Diablo II: Lord of Destruction - rec.
9/10
zdroj: Archiv

Diablo II: Lord of Destruction - rec.

Datum vydání:
29. června 2001
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 7. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Datadisk Lord of Destruction přidává do Diabla II nejen pátý herní akt a rozlišení 800x600, ale i spoustu drobných vylepšení.


Diablo II: Lord of Destruction - recenze

Autor: Nukem
Publikováno: 10.července 2001

Zvětšit zdroj: Archiv Kdybych v této chvíli potkal na ulici očního lékaře a ten si všiml mého zarudlého bělma, určitě by mi předepsal kapky na zánět spojivek. Ale naštěstí to se mnou není tak zlé. To jenom Lord of Destruction, expansion pack pro kultovní fantasy RPG Diablo II, mi trochu zpřeházel denní rytmus. Zase jednou jsem z okna uviděl ranní rozbřesk a uslyšel jak ptáci radostně vítají nový den. Okna, ve kterých se o půl páté ráno svítilo, by se dala spočítat na prstech jedné ruky, včetně toho mého, z něhož vystupovala jen lehká záře monitoru. Ale teď už k věci.

 Zlo má novou tvář
Lord of Destruction vyšel z dílny firmy Blizzard před dvěma týdny a jeho posláním je rozšířit rok staré Diablo II. To původně sestávalo ze čtyř aktů a každý akt obsahoval obvykle 6 stěžejních úkolů, nebo chcete-li questů. Lord of Destruction přidává pátý akt o šesti questech, kde cílem vašeho snažení bude eliminovat posledního žijícího pána temnot Baala. Ten jako jediný přežil tažení slovutných hrdinů v původní hře a po svých zesnulých bratrech, Mephistovi a Diablovi, se ujímá moci ve světě zla. Baal se vydává na tažení po světě, dští ohněm a sírou a za sebou zanechává spálenou zem a zohavená těla všech, kdož se mu postavili na odpor. Jeho hlavním cílem je město Harrogath, osamocená pevnost postavená na věčně zamrzlých barbarských pláních na úpatí Mount Arreat. Právě uvnitř této posvátné hory je ukryt Worldstone, kámen chránící svět živých proti démonickým silám zla. Město bombardované katapulty ze všech stran volá do světa o pomoc. A kdo jiný by se měl zhostit toho nelehkého úkolu, ukončit Baalovo běsnění, než právě vy, přemožitelé Mephista a Diabla.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Rozšíření základní hry není jediný přínos expansion packu. Jeden akt by byl dost málo. Lord of Destruction přináší mnoho dalších vylepšení, která se promítnou do celé soustavy hry. Velká část z nich je patrná téměř na první pohled a pravděpodobně jsou mnohá vylepšení vyslyšenými modlitbami hráčů celého světa. Máte-li postavu, se kterou jste dohráli základní hru, můžete provést upgrade (jednosměrný) do expansion packu, i když se zdá, že někdy ne zcela bezbolestně. Pak už stačí vyrazit do pátého aktu. Ale stejně tak můžete začít znova a vychutnat si všechna vylepšení v celé hře. Tady se nabízí první novinka, které si všimnete hned při výběru postavy. Jsou to dva nové typy hrdinů, jež rozšiřují základní pětici. Těmi nováčky jsou Assassin, která kloubí vlastnosti Amazonky a Sorceress, a Druid, jenž má v sobě něco z Paladina, Barbara a Necromancera.

 Ve jménu přírody
Zvětšit zdroj: Archiv Pro svoji strastiplnou pouť zemí zmítané ďábelskými silami jsem si vybral Druida. Předpokládám, že tak učiní asi hodně hráčů (pokud budou chtít hrát od „nuly“) a rozhodně neprohloupí. Druidové, ačkoliv se umí skvěle ohánět mečem či sekerou, jsou především tvorové přírody. Žijí v dokonalé harmonii s okolním prostředím a tak není divu, že za dobu své existence poznali mnohá tajemství přírodních sil a naučili se je dokonale ovládat ku svému prospěchu. A právě tyto schopnosti jsou těžištěm moci Druida i ve hře. Jeho dovednosti se dělí na tři základní typy: Elemental, Shape Shifting a Summoning. Stejně jako v základní hře jsou i zde dané linie složené z jednotlivých dovedností, které se svojí silou stupňují. U některých z nich je možnost naučit se danou dovednost podmíněna znalostí jiné. Stejně tak platí, že další podmínkou je i určitý level postavy. (Skalní diablisté nad těmito „novinkami“ asi protahují nos, ale co kdyby náhodou článek četl i hráč Diabla II neznalý ;-) Samozřejmostí je, že dovednosti lze vylepšovat až do 20. úrovně.

Elemental značí schopnost povolat na svoji stranu sílu dvou základních elementů přírody. V tomto případě je to oheň, a vzduch. Druid se tak postupně naučí přivolat ohnivou bouři, dokáže vytvořit sopku, či na jeho příkaz počnou z nebe padat ohnivé meteority. Sílu větru zde představují malá i větší tornáda, velmi užitečný „Cyclone Armor“ a vrchol představuje zničující hurikán. Postupem času, jak zkušenosti přibývaly, jsem si oblíbil zmiňované meteority, které padají v Druidově okolí, hurikán otáčející se kolem Druida zastaví protivníka dřív, než se k vašemu hrdinovi přiblíží nadosah. Sopku lze zase vytvořit tam, kam Druid nemůže přijít, ale na skupinku nepřátel vidí. A vždycky jsem měl okolo sebe vytvořený Cyclon Armor. Ten totiž velmi účinně (obzvláště na vyšším stupni) pohlcuje určitou část energie z protivníkových kouzel, jež jsou založena na elementech, tedy oheň, blesky a mráz.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Shape Shifting není nic jiného, než změna sebe sama ve vlka či medvěda. Vylepšením těchto bytostí jsou různé vlastnosti jako ohnivé drápy, hladové kousnutí přenášející životní sílu a manu z pokousaného ke kousajícímu až po vzteklinu, která umožňuje rychlý vícenásobný útok. Síla, s jakou Druid v rouše vlčím či medvědím útočí, je pak určitým násobkem (menším i větším než 1) síly Druida v přirozené podobě. Přiznám se, že těchto dovedností jsem při hraní nevyužíval a drahocenné body přidával do ostatních odvětví.

Zvětšit zdroj: Archiv Summoning je doménou Necromancera, ale narozdíl od něj jsou bytosti vyvolané Druidem mnohdy až překvapivě živé. Jedná se především o zvířata - krkavce, vlky a medvědy, pak tři odrůdy vinné révy zušlechtěných do prapodivným vlastností a nakonec méně hmotné bytosti - duchové. Počet povolaných bytostí je ale z několika hledisek omezený. Např. krkavců může být maximálně pět, mědvěd pouze jeden. Navíc nelze mít ve skupině zároveň vlky a medvěda. Také vinnou révu lze mít jen jednu, stejně tak ducha. Někdy je tedy dost obtížné se rozmyslet, zda mít raději tři vlky, jenž mohou zaměstnat víc nepřátel najednou a žraním mrtvých těl dodávají Druidovi životní sílu, nebo jen jednoho medvěda, který je sice pomalý, ale má větší sílu a i víc vydrží.

Ještě bych mohl přiblížit zbylé tvory. Vinnou révu, jakou jsem viděl zde, bych ve skutečnosti určitě potkat nechtěl. Jedna odrůda číhá pod zemí a nic netušící oběti otráví svými jedovatými šlahouny (jo jo, otrava alkoholem není příjemná věc ;-)), jiná zase požírá těla padlých a dodává Druidovi životní sílu případně i manu. Duchové umí zvětšit maximální hladinu životní síly všem členům vaší družiny, nebo dokáží oplácet protivníkům jejich útoky vůči skupině. To znamená, že určitý násobek síly s jakou nepřítel zaútočil mu duch vrátí. Na vyšší úrovních je tato vrácená síla větší, než vyslaná. Tady jsem si oblíbil právě tohoto ducha, plus medvěda a někdy jsem přidal i krkavce. Ti, ačkoliv moc nevydrží a ani nemají tolik síly, alespoň zaměstnají více nepřátel. Výborné je, že se životní síly povolaných bytostí časem doplňují, případně je lze rychle obnovit ve městě u léčitele.

 Pod pláštěm tmy
Také Assassin má kromě zbraní k dispozici tři typy dovedností - Martial Arts, Shadow Disciplines a Traps.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jako znalkyně bojových umění má Assassin k dispozici tři typy útočných výpadů. Každý výpad se pak skládá ze tří pohybů. Během prvních dvou, naakumuluje Assassin určitý typ energie a při třetím ji uvolní proti nepříteli. První typ útoku je tvořen přírodními elementy, oheň, led, blesk. Druhý typ je útokem s magickou energií, která např. vysaje z protivníka část jeho životních sil a many, třetí typ, jakési speciální síly, umožní třeba odhodit nepřítele nebo naopak přenést Assassin blíže k protivníkovi, případně hromadné ničí vše živé nacházející se v bezprostřední blízkosti. Popsané síly, ač samy o sobě určitě účinné, lze ještě znásobit. Z každého typu útoku se hrdinka může nabít až třikrát, takže třetí pohyb uvolňující energii bude trojnásobně účinný. A aby toho nebylo málo, lze se takto nabít vždy po jednom typu útoku ze všech tří a vypustit celou tuto energii najednou.

Zvětšit zdroj: Archiv Shadow Disciplines představuje mentální síly. Ty např. v podobě různých typů aur zvyšují rychlost postavy, její obratnost či odolnost vůči jedům a jsou většinou stále aktivní. Jindy lze na určitou dobu oslepit nepřátele, někdy zapůsobí jako obrovské kladivo. Assassin se také dokáže na chvíli rozdvojit a tím zdvojnásobit svoji sílu, popřípadě povolá ze světa stínů na pomoc bojovníky.

Poslední a určitě zajímavou schopností je kladení pastí - ohnivých, bleskových nebo těch klasických ocelových. Některé reagují na blízkou přítomnost nepřítele a působí až třikrát po sobě. Zkušenější postavy dokáží klást pasti i za zdi a na jiná, špatně dostupná místa. Jde o takovou záškodnickou činnost, kdy Assassin využívá nepřátelských útoků, kteří se za ní bezhlavě ženou jako velká voda.

 Místa není nikdy dost
Další vylepšení následují - tak především vývojáři zapracovali nad postavou a jejím inventářem. Asi jedním z nejcennějších přínosů jsou prvky zvyšující velikost úložného prostoru u postav (byť i to je trochu relativní, viz o něco níže). Tím je v prvé řadě dvojnásobná truhlice. Konečně dost místa pro všechny ty drahokamy, Horadic Cube apod. Dalším rozšířením inventáře je možnost vlastnit dvě sady zbraní. Jedna sada tak může obsahovat třeba meč a štít, druhá sada pak obouruční sekeru. Mezi sadami lze přepínat jedinou klávesou, takže během sekundy je potřebná sada k dispozici. A co je hlavní, zbraně v sadě, která není momentálně aktivní nezabírají místo v inventáři, ale obsadí druhou záložku v oknech pro ruce.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

A máme tu mraky nových zbraní s nejrůznějšími magickými silami. Jednotlivé prvky z pojmenovaných sad již sami o sobě mají dobré vlastnosti, ovšem jejich výskyt se zvyšuje s obtížností hry. Proto, kdo chce nalézat více těch vzácných a unikátních zbraní a sad, musí na to být dostatečně silný, aby prošel hru na obtížnost Nightmare či Hell. Zřetelně více však z netvorů padají drahokamy a lebky, které vloženy do soketů zbraní či výstroje zvyšují jejich magické vlastnosti (soketů prý(!) mohou některé předměty mít až 6). Navíc přibyly klenoty a runy. Runy mají podobné vlastnosti jako drahokamy, které se však znatelně zvýší, jsou-li dány do soketů v určitém pořadí. Klenoty mají zase náhodně určené vlastnosti, jež jsou stejné, ať už je vložíte do zbraně či do výstroje.

Poslední novinkou jsou talismany s podobnými vlastnostmi jaké mají prsteny a amulety, ale s tím rozdílem, že je stačí mít pouze v inventáři, kde pak zaberou jedno až tři políčka. A tady je ten kámen úrazu, neboť každý bodík k vlastnostem je dobrý a tak se může lehce stát, že za nějaký čas budete mít inventář z poloviny zaplněný jen talismany.

 Nové tváře, nové zbraně
Zvětšit zdroj: Archiv Druhým významným počinem bylo přehodnocení pomocníků, které si lze najímat. Nyní, stejně jako vy, i oni získávají zkušenosti, a tak s vámi ruku v ruce mohou pohodlně procestovat celý svět. Můžete je léčit lahvičkami, ve městě u léčitele nebo i u studní. Můžete je vybavovat brněním, helmami a zbraněmi dle libosti. Bohužel nemají inventář, který by se určitě hodil. Předmětů k sebrání je vždycky dost. Rovněž amulety a prsteny odmítají nosit. Pokud v bitvě padnou, lze je u příslušného člověka ve městě znovu obživit, ovšem za určitý poplatek, jehož velikost pochopitelně závisí na zkušenostech oživovaného.

Samozřejmě, že změn dostála i druhá strana. Na barbarských planinách potkáte zcela nové protivníky, jejichž pestrost je vskutku velká a navíc jsou silnější a odolnější. Hned po vyjití z města Harrogath potkáte na hradbách malé skřety Demon Imp, kteří na vás chrlí plameny ze strážných věží či z hřbetů obrovitých monster Crush Beast a do toho všeho vás bičem šlehají Overseeseři. V podzemí potkáte kostlivce, kteří se občas znovu obživují, pekelné kamikadze Frenzied Ice Spawn, jež se vrhnou proti vám a explodují. V chodbách vedoucích k Baalovi narazíte na pekelné anděly Stygian Fury, avšak podobné jste mohli vidět už v prvním díle Diabla. A je tu spousta dalších a dalších potvor odhodlaných vás připravit o život. Jejich popisem bych možná zaplnil jednu další recenzi.

Následují drobné pomůcky, které usnadňují manipulaci s předměty, jako např. shift+levý klik nad lahvičkou v inventáři ji přenese na volné místo na opasku, podobně funguje shift+pravý klik při nákupu. Tlačítkem „Repair All“ opravíte u kováře všechny předměty najednou. Volitelně lze změnit mapu z celoobrazovkového módu na mini-mapu, která zaujímá jen omezené místo.


Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Čas zúčtování
Co se týče velikosti pátého aktu, jde o skladbu velmi rozsáhlých map, pokrývajících jak planiny, tak podzemní štoly. Obzvláště ty podzemní části představují bludiště nekonečných chodeb, kde vchody do jednotlivých částí jsou obvykle na opačných koncích. A ze všech koutů se na vás řítí masy nepřátel s cílem zničit členy vaší družiny, vaši myš a vaše ukazováčky. V těchto chvílích jsem byl vděčný za tak nádherné kouzlo jakým je hurikán, který jsem znovu a znovu vyvolával. To vše bylo převedeno do grafiky v pokročilém rozlišení ;-) 800×600 a podbarveno krásnou symfonickou hudbou. I když během té vřavy jsem ji obvykle nestačil příliš vnímat. Ovšem co jsem si vychutnal, byl nádherný pohled z vrcholku hory Arreat dolů na planiny (viz obrázky výše).


Zvětšit zdroj: Archiv Lord of Destruction představuje zdařilý přídavek k původní hře Diablo II, který rozšiřuje nejen o několik dalších map, ale dovypráví příběh trojice pekelných bratrů. Navíc spoustou vylepšení vdechuje nový život i předchozím čtyřem aktům, které si pak každý správný Diablista určitě rád projde znova, třeba s některým novým typem hrdiny. Přesto jde o klasické Diablo, jaké známe už léta. Procházení spletitých map a čištění chodeb od nepřátelských stvoření. Proto by měl mít každý Diablem postižený hráč pro tuto hru vyčleněnou zvláštní myš. A pro ty z vás, pro které je i úroveň „Hell“ jen odpolední procházkou tu je připraven „hardcore“ mód. Postava vytvořená v tomto módu má pouze jediný život a nelze ji nikdy znovu obživit, jedině znova vytvořit. Příjemnou zábavu ;)

Nukem
připravil: jd







Verdikt:

Plnohodnotný přídavek s mnoha vylepšeními, které jste si vždycky přáli, navíc v lepším kabátě. Dvě nové a velmi silné postavy vás určitě přimějí projít celou hru od začátku. Pro víkendové hráče Diabla bude Lord of Destruction patrně jen další a obtížnější „klikací“ záležitostí.

Nejnovější články