Emperor: Rise of Mid. Kingdom - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Emperor: Rise of Mid. Kingdom - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 9. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Některé herní série jsou prakticky nekonečné, ale jen málo z nich si udržuje trvale vysokou kvalitu. A právě to je případ budovatelské strategie Emperor: Rise of the Middle Kingdom ze starověké Číny.

Autor: Leon
Publikováno: 20.září 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Jsou herní série, které jsou prakticky nekonečné, ale jen málo z nich si udržuje trvalou vysokou kvalitu. Jednou z nich jsou budovatelské strategie od firmy Impression Games, která se proslavila již Caesary, a přes Pharaoha, Kleopatru, Dia (Zeus) a Poseidona se v rámci historických toulek dostala až do tajemné Číny. Ta byla dlouho stranou zájmu Evropy a pokud se nemýlím, tak až cesta slavného Marca Pola ukázala, jak se vlastně u těch šikmookých žije. To si nyní můžete zkusit vy sami ve strategii Emperor: Rise of the Middle Kingdom, která navazuje na výše jmenované hry.

 Novinky oproti předchůdcům
Pokud máte s těmito hrami vlastní zkušenost, moc vás toho na novém Emperorovi nepřekvapí. To se ostatně dalo čekat, protože celý herní systém, na kterém autoři založili svůj úspěch, se za tu dobu postupně dostal do fáze, kdy je vše tak propojeno a vzájemně ovlivněno, že jakákoliv větší změna či novinka by znamenala velmi vážnou přestavbu již poměrně vychytaného enginu.

Největší změnou, jako obvykle, je tak kompletně nový vzhled po stránce grafické. Když si fanoušek těchto her porovná všechny vydané tituly, musí smeknout před grafiky, kterým se vždy podaří krásné animace skvěle ilustrující onu dobu a místo, kam je hra zasazena. Tentokrát je to tedy předstředověká až středověká Čína (pokud to lze takto říci) pod vlivem několika různých dynastií, což je ta největší změna na celé hře. Nic víc, nic míň.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Základní herní princip
To bychom ale recenzi utnuli dost brzy, takže se pojďme podívat na hru i z pohledu čtenáře, který s předchozími tituly zkušenost nemá a třeba právě tato hra by mohla být pro něj. Emperor je propracovaná budovatelská strategie, ve které stavíte prosperující města a slavné monumenty té doby. Celý systém je velmi propracovaný a není jednoduché hned pochopit, jaké vazby a vliv má to či ono na něco úplně jiného.

Na začátku je vám přiděleno místo, kde máte vybudovat nové město a splnit několik podmínek pro ukončení mise. Většinou to znamená vytáhnout město (nebo jeho část) na určitou úroveň, postavit významný monument, nashromáždit určité množství daného zboží, uzavřít aliance s jinými městy apod. To vše se vám může podařit pouze tehdy, když vám bude prosperovat město. A jak by řekl klasik - vo tom to je…

 Stavíme Velkou čínskou zeď
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nejprve je třeba vymezit pozemky pro stavbu domů, do kterých se záhy začnou stěhovat první obyvatelé. Pro ty je nutno nejprve zajistit dostatečný přísun vody a potravin, aby neměli chudáčci hlad a zase se nám neodstěhovali. Takže je třeba vybudovat studny a farmy s políčky, eventuálně začít s lovem či rybolovem (hezké spojení). Jídlo se shromažďuje v mlýnech (ekvivalent sýpek z minulých dílů), odkud je pak distribuováno do obchodů. Tyto tržnice samozřejmě také musíte postavit a pak už jen sledujete, jak je díky distribuci potravin (a jiného zboží) zlepšováno bydlení obyvatel - zvětšují se jim příbytky, což sebou přináší nové obyvatele a především další pracovní sílu.

Než ale dojde k první sklizni, nemusíte s výstavbou dalších částí města čekat. Naopak, počáteční rychlost výstavby bývá většinou klíčem k úspěchu. Je třeba stavět kontrolní stanoviště, aby vám nepadaly stavby, strážnice, abyste zamezili kriminalitě, kaple, do kterých se vám budou chodit modlit lidi, o zdraví lidí se zase stará bába kořenářka a akupunkturista. Pak přichází na řadu hlavní městská budova, která sama o sobě není k ničemu, ale pouze s ní můžete postavit berní úřady a vybírat daně - jeden, byť pouze vedlejší, z příjmů peněz.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Obchodování s okolními městy
Všeho je přitom třeba postavit tak akorát pro potřeby aktuálního počtu obyvatel - málo má vliv pouze na část města, více vám zase odebírá drahocennou pracovní sílu, které je třeba v asi nejdůležitější části systému - v průmyslu. Ten je díky obchodu hlavním zdrojem příjmů a zboží z něj je vedle potravin dalším faktorem ovlivňujícím kvalitu bydlení, potažmo úroveň celého města.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě samotné výstavby města je třeba komunikovat i s okolním světem, zde představovaným okolními městy. S těmi je nutno především obchodovat, jednak za účelem prodeje vlastního zboží, jednak kvůli dovozu jiného zboží nutného pro potřeby vašeho města. V každé misi totiž můžete stavět jen některé průmyslové budovy, pěstovat jen určitý druh rostlin, těžit jen některé suroviny. Nezbude vám tak nic jiného, než něco kupovat a něco prodávat. Někdy nakoupíte surovinu, tu zpracujete a zboží z ní vyrobené zase prodáte - logicky za nepoměrně větší částku. A tak to jde stále dokola za jediným účelem - mít zisk, dostat město na co nejvyšší kvalitativní úroveň a splnit podmínky pro úspěšné dokončení mise.

 Uzavírání aliancí
To je zhruba princip hry, i když některé aspekty jsem nezmínil - třeba vojenství, to pokud budete napadáni nebo si chcete podmanit jiné město. Tomu lze předejít uzavíráním aliancí, posíláním darů, plněním požadavků z druhé strany apod. V oblasti vztahů mezi městy jsem narazil na jednu novinku, tedy pokud mě paměť neklame. Dříve bylo předem dáno, s kým se dalo obchodovat a s kým ne. Tady sice máte taky na začátku dáno, s kým můžete (většinou město, se kterým máte alianci), ale záleží jen na vás, zda se vám podaří otevřít obchodování i s jinými městy.

Z počátku sice budou proti, takže jim je třeba darovat nějaké zboží, nejlépe to, které potřebují. Když to uděláte několikrát, získáte je na svoji stranu a druhá strana je pak přístupná k otevření vzájemných obchodních vztahů - pak jim dříve darované zboží můžete prodávat za těžké peníze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Samozřejmě je důležité správně si vytipovat město, do kterého se pustíte. Kromě vidiny zisku z prodeje zboží může být motivem i snaha získat určitý typ zboží, který jinde nemají. To se vám stane třeba tehdy, když se něco nedostává na stavbu monumentu. Mně se to stalo v momentě, kdy jsem potřeboval jeden blbej kus šutru na dostavbu paláce, ale získat šel pouze od jednoho města, se kterým jsem měl ne zrovna dobré vztahy.

 Monumenty a okrasné zdi
Tím jsme se dostal k monumentům. Podobně jako v předešlých hrách budete stavět paláce, umělé kanály a samozřejmě nemůže chybět ani Velká čínská zeď. Postavení trvá opět docela dlouho, a tak je třeba začít s výstavbou poměrně brzy, ideálně v případě, že máte nějakou nezaměstnanost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ještě bych chtěl zmínit jednu užitečnou novinku, kterou je možnost stavět okrasné zdi. Z předchozích her si asi pamatujete, že byl problém mít blízko sebe domky a třeba průmyslové objekty, které měly negativní dopad na rozvoj bydlení. Díky novým, čistě okrasným zdem tento problém odpadá - prostě si postavíte mezi domek a nějakou továrnu tuto zeď. Není to sice stoprocentní, ale velký vliv to má.

 Systém harmonie feng-shui
Poslední věcí, o které bych se měl zmínit, je systém harmonie zvaný feng-shui. Přiznám se, že jsem přesně nepochopil jeho podstatu. Je to jakýsi blíže nespecifikovaný systém harmonie založený na vzájemném vlivu a postavení několika činitelů - voda, země, vzduch, oheň… Na internetu jsem dokonce našel jeho přesnou podstatu, ale je to opravdu těžko pochopitelné, tak jsem to vzdal. Do systému hraní byl feng-shui implementován, ale jen nepřímo, takže sami nevíte, zda se to vyvíjí dobře nebo ne. Když se vám ale kvůli disharmonii ve feng-shui vystěhuje půlka města a nikdo nový nechce přijít, není asi jiné možnosti, než začít znova. Na pochopení této podstaty je asi třeba delší doba.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

O grafické vyzrálosti jsem se už zmiňoval v úvodu. Byť je vše stále ve 2D, je kouzelné sledovat chod celého města, kde má všechno smysl a svůj řád, každý ví, kam jít, co dělat apod. Přesto si myslím, že by přechod na plně 3D systém mohl být svoje kouzlo a troufám si odhadnout, že v dnešní době by na to už stačil i výkon počítačů. Vše je jako vždy doprovázeno skvělou hudbou s patřičnými motivy, tentokrát tedy orientální hudbou.

 Multiplayer
Jak jsme vás už dříve informovali v novinkách, Emperor je první hrou v sérii s podporou multiplayeru, v němž si můžete zahrát s jinými hráči (až osmi) přes Internet. Připraveny jsou pro Vás hned dva herní módy - kooperativní a kompetitivní neboli konkurenční. V prvním jmenovaném se hráči pokusí dosáhnout společného cíle (např. vystavění takových divů světa jako je Velká čínská zeď nebo Grand kanál). Scénář v tomto případě končí, když všichni hráči dosáhnou dané mety. Druhý, kompetitivní scénář dává už podle označení tušit, že zde půjde o konkurenční boj. Kdo jako první splní všechny úkoly, vyhrává. Tuto volbu jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet, ale ještě se k tomu v budoucnu určitě vrátíme jiným článkem.

 Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Emperor: Rise of the Middle Kingdom je důstojným pokračovatelem do série budovatelských strategií. Nic převratného nečekejte, ale pokud se vám líbily předchozí hry, jistě vám nezklame ani tato. No a pokud jste žádnou z nich nehráli a váháte, zda je pro vás tohle to pravé, sežeňte si někde třeba Pharaoha za dnes již výrazně sníženou cenu. Na něm si zkuste, zda vás bude bavit propracované budování měst. Pokud ano, pak je pro vás i Emperor: Rise of the Middle Kingdom.

Stáhněte si: Demo (133 MB), Přídavná kampaň (50 MB), Trailer (2,5 MB), Intro (5 MB), Cheaty

Související články: Novinky, Pharaoh recenze (11/99), Pharaoh: Cleopatra recenze (8/2000), Zeus: Master of Olympus recenze (11/2000), Zeus: Poseidon recenze (7/2001)

 
Leon
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Další ze série budovatelských strategií, který do již ustáleného herního systému mnoho novinek nepřináší. Přesto (nebo právě proto) neztrácí na kvalitě a fanouška tohoto žánru uspokojí.

Nejnovější články