Enigma: Rising Tide - recenze
6/10

Enigma: Rising Tide - recenze

7. 8. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Online titulů vzniká poslední dobou čím dál více, ale takticko-akční námořní simulace je pouze Enigma zasazená do fiktivního konfliktu z konce čtyřicátých let. Čím osloví hráče v singleplayerové kampani?

Autor: Matto
Publikováno: 7.srpna 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Poslední dobou se do módy dostaly hry z období druhé světové války, hry poněkud více akční a hlavně s možností multiplayeru přes internet. A do této kategorie spadá i letošní titul firmy Tesseraction Games - Enigma: Rising Tide (dále jen ERT), který však lze hrát i v singleplayeru. Stručně by se dalo říci, že se jedná o takticko-akční válečnou námořní simulaci. Jako pozadí si tvůrci hry zvolili značně originální nápad fiktivního konfliktu na konci čtyřicátých let, tedy těsně před vypuknutím druhé světové války.

Ve světě ERT skončila první světová válka poněkud jinak než ve skutečnosti. Británie a Francie byly v Evropě poraženy a na kontinentu dominuje císařské Německo. Zbytek britského impéria se spojil s Říší vycházejícího slunce. A poslední do trojúhelníku je rostoucí námořní mocnost, Spojené státy americké. Ať už budete hrát za kteroukoliv stranu, každá z misí kampaně má pěkný historicko-fiktivní úvod. Budete se tak postupně nořit do trojstranného konfliktu započatého na mořích a oceánech celého světa.

Nad či pod hladinou?
Vezmene to ale pěkně popořádku. Jak už jsem zmínil, hra je vlastně takovým akčním simulátorem válečných lodí z roku 1936. Můžete se tedy stát velícím důstojníkem ponorky nebo některé z malých lodí, torpédovým člunem počínaje, přes korvetu a doprovodným torpédoborcem konče. Z tohoto výběru tedy můžete poznat, že vše se bude točit hlavně kolem konvojů, jejich obrany či útoků na ně. Ve hře se samozřejmě vyskytuje daleko více plavidel a zaručeně se setkáte i s letadly a jejich nosiči, nicméně vám osud přisoudil být buď ponorkářem nebo velitelem doprovodné lodě.

Přestože můžete velet i na poměrně odlišných typech lodí, není v jejich ovládání zas tak veliký rozdíl, překvapivě. Ale k tomu se dostaneme později. Hra každopádně obsahuje několik cvičných misí, většinou ve stylu „znič co můžeš a co nemůžeš taky“. V těch si můžete vyzkoušet ovládání vaší lodě a jejich zbrojních systémů. Jakmile pak projdete těmito cvičnými misemi, můžete si vybrat. Buď zkusíte uspět v některé připravené mise pro fajnšmekry, přičemž výsledky se vám zaznaménavají do logu kapitána a to podle vaší příslušnosti k jedné ze tří znepřátelených stran nebo se rovnou pustíte do kampaně za jednu z velmocí.

Kampaně...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva ... jsou vlastně napevno seřazené mise typu „splň nebo dál nehraješ“. Je to stará bolest, tím spíš, že mise nejsou variabilní a jediné, co se může při opakování mise změnit, je počasí. Navíc jich je za každou stranu jen deset. Na druhou stranu, některé mise jsou dost obtížné a než se jí prokoušete, je to na dlouhé hodiny. Hra se totiž nedá rozumně zrychlit a navíc většinou nepoznáte, jak dlouho ještě mise bude trvat. Co se naopak povedlo je ona pseudo-historie. Jste zásobováni novinovými zprávami o událostech, kde samozdřejmě figurují i vaše akce a náplně misí jsou většinou docela zajímavé díky přítomnosti všech tří stran konfliktu.

Grafickou stránku posoudíte asi nejlépe z okolních obrázků. Dá se říci, že se skutečně povedla. Moře se pěkně vlní a to i s ohledem na počasí. Lodě vypadají docela dobře a věrohodně a například moc pěkně se potápějí. Co už je slabší, je střelba a výbuchy, které se podle mého názoru moc nepovedly. Navíc díky tomu, že lodě jako poškození mají vlastně jen „ukazatel života“, působí požár za komínem po zásahu torpéda do přídě dost podivně. Po zvukové stránce nelze hře nic vytknout, ale rozhodně vás ničím extra nezaujme.

A co hratelnost?
A teď asi to nejdůležitější. Jakpak se to hraje? Už jsem zmínil, že Enigma je spíše akční než simulátor. Vše vlastně můžete snadno řídit z jediného minimalizovaného ovládacího panelu, který je na můj vkus až přiliš jednoduchý. Rozdíly mezi ovládáním ponorky a torpédoborce jsou minimální a pokud se nepřepnete do externího pohledu, nemusíte si být hned jisti, na kterém typu lodí se právě nacházíte. Pokud si chcete sami zastřílet (a ne jen dávat rozkazy k palbě z onoho ovládacího panelu), můžete usednout za kterékoliv námořní či protiletadlové dělo a vést palbu samostatně. Pokud časem povýšíte, můžete i dávat jednoduché rozkazy lodím s kapitánem na nižším hodnostním stupni. A toť vlastně vše. Z tohoto pohledu jde prostě o námořní střílečku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se obtížnosti týká, jsou zde dva extrémy. Jako ponorkový kapitán máte život poměrně snadný. V roce 1936 existovalo jen poměrně primitivní protiponorkové zařízení a ve větší hloubce jste opravdu jen těžko zasažitelní. Na druhou stranu, jako velitel korvety či torpédoborce si užijete mnoho hodin zoufalství. Najít a potopit ponorku hlubinnými pumami je jako vyhrát v loterii. Jediná taktika, na kterou jsem přišel, je držet ponorku pod hladinou tak dlouho, dokud jí nedojde vzduch či nevybije své baterie - pak je nucena se vynořit a bude-li v té době vaše loď poblíž, je její osud zpečetěn. Co se však mezitím stane s vaším konvojem, který už dávno zmizel za obzorem, je ve hvězdách. Co se fyzikálního modelu střelby či odpalování torpéd týká, nečekejte opět nějaké složitosti. Prostě platí, kříž na cíl a prst na spoušť.

Opět umělá neinteligence
Pokud budete hrát proti počítačem řízenému protivníkovi, připravte se na to, že to nebudete mít snadné. Počítač sice nevyniká nijak brilantní strategií a jím řízené lodě se tu a tam chovají dost podivně a nerealisticky, ale ať už to dělal jakkoliv, porazit jej mi dělalo docela problémy. Kolikrát nešlo jen o to, že by lépe bojoval či zázračně detekoval mou nehybou ponořenou ponorku číhající na příjezd konvoje.

Tak třeba hned první misi za kapitána britské korvety jsem hrál asi pětkrát. Přitom úkol byl docela snadný. Ochránit konvoj tří lodí před jedinou německou ponorkou. Řekl jsem si, že bude stačit zahnat ji dostatečně brzo pod vodu, kde bude pomalá a moje lodě jí pak snadno uniknou. Jenže potvora vypálila svá torpéda vždycky o chlup dřív, než jsem k ní dorazil, byť to bylo na neuvěřitelnou vzdálenost od konvoje. Já jsem se jim vždycky snadno vyhnul, ale můj konvoj směřoval neochvějně dál a z kurzu neuhnul ani o stupínek. A tak se vždy stalo to, co se stát asi muselo. Alespoň jedno z torpéd zasáhlo a mise byla prohraná.

Online střílečka
Všem těmto problémům se snad dá vyhnout, pokud hru budete hrát online. Ostatně na to byla Engima původně dělaná a proto si také nedělala ambice být realistickým simulátorem, ale mělo jít především o zábavu. Bohužel tuto variantu hry jsem nevyzkoušel, protože její nároky na kvalitní připojení k internetu byly překvapivě značné a mé připojení je rozhodně nesplňovalo. Takže se mohu jen domýšlet ze znalostí hry. Lidský velitel lodě či ponorky bude rozhodně manévrovat inteligentně a snažit se vymyslet třeba i nějaký ten trik, jak zmást soupeře. Nicméně se ale obávám, že i v tomto případě jde spíše o střílečku a nějaké velké taktizování ve hře nemá místo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Lidský protivník bude mít daleko větší problémy s lokalizováním nepřátelských ponorek a pak hlavně s jejich zasažením a tak si myslím, že rozdílnost v obtížnosti hry pro kapitány povrchových plavidel a ponorek bude ještě propastnější. Navíc jednoduchost ovládání, primitivní model poškození a snadnost vedení palby jistě také udělá své a „námořní bitva“ se tak podle mého názoru změní v rychlý neorganizovaný boj, kdo déle vydrží.

Stáhněte si: Demo