Die Hard: Nakatomi Plaza - recenze
5/10

Die Hard: Nakatomi Plaza - recenze

11. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Podle akčního trháku Smrtonostná past s Brucem Willisem vznikla stejnojmenná střílečka odehrávající se v mrakodrapu Nakatomi Plaza, která kopíruje děj filmu a ohromuje bohužel jen v záporném smyslu.

Autor: Leon
Publikováno: 10.května 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Asi se mezi vámi nenajde mnoho těch, kteří by neviděli film Smrtonosná past (v originále Die Hard) s Brucem Willisem v hlavní roli. Ostatně nedávno ho znovu opakovali na jedné naší nejmenované komerční televizi ihned po soutěži o Miss 2002, takže byste ho měli mít v čerstvé paměti. Pokud jste si ho tedy nenechali ujít jako já. Tento 14 let starý film se již stal klasikou v akčním žánru a na rozdíl od mnoha jiných akčních braků je skutečně na co se koukat, stejně jako v jeho pokračování.

Skoro přesně podle filmové předlohy
O tomto filmu nemluvím vůbec náhodou. Stal se totiž námětem pro stejnojmennou akční hru od firmy Piranha Games, která ji původně dělala jako mod pro Half-Life. Námět je ovšem slabé slovo, protože celá hra víceméně film kopíruje. Příběh tak začíná v okamžiku, kdy John McClane, policista z New Yorku, přijíždí do Los Angeles za svou manželkou Holly. Jsou právě Vánoce a Holly je na oslavě v mrakodrapu Nakatomi, jehož 40 pater se následně stane dějištěm velkého dramatu. Skupina teroristů pod vedením Němce Hanse Grubera obsadí mrakodrap a snaží se zmocnit uložených peněz v sejfech. Hlavní hrdina John McClane pak svede osamocenou válku s teroristy uvnitř mrakodrapu. Jak to dopadne, určitě dobře víte, ale asi se mnou budete souhlasit, že dvouhodinový film vás udrží v napětí od začátku až do konce.

Hra Die Hard: Nakatomi Plaza je klasická first-person střílečka, která má sice příběh na pozadí, ale protože děj kopíruje notoricky známý film, není to nic, co by vás u hry udrželo. Autoři si byli dobře vědomi, že délka filmu v porovnání s akční hrou je dost krátká, takže se rozhodli přidat mnoho situací, které ve filmu nenajdete. Vždy se však vrací k ději filmu, ať už samotnou náplní mise nebo vloženou scénou. Bohužel (aspoň podle mého názoru) jde prakticky o identické scény a dialogy z filmu, takže překvapení je vyloučeno. Kdyby byl podobný scénář hry autentický, pak by to bylo velmi zajímavé, ne tak u takto známého příběhu. Paradoxně si tak myslím, že ačkoliv má předloha a námět hry hráče nalákat, v konečném důsledku je to pro samotnou hru jasné mínus. To se ale pozná až při hraní…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hráč se od začátku ocitá uvnitř mrakodrapu, kde po několika spíše zdržujících dialozích najde manželku. V momentu, kdy je v koupelně, ukončí oslavu teroristé. John bere svou Berettu a pouští se do boje. Víc nemá cenu prozrazovat, i proto, že bych mohl prozradit těch několik nových úkolů, které nejsou známé z filmu. Než se ale dostanete na konec těch asi 30 levelů, čekají vás zástupy teroristů v mrakodrapu, na střeše, v garážích, ve výtahových šachtách, kanálech a já nevím kde ještě. Prolezete tak mrakodrap od základů až po střechu, což ale působí (i vůči filmu) podivně. Těch špatných je logicky na druhé straně podstatně více, než jich ve filmu zlikviduje John McClane, jinak by hra asi byla hodně nudná (jestli není i tak, viz dále).

Demence nepřátel
Inteligence nepřátel je totiž tak slabá, že i pověstná tykev se za svoje IQ nemusí stydět. Vše, co proti vám protivníci vymyslí, je to, že po vás střílí, když někam vlezete. Vrchol jejich dovednosti spočívá v tom, že se čas od času pokusí za něco krýt. Jinak drží své stanoviště (pokud zrovna nemají naskriptováno jinak) a čekají, až je zabijete. Co do počtu jich není tak mnoho (v porovnání se Serious Samem nejsou skoro žádní), ale není tak jednoduché je zabít. Důvod ale spočívá jinde, než byste očekávali.

Je to dáno velmi podivnou přesností, či spíše nepřesností, všech zbraní. Když vystřílíte z MP5, z jedné z nejpřesnějších zbraní na světě, do nepřítele na pár metrů celý zásobník a on pak žije dál, je to přinejmenším podivné. Na delší vzdálenost se pak vůbec nevyplatí střílet, snad pouze pokud později získáte Steyr AUG nebo Colt M4A1. Do těch je ale k dispozici málo nábojů, takže nakonec si budete muset vystačit se zmíněnou MP5, kterou má u sebe skoro každý terorista a nábojů je tak relativně dostatek.

Design levelů a systém zadávání úkolů
Dost nepovedený je podle mě i design levelů, a to z několika hledisek. Snad nejvíce mě vadil hodně nejasný systém zadávání a plnění úkolů. Hra vám totiž vůbec neohlašuje, že jste splnil nějaký úkol nebo že přibyl nový. Nezbývá tak, než čas od času ručně stisknout klávesu s Objectives a zjistit tak, co že se to teď po mně vlastně chce. I to však někdy nestačí, protože se mi několikrát stalo, že ačkoliv jsem věděl, co mám zhruba udělat, trvalo mi dlouho, než jsem přišel na to jak. To by bylo v pořádku v případě, že by hra stále pokračovala. V Die Hard to ale vypadá tak, že začne level, vy vystřílíte těch pár počátečních nepřátel a pak musíte něco udělat, jinak se dál nedostanete. Pobíháte tak po několika místnostech a hledáte něco, co byste mohli sepnout, zničit či přestřihnout. Až to uděláte, pokračujete do několika dalších místností, tam zabijete dalších pár imbecilních protivníků a zase hledáte…

Linearita misí je tak přímo děsivá a nedovedu si představit, že by hra šla hrát znovu s nějakým zápalem pro věc. V angličtině je pro to hezký výraz „replay value“ - v tomto případě by to byla hodnota nulová.

Mentální úroveň jako ukazatel ve hře
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Určitou novinkou ve hře je systém tří ukazatelů ve hře. První je klasický - ukazuje stav vašeho zdraví. Druhý se již pomalu stává standardem - zobrazuje „stav“ vašich plic. Názorně řečeno - když běžíte nebo skáčete, vzniká kyslíkový dluh a ten pak omezuje vaši rychlost. Třetí ukazatel je pak celkem novinka, aspoň co se týče myšlenky. Indikuje vaší „mentální“ úroveň, která by měla být na výši podle toho, jak dlouho řešíte dané úkoly a jak přesně střílíte do protivníků. Podle toho by pak měla upravit jejich inteligenci. Jak jste asi vytušili, nelze nijak poznat, zda tento systém v praxi vůbec funguje. Ostatně těžko si lze představit, jak ovlivnit inteligenci u protivníků, kteří již tak nemají prakticky žádnou.

Die Hard: Nakatomi Plaza je kupodivu postaven na jedné z posledních verzi enginu LithTech od Monolithu. Kupodivu proto, že když srovnám vzhled této hry s No One Lives Forever či Aliens vs. Predator 2, které mají prakticky identický engine, vyjde nám známý výsledek: nebe a dudy. Objekty i textury jsou zde hodně jednoduché a celé prostředí působí velice chudě. Neobstojí zde ani námitka, že velká část hry se odehrává v úzkých betonových chodbách apod. Postavy nemají tolik polygonů, kolik je dnes obvyklé, jejich animace jsou nejen na první pohled odfláknuté.

Bez multiplayeru
Trošku divné je i držení zbraně v levé ruce, které sice souhlasí s filmem (Bruce Willis je levák), ale rozhodně by neškodila možnost volby i do pravé ruky. Méně výhrad bych měl ke zvukům, hudbě a namluvení těch několika důležitých postav v cutscénách. Kdo čekal, že Johna namluvil samotný Bruce, bude zklamán. Namluvení je práce několika „noname“ herců, byť byli evidentně vybráni tak, aby byl jejich hlas s předlouhou co nejvíce podobný. Jsou hry, které zachrání od propadáku alespoň slušný multiplayer. Ne tak u Die Hard, protože tady multiplayer ani nenajdete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Víc není ke hře ani co dodat. Die Hard: Nakatomi Plaza je velmi průměrná střílečka, kterou nemůže zachránit ani atraktivní předloha. Hra by byla akceptovatelná maximálně v případě, že by šlo o klasický budget titul, kterému ostatně úroveň hry odpovídá. Jenže Die Hard je předkládaná jako plnohodnotná hra s tomu odpovídající cenou (30 dolarů). Doporučit ji mohu tak maximálně naprostým fanatikům filmu Smrtonosná past. Vy ostatní pak budete ušetřeni jak peněz, tak velkého zklamání.

Stáhněte si: Demo (88 MB), Patch (525 kb), Screenshoty, Cheaty