Autor: Warlock Publikováno: 14.prosince 2007 | Verze hry: anglická/finální/PC Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Těžba surovin Zjednodušení těžby surovin jsem s nelibostí přijal už při hraní bety a naivně jsem doufal, že by se na tom ještě něco mohlo do plné verze změnit. Ale nestalo se tak a k udržení zásob opravdu stačí postavit u každého dolu na takzvaný hrubý materiál (Raw) pracovní stanici a o nic víc se nestarat. To samé platí i pro druhou (a poslední) surovinu – jmění (Wealth), jejíž přísun zajišťuje nekonečné pendlování obchodních vozíků mezi radnicí a půl obrazovky vzdáleným tržištěm. Veškeré řetězce pro těžbu surovin známé z předchozích dílů jsou tedy nenávratně pryč. Samo o sobě by to ještě neznamenalo žádnou pohromu, na podobných principech si zakládá kupříkladu série Command & Conquer. Ta však vše dohání hratelností v bojové části hry, která si žádá veškerou hráčovu pozornost. Kéž by výše zmíněné pravidlo platilo i pro EE3... ![]() ![]() ![]() Bez nutnosti kombinovat jednotky Po nepříliš záživné úvodní čtvrt hodince obvykle zaberete dostatečný počet teritorií, kde založíte několik těžebních stanic, a tím si zajistíte téměř neomezený zdroj surovin. Teď by konečně mohla začít ta pravá zábava, nebýt nepřizpůsobivosti umělé inteligence. Do boje totiž stačí poslat dva, maximálně tři druhy jednotek a nějaký ten katapult na ničení budov. O nutnosti znatelněji kombinovat členy vaší armády jako v jiných novodobých RTS nemůže být v EE3 ani řeč. Útoky jsou tak velmi stereotypní, předvídatelné a opět na vás nekladou žádné nároky. Většinu čas strávíte sledováním řezajících se rytířů a pokud jste dobře propočítali možné ztráty, ve většině případů máte vítězství v kapse. Pokud se vám do bojů z jakýkoli důvodů nechce, můžete využít obrovských zásob surovin v diplomacii. Ta sice nedosahuje propracovanosti EE2, ale i tak si s její pomocí můžete ukrátit dobu strávenou v tomto režimu hry. Jestliže se například na mapě nachází více národů, vhodnými investicemi si stačí spřátelit nejsilnějšího oponenta a vítězství máte v kapse. Dokonce při hře jeden na jednoho můžete peníze využít jako taktickou výhodu a vyhlásit časově omezené příměří. ![]() ![]() ![]() Hře myslím hodně uškodilo snížení původního počtu epoch z původních patnácti (EE1) na pouhých pět (info). Veškeré kouzlo pomalého postupu lidskými dějinami se rázem vytratilo. Není problém postavit vojáka s bajonetem, který vypadá oproti opodál kotvící letadlové lodi poněkud podivně. Stejně tak jsem s nelibostí vítal s postupem doby se snižující počet pozemních a vzdušných jednotek. To samozřejmě v konečném důsledku znamenalo nefunkčnost jednoho ze základních principů RTS (tzv. systém kámen/nůžky/papír), bez něhož stačilo stavět pouze jeden druh jednotek vhodný proti všem ostatním. Naopak na nedostatek kocábek jsem si nemohl stěžovat. Škoda jen, že vyloženě vodních map je poskrovnu. O poněkud spící umělé inteligenci již byla řeč a osobně bych překousnul i nepříliš povedený pathfinding, což při přesunu větších armád vedlo k zasekávání jednotek téměř o cokoli. Co mi ale v dnešní době vyrazilo dech, byla nesamostatnost každého vojáka a dokonce stavitele. Tomu jsem sice zadal výstavbu dvou domů, ale po dokončení první budovy si v klidu vybral pauzu na oběd a musel jsem ho do práce ručně popohnat. V módu World Domination v kolovém režimu pohybujete armádami a postupně dobýváte jednu provincii za druhou. Zeměkoule je rozdělena na zhruba šedesát provincí, z nichž každá zaručuje příjem jedné ze tří surovin potřebných pro výzkum nebo nákup armády. ![]() ![]() ![]() V závislosti na právě zabírané provincii se samozřejmě mění i podnebí mapy, na které se pak boje odehrávají v režimu RTS. Počítač projevuje dostatečnou míru iniciativity a zpočátku nasadí rychlé tempo získávání provincií. Po čase s ním ale srovnáte krok a poznáte, že v systému World Domination nejsou žádné záludnosti a není tak komplexní jako u Rome: Total War, kde se musíte starat o různé statistiky obyvatelstva či výběr daní. S trochou nadsázky se dá říci, že se jedná o trochu vylepšený režim znamý z Emperor: Battle for Dune doplněný o postup do dalších dob. Více se mělo zapracovat na automatickém vyhodnocováním soubojů. Jelikož i s notně vyčerpanými jednotkami se vyplatí přepnout se do režimu RTS, kde vás ale čeká vždy velmi pomalý rozjezd výstavby základny zakončený nepříliš zaživnými souboji - častokrát využijete diplomacie, abyste se co nejdříve dostali na mapu světa. To, co mělo být původně největší zbraní EE3 oproti konkurenci, se podle mě stalo chabou náhražkou za kampaň. Klasicky postojované mise z předešlých dílů se mi zdály lepším řešením. Zpátky do pravěku Vizuální stránka zaspala dobu o několik let a srovnání s World in Conflict nebo s dva roky starými Age of Empires III nemá vůbec cenu. Přesto jsou nároky na hardware poměrně vysoké a na sestavě Core2 Duo E6300, 3,3GB RAM, Radeon X1950 Pro jsem při nastavení středně vysokých detailů pociťoval lehké trhání obrazu. Pochvalu zasluhují jedině efekty počasí, které přebíjí nepěkný zubatý stín u veškerých objektů. Ten se zobrazoval i při nejvyšších detailech. V podobném duchu se dá mluvit i o modelech jednotek nebo texturách. Celý EE3 připomíná ztvárněním spíše komixově laděný Warcraft. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Rozloučení s legendou Třetí díl EE3 se zjednodušil v pojetí herních principů a místo slušně vyšlapané cesty prvním a druhým pokračováním nabral směr do propadliště dějin. Prakticky každou vlastnost, která doznala změn, se podle mého názoru nepodařilo vybalancovat nebo vhodně zakomponovat ![]() Pozitivem je možnost řešit konflikty i diplomatickou cestou a režim světové nadvlády, který se v RTS příliš často nenachází. I ten má však své mouchy stejně jako technické zpracování a mizerná umělá inteligence. Třetí díl EE měl vyjít buďto po dalším roce intenzivní práce nebo v krajním případě raději vůbec. Takovéto zakončení si série nezasloužila. zdroj: Archiv Empire Earth III launch trailer - stažitelná verze (38 MB, HD) Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery... Související články: Dojmy z bety, Novinky, Empire Earth II recenze, Empire Earth II Art of Supremacy recenze |
Warlock | |
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |