Autor: Frix Publikováno: 29.listopadu 2002 |
![]() ![]() ![]() S Dirkem se tak sice nejspíš nesžijete, ale rozhodně se s ním dosyta pobavíte. Klíčovou otázkou však je, jak dopadl převod prakticky neinteraktivního animovaného filmu do podoby 3D platformovky jako z nedávné doby třeba Harry Potter. Samozřejmě musela proběhnout změna v ovládacím systému - již nebude stačit 4-směrný joystick a dvě tlačítka, Dirk nyní může vykonávat celou škálu pohybů a akcí. Problémy s ovládáním ![]() Mnohem větším potíží než klávesnice je však myš, jejíž příkazy jsem nedovedl ani při vší snaze přepsat na české, jak to šlo u klávesnice. Hráč s nepodporovanou verzí Windows se tak musí spokojit s konzolovým ovládáním pouze za použití klávesnice, což není zrovna příjemné. Alespoň že autoři tento problém v readme souboru sami přiznávají a dokonce odkazují na stránku podpory UBI, kde však až této chvíle žádný patch nenaleznete. ![]() Technická a zvláště grafická stránka hry se obvykle probírá až k závěru recenze, DL3D však k probrání grafiky přímo vybízí už nyní. Když byla hra poprvé před dvěma lety ohlášena, vypadalo grafické zpracování naprosto úžasně a každý jen lapal po dechu, především nad použitím znovuzrozené technologie cel-shadingu. Pokud náhodou netušíte, o čem je řeč: cel-shade by šel popsat jako 3D kreslená animace, kdy se najednou hráči zobrazuje pouze jedna 2D část charakteru, celkově jde však o 3D model (podrobnější info zde). Prosím, nekamenujte mě za humpolácké vysvětlení a technicky zdatnější jedinci mohou poskytnout svoje vlastní v diskuzi pod článkem. Tato technologie byla během uplynulých dvou let použita v nespočtu her (především na konzolích, pro PC se stejnou technologií bude chlubit například připravovaná first-person akce XIII) a nyní je podle mého názoru opět za svým zenitem a spíše nudí, než aby hráči nadšeně koukali. Cel-shadovaný je však pouze Dirk a jeho nepřátelé na cestě hradem. Zbytek jsou klasické polygonové modely potažené dost jednoduchými texturami, které působí v kontrastu s cel-shadem trochu směšně. Nejde však o grafice říci, že by byla špatná, na oko naopak působí dobře a rozmanitě, někdy snad až příliš barevně. Okolní screenshoty snad mluví sami za sebe. ![]() ![]() ![]() Hra se hýbe svižně a bez problémů, bohužel se autoři nevyhnuli další poněkud nepochopitelné chybě, která se však již omluvit nedá. Pokud se rozhodnete si Dirkovo dobrodružství vychutnat ve větším rozlišení (rozuměj nad 1280x1024), běžné monitory jakékoli velikosti toto prostě nevydýchají a pravý spodní roh obrazovky bude useknutý v poměru podle zvoleného rozlišení. Neměl jsem sice toto řešení možnost otestovat, ale údajně vše funguje, jak má, pouze při použití televize na místo monitoru - komentáře myslím netřeba. Nakonec grafického odstavce ještě přihodím drobnou perličku - můžete si vybrat z poměru 4:3 nebo širokoúhlého 16:9 :) ![]() Abychom za sebou měli technickou část kompletně, podíváme se nyní na zvuk. Symfonická hudba je skutečně výborná, i když její kvalita čas od času zakolísá nebo se opakuje. Díky tomu, že lze umřít vcelku snadno, vás nejspíš brzy začne štvát smyčka, která se přehraje pokaždé při "zmrtvýchvstání". Každopádně ale hudba dobře ladí s prostředím a vytváří velmi autentický dojem, že hrajete animovanou pohádku. Zvuky prostředí jsou zcela průměrné a nijak nevybočují z řady, daleko zajímavější je pohled na dabing dvou hlavních postav. Princezna Daphne je de facto jediným skutečně mluvícím tvorem ve hře, radí Dirkovi jak dál pomocí magického amuletu. Její hlas je sice chvílemi až moc vysoký, ale působí velmi, eh, princeznovitě a k jemné Daphne skvěle padne. Dirkův hlas ve skutečnosti neuslyšíte, poněvadž jak známo, Dirk nemluví. Místo toho však vydává široké spektrum různých skřeků, kviků, funění atd. Tyto jsou opět výborně provedeny a doplňují Dirkovu postavu. Snad jen by mohl mít větší výběr zvuků na nejfrekventovanější příležitosti: např. zvuk při pádu do hlubiny nebo zásahu mečem se mi začal zajídat už po pár hodinách hraní. ![]() Mnohem důležitější otázkou, než jak DL3D vypadá na pohled a poslech, však zůstává to, jak se vlastně hraje. Hra zachovává schéma svého letitého předchůdce, kdy jste postupně stavěni před jednotlivé úkoly a po splnění jednoho vás hra pustí k dalšímu a tak dále, dokud vám nevytečou nervy nebo hru nedokončíte. Princezna Daphne během plnění úkolů používá očarovaný amulet k zásobování radami, které jsou někdy skutečně použitelné. Ačkoliv mohou levely na první pohled vypadat velmi rozsáhle a komplexně, ve skutečnosti se jedná a drobné lineární cestičky, kde prostě jen musíte postupovat ve správném pořadí, abyste např. na konci mohli klíčem otevřít dveře nebo zabít příšeru novým kouzlem. Zajímavou vlastností hry je použití většiny nepřátel i problémů z původní hry, naštěstí je však přidáno i více jak deset nepřátel nových a lokace jsou také z většiny nové. ![]() ![]() ![]() Bohužel ani Dirk sám vyřešení problému moc nepomůže, neexistuje totiž nic jako klávesa pro zapnutí permanentního běhu, při každém skoku tedy musíte držet hned několik kláves najednou. A to se ještě Dirk čas od času odrazí později, než by měl. Jistě pak pochopíte, že DL3D není pro osoby s příliš slabými nervy a malou trpělivostí. Bylo by lepší, kdyby byly puzzly rovnoměrně rozloženy mezi části skákací, logické a bojové, poslední dvě jsou takto v nevýhodě, ač jsou zábavnější. Souboje a závěrečný boss ![]() Většina menších nepřátel buď po jednom zásahu umře (resp. se vypaří), nebo zůstane na chvíli omráčena a čeká na doražení - díky tomu dobře funguje technika náhodné sekání kolem sebe. Po nepřátelích zbudou drobné kousky zdraví na doplnění, najdete je i po rozsekání různých sudů atp., kterých se válí v každém levelu požehnané množství. Dirk také v průběhu hry sbírá poklad v podobě různých cenností a šperků, nejde však o žádný hlubší smysl než jen nahrabat co nejvíce. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Na konci každého menšího segmentu na vás čeká boss, který se vyznačuje specifickou slabinou a je na vás ji odhalit. Naštěstí to není nijak těžké a na klíč k vítězství jde přijít relativně rychle. Bossové jsou hodně různorodí, dobře animovaní a je radost s nimi bojovat. Po zabití bosse je hráči udělena odměna v podobě artefaktu, který vám například umožní létat na dlouhé vzdálenosti. Krom běžného požití pro zábavu a oživení přijde vždy dříve či později chvíle, kdy se bez určitého artefaktu nedostanete dále ve hře. Resumé Celkově se DL3D hraje velmi plynule a příjemně, jen je velká škoda problematického ovládaní a přemíry skákacích sekvencí na úkor boje a logiky. Jako bonus jsou přibaleny tři masivní videa "History of", která vás provedou původním i novým Dragon's Lair a nabídnou i rozhovor s tvůrci na letošní E3 v Los Angeles. Je vidět, že fenomén Dragon's Lair je pro Ameriku něco skutečně výjimečného a lidé vzhlíželi k pokračovateli s velkým očekáváním. Jak jsem již zmínil na začátku, nemůžeme upřít autorům velkou schopnost přizpůsobivosti a invence. Je však vidět, že se na herním poli delší dobu nepohybovali a několik prvků je skutečně prapodivných. ![]() Stáhněte si: Final trailer, Trailer, Cheaty Související články: Novinky |
Frix připravil: jd |