždy se dá u her přimhouřit očko nad hardwarovými nároky, horší grafickou stránkou nebo krátkostí kampaně, pokud na oplátku nabízí slušnou hratelnost. Ale nikdy se nedá odpustit stereotyp. Celá hra se rázem zvrtne v nudné klikání a používání těch samých postupů. A to je právě případ poněkud zbytečného Escape From Paradise City.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky...

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole





 
 
Warlock

Verdikt:

Nebýt hra tolik stereotypní a kdyby přibyly další možnosti v RTS části, vysloužila by si tak šest bodů. Namísto toho nabízí sice rozsáhlé RPG prvky, které však skutečně použijete až v pozdějších fázích hry. Být na cenové úrovni budgetů, měla by hra daleko větší šance na úspěch.

Nejnovější články