ER (Emergency Room) - recenze
6/10

ER (Emergency Room) - recenze

8. 8. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Americký televizní seriál Pohotovost má své příznivce i u nás a nyní se stal námětem pro herní strategickou simulaci života lékařů a ošetřování pacientů v nemocnici - to vše v takovém mixu mezi Theme Hospital a The Sims.

Autor: Korgull
Publikováno: 8.srpna 2005
Verze hry: anglická/finální+patche

Americký seriál Pohotovost (ER), vysílaný v televizích v USA někdy od roku 1994, si našel své příznivce i u nás. Není to tak dlouho, co na TV Prima skončila devátá série a uvažuje se prý i o koupi desáté, která by v případě, že to klapne, mohla být vysílána někdy v průběhu druhé poloviny letošního roku. Pokud tento seriál neznáte, měli byste vědět, že se jeho tématem stala fyzicky a zejména psychicky velmi náročná práce lékařů a personálu sloužícího dlouhé směny na pohotovostním oddělení nemocnice. V tomto případě se jedná konkrétně o Krajskou všeobecnou v Chicagu.

Ale proč vlastně píši o seriálu, když jsme na serveru o hrách? Protože jedna taková hra na jeho motivy vznikla. Na svědomí ji má společnost Legacy Interactive (Zoo Vet, Vet Emergency, Law and Order, Pursuit Justice, aj.), která je známá pro svou zálibu v projektech inspirovaných skutečným životem. ER je jím v podstatě také inspirovaná, i když až druhořadě a na realističnost takový důraz kladen nebyl. Ale vezměme to hezky od začátku.

Hybrid mezi Theme Hospital a The Sims
ER vám svým způsobem může připomenout hry jako Theme Hospital a The Sims. Je to proto, že stejně jako v Theme Hospital, i zde se budete pohybovat v nemocničním prostředí (nebudete však nemocnici tvořit nebo vybavovat), ošetřovat pacienty a snažit se v určeném čase splnit zadané úkoly spojené často s nějakými akutními stavy. S The Sims má tato hra zase společné to, že hned na jejím začátku dáte své postavičce jméno, zvolíte pohlaví, barvu pleti, vlasů, očí, oděvu, vyberete z několika typů obličejů i těl a nakonec určíte počtem přidělených bodů do příslušných kolonek určité rysy vašeho hrdiny jako jsou inteligence, zručnost, šarm a tělesná zdatnost, čímž zároveň nastavíte, pro které lékařské obory bude mít jaké předpoklady. Možnosti úpravy vzhledu jsou v porovnání s The Sims značně omezené, ale pro potřeby této hry postačující.

Tím však podobnost se slavnou sérií od Maxisu nekončí, protože i v ER je třeba dbát na některé potřeby postavičky, jež významně ovlivňují její pracovní schopnosti. Jsou to hygiena (jejíž stav je dělen mezi čistotu rukou a celého těla), energie (závisí na únavě a sytosti) a vyrovnanost, která je dána vašimi úspěchy/neúspěchy, fyzickou kondicí i stavem obou předchozích parametrů, aj.

Navíc, v ER se můžete vedle práce jako takové soustředit i na navazování vztahů s ostatním personálem (hovořit s kolegy o všech možných tématech, navazovat romantické vtahy, obdarovat je, ale i jim vynadat, apod.), což může mít zpětně příznivý, případně (když si někoho popudíte proti sobě) negativní vliv na výkony při práci. Už jen to, jaký v ostatních zaměstnancích nemocnice vzbuzujete dojem, ovlivňuje, jak se k vám chovají. Například už jen když nebudete dodržovat hygienu, může se vám stát, že budete nepřiměřeně dlouho čekat u pacienta na sestřičku či zdravotního bratra, kteří jsou k výkonu většiny zákroků nezbytně potřební.

První směna
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už tedy víte, že hlavní postavu, její schopnosti a dispozice určujete sami. Až budete mít tuto část za sebou, můžete se pustit do hry, která je tvořena bohužel pouze a výhradně jednou jedinou kampaní o několika kapitolách, které představují vždy jednu velmi dlouhou a náročnou směnu. Věci se mají tak, že se ocitnete na pozici nováčka, takže se to neobejde bez uštěpačných poznámek některých služebně starších kolegů. Jsou mezi nimi také některé hlavní postavy ze seriálu, které poznáte především podle jejich obličejů a pokud znáte anglický originál, tak některé i podle hlasu (Noah Wyle, Mekhi Phifer, Sherry Stringfield).

Hned první den se do práce dostavíte o pět minut později, což vám dá osazenstvo nemocnice pochopitelně pěkně sežrat, takže vám nezbude, než se následujících 36 hodin herního času (to se rovná jedné směně na pohotovosti) snažit vydobýt si alespoň trochu respektu minimálně tím, že se nenecháte vyhodit. Při každé službě vás totiž čeká několik důležitých, nelítostně časově omezených úkolů, které když nesplníte, končíte. Nejčastěji jde o vyšetření a vyléčení nějakého prominentního pacienta. Jinak se ale setkáte i s nuceným konverzováním s některými z významnějších kolegů, naháněním psů či nenechavých reportérů po nemocnici, zamezováním rvačkám mezi pacienty, náročnou dekontaminací lidí, poslušným naklusáním na kobereček před nadřízené, zvládnutím pacientů ze všech šesti lékařských oborů, které provozujete, a dalšími záludnostmi.

Některé z úkolů jsou pouze volitelné, což se vždy dozvíte hned při jejich zadání, takže se nutně nemusíte o všechny starat. Nicméně, jejich splnění vám pomůže vylepšit prestiž a v závěrečném hodnocení, kterého se dočkáte po každé dokončené směně, se to také lépe vyjímá, když je kolonka nesplněných žádostí prázdná. Nemluvě o ovacích, jichž se dočkáte na samém konci kampaně.

A jak se ER vlastně hraje?
Pominu-li drobný počáteční boj s omezeností pohybu po mapě a neohrabanou kameru, s níž lze otáčet pouze přes ikony šipek v pravém a levém dolním rohu obrazovky, ER nemá zase až tak špatně vymyšlený koncept. Ta omezenost pohybu po mapě spočívá v tom, že nelze rolovat obrazovku do stran, takže vidíte vždy pouze nejbližší okolí své postavičky. Když ji chcete někam poslat, musíte buď trpělivě klikat směrem, kde tušíte cíl vaší cesty, anebo (a to je rozhodně praktičtější) použít minimapu nacházející se v rámci skromného, avšak postačujícího interface. Na této minimapě jsou vyznačeny všechny místnosti daného patra nemocnice, podlaží jsou dvě. V prvním se nachází čekárna, příjem pacientů a lůžková oddělení pro více či méně akutní případy a v druhém je pak k dispozici veškeré zázemí pro lékaře, včetně jídelny (kde doplníte energii), tělocvičny (kam se zajdete odreagovat), koupelen (kde smyjete pot), odpočívárny (i krátký spánek dělá divy) a samozřejmě také kanceláře vedení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ale vy asi čekáte, až konečně prozradím, jak vypadá samotná práce lékaře. Je šest lékařských oborů, se kterými přijdete do styku - pediatrie, neurologie, chirurgie, toxikologie, kardiologie a ortopedie. Jak už bylo naznačeno výše, základní předpoklady (tedy dispozice k rozvíjení) pro ten který z nich jsou dány nastavením základních charakteristik postavičky. Do hry jako takové vstupujete se všemi uvedenými obory na úrovni číslo jedna, což znamená, že budete moci zpočátku léčit pouze pacienty s lehčími poraněními a příznaky. S čím kdo přichází, zjistíte diagnostikováním.

Vyhlídnete si člověka v čekárně, kliknete na něj (zde se dostávám opět k omezení pohybu, protože se postavička musí nacházet ve vyznačeném okruhu kolem vás, abyste na ni zareagovali) a už to jede - váš hrdina mu vrazí špachtli do krku, proklepe teploměr (alespoň něco takového animace naznačuje) a určí, co danou osobu trápí. Zjistíte, z kterého oboru medicíny choroba je a jak je závažná. Podle toho rozhodnete, zda se budete pacientem zabývat vy sami, anebo jej přenecháte některému zkušenějšímu kolegovi, což se skutečně vyplatí, pokud netoužíte po tom, aby vám někdo "exnul" na stole hned první den v práci. Kteří (pokud nějací) doktoři jsou k dispozici a s jakými schopnosti v daném oboru, vám hra vždy odhalí. Ale pozor, mohou vás i odmítnout!

Pokud se rozhodnete pacienta vyléčit vlastními silami, pošlete ho s využitím minimapy, která po přepnutí ukazuje využití lůžek ve všech místnostech, na některé volné a vydáte se k němu. Až chorý dorazí a dostaví se i sestřička, což může v některých případech trvat dost dlouho (přičemž se můžete z pozice lékaře pokoušet nervózně asistenta dožadovat, načež však musíte počítat i se stejně nervózními odezvami z řad personálu), pustíte se do akce.

Vypadá to následovně - pacient leží na lůžku, vy se nad ním skláníte, šmátráte rukama a sestřička dělá pohyby, jakoby štelovala přístroje. Přitom se v rámci interface objeví kruhový "budík", který v sobě nese informaci o stavu pacienta - od zelené (u lehkých zranění), po červenou (na pokraji smrti). Zhoršující se stav, značí červená šipečka, zabarvování výsečí "ciferníku" a naskakování vyšších čísel na stupnici od 1 do 10. Zlepšující se stav naopak naznačuje zelená šipka, až do samého vyléčení.

Sázka na schopnosti nebo na štěstí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možná se to nezdá, ale ono takové léčení může být pěkně napínavé. Operovat můžete i lidi v horších stavech, než na jaké "papírově" máte. Pak však musíte vsadit na štěstí, případně rychlou pomoc zkušenějšího kolegy. Samozřejmě, že pokud si s úrovní jedna troufnete na pacienta, jehož stav hlásí číslo osm, pak více než pravděpodobné, že ho na stole ztratíte. Takže všeho s mírou (nebo Jarmilou, chcete-li). Ale i když máte kvalifikaci na daný stav, může se stát, že se pacientovi přitíží a když už to začne být jó vážné, utrhne se sestřička od stolu s tím, že musí rychle přinést něco, co nutně potřebujete, ale zrovna to nemáte po ruce. Až přiběhne, můžete se znovu pustit do práce a doufat, že se vám vše podaří dotáhnout do zdárného konce. Dočkat se můžete i několika změn stavu a některé mohou být i fatální, když včas nezasáhne někdo povolanější, ale ani to někdy už nemusí být zárukou záchrany života.

V některých případech (dost často zrovna u prominentních pacientů, kteří jsou součástí zadaných úkolů) se ukáže, že primárně diagnostikovaný problém byl vlastně jen druhořadou záležitostí a pacient ve skutečnosti trpí něčím jiným. Tehdy jej odešlete na vyšetření do laboratoře, což ale nějaký čas trvá, takže se mezitím můžete pustit do řešení dalších nešťastníků. Najednou můžete nabrat lidí, kolik chcete, když však někteří pacienti budou na lůžku čekat nepřiměřeně dlouho, může se stát, že vám je přebere jiný lékař, což vám nebude dělat dobré jméno.

S každým případem vám budou nabíhat zkušenosti, čímž se budou vylepšovat vaše schopnosti v daných oborech. Mimo to vám budou na kontě přibývat se zkušenostmi i hvězdičky, které pak můžete přerozdělit k odvětvím, která chcete v rozvoji mírně pošťouchnout dopředu. Lze to i během léčby pacienta, čímž si můžete v nečekaně vypjaté situaci někdy i pomoci. Mimochodem, hra vám v průběhu předloží i celou řadu výhod a zajímavých bonusů, které mohou přijít vhod jak přímo při práci, tak i u navazování vztahů s kolegy.

Výhody a bonusy pro zpestření
Spokojení pacienti vám čas od času projeví svou vděčnost nějakou drobností (třeba čokoládou, kyticí, apod.), kterou můžete v rámci dobrých vztahů na pracovišti darovat třeba milé sestřičce anebo s někým vyměnit za něco potřebnějšího. Některé zajímavé výhody vyplynou i ze splněných úkolů. Můžete se dostat k pilulkám, které vás povzbudí, utěrkám, díky nimž pozvednete úroveň své hygieny, a mnoha dalším, ještě extravagantnějším věcem. Díky bonusům (použít můžete až tři najednou) pak můžete zdokonalit v některých medicínských oborech, většinou však je to na úkor jiných, takže je třeba to pro co nejlepší efekt vhodně kombinovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak už bylo naznačeno výše, při tom všem pracovním nasazení zároveň musíte dbát i na své vlastní potřeby, abyste například náhodou nezkolabovali únavou (v takovém případě se vám setmí před očima a po chvíli se probudíte z bezvědomí v posteli v odpočívárně lékařů). Se snižujícími se ukazateli hygieny, energie a vyrovnanosti se snižuje i vaše koncentrace, takže i banální zlomeninu nemusíte být schopni zvládnout. Je proto vhodné skočit si sem tam na jídlo, zacvičit do posilovny, dát si sprchu či si zdřímnout. Pak se můžete do celého toho kolotoče vrátit znovu.

Grafika a nedostatky
Celkově musím říct, že i přes potíže s již zmíněným konceptem pohybu po mapě, lze hratelnost ER považovat za nápaditou a vcelku uspokojující. Je to velmi snadno zvládnutelná hra, k dispozici je i tutoriál a v průběhu vás provází tipy. Nicméně, jakkoliv by se mohlo vše výše uvedené jevit pozitivně, i tento titul má své mouchy, z nichž některé dosahují velikosti masařky. Především jde o skutečnost, že v původně vydané verzi, se objevují chyby vyplývající s přetékáním paměti, což má za následek padání a sekání hry.

Naštěstí však vyšel patch, resp. hned dva, které to tak nějak eliminují. Co se však tvůrcům ani jedním opravným balíčkem vychytat nepodařilo, je plynulost. Při delším hraní a větším množství postaviček na obrazovce, hra chvílema na mé konfiguraci (AMD 2200+, 512MB RAM, GeForce FX 5700) neskutečně vázla a přepnutí se do nižšího rozlišení (hra nabízí pouze 1024x768 / 800x600) nepomohlo tak, jak by si člověk představoval. O nekonečné době nahrávání ani nemluvě - v tom by se vlastně dala ER také srovnat s The Sims.

HARDWAROVÉ NÁROKY
Minimální požadavky:
1.2 GHz Pentium nebo srovnatelný procesor
256 MB RAM
2 GB volného místa na disku
T&L grafická karta se 64 MB RAM (ATI Radeon 7500 nebo vyšší, NVIDIAGeforce 2 nebo vyšší)

Doporučená konfigurace:
2.0 GHz Pentium 4 procesor nebo lepší
512 MB RAM
T&L grafická karta se 128 MB RAM (ATI Radeon 7500 nebo vyšší; Nvidia Geforce 2 nebo vyšší)

Přitom, že by se dalo hovořit o nějak převratné grafice, to se teda nedá. Po této stránce mi hra připomněla přes dva roky starý titul Ghost Master. Všechno je 3D a tvůrci si dali práci s některými detaily, animace jsou vtipné a celkově to odpovídá tak trochu abstraktnímu pojetí projektu.

Na druhou stranu některé drobnosti evidentně asi moc neřešili, což je možná trošku škoda. Například ikony zastupující pacienty neodpovídají skutečnému vzhledu postaviček. Jde prostě o pár stále stejných obrázků, které se točí pořád dokola. Pohyby asistenta při operaci sice naznačují odpovídající činnost, avšak nekorespondují s umístěním objektů. Také dochází ke komplikacím s navigací postav (pathfinding), občas jim chvíli trvá, než se z chumlu vymaní.

Co se týče audia, hrou vás doprovází v podstatě velmi omezený soundtrack melodií ze seriálu, který se točí pořád dokola, ale s pauzami, takže to nepůsobí nijak nepříjemně. Nejčastěji se zapne při léčbě pacientů a jeho motiv se mění podle toho, jak se mění stav nemocného. Jinak uslyšíte obvyklý ruch nemocnice, včetně pípání přístrojů, apod.

Hra nabízí bohužel pouze jedinou a navíc ne příliš dlouhou kampaň (zvládnutelnou za den, což mě docela zklamalo). Když ji ale projdete jen jednou, zcela jistě neodhalíte všechna překvapení a možnosti, které hra skýtá. Můžete vyzkoušet různé typy postaviček, stejně jako rozličné postupy. Setkáte se zde s celou řadou zajímavých postav, včetně jakéhosi superhrdiny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na škodu jsou nicméně výše zmíněné problémy s plynulostí, které neodstranil ani jeden patch, s jehož pomocí se lze ale zbavit alespoň padání hry. Také ovládání kamery není úplně nejšťastněji vyřešené a pohyb po mapě.. (ale to bysme se už opakovali). Po grafické stránce by ER také mohla být lepší a někomu by mohlo vadit, že se vše odehrává pořád ve stejném, omezeně interaktivním prostředí, byť zde dochází v rámci jednotlivých kapitol k určitým změnám (například je v jednu chvíli nepřístupná tělocvična, takže musíte najít jiný způsob, jak se účinně odreagovat, anebo během některých kapitol nejde v jedné části nemocnice elektrika, s čímž je spojena omezená kapacita lůžek, a další).

Stáhněte si: Trailer, Patch, Cheaty...