Empire Earth 2 CZ - recenze
8/10

Empire Earth 2 CZ - recenze

12. 5. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V pokračování vynikající RTS Empire Earth si opět uděláte exkurzi do dějin lidstva během čtyř tisíc let, ale otázka zní, jestli se i tentokrát podařilo autorům přijít s něčím neotřelým, aby dokázali zaujmout dnešní zmlsané hráče?

Autor: Bergy
Publikováno: 12.května 2005
Verze hry: česká review-verze
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Svého času byla RTS s názvem Empire Earth považována za průlomový titul mapující obdivuhodným způsobem lidskou historii od jejího úsvitu až po neradostnou budoucnost. Od té doby už ale pár let uplynulo a navíc díky dalším titulům jako například Rise of Nations nebo Empires: Dawn of the Modern World postupně vyprchala tolik důležitá originalita. Zatímco tedy v roce 2001, kdy vyšla původní hra, jsme byli doslova konsternováni dějovým rozsahem, nyní bereme jako naprostou samozřejmost, že se druhý díl zaobírá více než čtyřmi tisíci lety našich dějin. Není na tom zkrátka nic překvapujícího, ale na druhou stranu to neznamená, že pokračování Empire Earth musí automaticky stát za starou bačkoru.

Starověká Korea
Stěžejní částí singleplayeru jsou historické kampaně věnované Koreji, Německu a Americe (pokud nechcete přijít o moment překvapení při vlastním hraní, přeskočte následující odstavce). Pro nás Evropany je bezkonkurenčně nejméně atraktivní ta korejská, která se ke všemu odehrává ve starověku v rozmezí 2333 př.n.l. – 676 n.l. Asi jen málokdo se proto dokáže s tímto národem patřičně ztotožnit a plně prožívat jejich strastiplné boje za vlastní existenci.

Úvodní mise začínají osidlováním oblastí a přecházejí v boje mezi jednotlivými dynastiemi. Své zájmy netají ani okolní mocnosti a jelikož se nedá válčit proti všem, je nutné hledat spojence třeba v samotné Číně. Jednoho dne se však korejské národy sjednotí a zbaví se i svého „ochránce“, čímž získají vlastní nezávislost. Než se tak ale stane, je nezbytné ochraňovat vlastní lid, používat diplomacii, notně posilovat ekonomiku a zuřivě odrážet dotírající nepřátele nebo naopak podnikat výpady za účelem dobytí nového území.

Středověké a novověké Německo
Druhou kampaní je tažení za Němce, které se odehrává v letech 1220 – 1871. Pro někoho to může být trochu překvapení, protože tenhle národ se nejvíce „proslavil“ až později ve dvacátém století, ale toto období bylo našim západním sousedům věnováno už v prvním díle. Je tedy logické, že autoři tentokrát zvolili poněkud méně profláknutou část německé historie, což se nakonec ukázalo jako vynikající řešení.
Kampaň začíná křížovou výpravou v Prusku, jejíž cílem je vyhnat nevěřící barbary a zároveň postupně převzít celou oblast. Následuje budování či obchodování se Svatou říší římskou a posléze na vás čeká dle mého soudu jedna z nejhezčích misí celé hry. Je to scénář, ve kterém je užitečné nejprve nasbírat v přilehlých vesnicích co nejvíce surovin a poté se pečlivě opevnit na hradě Marienburg. Později přijde mohutné obléhání polskou armádou, kterému se musíte za každou cenu ubránit. Děj pokračuje třicetiletou válkou, po níž musíte znovu dobýt ztracená území a těsně před koncem kampaně si ještě pěkně vychutnáte z Ruska se vracející napoleonskou armádu. Úplné finále tvoří sjednocení německých zemí Ottem von Bismarckem.

Moderní Amerika a sci-fi budoucnost
Posledním národem, který má v Empire Earth 2 svojí vlastní kampaň, jsou Američané. Jejich tažení popisuje ve srovnaní s Koreou a Německem nejkratší epochu a to léta 1898 – 2070. Začátek je ve znamení bojů na Kubě, při kterých Amerika pomáhá kubánským bojovníkům za svobodu proti Španělům. Vaše síly jsou proto vyloděny na pobřeží a musíte postupovat dále do vnitrozemí a obsazovat nepřátelské pevnosti.

Další mise se odehrávají během 1. a 2. světové války na území Evropy a Afriky. Hráč má za úkol například prolomit obranné linie a zabírat důležitá území. Zde bych podotknul, že zobrazování historických scénářů z obou světových válek není zrovna silnou stránkou Empire Earth 2. Mnohem zajímavější jsou mise pojednávající o studené válce, kde přichází ke slovu rovněž špionážní akce a získávání tajných informací. Celé tažení nakonec uzavírají dvě mise z blízké budoucnosti, ve kterých se bojuje proti kyborgům. Zarážející je však skutečnost, že i v této přetechnizované době musejí dělníci těžit například kamení či zlato pouze manuálně za pomoci krumpáčů.

Zlomové body
Jako bonus navíc jsou po kampaních dostupné ještě tzv. zlomové body, což jsou čtyři samostatné historické mise. Jedná se ale vlastně pouze o dva scénáře, které lze hrát za obě strany. Na první pohled mě velmi lákala operace Overlord nebo-li vylodění spojenců v Normandii. Nakonec se z toho však vyklubalo velké zklamání, protože takhle zmršený scénář s invazí do Francie jsem už hodně dlouho neviděl.

Atlantický val zde vůbec neexistuje, jen sem tam nějaké dělostřelecké postavení a ostnatý drát. Samotné vylodění a prolomení pobřežní obrany pak bylo v roli Američanů skoro o ničem a vše se poté zaměřovalo na dobytí městských center nebo zabírání území. Po Overlordu je dalším zlomovým bodem už jen korejský scénář s názvem Tři království, což ocení zas jen ti, co si z nějakého důvodu oblíbili první kampaň.
 Managment obyvatelstva
Herní systém této RTS se dá označit za tradiční, ale obsahuje několik celkem důležitých inovací. Předně to jsou po vzoru Rise of Nations hranice jednotlivých území, které přesně vytyčují teritoria ovládané vámi a soupeřem. Jde o to, že pokud vstoupíte na cizí území, nemůžete na něm nic stavět až do té doby, než zničíte nepřátelské městské centrum a nepostavíte své základní budovy. Tímto oblast zaberete pro svůj národ a posílíte vlastní vliv na dané mapě. Nutí vás to také být neustále aktivní a nezdržovat se v defenzívě.

Významné plus si u mě vysloužila volba „správce obyvatel“, která je jednoznačným přínosem pro každého hráče. Jde v podstatě o manažer, v němž přiřazujete vašim dělníkům různá zaměstnání (opravář, dřevorubec, horník atd.), aniž byste museli na mapě hledat nějaká naleziště surovin a pracně identifikovat flákající se jedince. Vše je otázkou pár kliků a navíc máte neustále nadosah přehled veškerých pracantů. Pokud třeba usoudíte, že moc lidí těží zlato a málo se jich stará o jídlo, stačí dělníky opět jednoduše přerozdělit a vše funguje k vaší plné spokojenosti. Mě samotnému tento manažer ušetřil spoustu času a nervů. Už si ani nedokážu představit, že bych musel v každé misi několika desítkám jednotek postaru zadávat jejich práci.

Výzkum, diplomacie a koordinovaný útok
Kromě dnes již klasických přesunů do vyšších evolučních epoch (celkem jich je 15) je možné se v Empire Earth 2 ještě dopracovat ke speciálním bonusům v podobě tzv. korun. Lze jich dosáhnout přes speciální výzkumy ve vojenské, ekonomické nebo imperiální oblasti, přičemž je pohlíženo také na dosažené skóre či počet postavených divů světa apod. Vlastnictví každé koruny poskytuje určité výhody (větší poškození jednotek, rychlejší výcvik atd.) a je pouze dočasné. Po uplynutí příslušného času jí každý majitel musí buď obhájit nebo může být získána někým ze soupeřů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za pozornost stojí válečné plány používané v diplomacii. Dají se skvěle využít jak při hře proti počítači tak v multiplayeru a slouží mezi spojenci pro náčrtky společných akcí na nepřítele. Funguje to tak, že jedna strana vytvoří plán, kdo a jak zaútočí na soupeře a pošle svůj výtvor svému komplicovi k posouzení. Ten ho může buď bezvýhradně odsouhlasit nebo upravit podle svého a zaslat zpátky odesílateli. Stejně jako u správce obyvatel je toto udělátko velmi jednoduché a účelné.

Ještě se zde sluší vyzdvihnout tlačítko koordinovaný útok, které je dostupné na hlavním ovládacím panelu. Slouží k naplánovaní pohybu a bojových příkazů pro vaše jednotky či celé skupiny. Pokud je tato volba aktivní, vaši vojáci sice rozkazy přijmou, ale nic nedělají. Čekají ,až onen koordinovaný útok dalším klikem myšky doopravdy spustíte. Tímto způsobem můžete naplánovat akci ze dvou různých stran mapy a můžete si být naprosto jistí, že se všechny vaše jednotky zahryznou do nepřítele v ten samý moment.

Rozsáhlé možnosti síťové hry
Ač mají singleplayerové kampaně úctyhodný herní záběr, nedá se zrovna říci, že by vydržely extrémně dlouho. Když nepočítám zlomové body, je zde přítomno dohromady nějakých 24 misí, přičemž jedna zabere 30 – 60 minut čistého času. Znovuhratelnost těchto tažení je mizivá, ale vše naštěstí zachraňuje velmi propracovaný skirmish a multiplayer. Obě tyto varianty disponují stejnou herní nabídkou, rozdíl je jen v tom, že buď hrajete proti počítači nebo s živým protivníkem po síti. Velkou výhodou je možnost volby ze čtrnácti různých národů, přičemž každá civilizace má nějaké unikátní budovy či jednotky. Dále si lze vybrat jeden z mnoha typů her, které se od sebe odlišují stylem taktiky.

Kromě obvyklého dobývání, jenž spočívá v eliminaci protivníků, jde soupeřit například o počty dosažených korun nebo hrát na obsazování a držení městských center či celých území. Dále je možné vyzkoušet variantu nazvanou Král kopce, jejíž cílem je zmocnit se území ve středu mapy, které je následně nutné po stanovený čas ubránit před ostatními.
Zajímavý typ hry je i tzv. Královražda, která spočívá v tom, že každá strana má mimo jiné svého krále, jehož musí ochránit před útoky soupeřů. Vyhrává ten, komu se podaří pozabíjet ostatní panovníky a zároveň udržet naživu toho svého. Poslední mód, který zmíním, se jmenuje „Význačná místa“ a jeho podstatou je postupné odkrývání speciálních úseků mapy, na kterých se musí postavit pevnosti. Vítězí pochopitelně jen ti nejrychlejší a rozhodující je výsledný počet pevností každého hráče na konci hry.

Vtipné hlášky
Speciálně skirmish disponuje ještě jednosměrnou komunikací mezi počítačovým protivníkem a vámi (v multiplayeru je to normální chat). AI se vás totiž snaží záměrně hecovat a znervózňovat vtipnými či urážlivými hláškami. Smůla ale, že to není příliš originální, protože tohle se už objevilo v datadisku C&C Generals: Zero Hour. Na druhou stranu je tento prvek určitě vítaným zpestřením.

Škoda jen, že AI nemá ani kapku soudnosti, protože takhle se načasování některých zpráv podobalo spíše výstupům Komického Alího (tím nemyslíme nedávno vyhozeného redaktora ze SCORE, nýbrž bývalého iráckého ministra informací Muhammada Saíd Sahháfa), jenž proslul svými neuvěřitelnými báchorkami o drtivých porážkách Američanů během předloňské války v Iráku. Jak jinak totiž popsat situaci, kdy doslova válcujete protivníka na jeho vlastním území a on vám vzkáže, že stejně nemáte proti němu ani tu nejmenší šanci :)

Lehce odpudivá grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafika by se dala zařadit spíše mezi průměr. Rozhodně vás nečekají nejmodernější vizuální orgie jako třeba v Act of War, ale spíše obyčejnější a decentnější 3D modely terénu, budov a jednotek. O to více je ale zarážející, že HW nároky nejsou zrovna malé. Osobně bych čekal, že s takovým enginem bude Empire Earth 2 běhat i na šunkách počítačích, ale není tomu tak. Se svou sestavou ve složení AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800GT (použité rozlišení 1280x1024) jsem sice nezaznamenal vážnější problémy, ale například při zapnuté vymoženosti PIP (obraz v obraze) bylo dost znát, že si hra užírá více výkonu, než by se mě samotnému líbilo.

Onen obraz v obraze je sice rozhodně zajímavá záležitost, protože díky ní je možné současně sledovat dění na více místech mapy, ale stejně jednoduše se dá i kliknout do minimapy. Nic mě tedy vyloženě nenutilo PIP používat a po zjištění, že jeho deaktivací výrazně stoupl počet snímků za sekundu, jsem ho už nikdy více nezapnul.

Zmínku si ještě zaslouží změny počasí, které v Empire Earth 2 rozhodně nejsou jen na efekt. Například při pořádné vánici se natolik zhoršuje viditelnost, že máte problém vidět na zemi vlastní jednotky, přičemž takové počasí má vliv i na bojové schopnosti vojáků. Obdobné je to také při velkém lijáku nebo písečné bouři (pokud se nacházíte v pouštním prostředí).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Když pominu průměrné zpracování grafických modelů, rozhodně se musím pozastavit nad bojovými jednotkami. Krom těch unikátních je totiž celá řada společných pro všechny národy. Ve starověkých či středověkých epochách to není zas tak markantní, ale třeba německý střemhlavý bombardér Ju-87 Stuka z druhé světové války ve službách Britského královského letectva mě málem shodil ze židle. Něco podobného se rovněž týká uniforem vojáků, protože i ony jsou stejné. Jediným odlišujícím prvkem je tak pouze barevné označení.

Česká lokalizace
Jak jste si asi už stačili všimnout z okolních obrázků, Empire Earth 2 u nás vyšlo díky společnosti CD Projekt v české lokalizaci. Většina textů se nachází v kampaních, kde jsou ke všem misím obsáhlé průvodní informace a členité zadání úkolů. Lokalizace je velmi příjemná a hlavně bez okatých chyb. Přeložena byla mimo jiné též kompletní in-game encyklopedie, ze které se dá načerpat spousta informací a zapomenuto nebylo ani na editor misí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově má Empire Earth 2 dost kladných i záporných stránek. Mezi zřejmé plusy patří vydařený skirmish spolu s multiplayerem a zapomenout nesmím ani na inovativní nápady typu správce obyvatel, válečné plány či možnost koordinovaných útoků jednotek. Naopak zklamáním jsou podle mého kampaně (mě osobně se pořádně zamlouvala jedna ze tří) a ne úplně ideální grafický engine, který navíc vizuálně vůbec neoslňuje, spíše naopak.

Každý, kdo si Empire Earth 2 pořídí z Tiscali GameShopu, dostane zdarma akční strategii Johanka z Arku. Akční nabídka platí jen do rozebrání zásob.

Stáhněte si: Demo, Soundtrack, Trailery, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema, Novinky, Empire Earth recenze, Empires recenze

autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)

Empire Earth 2 už zdaleka není tou originální RTS jakou byl 1. díl, ale i tak má co nabídnout širokému hernímu publiku. Chce to jen přejít poněkud rozpačité kampaně singleplayeru nebo grafiku a o to víc si vychutnat multiplayerové herní módy či pár opravdu skvělých novinek v herním systému.