Dragonriders: Chr. of Pern - recenze

Dragonriders: Chr. of Pern - recenze

10. 8. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Četli jste knihy Anne McAffrey? Pokud ano, pak je adventura Dragonriders: Chronicles of Pern pro vás naprostou nutností.

Dragonriders: Chronicles of Pern - recenze

Autor: Xentar
Publikováno: 10. srpna 2001

Na některé hry se těší celý svět, na některé vyhraněné skupinky lidí a po některých hrách nevzdechne ani pes. Dragonriders: Chrnicles of Pern patří do druhé skupiny, teší se na ně všichni, kdo si oblíbili knížky o Drakenech z Pernu. Pro ty ostatní může být tato 3D adventure/RPG velice milým překvapením.

Trocha z historie
Člověk se vydal do vesmíru, brzy našel planety podobné Zemi a začal je využívat. Silné korporace se chovaly jako drancující nájezdníci, kteří šli bezohledně za zisky a příroda trpěla. Když došlo k objevu planety Pern, oběžnice hvězdy Rukhbat, rozhodlo se několik významných osobností osídlit tuto planetu lidmi s ekologickým smýšlením tak, aby se neopakovalo drancování přírodních zdrojů.

Brzy po přistání však osadníci zjistili, že Pern není jen rájem s příjemným klimatem, ale že se jedná o místo ohrožené spady Vláken, primitivní životní formy, která dopadá na Pern v době míjení Pernu a vesmírného tělesa s nepravidelnou oběžnou drahou, Vlasaticí. Pro podobnou situaci nebyli osadníci nejlépe vybaveni, na Pernu se ale vyskytovali zajímaví živočichové, ne nepodobní drakům. Ohňoví dráčci se dokázali vláknům bránit tak, že vždy na okamžik zmizeli do Mezimezí, prostoru, kde panuje absolutní chlad a lidské smysly tam nefungují. Mezimezím se dráčci dokázali dokonce pohybovat mezi vzdálenými místy během jediného okamžiku.

Genetičtí odborníci pak z dráčků vyvinuli svého největšího pomocníka v boji proti Vláknům. Draky, kteří Vlákna spalují ve vzduchu plamenem, který vzniká při žvýkání ohňovce, nerostu bohatého na fosfiny. Další z úžasný vlastností draků je možnost telepatické komunikace s jejich jezdci. Po tomto úspěchu však přišla pohroma, sopečná činnost v místě přistání zničila většinu techniky, kterou měli osadníci k dispozici. Těm nezbylo než se uchýlit do jeskynních komplexů, protože tam byli v bezpečí před Vlákny. Jezdci na dracích se pak rychle stali elitou, která ostatní chránila před Vlákny. O výživu všech se starali páni Držeb, hospodářských usedlostí, řemesla zajišťovaly cechy - řemeslnické Síně, uvnitř kterých docházelo k předávání znalostí sahajících mnohdy až k původním osadníkům. Mezi jednotlivými míjeními jsou však dlouhá období bez spadů Vláken. A lidé zapomínají.

Příběh hry začíná v okamžiku, kdy skončilo jedno z míjení a postavení drakenů se začíná zhoršovat. Ve Fortském Weyru, jednom ze sídel drakenů, dojde k záhadnému úmrtí jezdkyně na dračí královně, Weyreny. V líhni čeká nové zlaté vejce, a tak přichází chvíle, kdy se drakeni musí vydat na cestu a najít kandidátky pro zasvěcení s novou dračí královnou. V tomto okamžiku se na scéně objevuje D'Kor, mladý draken, Vy. Velice brzy zjistíte, že úmrtí vaší Weyreny nebylo náhodné. Pern nyní čelí další záhadné nemoci šířené nakaženým dobytkem. Na Vás bude najít lék, odhalit, kdo stojí za touto epidemií původně namířenou proti Drakenům, a nakonec očistit i svou pověst, to když vás obviní z účasti na spiknutí proti vůdci weyru.

Jak se to hraje?
Zpracování hry je někde na pomezí 3D adventury a RPG. Tato škatulka však nemůže vystihnout to, co Drakeni: Pernské kroniky nabízí. Autorům se totiž povedlo téměř nemožné. Na základě knižní série ve spolupráci s její autorkou dokázal přesně vystihnout atmosféru románu a přenést ji do počítačové podoby. Z celé hry je patrné, že vše bylo soustředěno na dokonalý pocit a hratelnost. Ve hře tak nebudete kombinovat mrtvého psa s elektrickou zásuvkou, ale budete mluvit a poslouchat, pomáhat lidem. Většina úkolů ve hře je poměrně prostá. Přinést někomu to, co potřebuje, pomoci svou silu a podobně. Při splnění takových úkolů získá D'Kor lepší sociální postavení, díky kterému mu ostatní budou více věřit a třeba mu svěří i nějaké informace potřebné pro dohrání hry. Kromě sociálního postavení se vylepšují i další D'Korovy charakteristiky, síla a znalosti. Postup ve hře je z velké míry závislý na tom, jaké úrovně D'Kor dosáhl. Kromě třech základních vlastností může D'Kor získat i několik speciálních schopností jako je boj s mečem, schopnost plížení, znalost první pomoci a podobně. Nemůžu si odpustit představení jednoho vtípku, který autoři do hry zakomponovali. V kuchyni Fortské držby totiž potkáte kuchařku jménem Anne, která se vám svěří s tím, že jí opravdu nebaví míchat ovesnou kaši, že se jí líbí vaše práce, že má ráda draky a jednou by o nich ráda psala příběhy…

Nezvyklé ovládání
Ovládání hry je pro adventure, byť 3D velice nezvyklé. Myš totiž využijete maximálně k dvojkliku na ikonu hry, zbytek už je jen na vaší klávesnici. Ovládání je ale jednoduché a i přes první rozpačité pocity se s ním rychle sžijete. Pohyb D'Kora je sledován systémem kamer, které mají navodit pocit filmu, což se jim poměrně dobře daří, zvláště, vzhledem k tomu, že rozhovory a meziherní i herní animace jsou spouštěny v širokoúhlém módu. Animací je ve hře opravdu požehnaně, mezi nejhezčí patří let na draku, který bohužel můžete jen pasivně sledovat. Zde se ale schovává i snad jediná chyba celé hry. Žádnou animaci ani rozhovor, byť jste ho už před tím slyšeli, nemůžete přeskočit. V případě cestování pomocí draka jde o dvouminutovou scénu, která při desátém opakování opravdu začne vadit.

Jako v každé 3D hře, i v Drakenech se musí skákat. Většinou právě skákání dokáže zkazit radost ze hry, když ani podesáté nenajdete to správné místo, odkud se máte odrazit. Ne tak zde. Pokud dojdete k místu, odkud musíte skočit, objeví se ikonka (stejně jako v případě jakékoliv jiné možné akce - sebrání předmětu, prozkoumání okolí nebo rozhovoru) a stiskem jednoho tlačítka počítač provede akci za vás. K výbornému dojmu z ovládání přispívá i zdánlivá drobnost: uvnitř budov se D'Kor pohybuje krokem, kdežto venku automaticky běhá.

Zpracování
U prvního vejce! Grafické zpracování hry je velice nadprůměrné, ať už jde o design interiérů, působivé exteriéry nebo zpracování postav., kterých je ve hře něco kolem 200. 3D engine je poměrně kvalitní, i když jako v každé 3D hře občas dojde k nějakému tomu prolnutí polygonů, ale to nic neubírá na tom, že vám z Drakenů budou oči přecházet. Jediná výtka může směřovat ke zpracování nasednutí na draka, které je poněkud komické. Na druhou stranu to minimálně pánům vynahradí štědře zpracované hrudníky některých herních postav a i jejich milé obličejíky.

U druhého vejce! Audiální část hry Dragonriders: Chronicles of Pern je téměř fenomenální. Nejde jen o namluvení rozhovorů nebo nádherně zastřený "vnitřní" hlas vašeho bronzového draka, Zentha, ale i o zvuky kolem vás, skřípání písku pod vašimi chodidly, zurčení vody, šumění moře a tak podobně. Kvalitní ozvučení dnes ale není ničím, za co by se měly dávat kytice růží, patří to ke standardu. Nicméně to, co opravdu výrazně přesahuje běžný standard je hudba. Soundtrack ke hře patří k těm nejlepším a opravdu stojí za poslech, stačí se přenést do lokace dle vaší volby, ztlumit ostatní zvuky, vypnout monitor, lehnout na lože a poslouchat.

Xentar
připravil: Leon

Pokud jste někdy četli knihy Anne McAffrey, budete se cítit jako v ráji. Pokud ne, tahle hra vám ukáže cestu do knihkupectví nebo knihovny. Když pomineme Alone in the Dark 4, jedná se o nejlepší adventure minimálně tohoto léta.