Dungeon Lords - recenze
6/10

Dungeon Lords - recenze

17. 5. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Postrádáte atmosféru starých dungeonů, kdy jste procházeli zatuchlé kobky, pobíjeli monstra a odnášeli si poklady? Nová hra od autora Wizardry slibuje návrat klasiky, avšak v cestě ji stojí nejedna překážka.

Autor: Frix
Publikováno: 17.května 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická 1.1

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vývojář David W. Bradley je známý jen v poměrně úzkém kruhu hráčů, o to větší věhlas však má jeho jméno mezi vyznavači dungeonů staré školy. Jeho portfolio čítá tři díly fenomenální série Wizardry a již ne tolik povedený Wizards & Warriors, na který by si dnes zřejmě nikdo ani nevzpomněl, nebýt toho, že je hra přiložena u květnového čísla Levelu. Po letech vyčkávání se Bradley vrací na scénu coby vedoucí designér nového vývojářského studia jménem Heuristic Park. Jejich prvotina, Dungeon Lords, nabízí víceméně totéž, co všechny Bradleyho předchozí hry, ovšem v předimenzovaném provedení – ještě více dungeonů, tisíce a tisíce potvor, široké možnosti tvorby postavy a bohužel i mnoho vad na kráse.

Dungeon ze staré školy
To bych ovšem předbíhal. RPG v poslední době zažily nebývalou renesanci, což má za následek celkovou změnu hraní. Od dob Dungeon Mastera nebo Isharu už uplynulo hodně vody a současné RPG lákají potenciální hráče především na epické příběhy, ať už jde o tradiční díla ve stylu Baldur’s Gate nebo japonské majstrštyky typu Final Fantasy.

Dungeon Lords se vrací do minulosti a nabízí především možnost projít si desítky podzemních labyrintů, kde čekají nesčetní nepřátelé a poklady v truhlách. Boje byly však zjednodušeny na ovládání myší, čímž se hratelnost posouvá jednak ke Gothicu, ale především k Diablu a jiným akčním RPG, které stavěly svůj úspěch na rubání monster, nikoliv na plnění questů.

Ačkoliv příběh by se dal omezit na prosté shrnutí, že v klasickém fantasy schématu musí hrdinný bojovník zachránit svět před zkázou, stojí za to si jej trochu přiblížit. Mocný čaroděj Galdryn byl úkladně zavražděn silou konspirace uvnitř Kruhu Mágů a jeho spojenec, Lord Davenmor, má nyní na krku pořádné potíže. Jeho království, oslabené Galdrynovou smrtí, se totiž snaží uchvátit temné síly nájezdníků Lorda Barrowgrima.

V zoufalém pokusu zastavit invazi nabízí Davenmor ruku svojí dcery Barrowgrimovi, avšak nebohé dceři podobný osud rozhodně není po chuti a tak se doslova vypaří. Když se Barrowgrim o zmizení své nastávající dozvídá, rozhodne se jednou provždy Davenmora i jeho království zničit. Cílem je pochopitelně tento osud zvrátit, získat princeznu, půl království a tak vůbec...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Úskalí tvorby vlastní postavy
V Dungeon Lords hrajete za jedinou postavu, která nemůže přibírat nikoho dalšího do party, k tomu slouží jedině kooperativní hra po síti nebo online. Jak už bývá v klasických dungeonech zvykem, na výběr máte ze široké škály různých povolání a ras, které mohou být až matoucí. Můžete se stát elfským kouzelníkem, lidským hraničářem, nebo klidně jedním ze speciálních polohumánních bojovníků, jako jsou urgoth a trhall. Volby nejsou naštěstí zbytečně limitující a během hraní si můžete svoji postavu vylaďovat podle chuti, ke všemu se postupem času otevírají nová povolání, ke kterým se můžete přiklonit od svého původního.

Skvělá různorodost ve tvorbě postavy je bohužel zkažena několika nepříjemnými věcmi. Především se ukazuje, že jako ve většině ostatních her podobného typu si autoři neporadili s vyladěním bojovníků na blízko a na dálku, a tak je v každém případě výhodnější si trénovat barbara s obouručním mečem, než šedovousého mága.

Kouzla jsou sice efektní, na výběr jsou jich stovky a v teoretické rovině zní celý systém kouzlení hodně slibně, v praxi ale brzy přijde nevyhnutelné zjištění, že meč je silnější kouzla. Coby mág jsem vždycky vyčerpal veškerá kouzla dost brzy a pro masivní, dlouhotrvající boje, na kterých Dungeon Lords staví především, se jednoduše nejlépe hodí nějaká pěkně ostrá kovová zbraň.

U tvorby postavy je také vidět první drzá věc, který hraničí s podrazem na hráče. V manuálu, na oficiálních stránkách hry, v různých interview, jednoduše všude je uváděno, že je možné si ve hře upravit vzhled postavy. Situace se má tak, že zde sice jsou tlačítka Zvětšit zdroj: tisková zpráva pro úpravy výšky, vlasů, obličeje atd., ale v praxi vůbec nefungují!

Chcete boj? Máte ho mít
Bojový systém je velmi jednoduchý, a přitom nečekaně sofistikovaný. Souboje probíhají v reálném čase, kdy stačí levé tlačítko myši v kombinaci s klávesami pro pohyb k tvorbě spousty různých komb, které se samozřejmě zlepšuji s rostoucími zkušenostmi. Pravé tlačítko slouží pro změnu k blokování, má-li samozřejmě postava v ruce štít. V závislosti na povolání časem přibývají i speciální útoky, zloděj třeba může svojí dýkou bleskurychle bodnout dozadu. Akce je rychlá, pěkně animovaná a proti hráči se postaví dlouhá řádka nepřátel, od otravných goblinů až po gigantické trolly s dvakrát většími zbraněmi, než je hráč sám.

Rychlosti akce odpovídají i související záležitosti, například po vypití lektvaru jste v mžiku kompletně uzdraveni a ani smrt neznamená konečnou - za oživení však zaplatíte snížením bodů u vlastností a postava tak celkem rychle slábne. Nepřátelé se chovají obecně celkem hloupě a mohou se trefovat i navzájem, často to je i nejlepší taktika pro tužší boje v pozdějších částech hry. Boje se odehrávají prakticky neustále, klidně i ve městě na vás vyběhne smečka přerostlých krys a přestože z nich padají po boji trochu komicky zlaťáky, jako ze všech ostatních potvor, náhodné boje se neomrzí.

Přátelské uživatelské rozhraní
Pochvalu si zaslouží minimalistický interface. Narozdíl od většiny RPG je obrazovka prakticky úplně prázdná a ukazuje jen míru zranění a zkušeností. Léčení, magie, používání artefaktů, vybavování postavy nebo rozdělování zkušeností – to vše je řízeno velice jednoduše přes trojici obrazovek, které se dají jednoduše vyvolat i odstranit. Univerzální klávesa pro interakci funguje na otevírání truhlic, beden, přehazování pák, mluvení s lidmi a lze s ní též sbírat předměty na zemi bez nějakého složitého zaměřování a klikání, stačí být prostě poblíž.

Kamera také není zlá a nabízí dokonce několik nestandardních pomůcek. Například je to zastavení vertikálního posunu při boji, pokud si jej tedy hráč aktivuje. Nehrozí tak, že by v zápalu boje kvůli ujetí myši vypálila postava ohnivou kouli přímo pod svoje nohy namísto do nepřátelského kožichu.

Není všechno zlato...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud bych skončil s textem recenze v tuhle chvíli, pokojně bych mohl hru ohodnotit kolem 80% a popřát vám hezkou zábavu. Bohužel se nedá vyhnout popisu masivní porce chyb, nedodělaných nebo zcela vypuštěných vlastností hry a další vtípků, které na náš autoři připravili. Po aplikaci prvního patche je už situace o něco lepší, v původní prodávané verzi hry se však některé věci opravdu snažily hráče dohnat k šílenství. Dlouhé konverzace s NPC nešly nijak přeskočit, dalo se podvodem získat nekonečně množství peněz, většina kouzel vůbec nefungovala atd. Smutným faktem je, že velká řada bugů zatím ve hře nadále přetrvává.

Svět Dungeon Lords je povětšinou holý, neupravený a vypadá zcela genericky, nemůžete se podle ničeho jednoduše orientovat. To je dost velkým problémem samo o sobě, automapa by se tedy hodila jako sůl a stejně jako úpravu vzhledu ji manuál, krabice atd. inzerují. Ouha – ve hře je nedostupná, ačkoliv si ji můžete přiřadit k libovolné klávese v nastavení! Autoři zbaběle argumentují, že se na poslední chvíli rozhodli ji "vypustit", v příštím patchi 1.2 však bude nejspíš „z milosti ke hráčům“ přidána. Herní doba může i nemusí být velice vysoká, závisí to z veliké části na tom, jak často se budete ztrácet. Ano, kdysi jsme v podobných situacích vytahovali kostkované papíry a mapy kreslili sami, jenže to neposlouží ani náhodou jako plnohodnotná omluva hráčům 21. století.

Podobně dopadlo třeba i opravování předmětů nebo identifikace jejich magických vlastností. Spolu s celou řadou dalších možností jsou sice inzerovány, jenže nefungují. Několikrát se objeví i chyba gargantuovských rozměrů, kdy vám zmizí z deníku již splněný quest a musíte celou věc řešit znovu. Nechybí zasekávání se v polygonech, při němž nezbývá jiná volba, než nahrání poslední uložené pozice.

Letitá grafika
Zvuky jsou v Dungeon Lords standardní, často však uslyšíte jen trapné ticho, když skončí hudební smyčka pro danou oblast. Efekty jsou obecně slušné, ale z nějakého důvodu je bezpodmínečně nutné přenastavit hlasitost pro jednotlivé zvukové kategorie, jinak vám nejspíše prasknou ušní bubínky. Grafika je absolutně nevyvážená a je hodně znát, že jde asi jen o předělaný engine mnoho let starých Wizards & Warriors. Exteriéry jsou většinou vyložené hnusné, interiéry pro změnu holé až hanba, snad jen postavy vypadají přijatelně. Nedokonalost je podpořená náročností na hardware, frekvence a délka nahrávání při přechodu mezi lokacemi je enormní a celkově se hra hýbe dost líně.

Navrch fuj, uvnitř huj
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Multiplayer Dungeon Lords nezachrání, lagy při online hraní jsou příliš časté a díky nemožnosti úpravy vzhledu postav nastává často trapná situace, kdy spolu bojují naprosto stejně vypadající postavy. Co dodat? Dungeon Lords jsou v jádru slušnou hrou, která má co nabídnout zkušeným RPG veteránům. Bohužel kvalitní složky hry jsou podkopány tak nezvykle velkou snůškou problémů, že jednoduše nestojí za to investovat do Dungeon Lords čas, minimálně do té doby, než vyjde dalších pár patchů. Doufejme, že je chystaná kompletně lokalizovaná verze hry bude mít již v sobě implementovány.

Stáhněte si: Demo, Patch, Videa, Cheaty...