Dino Crisis 2 - recenze
7/10

Dino Crisis 2 - recenze

6. 10. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Žánr hororových akčních adventur kdysi definovaly série Alone in the Dark nebo Resident Evil, ale druhý díl Dino Crisis převedený na PC z konzolí přichází s pozměněným konceptem a také hordami dinosaurů.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 6.října 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoli základy žánru „survival horror“ definovala v první polovině devadesátých let počítačová hra Alone in the Dark, jejímž hlavním hrdinou byl - tedy až do čtvrtého dílu - staromódní detektiv v naškrobeném obleku s šestiranným revolverem, dnes nám při tomto slovním spojení vytane na mysli jméno studia Capcom Entertainment, z jehož pera vzešla kultovní série Resident Evil, která je natolik populární, že nedávno doznala i filmového zpracování. Jejím hlavním rysem bylo neustálé balancování na rozhranní mezi inteligentní adventurou a zběsilou akcí.

A obdobná pravidla platila i pro další survival horrory z produkce Capcom Entertainment, mj. i Dino Crisis. Druhé pokračování ovšem staví tuto koncepci na hlavu. Poklidný rytmus Journey to the Center of the Earth totiž vystřídalo vražedné tempo Jurrasic Park a namísto překvapivých útoků se na vás dinosauři valí ze všech směrů. Herní server IGN vymyslel tomuto survival horroru naruby přiléhavý název „survival panic“.

Experiment záhadného vědce
Stěžejním tématem prvního dílu byla postava doktora Kirka. Jednalo se o záhadného vědce, který díky svému výzkumu na poli energetiky a fyziky objevil zdroj energie, jež využívá přírodní bohatství aniž by je ničil. V průběhu jeho práce se mu však podařilo otevřít časoprostorovou trhlinu, kterou se na Zemi dostali dinosauři. Dopadení a uvěznění doktora Kirka spočinulo na bedrech rudovlasého člena SORT (Secret Operation Raid Team), tajné agentky Reginy.

V Dino Crisis 2 se ukazuje, že záliby doktora Kirka sdílela i vláda, ovšem i jí se experiment vymkl z rukou a nedaleké Edward City se proměnilo v džungli z období druhohor. Z vylodivšího se TRAT (Tactical Reconnoitering and Acquisition Team) ale po útoku stáda raptorů zůstane pouze prostomyslný Dylan Morton, vtipný David Fork a samozřejmě rusovlasá Regina. Jejich cesty jsou ovšem záhy rozděleny útokem tyranosaura. Nejsem znalec anatomie dinosaurů, ale přijde mi podivné, že jej nevyřadila ani rána z bazuky do oka.

Nebezpečí na každém kroku
Náplní Dino Crisis 2 je zabíjet dinosaury, zabíjet dinosaury nebo zabíjet dinosaury. Pokud vám to připadne stereotypní, pak je zbytečné hru vůbec instalovat. Její převážná část vypadá totiž tak, že vstoupíte do první obrazovky a vyskočí na vás tři dinosauři (jeden zepředu a dva zezadu). Vstoupíte do druhé obrazovky a vyskočí na Zvětšit zdroj: tisková zpráva vás tři dinosauři (dva zepředu a jeden zezadu). Věřím, že náplň třetí obrazovky již netřeba obšírně rozebírat. Je celkem lhostejné, zda se jedná o vojenskou základnu, výzkumnou laboratoř či raketové silo.

Dino Crisis 2 je naplněna až po okraj rozličnými lékárničkami a ukládacími body. Na rozdíl od Resident Evil je můžete používat stále znovu a znovu, jenže úrovně jsou natolik lineární, že k tomu nebudete mít příležitost. Jediným zpestřením vám bude občasné přepnutí na jiný charakter, když například Dylan uvízne za bezpečnostními dveřmi, ale žádné adventurní prvky či vzájemnou spolupráci ve hře nehledejte.

Dinosauří encyklopedie
Dinosauři na obrazovce vašeho monitoru pobíhají v deseti odlišných podobách a najdete mezi nimi například pterodony, triceraptory, tyranosaury a další a další. Jak již jsem napsal, potvory na vás útočí doslova na každém kroku. Většinou dokonce postupují organizovaně a zatímco vás dva exempláře zaměstnávají zepředu, třetí se snaží nenápadně dostat za vaše záda. To, že z nějakého směru přicházíte ještě neznamená, že vás z něj nemůže napadnout dinosaurus. Občas se stane, že narazíte na potvoru, se kterou si nejste s to poradit (jako například tyranosaurus) a pak musíte vzít zavděk zbabělým útěkem.

V Dino Crisis 2 nepřicházejí dinosauři obvyklými způsoby, ale objevují se na zcela nelogických místech. Opustíte-li například místnost jediným východem a obratem se tam vrátíte, není to důvod, aby tam nebyly tři potvory. Dinosaurus se klidně může za vašimi zády objevit v zasypaném tunelu. Skutečnost, že se potvory vyskytují stále dokola na těch samých místech je pouze třešničkou na dortu.

Obchody pro nákup zbraní
Jediným benefitem z jejich zabíjení je bodové ohodnocení. Za zabití jednoho dinosaura je bodový základ, který můžete navyšovat zabitím dvou nebo tří dinosaurů současně (tzv. combo), za což dostáváte vyjma součtů bodových základů ještě zvláštní bonus. Nasbírané body můžete v obchodech proměnit ve zbraně, náboje a vybavení. To je další nelogická záležitost. Namísto abyste věci nacházeli roztroušené napříč úrovněmi, kupujete si je na místech, kde ukládáte pozici.
Obchody se nachází na každé ukládací pozici, takže se nedá říci, že byste trpěli jejich nedostatkem. Vyjma nákupu nové zbraně je zde rovněž možno vylepšovat starší, které již ve svém arzenálu máte. Například zásobník brokovnice na 100 patron může být rozšířen na 150, 200 atd. Zbraní je v Dino Crisis 2 nepočítaně. Jejich výčet začíná obyčejnou brokovnicí a následují samopaly, raketomety, plamenomety a mnoho dalších. Vyjma toho má ještě každý charakter záložní zbraň jako mačetu či obušek, jímž je možno „zkratovat“ některé zámky.

Novinky v ovládání
Jediným parametrem, v němž Dino Crisis 2 Resident Evil předstihuje je ovládání. Nemá smysl zde rozpitvávat inventář, který je poplatný převodu Dino Crisis 2 z Playstation na PC a je mimořádně nepohodlný, mám na mysli ovládání jako takové. Základem je schéma převzaté z Resident Evil, které je vylepšeno o některé zásadní prvky. Mezi hlavní patří cyklování cílů (tedy možnost změnit cíl, na nějž hra automaticky zamířila), míření z obrazovky a otočka 180 stupňů. První souvisí s druhým.

Funkce míření z obrazovky, kdy hlavní hrdina automaticky zaměřil potvoru nacházející se mimo jeho výhled, je známa již z Resident Evil, jenže se často stávalo, že zamířil na nový cíl a aktuální cíle vás zatím rozsápaly. Nyní je možné cíle měnit. Otočka o 180 stupňů slibuje umožňuje snazší zabíjení, i když se rychlejším jedincům občas stává, že hlavní hrdina automaticky zaměří otočkou o 180 stupňů a oni stisknutím příslušné klávesy provedou to samé znovu, čímž se vrátí.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Slabá konverze z PlayStation
Největším nedostatkem Dino Crisis 2 je technické zpracování. Co bylo před dvěma lety na Playstation terčem zbožného obdivování, je nyní na osobním počítači děs a hrůza. Částečně dílem morálního zastarávání a částečně dílem konverze z konzole. Zatímco herní server Adrenaline Vault tehdy napsal: „Dino Crisis 2 has returned to prerendered backgrounds and the result is magnificent detail,“ současný hráč bude pravděpodobně zděšen předrenderovaným pozadím o rozlišení 640x480 pixelů, které vypadá, jako byste se na monitor dívali skrze síto.

Nemám představu, kolik se takové hry na PC prodá kopií, ale myslím, že by si její převod zasloužil pečlivější zpracování. Coby pěst na oko poté působí polygonované charaktery ve vysokém rozlišení, které se na něm pohybují. I Amiga 500 zvládla počátkem devadesátých let minulého století lepší. Hudební doprovod Dino Crisis 2 je na slušné úrovni. Jedná se o směs bubnů a techna, vše podmalováno orchestrálním doprovodem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přes všechny zmíněné námitky musím říci, že jsem se při hraní Dino Crisis 2 slušně bavil. Hra je sice poměrně lineární, ale tuto skutečnost dostatečně kompenzuje poutavý příběh, jenž se před vašima očima všelijak zašmodrchává A pak je zde samozřejmě již zmíněný survival horror naruby (survival panic), který má také něco do sebe. Na rozdíl od her jako Alone in the Dark 4 či The Thing si nekladete otázku, zda na vás nepřátelé zaútočí, ale kolik jich bude.

Stáhněte si: Cheaty, Demo prvního dílu Dino Crisis (50 MB)