Autor: Matto Publikováno: 27.prosince 2005 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Na pravidlech se nezměnilo prakticky nic. Je samozřejmě otázka, zda měnit či rozšiřovat tak osvědčená a známá pravidla. Každopádně zde Paradox mnoho invence nepředvedl, ale možná je to dobře. Pro méně znalé alespoň stručná rekapitulace pravidel: Každý stát je složen z několika zemí a některé tyto země jsou klíčové. Kolik jich hráč vlastní, tolik může mít armády či loďstva, což jsou jediné dvě jednotky ve hře. Každý rok se skládá ze dvou bojových a diplomatických fází a jedné výrobní. V každé bojové fázi může hráč hýbat se svými jednotkami a to buď tak, jak usoudí sám, či jak vyhandrkuje s ostatními hráči. Tady právě nastupuje do hry ona diplomacie, kdy se za pomocí různých paktů, aliancí či prostě účelových dohod pro jednu fázi domluvíte s protivníkem či protivníky na společných krocích. A zde je ukryto celé kouzlo hry. V současné době je trend mít vše 3D. Co není 3D, není „in“ a co není „in“, to se neprodá. A tak stará dobrá Diplomacie, čistě desková hra, je 3D. Příznivci moderních technologií, nezlobte se na mě. Je 3D, úplně zbytečně a nesmyslně. Neodpustím si to slovo, je hnusná. Posuďte z obrázků. Nevím, jaká jiná hra by měla být pěkně a přehledně namalovaná ve 2D, než právě předělávka deskové hry, která navíc nic jiného do herního principu nepřidává. To, co stvořil Paradox, není ke koukání, je to velmi strohé a zbytečně hardwarově náročné. 3D vlastnosti (natáčení pohledu a přibližování) využije v této hře opravdu asi jen masochista. Ba co víc, zdá se, že na návrháře Paradoxu asi dolehla podzimní atmosféra, protože jinak si nelze vysvětlit ani výběr barev, který k celkovému vzhledu rozhodně také nepřispěl. To samé se dá říct o figurkách, které se při bojích zvětšují podle své síly. Umělá inteligence Pokud udělám předělávku deskové hry do počítače, musím předpokládat, že jí hráči budou chtít hrát právě proti počítači. I tady jsem na rozpacích. První hru (v základní prodávané verzi) proti maximální obtížnosti AI jsem s přehledem vyhrál a to jsem skoro ani neintrikoval. Pak jsem si pohrál s nastavením počítačem řízených protivníků (lze vybrat různé postavy představující různé charaktery) a hle, hned to bylo zajímavější. Přesto je můj dojem z AI ten, že je spíš slabší a o to více chaotická. Tu a tam s vámi uzavře dohodu, kterou v dalším kole nesmyslně poruší, tu a tam naopak neuzavře i super výhodnou dohodu. A hlavně zcela nedbá situace na bojišti, kdy třeba soustředíte síly k úderu, na který by se měla připravit. Pokud tedy neuděláte hned na počátku nějakou zásadní botu, není těžké ve hře vyhrát. Multiplayer a ovládání A tak nezbývá, než se podívat na online možnosti hry. Přece jen v této podobě se nejvíce podobá té původní deskové hře a měla by proto být ideální. I zde byl můj dojem poněkud rozpačitý. Lidský protivník je samozřejmě mazanější a hra je o poznání zajímavější. Bohužel se tu vyskytuje zvláštní vlastnost, že ve fázi výpočtu jednotlivých zemí se všem hráčům multiplayeru zobrazuje mapa tak, jak ji má nastavenou ten konkrétní hráč. Ve hře proti AI to ještě není zas tolik patrné, ale proti několika lidským hráčům to bylo skutečně zoufalé, když mi mapa během několik vteřin zarotovala ve všech možných úhlech a měřítkách, což bylo nejen zcela nepřehledné, ale hlavně vůbec ne ke koukání. další obrázky z této hry najdete v naší galerii Ani ovládání není řešeno ideálně a ve 3D se trochu hůře tahá figurkami. Také si postěžuji na řešení menu diplomacie (vše je v jednom sloupci, takže když nemáte nadrceno, co která smlouva znamená, máte smůlu, navíc tu je nešikovná nutnost zobrazit hlavu státníka při dojednávání dohody). U tak jednoduché hry si dovedu představit více intuitivní uživatelské rozhraní na jeden dva kliky a hraní bez toho, aniž bych musel některé věci zjišťovat metodou pokus/omyl nebo musel šmejdit myší po celé obrazovce.
Závěr |
Matto | |
autorovi je 31 let a pracuje v soukromé vývojářské firmě jako softwarový inženýr; specializuje se na válečné strategie nejlépe s tématem druhé světové, ale nepohrdne ani pěkným simulátorem ze stejného prostředí |