Autor: ABE Publikováno: 28.září 2002 |
![]() ![]() ![]() A právě zde objevíte docela velkou nesrovnalost. V původním Earthu 2150 jste měli něco kolem 180 dní k opuštění planety. Po celou dobu hraní vám běžel čas a pokud jste se zbytečně zdržovali, nemuseli jste evakuaci vůbec stihnout. Navíc se s ubývajícím časem měnilo i prostředí naší planety. Zpočátku jste bojovali ve sněhu a zeleni, ale postupně, jak se Země přibližovala ke Slunci, se prostředí měnilo na vyprahlou poušť. V Lost Souls se ale bitvy neodehrávají na vyprahlé půdě, ale zcela nelogicky se opět setkáte se sněhem a hustými lesy. Navíc zmizelo i ono odpočítávání, takže vás nic netlačí a nemusíte nikam spěchat. Opravdu nechápu, proč autoři něco takového udělali, ale považuji to za jeden z největších nedostatků celé hry. ![]() Opět tři znepřátelené organizace Jednou z věcí, kterou zaujal už původní Earth 2150, byly tři znepřátelené strany namísto standardních dvou. Navíc tyto tři organizace byly naprosto odlišné, budovami a jednotkami počínaje a stylem boje konče. Pokud vás náhodou původní Earth 2150 minul, podívejte se teď na jednotlivé strany konfliktu podrobněji: Eurasian Dynasty asi nejvíce připomínají dnešní lidstvo. Mezi jejich jednotky patří všelijaké tanky, vrtulníky a jiné konvenční zbraně, které známe z válek našeho století. Těžba surovin také probíhá naprosto klasicky - je nutné postavit důl, rafinerii a surovinu dopravovat pomocí nákladních vozidel. ![]() ![]() ![]() United Civilisation States oproti tomu nevyužívají lidi k řízení jejich vozidel. Za UCS válčí roboti, namísto tanků používají různé mechy, které mohou doslova ověsit zbraňovými systémy. Dokonalejší mají i těžbu, neboť nepotřebují žádné doly, ale surovinu získávají pomocí harvesterů. Za UCS se mi hrálo asi nejlépe, protože jejich mechy patří mezi nejsilnější jednotky ve hře, i když jsou zase trochu pomalejší. Poslední stranou, která se účastní konfliktu, je Lunar Corporation. Tato frakce sídlí na Měsíci a protože obíhá Zemi, i oni se chtějí dostat do bezpečí na Mars. LC využívají různé mimozemské technologie, které nevynikají sice svou silou, ale svojí rychlostí. Zajímavé také je to, že LC své budovy nestaví, ale nechává si je pomocí leteckých přepravníků dovážet. Místo klasických elektráren používají solární a tudíž si energii musí nabíjet zásobovací baterie, jinak by v noci zůstali bez energie. ![]() Jednou z nejdůležitějších budov je bezesporu výzkumné centrum. Oproti jiným titulům, kde si maximálně vyzkoumáte jednu lepší zbraň nebo rychlejší tanky, je výzkum v Lost Souls nedílnou součástí celé hry. Na počátku mise totiž můžete stavět jen základní jednotky, které jsou navíc velmi málo vyzbrojené. Díky výzkumnému centru si vynaléznete nové typy jednotek, zbraní, střeliva nebo třeba štítů. Výzkum je tedy bezesporu zajímavý, ale to nejlepší teprve přijde - z těchto vyzkoumaných součástek si totiž sami navrhujete nové jednotky a tím se vám otevírají neuvěřitelné možnosti. Můžete se specializovat na rychlé útočné (a levné) roboty nebo se více ponořit do výzkumu a používat obří tanky, které jsou schopny nést více druhů zbraní najednou. Nebo se můžete úplně vybodnout na pozemní jednotky, a věnovat se výrobě vzdušných sil. A dalších možností je nespočet, záleží jen na strategii, kterou použijete. ![]() ![]() ![]() Velmi významným strategickým prvkem je fakt, že celá hra se odehrává ve třech "rovinách". Tou první je klasická herní oblast, kde si postavíte základnu a kde se střetnete s nepřítelem. Druhou rovinou je vaše domovská základna, kde si v případě nouze vyrábíte nové jednotky nebo získáváte další finance. Poslední rovinou je podzemí - kdekoliv na mapě si můžete postavit vstup do podzemí, prokopat se libovolné místo a opět postavit vstup na povrch. Jelikož by ovládání tolika oblastí bylo dost nepřehledné, dá se obraz rozdělit na tři okna a v každém okně pohodlně ovládat jinou oblast, čehož lze využít také například k naplánování útoku několika armádami najednou apod. Starý dobrý grafický engine ![]() Naprosto standardní funkcí je dnes již zoomování a rotace kamery. Na rozdíl od jiných her, kde podobné hrátky většinou skončí naprostou katastrofou, je kamera v Lost Souls dokonalost sama. Velmi snadně se ovládá a umí přesně to, co to je potřeba. Hudba a zvuky zůstaly také stejné, ale i tak se mi (zvláště hudba) dost líbily. S enginem souvisí i umělá inteligence nepřítel. Ta se sice také nezměnila, ale rozhodně to nevadí. Počítač není žádný tupec a kolikrát vám chytře vpadne do nekrytých zad. I ovládání jednotek je snadné - snaží se najít co nejlepší cestu, ale občas se mi stalo, že po zaměření cílové lokace se skupina jednotek po chvíli zastavila a pokračovala až poté, co jsem jim znovu zadal cíl cesty. Pro usnadnění lze jednotky formovat i do skupin nebo si je uložit pod číslo. Inteligence jednotek se projevuje například při zásobování jednotek na bojišti municí. Zásobovací přepravníky většinou dovážejí munici automaticky (ale jde to i manuálně) těm jednotkám, které ji zrovna nejvíce potřebují. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Multiplayer Bez zbytečných řečí se přiznávám, že multiplayer mě na celé hře bavil asi nejvíce. Pokud nemáte přístup k internetu nebo lokální síti lze hrát i tzv. skirmish, ve kterém lidské protihráče zastoupí počítač. V multiplayeru máte na výběr z několika různých typů hry. Kromě klasických typu - znič všechny nepřátele - vás čeká například Capture The Flag, kde musíte buďto ubránit svoji vlajku nebo ukrást soupeřovu. Další možností je typ hry zvaný Arena. Zde máte k dispozici vždy dvě jakési super jednotky a musíte jimi zničit ty soupeřovy - jen podotýkám, že se hraje jako u klasických stříleček na fragy. ![]() Stáhněte si: Demo (150 MB), Cheaty Související články: Novinky, Earth 2150 recenze (4/2000), The Moon Project recenze (2/2001) |
ABE připravil: jd |