Autor: Leon Publikováno: 20.září 2002 |
![]() ![]() ![]() Základní herní princip To bychom ale recenzi utnuli dost brzy, takže se pojďme podívat na hru i z pohledu čtenáře, který s předchozími tituly zkušenost nemá a třeba právě tato hra by mohla být pro něj. Emperor je propracovaná budovatelská strategie, ve které stavíte prosperující města a slavné monumenty té doby. Celý systém je velmi propracovaný a není jednoduché hned pochopit, jaké vazby a vliv má to či ono na něco úplně jiného. Na začátku je vám přiděleno místo, kde máte vybudovat nové město a splnit několik podmínek pro ukončení mise. Většinou to znamená vytáhnout město (nebo jeho část) na určitou úroveň, postavit významný monument, nashromáždit určité množství daného zboží, uzavřít aliance s jinými městy apod. To vše se vám může podařit pouze tehdy, když vám bude prosperovat město. A jak by řekl klasik - vo tom to je… Stavíme Velkou čínskou zeď ![]() Než ale dojde k první sklizni, nemusíte s výstavbou dalších částí města čekat. Naopak, počáteční rychlost výstavby bývá většinou klíčem k úspěchu. Je třeba stavět kontrolní stanoviště, aby vám nepadaly stavby, strážnice, abyste zamezili kriminalitě, kaple, do kterých se vám budou chodit modlit lidi, o zdraví lidí se zase stará bába kořenářka a akupunkturista. Pak přichází na řadu hlavní městská budova, která sama o sobě není k ničemu, ale pouze s ní můžete postavit berní úřady a vybírat daně - jeden, byť pouze vedlejší, z příjmů peněz. ![]() ![]() ![]() Obchodování s okolními městy Všeho je přitom třeba postavit tak akorát pro potřeby aktuálního počtu obyvatel - málo má vliv pouze na část města, více vám zase odebírá drahocennou pracovní sílu, které je třeba v asi nejdůležitější části systému - v průmyslu. Ten je díky obchodu hlavním zdrojem příjmů a zboží z něj je vedle potravin dalším faktorem ovlivňujícím kvalitu bydlení, potažmo úroveň celého města. ![]() Uzavírání aliancí To je zhruba princip hry, i když některé aspekty jsem nezmínil - třeba vojenství, to pokud budete napadáni nebo si chcete podmanit jiné město. Tomu lze předejít uzavíráním aliancí, posíláním darů, plněním požadavků z druhé strany apod. V oblasti vztahů mezi městy jsem narazil na jednu novinku, tedy pokud mě paměť neklame. Dříve bylo předem dáno, s kým se dalo obchodovat a s kým ne. Tady sice máte taky na začátku dáno, s kým můžete (většinou město, se kterým máte alianci), ale záleží jen na vás, zda se vám podaří otevřít obchodování i s jinými městy. Z počátku sice budou proti, takže jim je třeba darovat nějaké zboží, nejlépe to, které potřebují. Když to uděláte několikrát, získáte je na svoji stranu a druhá strana je pak přístupná k otevření vzájemných obchodních vztahů - pak jim dříve darované zboží můžete prodávat za těžké peníze. ![]() ![]() ![]() Samozřejmě je důležité správně si vytipovat město, do kterého se pustíte. Kromě vidiny zisku z prodeje zboží může být motivem i snaha získat určitý typ zboží, který jinde nemají. To se vám stane třeba tehdy, když se něco nedostává na stavbu monumentu. Mně se to stalo v momentě, kdy jsem potřeboval jeden blbej kus šutru na dostavbu paláce, ale získat šel pouze od jednoho města, se kterým jsem měl ne zrovna dobré vztahy. Monumenty a okrasné zdi Tím jsme se dostal k monumentům. Podobně jako v předešlých hrách budete stavět paláce, umělé kanály a samozřejmě nemůže chybět ani Velká čínská zeď. Postavení trvá opět docela dlouho, a tak je třeba začít s výstavbou poměrně brzy, ideálně v případě, že máte nějakou nezaměstnanost. ![]() Systém harmonie feng-shui Poslední věcí, o které bych se měl zmínit, je systém harmonie zvaný feng-shui. Přiznám se, že jsem přesně nepochopil jeho podstatu. Je to jakýsi blíže nespecifikovaný systém harmonie založený na vzájemném vlivu a postavení několika činitelů - voda, země, vzduch, oheň… Na internetu jsem dokonce našel jeho přesnou podstatu, ale je to opravdu těžko pochopitelné, tak jsem to vzdal. Do systému hraní byl feng-shui implementován, ale jen nepřímo, takže sami nevíte, zda se to vyvíjí dobře nebo ne. Když se vám ale kvůli disharmonii ve feng-shui vystěhuje půlka města a nikdo nový nechce přijít, není asi jiné možnosti, než začít znova. Na pochopení této podstaty je asi třeba delší doba. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů O grafické vyzrálosti jsem se už zmiňoval v úvodu. Byť je vše stále ve 2D, je kouzelné sledovat chod celého města, kde má všechno smysl a svůj řád, každý ví, kam jít, co dělat apod. Přesto si myslím, že by přechod na plně 3D systém mohl být svoje kouzlo a troufám si odhadnout, že v dnešní době by na to už stačil i výkon počítačů. Vše je jako vždy doprovázeno skvělou hudbou s patřičnými motivy, tentokrát tedy orientální hudbou. Multiplayer Jak jsme vás už dříve informovali v novinkách, Emperor je první hrou v sérii s podporou multiplayeru, v němž si můžete zahrát s jinými hráči (až osmi) přes Internet. Připraveny jsou pro Vás hned dva herní módy - kooperativní a kompetitivní neboli konkurenční. V prvním jmenovaném se hráči pokusí dosáhnout společného cíle (např. vystavění takových divů světa jako je Velká čínská zeď nebo Grand kanál). Scénář v tomto případě končí, když všichni hráči dosáhnou dané mety. Druhý, kompetitivní scénář dává už podle označení tušit, že zde půjde o konkurenční boj. Kdo jako první splní všechny úkoly, vyhrává. Tuto volbu jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet, ale ještě se k tomu v budoucnu určitě vrátíme jiným článkem. Resumé ![]() Stáhněte si: Demo (133 MB), Přídavná kampaň (50 MB), Trailer (2,5 MB), Intro (5 MB), Cheaty Související články: Novinky, Pharaoh recenze (11/99), Pharaoh: Cleopatra recenze (8/2000), Zeus: Master of Olympus recenze (11/2000), Zeus: Poseidon recenze (7/2001) |
Leon připravil: jd |