Elven Legacy - recenze

Elven Legacy - recenze

21. 4. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Strastiplné elfí tažení proti temné magii v nástupci tahovky Fantasy Wars pořádně potrénuje vaše strategické uvažování.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 21.dubna 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/PC/prodáváná

Obrázek zdroj: tisková zpráva Čas od času se najde studio, které dokáže i přes malý rozpočet vyrobit zajímavou a pro mnohé chytlavou hru. Takový titul obvykle neoslní grafikou, ale spíše herním systémem a atmosférou. V poslední době se něco takového povedlo tahovce Fantasy Wars odkazující na herní systém old-skool záležitostí typu Panzer General. Pro všechny její příznivce budiž dobrou zprávou, že bitva neskončila. Elven Legacy není druhým dílem, ale spíše datadiskem k Fantasy Wars. Jde přitom o samostatný kousek, takže k jeho spuštění nemusíte znát ani vlastnit a mít nainstalovanou základní hru. I tak je ale titul určen hlavně pro příznivce Fantasy Wars a tahovek vůbec, rozhodně si od něj neslibujte oddychovou záležitost pro široké masy.

Špičaté uši v hlavní roli
Jak už název našeptává, hlavní roli v nové kampani hrají elfové. S těmi jsme se sice mohli setkat již v první hře, nicméně hrát za elfí vojska bylo možné až po pokoření dvou základních kampaní – lidské a skřetí. Tady si špičatoušaté hrdiny užijete pěkně od první chvíle. Příběh přitom není nikterak zvlášť komplikovaný – putování elfích reků za zlým čarodějem je lemováno bitkami s nemrtvými, démony a lidskými odpadlíky. Prostě tradiční fantasy.

Hrátky s nelinearitou
Kampaň je vlastně sledem bojových misí, mezi kterými si můžete odfrknout a vylepšit či posílit svoji armádu. Ta s vámi jako minule postupuje z boje do boje a je tedy velice záhodno dávat na svěřence velký pozor; ztráta ostřílených jednotek se může později vymstít.

Drobnou novinkou je lehká nelineárnost kampaně. Nečekejte sice, že si můžete jít, kam se vám zlíbí, ale občas si můžete vybrat mezi několika misemi. A čekají vás i bonusové bitvy, které nemusíte vůbec absolvovat; pokud tak ale učiníte, získáte nějakou tu odměnu nebo se na konflikt podíváte z jiné perspektivy – někdy v nich totiž budete vést jinou armádu než tu vaší hlavní.

Dlužno dodat, že bonusové scénáře jsou docela výzvou, opravdu nepatří mezi jednoduché. Ale to tak nějak platí pro celou hru: zdá se mi prostě, že obtížnost je vyšší než ve Fantasy Wars. I na střední (a občas i na lehký) stupeň obtížnosti budete mít leckdy problém dosáhnout tzv. zlatého vítězství, tedy dokončit scénář v nejpřísnějším limitu co se počtu tahů týče. Při honbě za zlatým vítězstvím se sice zapotíte, ale zas přináší nejsladší odměnu v podobě zlata, bonusové jednotky a artefaktu.

Osvědčený princip
Princip kampaně i samotných bojů je stejný jako ve Fantasy Wars. Na bojišti rozděleném na šestiúhelníková pole přesouváte jednotky, útočíte na nepřítele, případně používáte speciální schopnosti. S většinou jednotek musíte táhnout naráz, jen u některých – vesměs průzkumnických či vzdušných – můžete pohyb rozfázovat do několika kroků.

Ve hře je spousta taktických možností, od využívání terénu či vesnic a měst k obraně až po sesílání kouzel útočných, obranných i jiných; opět můžete třeba na pomoc vyvolat přízračné bojovníky. Bitvy se opět výborně hrají, a zas platí pravidlo, že základní principy rychle pochopíte, ale skutečné mistrovství budete pilovat pořádně dlouho.

Rozmanití protivníci
Při strastiplném putování zavítáte do lesů, na pláně i mezi zasněžené hory. Bojovat budete proti různým démonickým či nemrtvým silám, zbytkům skřetí Hordy a také odpadlíkům z lidských řad, třeba šíleným střelcům. Autoři si zdá se mi trochu zjednodušili práci a dost jednotek s menšími úpravami převzali z minulého dílu (třeba zmínění šílení střelci prostě vypadají jako obyčejní lidští střelci, jen mají jiné statistiky).

Vylepšování armády
Jak už bylo řečeno, mezi boji si pipláte své vojsko. Můžete nakoupit nové vojáky – postupně se odemykají silnější a silnější jednotky – případně je vylepšit na mocnější variantu. Také můžete přerozdělit artefakty, které nacházíte v bojích nebo dostáváte jako odměnu za splněnou misi. Různých typů vojáků je opět hodně, liší se základními vlastnostmi (obrana, útok, pohyb) i speciálními schopnostmi (rychlejší pohyb v lese, lepší obrana proti střelcům, maskování...). Páteř vojska tvoří elfí jednotky, bohatší a rozmanitější než ve třetí kampani Fantasy Wars. A čekají vás i pikantérie, jako například skřetí šaman, který se k vám v jedné fázi hry přidá.

Jednotky se sbíráním zkušeností postupně zlepšují: zvyšují se jim základní atributy a při každém postupu na vyšší level jim vybíráte jednu speciální dovednost – na výběr je řada starých i nových schopností a kouzel. Oproti Fantasy Wars se kosmetické úpravy dočkaly i kategorie vojáků; přibyla skupina Hero Scout. Hrdinové už se tedy dělí na tři profese, kromě nového zvěda jsou tu i původní bojovník a mág.

Grafické zpracování je mého názoru opět slabší. I přes určitou přeplácanost a zbytečnou barevnost si na něj ale zvyknete a ani vám nebude připadat nepřehledné. Tuhle hru si stejně nikdo kvůli grafice kupovat nebude, a nadšení tahovkáři prostě kostrbatou 3D krajinu a nepříliš detailní jednotky v ní se ploužící v klidu zkousnou.

Pouze pro úzkou skupinu
Elven Legacy je důstojným pokračováním povedené tahovky Fantasy Wars. Kdo tenhle žánr nemá rád, ať se tímhle titulem vůbec nezdržuje, ale příznivci old-skool strategií ve stylu Panzer General, Fantasy General nebo třeba Warhammer 40.000: Rites of War si ale užijí. A ti nejskalnější možná vyzkoušejí i multiplayer, ať už po síti či internetu, nebo dokonce formou drobet archaického režimu „hot seat“, kdy se hráči střídají po tazích u jednoho počítače.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva I když by titul mohl být pestřejší a rozpětí obtížnosti rozmanitější (rozuměj: lehký stupeň by mohl být o něco lehčí), aby si zahráli i méně zkušení stratégové, je Elven Legacy ve svém žánru nadprůměrným kouskem.

Elven Legacy trailer

Stáhněte si: Trailery...