Enemy Engaged 2 - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Enemy Engaged 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kdysi známá série vrtulníkových simulátorů se vrací na scénu s jiným vývojářem, ale opět s dvěma moderními stroji v bitvách blízké budoucnosti. Je pro vás důležitější dynamická kampaň nebo grafika?

Autor: Bergy
Publikováno: 25.června 2007
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Nedávno recenzovaný Whirlwind of Vietnam: UH-1 přinesl fandům vrtulníkových simulátorů pouze zklamání, jenž pohřbilo velmi nadějná očekávání. O to víc si řada z nich chtěla spravit chuť nad novinkou Enemy Engaged 2. Jedná se v pořadí o třetí titul této série, která vznikla v roce 1999 a nesla podtitul Apache vs. Havoc. O rok později vzniklo pokračování RAH-66 Comanche vs. Ka-52 Hokum, jenž posbíralo nejen u nás, ale i ve světě vysoká hodnocení. Právě téma Comanche vs. Hokum se tvůrci z G2 Games (vývojářská a vydavatelská společnost v jednom) pokusili resuscitovat a vydat jako novou hru, proto Enemy Engaged 2 (EE2). Výsledek jejich práce tedy můžete posoudit spolu s námi.

Comanche zpátky v akci
Že se vlastně jedná o oživování mrtvol není pochyb už jen z faktu, že v této hře znovu usednete nejen do kokpitu ruského vrtulníku Kamov Ka-52 Hokum B, ale i do prototypu RAH-66 Comanche. Potíž je v tom, že skutečný projekt americké armády, který se zaobíral vývojem Comanche byl už v březnu 2004 odpískán a zrušen Pentagonem. A důvod? Během kampaně v Afghánistánu a Iráku tyto stroje prokázaly obdivuhodně slabou odolnost proti obyčejným kulometům či RPG střelám. Zjednodušeně řečeno, čím primitivnější zbraň byla proti tomuto vrtulníku použita, tím rostla šance, že se tento technologiemi nabitý stroj (vybavení shodné s F/A-22 Raptor včetně STEALTH či spolupráce s AWACS) odporoučí v plamenech k zemi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

I když v plánech Pentagonu tvoří RAH-66 Comanche už jen uzavřenou kapitolu, vývojáři z G2 Games si z toho moc velkou hlavu nedělali a dál ho považují za nejlepší vrtulník Spojenců. Paradoxem ale je, že v kampaních, jenž simulují pravděpodobné konflikty blízké budoucnosti, figuruje vrtulník, jehož šance na účast v podobném boji je rovna naprosté nule. Citelně to celému EE2 snižuje kredit, ale na druhou stranu teďka s tím už nikdo nic nenadělá. Buď se nad to musíte povznést nebo si počkat na jiný simulátor, jiná řešení zkrátka nejsou.

Dynamické kampaně
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě několika naskriptovaných samostatných misí a módu pro volné létání (náhrada tréninku) jsou tím hlavním v EE2 dynamické kampaně. Jsou celkem tři a každou z nich můžete hrát z pohledu obou znepřátelených stran, tedy buď jako pilot Ka-52 nebo RAH-66. Ztvárněné válečné konflikty jsou sice fiktivní, ale představují místa, kde by se nejpravděpodobněji mohlo v budoucnu něco semlít. Jedná se tedy o druhou korejskou válku mezi Severní a Jižní Koreou, válkou v Libanonu a válku na Tchajwanu o nezávislost.

Dynamická kampaň je pro každý letecký simulátor koncepčně nejlepší řešení. Nic totiž není nalinkované a vše se generuje postupně, navíc činy hráče více či méně ovlivňují dění na válečné mapě oblasti. Tohle EE2 respektuje a jeho kampaně jsou takto velmi dobře zpracované. Na hlavní válečné mapě máte vyobrazeno bojiště a jeho poměrně širokou frontu i se všemi pozemními a leteckými jednotkami. Mapa není statická, což znamená, že na ní ubíhá reálný čas a všechny jednotky jsou v neustálém pohybu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud se chcete zapojit do dění, necháte si buď automaticky přidělit misi a vyrážíte do akce nebo si sami vyberete, na jakém úseku fronty vstoupíte do dění. Typická mise začíná startem z letiště či vrtulníkové lodi a obvykle s wingmanem se vydáte vstříc předepsanou trasou k nepříteli, kterého máte zničit. Až mise skončí, vrátíte se zpátky na mapu dynamické kampaně, kde si můžete vybrat další úkol.

Standardní arsenál
Primární cíle tvoří pozemní či námořní technika a různé struktury jako budovy, mosty atd. Vzhledem ke své rychlosti jsou i moderní vrtulníky poměrně dost zranitelné a tak si neustále musíte dávat pozor na možná nebezpečí. Krom toho, že potkáte své protivníky rovněž v helikoptérách, velmi dobře si na vás smlsne i stíhačka či pozemní obrana a to buď rychlopalným kulometem nebo raketami země vzduch.

Pobyt v bojové zóně tedy není žádná sranda a i když se EE2 dá poměrně dobře nastavit jak pro piloty začátečníky, tak pro zkušené letce, nejedná se o žádnou akční arkádu typu Fair Strike. Sám jsem si musel zevrubně nastudovat řadu klávesových zkratek, abych byl vůbec schopen vést úspěšný boj. Typ výzbroje je u obou pilotovatelných helikoptér v podstatě stejný. Lze použít palubní kulomet, rakety vzduch-země a rakety vzduch-vzduch. Munice je pochopitelně omezená. Samozřejmostí je i komunikace mezi vámi a wingmany, kteří vás mohou krýt, kooperovat při útoku na společný cíl nebo vyhledávat vlastní protivníky ke zneškodnění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hratelnost
Co se týká zábavnosti, je na tom EE2 poměrně slušně. Jak jsem se už zmínil, je to především díky dynamickým kampaním, které nejsou lineární. Cílů ke zničení je vždycky poměrně dost, takže až na místy trochu delší přelety do cílových zón je stále co dělat. Na druhou stranu úkoly se poměrně často opakují, takže časem je to už poměrně stereotypní. Hodnotit AI se moc dobře nedá, protože své protivníky ve vzduchu málokdy spatříte zblízka. Většinou jen jako tečku na obloze či radaru, kterou musíte rychle zaměřit a vypálit za ní raketu. Pozemní cíle pak v pohybu moc nejsou, takže je to hlavně o tom, jestli je dokážete trefit hned na poprvé a jestli na vás dříve nezaútočí protivzdušná obrana.

I když se dají oba vrtulníky plně ovládat skrze klávesnici, správný komfort vám poskytne jedině pořádný joystick. Stejně jako u Whirlwind of Vietnam: UH-1 mě ale nemile překvapila naprostá absence podpory Force Feedbacku. Opět jsem tedy musel zapojit starý vysloužilý Logitech Wingman a z modernějšího Thrustmaster TopGun Afterburner FF jsem alespoň použil velkou plynovou páku pro ovládání kolektivu. Pro řízení ocasního rotoru opět dobře posloužily pedály od volantu.

Zpracování
Vizuální stránka není vyloženě špatná, ale na první pohled působí poněkud zastarale. Zejména povrch terénu je místy velmi strohý a jednolitý. Nepřekvapilo mě ani ztvárnění vodních ploch a kokpitů. Jediné, co je myslím ucházející, jsou modely obou vrtulníků a ostatní letecké či pozemní techniky. V každém případě se ale nemohu ubránit dojmu, že s grafickým engine zaspali G2 Games dobu. Pokud se třeba podíváte na screenshoty připravovaného vrtulníkového simulátoru Black Shark, který má fungovat jako přídavek pro Lock On, sami mi jistě dáte za pravdu, že tohle je trochu jiná liga. Hlavně co se zpracování kokpitu týče. Kromě vlastních či nepřátelských jednotek všech druhů podléhá zkáze i většina objektů na mapě, jako jsou mosty či různé budovy. Pěchotu jsem nikde nespatřil, takže s ní se zřejmě ve hře nepočítá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Náročnost EE2 se nicméně drží v přijatelných mezích. Výrobce doporučuje 2.0 GHz procesor, 768 MB RAM a 128 MB grafická karta. Pro maximální detaily pak postačuje 3.0 GHz procesor, 1 GB RAM a 256 MB grafická karta. Sám jsem testoval v rozlišení 1280x1024 a s konfigurací PC splňující všechna kritéria a problémy opravdu nebyly žádné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na rozdíl od Whirlwind of Vietnam: UH-1, jenž se dal opravdu dohrát komplet během chviličky, je EE 2 přeci jen záležitostí na podstatně delší dobu. Navíc je to vlastně momentálně jediný schopný simulátor vrtulníku, který není jen bezduchou arkádou. Každopádně jsem ale osobně zvědav na přímé srovnání s již zmiňovaným Black Sharkem, jenž má být dokončen ještě letos. I když je momentálně EE2 jednookým králem mezi slepými a oplývá i budgetovou cenou (v přepočtu cca 500 Kč), tipoval bych, že toto kralování dlouho trvat nebude.



zdroj: Archiv


Stáhněte si: Trailery, Intro...

Související články: Novinky, Enemy Engaged: RAH-66 Comanche vs. KA-52 Hokum recenze

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře






 
 
Bergy
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Pokud přejdete skutečnost, že pilotovat můžete jen dva stroje a že grafika není zrovna next-gen, můžete si užít poměrně solidní zábavu u dynamických kampaní s nelineárním vývojem událostí. Plusem je i poměrně slušný letový model.

Nejnovější články