Earth 2150: Lost Souls - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Earth 2150: Lost Souls - recenze

28. 9. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Následkem nadměrného používání atomových zbraní se vychýlila dráha Země a ta se nevyhnutelně blíží ke Slunci, kde ji čeká zničení. Jestli se zachráníte, je pouze na vás v pokračování 3D RTS Earth 2150.

Autor: ABE
Publikováno: 28.září 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Je rok 2150, teprve před nedávnem skončily jaderné války a lidstvu už hrozí další nebezpečí. Vědci totiž zjistili, že následkem nadměrného používání atomových zbraní se vychýlila dráha Země a ta se teď nevyhnutelně přibližuje ke Slunci, kde ji čeká zničení. Lidstvu zbývá posledních 183 dní k tomu, aby opustilo Zemi a přemístilo se na planetu Mars, která se jeví jako nejvhodnější k přežití.

K přesunu je zapotřebí nasbírat určité množství surovin, které jsou nezbytné ke stavbě lodi a vybudování první kolonie na Marsu. Země je však po válce skoro bez surovin a o ty poslední se strhla poslední bitva, která rozhodne o tom, kdo přežije a kdo ne. Proti sobě se postavily tři znepřátelené strany - Eurasian Dynasty, United Civilisation States a Lunar Corporation. Průběh této bitvy jste mohli ovlivnit ve dvou předcházejících hrách této série (Earth 2150 a The Moon Project). V Lost Souls většina lidí již planetu Zemi opustila a vás čeká bitva o poslední místa v evakuačních lodích. To, jestli se jedná jen o obyčejnou nastavenou kaši za účelem vytřískat z dobrého nápadu co nejvíce peněz, se dozvíte na následujících řádcích.

 Celá hra za cenu datadisku?
Odpověď na tuto otázku není zcela jednoznačná. Nebudu zde nic zastírat a rovnou na začátku vám prozradím, že Lost Souls nenabízejí kromě editoru pro tvorbu vlastních map v podstatě nic nového. Autoři si toho však naštěstí byli vědomi a proto si tuto hru můžete pořídit za sníženou cenu (jako obvykle u nových datadisků 30 dolarů), a to navíc takového, který ke spuštění nepotřebuje původní hru. Tato možnost potěší ale spíše ty hráče, kteří původní Earth 2150 neznají, protože pokud jste původní hru dohráli, nenajdete zde nic nového a převratného. V podstatě akorát mnoho nových misí, které jsou rozděleny do tří kampaní a na jejichž pozadí se odehrává příběh posledních zbytků lidstva, které se ještě nestihlo evakuovat na planetu Mars.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A právě zde objevíte docela velkou nesrovnalost. V původním Earthu 2150 jste měli něco kolem 180 dní k opuštění planety. Po celou dobu hraní vám běžel čas a pokud jste se zbytečně zdržovali, nemuseli jste evakuaci vůbec stihnout. Navíc se s ubývajícím časem měnilo i prostředí naší planety. Zpočátku jste bojovali ve sněhu a zeleni, ale postupně, jak se Země přibližovala ke Slunci, se prostředí měnilo na vyprahlou poušť. V Lost Souls se ale bitvy neodehrávají na vyprahlé půdě, ale zcela nelogicky se opět setkáte se sněhem a hustými lesy. Navíc zmizelo i ono odpočítávání, takže vás nic netlačí a nemusíte nikam spěchat. Opravdu nechápu, proč autoři něco takového udělali, ale považuji to za jeden z největších nedostatků celé hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na začátku každé mise vám je v krátkém videu (velmi pěkně zpracované mimochodem) určen cíl mise a to včetně doporučovaného postupu. Nic vám však nebrání vykašlat se na rady svých nadřízených a misi dokončit vlastní cestou. Ne v každé misi stačí postavit základnu a zničit nepřítele. Najdou se zde i mise, ve kterých musíte po určitý čas bránit svoje pozice nebo s malou skupinkou jednotek infiltrovat nepřátelskou základnu. Stejně tak se v některých misích musíte zaměřit spíše na těžbu a v jiných zase na vyhlazení nepřítele.

 Opět tři znepřátelené organizace
Jednou z věcí, kterou zaujal už původní Earth 2150, byly tři znepřátelené strany namísto standardních dvou. Navíc tyto tři organizace byly naprosto odlišné, budovami a jednotkami počínaje a stylem boje konče. Pokud vás náhodou původní Earth 2150 minul, podívejte se teď na jednotlivé strany konfliktu podrobněji:

Eurasian Dynasty asi nejvíce připomínají dnešní lidstvo. Mezi jejich jednotky patří všelijaké tanky, vrtulníky a jiné konvenční zbraně, které známe z válek našeho století. Těžba surovin také probíhá naprosto klasicky - je nutné postavit důl, rafinerii a surovinu dopravovat pomocí nákladních vozidel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

United Civilisation States oproti tomu nevyužívají lidi k řízení jejich vozidel. Za UCS válčí roboti, namísto tanků používají různé mechy, které mohou doslova ověsit zbraňovými systémy. Dokonalejší mají i těžbu, neboť nepotřebují žádné doly, ale surovinu získávají pomocí harvesterů. Za UCS se mi hrálo asi nejlépe, protože jejich mechy patří mezi nejsilnější jednotky ve hře, i když jsou zase trochu pomalejší.

Poslední stranou, která se účastní konfliktu, je Lunar Corporation. Tato frakce sídlí na Měsíci a protože obíhá Zemi, i oni se chtějí dostat do bezpečí na Mars. LC využívají různé mimozemské technologie, které nevynikají sice svou silou, ale svojí rychlostí. Zajímavé také je to, že LC své budovy nestaví, ale nechává si je pomocí leteckých přepravníků dovážet. Místo klasických elektráren používají solární a tudíž si energii musí nabíjet zásobovací baterie, jinak by v noci zůstali bez energie.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Navrhování vlastních jednotek
Jednou z nejdůležitějších budov je bezesporu výzkumné centrum. Oproti jiným titulům, kde si maximálně vyzkoumáte jednu lepší zbraň nebo rychlejší tanky, je výzkum v Lost Souls nedílnou součástí celé hry. Na počátku mise totiž můžete stavět jen základní jednotky, které jsou navíc velmi málo vyzbrojené. Díky výzkumnému centru si vynaléznete nové typy jednotek, zbraní, střeliva nebo třeba štítů.

Výzkum je tedy bezesporu zajímavý, ale to nejlepší teprve přijde - z těchto vyzkoumaných součástek si totiž sami navrhujete nové jednotky a tím se vám otevírají neuvěřitelné možnosti. Můžete se specializovat na rychlé útočné (a levné) roboty nebo se více ponořit do výzkumu a používat obří tanky, které jsou schopny nést více druhů zbraní najednou. Nebo se můžete úplně vybodnout na pozemní jednotky, a věnovat se výrobě vzdušných sil. A dalších možností je nespočet, záleží jen na strategii, kterou použijete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velmi významným strategickým prvkem je fakt, že celá hra se odehrává ve třech "rovinách". Tou první je klasická herní oblast, kde si postavíte základnu a kde se střetnete s nepřítelem. Druhou rovinou je vaše domovská základna, kde si v případě nouze vyrábíte nové jednotky nebo získáváte další finance. Poslední rovinou je podzemí - kdekoliv na mapě si můžete postavit vstup do podzemí, prokopat se libovolné místo a opět postavit vstup na povrch. Jelikož by ovládání tolika oblastí bylo dost nepřehledné, dá se obraz rozdělit na tři okna a v každém okně pohodlně ovládat jinou oblast, čehož lze využít také například k naplánování útoku několika armádami najednou apod.

 Starý dobrý grafický engine
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož se jedná "jen" o přídavek/datadisk, použili autoři stejný engine jako v Earthu 2150. Nevím, čím to je, ale ačkoliv je tento engine již několik let starý, pořád se na něj moc pěkně dívá. Den plynule přechází v noc a během ní se po celé základně rozsvítí světla a to i na jednotkách, kterým však můžete světla vypnout, což se hodí pro utajený noční útok. Stejně tak se může znenadání objevit mlha nebo spustit déšť. Budovy i jednotky vypadají také moc hezky a to i při největším přiblížení. Líbilo se mi také to, že po zničení budovy po ní často zůstaly trosky, které mi často bránily v postupu, takže jsem musel zničit i je.

Naprosto standardní funkcí je dnes již zoomování a rotace kamery. Na rozdíl od jiných her, kde podobné hrátky většinou skončí naprostou katastrofou, je kamera v Lost Souls dokonalost sama. Velmi snadně se ovládá a umí přesně to, co to je potřeba. Hudba a zvuky zůstaly také stejné, ale i tak se mi (zvláště hudba) dost líbily.

S enginem souvisí i umělá inteligence nepřítel. Ta se sice také nezměnila, ale rozhodně to nevadí. Počítač není žádný tupec a kolikrát vám chytře vpadne do nekrytých zad. I ovládání jednotek je snadné - snaží se najít co nejlepší cestu, ale občas se mi stalo, že po zaměření cílové lokace se skupina jednotek po chvíli zastavila a pokračovala až poté, co jsem jim znovu zadal cíl cesty. Pro usnadnění lze jednotky formovat i do skupin nebo si je uložit pod číslo. Inteligence jednotek se projevuje například při zásobování jednotek na bojišti municí. Zásobovací přepravníky většinou dovážejí munici automaticky (ale jde to i manuálně) těm jednotkám, které ji zrovna nejvíce potřebují.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Multiplayer
Bez zbytečných řečí se přiznávám, že multiplayer mě na celé hře bavil asi nejvíce. Pokud nemáte přístup k internetu nebo lokální síti lze hrát i tzv. skirmish, ve kterém lidské protihráče zastoupí počítač. V multiplayeru máte na výběr z několika různých typů hry. Kromě klasických typu - znič všechny nepřátele - vás čeká například Capture The Flag, kde musíte buďto ubránit svoji vlajku nebo ukrást soupeřovu. Další možností je typ hry zvaný Arena. Zde máte k dispozici vždy dvě jakési super jednotky a musíte jimi zničit ty soupeřovy - jen podotýkám, že se hraje jako u klasických stříleček na fragy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně mě nejvíce zaujal mód zvaný Uncle Sam. Jeho náplň je skoro stejná jako klasické bitvy všichni proti všem, akorát s tím rozdílem, že se nemusíte starat o získávání peněz, protože každou minutu vám na konto přibude předem nastavená částka. Map, na kterých se dají pořádat multiplayerové bitvy, není sice mnoho, ale podle mě to stačí. Liší se od sebe jednak svoji rozlohou (nejmenší je pro 2 hráče a největší až pro 14), ale také použitým terénem.

Stáhněte si: Demo (150 MB), Cheaty

Související články: Novinky, Earth 2150 recenze (4/2000), The Moon Project recenze (2/2001)

 
ABE
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Na první pohled Lost Souls působí jako obyčejná nastavená kaše, proto jsem se rozhodl pro trochu nižší hodnocení. Pokud jste se však doposud s Earthem 2150 nesetkali nebo jste naopak fanatickým fanouškem této série, klidně si k výslednému hodnocení přidejte ještě dalších 10%.

Nejnovější články