Autor: Bergy Publikováno: 26.dubna 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Další kapitoly vás zavedou do pevnosti Eagle's Nest, což je lokace dobře známá z prvního dílu a povědomá bude i těm, co hráli nedávné demo. Aby se totiž mohl hlavní děj hry vůbec rozjet, musí si právě sem Doc McCoy odskočit a vysvobodit své parťáky Pabla Sancheze a Sama Williamse, kteří jsou zde proti své vůli drženi. Toto je přímo ukázkový scénář, který na první pohled vypadá úplně beznadějně, zvlášť když stojíte před náročným úkolem pouze s jednou postavou. Po chvíli se však přesvědčíte, že nic není tak horké a v klidu vymyslíte plán, jak se do pevnosti dostat a zlikvidovat přitom i drtivou většinu nepřátel. ![]() Cooperova banda Ačkoli je z velké části váš tým ve stejném složení jako v první dílu (pouze Číňanka Mia je nahrazena indiánem Hawkeyem), stojí za to si ho znovu alespoň ve stručnosti představit, protože schopnosti postav v některých případech doznaly drobných změn. Vůdcem je již zmiňovaný John Cooper, jehož základním vybavením je klasický šestiranný kolt a nůž, kterým lze bodat nebo ho vrhat na dálku. Opět nechybí ani jeho hrací hodinky, jejichž hudba dokáže do určité vzdálenosti přilákat pozornost nepřátel. Arthur „Doc“ McCoy je v mých očích další klíčovou postavou. Jeho šestiranný kolt s dlouhou hlavní zvaný Buntline je sice dobrou zbraní, ale nedoceníte jí tolik jako sniperku, jenž má daleký dostřel a smrtící přesnost (nábojů do ní je ale poskrovnu). Další vítanou dovedností pana McCoye jsou skleněné lahvičky s omamným plynem, které vrhá na dálku a spolehlivě uspí v mžiku i celou skupinku nepřátel. Navíc dokáže léčit sebe a další postavy, jenž utrpěly zranění. ![]() ![]() ![]() Pablo Sanchez už od pohledu není složitý člověk, vládne zato hrubou silou. Kromě krátké dvouhlavňové brokovnice (dokáže šikovným výstřelem skolit i dva nepřátele najednou) si dobře rozumí s kulometem na kliku a velmi přesně hází kameny po lidech, kteří následkem podobného úderu okamžitě upadají do limbu. Šikovná je jeho lahvička s pálenkou, která když se na správném místě pohodí, dokáže vyvolat docela slušný rozruch. Nejenže odpoutá pozornost NPC postav, ale mnohdy vyprovokuje rvačku mezi nálezci (pochopitelně, jen když jich je víc), takže máte posléze méně práce. Výčet uzavírá možnost nastražit past na medvědy. ![]() ![]() ![]() Pěstní souboje Vaše postavy jinak mají několik dovedností společných, jako je třeba jízda na koni. Většina také umí uštědřit svému protivníkovi pěknou ránu pěstí. Až na McCoye, který zásadně mlátí všechny svojí lékařskou brašnou (účinek je stejný) a Kate, jenž skládá protivníky kopnutím do brady. V jejím případě se ale často stává, že její kopance nejsou úplně efektivní a tak je dobré použít nejprve dávku omamného make-upu. Chlapíci jako Cooper nebo Sanchez mohou přenášet těla z místa na místo a McCoy či Kate omráčené oběti zase dovedně svazovat. I spoutané osoby je potřeba důsledně ukrývat. Jsou-li totiž objeveny jejich kumpány, ihned je osvobozují a začnou šmejdit všude kolem. Boj holýma rukama jinak není radno podceňovat, je doslova klíčový ve všech případech, kdy je potřeba udržet utajení a přitom nikoho nezabít. To se týká zejména amerických vojáků, přičemž smrt i jediného z nich znamená konec celého scénáře.
Akční prvky ![]() ![]() ![]() Vizuální podoba tedy prošla razantní proměnou z 2D grafiky do 3D a jak sami vidíte z okolních obrázků, jedná se o velmi dobře odvedenou práci. Ačkoli při pohledu z třetí osoby vypadá veškeré okolí jen tak nějak standardně, z isometrického pohledu je to parádní a velice detailní podívaná. Pomocí pravého tlačítka a pohybem myšky lze docílit plynulé rotace a zoomování kamery, jenž dává hře pocítit skutečně nový rozměr. ![]() Hardwarová náročnost patří bohužel k těm vyšším. Na své sestavě ve složení AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800GT se hrálo pohodově, ale maximální detaily jsem si při rozlišení 1280x1024 dovolit nemohl. Musel se tak spokojit s trochu méně zatěžujícím nastavením a slevit zejména u stínů a kvality vodních ploch. Měnící se styl hry (pozor, spoiler) Vrátíme-li se k výše načatému příběhu, ve zmiňované pevnosti Eagle's Nest přichází jeden z nečekaných zvratů. V momentě, kdy stojíte nad kompletně vyčištěnou mapou a všichni vaši přátele jsou už volní, vtrhne do pevnosti další tlupa banditů a rychlostí blesku jste všichni obklíčeni. Podaří se vám sice opevnit se, ale situace je v zásadě ještě horší než na úplném začátku se samotným Docem McCoyem. Předtím byl totiž moment překvapení na vaší straně a teď je tomu přesně obráceně. V pevnosti je skoro tentýž počet nových banditů, vaše pracně sesbírané zásoby munice se záhadně vypařily a všechny postavy, kryjíce se za skrovným opevněním, jsou pod neustálou palbou skupiny padouchů. I tato nesnáz má ale několik různých řešení a můžete mi věřit, že vymýšlení, jak z podobných šlamastik vyjít se zdravou kůží, je na Desperados 2 jednou z nejlepších věcí vůbec. ![]() ![]() ![]() Později se dění stále více a více zamotává. Váš, nyní už skoro kompletní tým je rozdělen do dvou skupin, které jsou nuceny operovat na odloučených místech mapy a vaším úkolem je vysvobodit z obklíčení konvoj osadníků, jenž bezprostředně ohrožují tucty krvelačných indiánů. V dalších misích je vám pak už poněkud násilněji vnucen styl hry. Když se totiž ocitáte u tábora uprostřed temného lesa a máte tajně odposlechnout rozhovor určitých osob, nejde prostě popadnout pistoli a k danému místu se prostřílet. Naopak musíte zapnout závity a vymyslet způsob, jak se dostat přes skupinky hlídkujících vojáků, aniž byste ztropili poplach nebo abyste někoho zabili. Na scénu tak musí nastoupit různé finty, jak odlákat něčí pozornost a rychlé pěsti. Velmi podobná situace nastává i v lokaci vojenské pevnosti Fort Wingate, v níž vám jde především o vysvobození posledního člena vaší bandy, kterým je onen nový charakter indián Hawkeye. Ani zde nelze použít brutální sílu, ale pouze velmi opatrné chování a schovávání se do stinných míst a plížení k vytyčenému cíli. Zaskočit vás nesmí ani vyloženě akční vsuvka v podobě mise, kdy se ocitáte uprostřed kruhové vozové obrany nebohých osadníků, na které se valí jedna vlna útočících indiánů za druhou. Vaším posláním je následně pozabíjet co nejrychleji všechny rudokožce a zabránit smrti byť i jediného obránce. V takovém případě nejde o velkou taktiku a přemýšlení, nýbrž jen o co nejrychlejší míření a mačkání spouště. ![]() Sami tedy vidíte, že Desperados 2 neobsahují žádné stereotypně laděné mise, ve kterých by šel uplatňovat pořád jeden a ten samý herní postup. Naopak nutí hráče měnit styl a přizpůsobovat se momentální situaci. Spolu s rozvíjejícím se dějem je z toho velmi poutavá záležitost a neustále vás žene vpřed snaha dozvědět se, jak bude celé dění vlastně pokračovat. Zkuste si například vzpomenout na to, když jste četli poprvé klasické Mayovky a hltali stránku za stránkou, dokud nebyla knížka přečtená. Hraní Desperados 2 mi tyto už hodně letité zážitky velmi oživilo. Přispívají k tomu i animace mezi misemi, které jsou řešeny statickými ilustracemi doplněné o mluvené texty jednotlivých dialogů. Délka hry je v zásadě podobná původnímu dílu a nabízí zábavu na dlouhou dobu. Opět ale záleží, jak ke hře přistupujete. Já například preferuji důslednost a preciznost, takže si vyhraji mnohem déle než někdo, komu jde hlavně o to, co nejrychleji projít všemi misemi. Umělá inteligence nepřátel... ... dokáže místy velmi příjemně překvapit, ale jinde zase zarmoutit. Zajímavé třeba bylo, že po odstřelení jednoho z banditů a následném úprku přes dvorek s vrátky, ulici a schovku v domku šerifa mě stejně další vrahouni po chvíli dokázali vyčmuchat, aniž by mě viděli vcházet do budovy. Na druhou stranu se ale někdy bandité či indiáni nechávají odstřelovat jako kačenky na pouti a ani pohled na hromady mrtvých parťáků je extra nerozhodí. Respektive, začnou jančit, ale posléze se celkem rychle uklidní a vše se vrací k normálu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Naprosto zaskočen jsem však byl na konci mise v kaňonu. V jednu chvíli se k McCoyovi, jenž stál skrčen na cestě, přihnal nepozorovaně indián (zřejmě zmerčil, že jsem se postaral o skupinku jeho kumpánů), ale místo očekávaného útoku jen suše proběhl v těsné blízkosti kolem mé postavy a běžel dál. Ještě jednou zdůrazňuji, že Doc nebyl nijak maskován, pouze přikrčen na volném prostranství a jelikož jsem sám nestačil vůbec zareagovat, neměl by žádnou šanci. V Desperados 2 totiž stačí i jedna dobře mířená rána a je po všem. Hratelnost je každopádně na velice vysoké úrovni. Desperados 2 totiž tvoří ideální mix napětí, akce, taktiky a logiky. V mnohém ohledu to je vynikající kombinace, které se jen tak něco nevyrovná. Zvláště, když cesta k vytyčeným cílům není pevně dána a způsobů, jak jich dosáhnout, je většinou více. Počítat ale musíte se skutečností, že se jedná o hru de facto na jedno použití. Kromě příběhové kampaně zde nenaleznete žádné samostatné mise ani multiplayer. ![]() Western, jak má být Druhý díl slavných Desperados nelze než doporučit - a to jak skalním fandům jedničky, tak úplně novým hráčům, kteří o této westernové hře dosud neslyšeli. Patříte-li k obdivovatelům literárních děl Karla Maye či filmové klasiky jako Tenkrát na západě nebo V pravé poledne a hledáte pro svůj vyhraněný vkus ideální hru, nepátrejte dál, nic lepšího totiž stejně nenajdete. Stáhněte si: Demo, Trailery... Související články: Novinky, Desperados recenze |
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu |