Autor: Jan Modrák Publikováno: 21.července 2004 | Verze hry: finální pro PlayStation 2 Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Současně s prvním krokem, který uděláte se svým hrdinou Tannerem, už tušíte, že tu něco nehraje. Hýbe se jakoby mimochodem, plave, jednotlivé pohyby na sebe nenavazují a ovládání je hodně nedbalé a nepřesné. Levou páčkou ovládáte pohyb a hra citlivě reaguje na sebemenší naklonění. Pravý analog se pak stará o zaměřování, které je naopak pomalé a neprecizní, což dohromady tvoří hodně nesourodě, obzvláště když nemáte možnost si ovládání jakkoliv přizpůsobit. Pěší neboli střelecké mise dohromady tvoří odhadem zhruba 40% hry a zpočátku si v nich připadáte jako invalida. Paradoxně se z nich ale po čase vyklube jednodušší část hry – ne snad, že byste si na nevyvážený pohyb zvykli, spíše využijete jiných nedostatků hry. Jakých? V první řadě pevného skriptování hry, kdy mají nepřátelé po vzoru dávno přežitých stříleček naprosto přesně přednastavený pohyb, takže si snadno zapamatujete jejich umístění a systémem „schovat-vykouknout-vystřelit-schovat“ zabijete drtivou většinu z nich. I vzhledem k dalším chybám (nepřítele můžete mnohdy zastřelit i přes roh, kdy vás ještě nevidí) je to komedie, či spíše fraška. Jediný problém nastává, když máte proti sobě v otevřeném prostoru skupinu protivníků, které vzhledem k ovládání nemůžete dostatečně rychle pacifikovat. Nezbývá než se rychle někde schovat a pěkne po staru je jednoho podruhém zdálky a bez rizika zastřelit. Píše se sice rok 2004, ale Driv3r zůstal (nejen) v tomto směru stejný jako první díl z roku 1999. ![]() ![]() ![]() Za volantem auta Zbylých 60% hry se naštěstí odehrává za volantem auta, kde se zjevně Tanner cítí ve své kůži. Driv3r se řídí skvěle, k dispozici je tu kolem sedmdesátky různých pohybovadel počínaje kabriolety, stařičkými taxíky či sporťáky ve stylu Lamborghini přes motorky a nákladní vozy až třeba po vodní čluny. Mise, které s touhle pestrou sbírkou plníte, jsou z velké části stejné jako v prvních dvou dílech, ale najdete tu i několik skutečných lahůdek. ![]() Nevyvážené mise Mise (je jich tu 25, přičemž většina je tvořena dvěma až třemi dílčími úkoly) jsou sice na papíře docela zábavné, ale ve skutečnosti jsou mnohdy frustrující vzhledem k nepříjemným časovým limitům. Ani vyváženost není silnou stránkou hry – některé úrovně jsou dětsky snadné, jiné k uzoufání složité, protože vyžadují dokonale přesné provedení. Navzdory tomu se mi hru podařilo dohrát zhruba za 12 hodin čistého času, přičemž ale dobrá třetina z toho padla na jednu skutečně drsnou honičku, kdy si Reflections zřejmě vzpomněli na hororový závěr prvního dílu (kdo ho hrál, jistě si level The President’s Run také vybaví – podobně obtížnou a nefér misi jsem ve hrách snad nezažil) a pro velký úspěch se rozhodli pro jen o špetku snazší repete. 12 hodin by ve skutečnosti nebylo zas tak málo, kdyby hra skutečně celou dobu bavila – pak bych si ani nevzpomněl na dlouhé týdny, které jsem strávil u Vice City. ![]() ![]() ![]() Narážka na GTA Což je narážka v pravý čas, protože když hovořím o životnosti a Vice City, Reflections se rozhodli svého soka zesměšnit a do každého ze tří měst schovali deset postaviček Timmyho Vermicelli s nafukovacími křidélky (narážka na to, že Tommy Vercetti na rozdíl od Tannera neplave). To je podobně trapné, jako kdyby se Iveta Bartošová navážela do Madonny. Životnost Driv3ra o několik desetiminutovek prodlužují klasické režimy Driving Games, Take A Ride a střihačský Director. Aby byl výčet kompletní, na disku najdete ještě Making Of video a hratelné demo na Transformers. Ve srovnání s konkurencí hru ovšem v tomto směru beztak sráží striktně lineární příběh bez jakýchkoliv vedlejších úkolů. Z Miami až do Istanbulu ![]() Ale zpět k příběhu. Překvapivé zvraty se nekonají a tak spíše než scénář zaujmou skvěle nemluvené hlavní postavy. Tannera si vzal do parády Michael Madsen (Budd z Kill Billa), zaslechnete tu i Michelle Rodriguez, Iggyho Poppa, Ving Rhamese nebo Mickeye Rourkeho. Pokud jde o rozuzlení, nehodlám nic prozrazovat, ale Tomb Raiderovský závěr mě zklamal stejně jako závěrečné titulky, u kterých zoufale přemýšlíte, jak mohlo na podobně zabugované a nedokonalé hře pracovat tolik lidí včetně skoro čtyřiceti programátorů. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Driv3r je přes všechny výtky docela zábavnou hrou, kterou si fanoušci žánru s občasným zaskřípáním zubů bezpochyby užijí. Je to jako hrát fotbal na škváře – pořád je to ten skvělý fotbal, ale proč si raději nezahrát na trávníku s několika drny a pískem v brankovišti (The Getaway, True Crime, Mafia), popřípadě rovnou na nádherně posekaném pažitu v GTA? Driv3r skutečně není beznadějně bídnou hrou a rozhodně si zaslouží nadprůměrné hodnocení. Už proto, že relativně zábavná, ale zabugovaná hra je stále daleko lepší než nudná hra bez chyb (mimochodem, pamětníci mi jistě potvrdí, že i první Driver byl HODNĚ zabugovaný). ![]() Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Rozhovor (1/2004), Novinky |
Jan Modrák | |
autorovi je 27 let a je šéfredaktorem časopisů Play a TipStation, zabývajících se PlayStation hrami; na konzolové hry nedá dopustit, rád si ale zahraje i na PC (zpravidla 3D akce); přehání to s alkoholem. |