Autor: Levis Publikováno: 28.září 2005 |
![]() Asi nejsem sám, kdo si myslí, že současné real-time strategie dost trpí nedostatkem nových nápadů. Dnes recenzovaný fantasy titul Dragonshard koncepčně spadá mezi směs RTS a RPG, takže přímo konkuruje Warcraftu III nebo Spellforce. Vývojářský tým Liquid Entertainment se v minulosti prosadil s Battle Realms a i tentokrát dokazuje, že hry dělat opravdu umí, což naznačilo už demo (viz srpnové dojmy od Warlocka). Hlavním tahákem je bezesporu licence stolní hry Dungeons & Dragons (dále jen D&D) Pokud byste se o ní něco chtěli dozvědět, vřele doporučuji si přečíst například loňskou sérii článků na Gamespy. Ale jestli vám D&D nic neříká, nezoufejte, protože Dragonshard v praxi funguje stejně jako všechny ostatní RTS a narozdíl od her na motivy např. Hvězdných válek se neznalost souvislostí žádným způsobem nepodepíše na konečném dojmu ze hry. Dragonshard se navíc odehrává ve světě Eberronu, který je novinkou i v samotném D&D. Kampaně Před první misí se hráči naskytne pohled na pěkně zpracovanou mapu herního světa. Obě soupeřící frakce začínají na okraji a pomalu postupují doprostřed mapy, kde dojde k finální bitvě. Právě tam se totiž nachází starodávný magický artefakt Heart of Siberys, který je předmětem sporu a který se za žádnou cenu nesmí dostat do rukou nepříteli. Nejdříve se zhostíte role invazního lidského rodu Order of the Flame a následně (lze to i v opačném pořadí) absolvujete kampaň za domorodý ještěří lid Lizzardfolk. Čeká vás pouze sedm misí za obě z nabízených stran, z nichž každá obvykle trvá zhruba hodinu. Do konfliktu je zapleten ještě třetí národ, zmutovaní elfové, co si říkají Umbragen, za které ale hrát prozatím nelze. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Pokud bych si měl vybavit nejnapínavější situaci, bylo to náhlé zmizení jedné z lidských hrdinek, kterou ještěř unesli přímo před nosem celé armádě a zavřeli do klece na druhém konci mapy. Příběh neobsahuje zajímavé zvraty, propracované charaktery nebo vztahy mezi postavami, zkrátka nic, co bych od hry podobného rázu očekával. Dialogy mezi jednotlivými postavami jsou strohé, herní animace krátké a celkově mám pocit, že jakkoliv si D&D zakládá na silném příběhu, v Dragonshardu nebyl ani z půlky využit tak, jak mohl. Kvůli tomu neexistoval důvod, proč si ke kterékoliv postavě získat sympatie, a tak mi bylo během hraní naprosto lhostejné, koho jsem zrovna zastupoval. Výběr hrdinů a správa základny ![]() Všechny mise mají povětšinou stejný cíl: zničit protivníkovu bázi a jeho armádu, někdy pod záminkou hledání různých předmětů, jindy v rámci přesunu na druhý konec mapy. Co nejdříve je potřeba postavit základnu, pro níž jsou (podobně jako v LOTR: Battle for Middle-Earth) na mapě pevně vyznačena možná místa. Užitečným nástrojem pro správu báze je King’s Screen, která přehledně zobrazuje, jaké budovy a jednotky lze stavět, popřípadě na jaké jsou úrovni. Kolem hradu se nachází volné stavební bloky po čtyřech, na které se dá umístit maximálně šestnáct budov. Problém je ale v tom, že mít od každého typu kasáren jeden exemplář v Dragonshardu nestačí... ![]() ![]() ![]() Složitý postup na vyšší úroveň Jednotky za zabité protivníky sbírají zkušenosti, jenže ty nejsou individuální pro každého válečníka, ale naopak pro všechny společné. Postup na vyšší level se provádí pro každý typ jednotek samostatně v budově, ve které byly vycvičeny. Upgrade lze ale provést jenom poté, co se na stejném stavebním bloku postaví další budova stejného druhu. Je tedy velice těžké se rozhodnout, které z omezených stavebních bloků zaplácat stejnými kasárnami. ![]() Podzemí Bitvy se zdaleka neodehrávají pouze na zemi. Zatímco na povrchu se dá stavět základna a válčit velké bitvy, každá mise v Dragonshardu má i svoje podzemí. Do něj chtě nechtě musíte pokaždé zavítat, ať už kvůli hlavnímu úkolu nebo proto, že cesta do protějšího rohu mapy je přes povrch neprostupná. Příjemné je, že přechod mezi povrchem a podzemním světem je plynulý a nevyžaduje žádné čekání kvůli nahrávání. Funguje to tak, že vaše skupinka vejde do sluje, věže či jiné budovy a okamžitě se ocitne v nižším patře, kde hra ihned pokračuje. ![]() ![]() ![]() Neovladatelné jednotky, které se nastřádaly zvyšováním levelů, nemohou vlézt pod zem. Jakmile se skupinka znovu vynoří z podzemí, byť třeba i v jiné části mapy, doprovodní válečníci se stejně jako vzdušné jednotky k ostatním sami přidají, což je trochu zvláštní. Pod povrch ale nemohou, kvůli čemuž si tam i nejsilnější armády musí dávat velký pozor. Trochu mě ale zklamalo, že v podzemní části se více nevyužívají hrdinové, kteří i zde fungují víceméně jako řádoví pěšáci. Každý z nich umí sbírat předměty, ale těch je ve hře minimum a většinou představují jednorázové bonusy nebo vylepšení zbroje či útočného čísla hrdinů. Změny se navíc nepřenáší do dalších misí, takže pokud předměty necháte ležet na zemi, o nic extra nepřijdete. Zlato, pasti a zloději V podzemí je nutné trávit čas proto, že pouze zde se nalézá nejdůležitější surovina - zlato. Zatímco stavební materiál v podobě krystalů během bouří padá sám z nebe a tudíž není problém ho na povrchu kdykoliv nalézt, zlata je ve hře málo. Každých pár vteřin ho trochu přibude z daní, ale hlavním zdrojem jsou v podzemí ukryté hromádky a bedničky se zlaťáky. Často se stane, že truhly se zlatem jsou zamčené anebo schované za nejrůznějšími pastmi. ![]() Při důkladném probíhání všech chodeb a místností lze také narazit na několik NPC, které zadávají triviální úkoly jako v RPG - dojdi na druhý konec mapy, zabij to či ono a přines mi meč nebo svitek, který po někom zůstane. U některých questů jsem objevil dvě možná řešení, což hře přidává na atraktivitě. Veškerá interakce s NPC postavami je jednostranná, quest je přijmut automaticky a je pouze na hráči, zdali ho splní anebo ne. Při vynechávání nepovinných úkolů je ale hra velice krátká a člověk by se připravil o spoustu zábavy. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Resumé ![]() Stáhněte si: Demo, Video, Trailery... Související články: Dojmy z dema, Novinky |
Levis | |
autorovi je 17 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars |