Autor: Korgull Publikováno: 8.srpna 2005 | Verze hry: anglická/finální+patche Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Navíc, v ER se můžete vedle práce jako takové soustředit i na navazování vztahů s ostatním personálem (hovořit s kolegy o všech možných tématech, navazovat romantické vtahy, obdarovat je, ale i jim vynadat, apod.), což může mít zpětně příznivý, případně (když si někoho popudíte proti sobě) negativní vliv na výkony při práci. Už jen to, jaký v ostatních zaměstnancích nemocnice vzbuzujete dojem, ovlivňuje, jak se k vám chovají. Například už jen když nebudete dodržovat hygienu, může se vám stát, že budete nepřiměřeně dlouho čekat u pacienta na sestřičku či zdravotního bratra, kteří jsou k výkonu většiny zákroků nezbytně potřební. První směna ![]() Hned první den se do práce dostavíte o pět minut později, což vám dá osazenstvo nemocnice pochopitelně pěkně sežrat, takže vám nezbude, než se následujících 36 hodin herního času (to se rovná jedné směně na pohotovosti) snažit vydobýt si alespoň trochu respektu minimálně tím, že se nenecháte vyhodit. Při každé službě vás totiž čeká několik důležitých, nelítostně časově omezených úkolů, které když nesplníte, končíte. Nejčastěji jde o vyšetření a vyléčení nějakého prominentního pacienta. Jinak se ale setkáte i s nuceným konverzováním s některými z významnějších kolegů, naháněním psů či nenechavých reportérů po nemocnici, zamezováním rvačkám mezi pacienty, náročnou dekontaminací lidí, poslušným naklusáním na kobereček před nadřízené, zvládnutím pacientů ze všech šesti lékařských oborů, které provozujete, a dalšími záludnostmi. ![]() ![]() ![]() Některé z úkolů jsou pouze volitelné, což se vždy dozvíte hned při jejich zadání, takže se nutně nemusíte o všechny starat. Nicméně, jejich splnění vám pomůže vylepšit prestiž a v závěrečném hodnocení, kterého se dočkáte po každé dokončené směně, se to také lépe vyjímá, když je kolonka nesplněných žádostí prázdná. Nemluvě o ovacích, jichž se dočkáte na samém konci kampaně. A jak se ER vlastně hraje? Pominu-li drobný počáteční boj s omezeností pohybu po mapě a neohrabanou kameru, s níž lze otáčet pouze přes ikony šipek v pravém a levém dolním rohu obrazovky, ER nemá zase až tak špatně vymyšlený koncept. Ta omezenost pohybu po mapě spočívá v tom, že nelze rolovat obrazovku do stran, takže vidíte vždy pouze nejbližší okolí své postavičky. Když ji chcete někam poslat, musíte buď trpělivě klikat směrem, kde tušíte cíl vaší cesty, anebo (a to je rozhodně praktičtější) použít minimapu nacházející se v rámci skromného, avšak postačujícího interface. Na této minimapě jsou vyznačeny všechny místnosti daného patra nemocnice, podlaží jsou dvě. V prvním se nachází čekárna, příjem pacientů a lůžková oddělení pro více či méně akutní případy a v druhém je pak k dispozici veškeré zázemí pro lékaře, včetně jídelny (kde doplníte energii), tělocvičny (kam se zajdete odreagovat), koupelen (kde smyjete pot), odpočívárny (i krátký spánek dělá divy) a samozřejmě také kanceláře vedení. ![]() Vyhlídnete si člověka v čekárně, kliknete na něj (zde se dostávám opět k omezení pohybu, protože se postavička musí nacházet ve vyznačeném okruhu kolem vás, abyste na ni zareagovali) a už to jede - váš hrdina mu vrazí špachtli do krku, proklepe teploměr (alespoň něco takového animace naznačuje) a určí, co danou osobu trápí. Zjistíte, z kterého oboru medicíny choroba je a jak je závažná. Podle toho rozhodnete, zda se budete pacientem zabývat vy sami, anebo jej přenecháte některému zkušenějšímu kolegovi, což se skutečně vyplatí, pokud netoužíte po tom, aby vám někdo "exnul" na stole hned první den v práci. Kteří (pokud nějací) doktoři jsou k dispozici a s jakými schopnosti v daném oboru, vám hra vždy odhalí. Ale pozor, mohou vás i odmítnout! ![]() ![]() ![]() Pokud se rozhodnete pacienta vyléčit vlastními silami, pošlete ho s využitím minimapy, která po přepnutí ukazuje využití lůžek ve všech místnostech, na některé volné a vydáte se k němu. Až chorý dorazí a dostaví se i sestřička, což může v některých případech trvat dost dlouho (přičemž se můžete z pozice lékaře pokoušet nervózně asistenta dožadovat, načež však musíte počítat i se stejně nervózními odezvami z řad personálu), pustíte se do akce. Vypadá to následovně - pacient leží na lůžku, vy se nad ním skláníte, šmátráte rukama a sestřička dělá pohyby, jakoby štelovala přístroje. Přitom se v rámci interface objeví kruhový "budík", který v sobě nese informaci o stavu pacienta - od zelené (u lehkých zranění), po červenou (na pokraji smrti). Zhoršující se stav, značí červená šipečka, zabarvování výsečí "ciferníku" a naskakování vyšších čísel na stupnici od 1 do 10. Zlepšující se stav naopak naznačuje zelená šipka, až do samého vyléčení. Sázka na schopnosti nebo na štěstí ![]() V některých případech (dost často zrovna u prominentních pacientů, kteří jsou součástí zadaných úkolů) se ukáže, že primárně diagnostikovaný problém byl vlastně jen druhořadou záležitostí a pacient ve skutečnosti trpí něčím jiným. Tehdy jej odešlete na vyšetření do laboratoře, což ale nějaký čas trvá, takže se mezitím můžete pustit do řešení dalších nešťastníků. Najednou můžete nabrat lidí, kolik chcete, když však někteří pacienti budou na lůžku čekat nepřiměřeně dlouho, může se stát, že vám je přebere jiný lékař, což vám nebude dělat dobré jméno. ![]() ![]() ![]() S každým případem vám budou nabíhat zkušenosti, čímž se budou vylepšovat vaše schopnosti v daných oborech. Mimo to vám budou na kontě přibývat se zkušenostmi i hvězdičky, které pak můžete přerozdělit k odvětvím, která chcete v rozvoji mírně pošťouchnout dopředu. Lze to i během léčby pacienta, čímž si můžete v nečekaně vypjaté situaci někdy i pomoci. Mimochodem, hra vám v průběhu předloží i celou řadu výhod a zajímavých bonusů, které mohou přijít vhod jak přímo při práci, tak i u navazování vztahů s kolegy. Výhody a bonusy pro zpestření Spokojení pacienti vám čas od času projeví svou vděčnost nějakou drobností (třeba čokoládou, kyticí, apod.), kterou můžete v rámci dobrých vztahů na pracovišti darovat třeba milé sestřičce anebo s někým vyměnit za něco potřebnějšího. Některé zajímavé výhody vyplynou i ze splněných úkolů. Můžete se dostat k pilulkám, které vás povzbudí, utěrkám, díky nimž pozvednete úroveň své hygieny, a mnoha dalším, ještě extravagantnějším věcem. Díky bonusům (použít můžete až tři najednou) pak můžete zdokonalit v některých medicínských oborech, většinou však je to na úkor jiných, takže je třeba to pro co nejlepší efekt vhodně kombinovat. ![]() Grafika a nedostatky Celkově musím říct, že i přes potíže s již zmíněným konceptem pohybu po mapě, lze hratelnost ER považovat za nápaditou a vcelku uspokojující. Je to velmi snadno zvládnutelná hra, k dispozici je i tutoriál a v průběhu vás provází tipy. Nicméně, jakkoliv by se mohlo vše výše uvedené jevit pozitivně, i tento titul má své mouchy, z nichž některé dosahují velikosti masařky. Především jde o skutečnost, že v původně vydané verzi, se objevují chyby vyplývající s přetékáním paměti, což má za následek padání a sekání hry. ![]() ![]() ![]() Naštěstí však vyšel patch, resp. hned dva, které to tak nějak eliminují. Co se však tvůrcům ani jedním opravným balíčkem vychytat nepodařilo, je plynulost. Při delším hraní a větším množství postaviček na obrazovce, hra chvílema na mé konfiguraci (AMD 2200+, 512MB RAM, GeForce FX 5700) neskutečně vázla a přepnutí se do nižšího rozlišení (hra nabízí pouze 1024x768 / 800x600) nepomohlo tak, jak by si člověk představoval. O nekonečné době nahrávání ani nemluvě - v tom by se vlastně dala ER také srovnat s The Sims.
Přitom, že by se dalo hovořit o nějak převratné grafice, to se teda nedá. Po této stránce mi hra připomněla přes dva roky starý titul Ghost Master. Všechno je 3D a tvůrci si dali práci s některými detaily, animace jsou vtipné a celkově to odpovídá tak trochu abstraktnímu pojetí projektu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Co se týče audia, hrou vás doprovází v podstatě velmi omezený soundtrack melodií ze seriálu, který se točí pořád dokola, ale s pauzami, takže to nepůsobí nijak nepříjemně. Nejčastěji se zapne při léčbě pacientů a jeho motiv se mění podle toho, jak se mění stav nemocného. Jinak uslyšíte obvyklý ruch nemocnice, včetně pípání přístrojů, apod. Závěr Hra nabízí bohužel pouze jedinou a navíc ne příliš dlouhou kampaň (zvládnutelnou za den, což mě docela zklamalo). Když ji ale projdete jen jednou, zcela jistě neodhalíte všechna překvapení a možnosti, které hra skýtá. Můžete vyzkoušet různé typy postaviček, stejně jako rozličné postupy. Setkáte se zde s celou řadou zajímavých postav, včetně jakéhosi superhrdiny. ![]() Stáhněte si: Trailer, Patch, Cheaty... Související články: Novinky... |
Korgull | |
Korgull spatřil světlo světa před více než 26 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí |