Desert Rats vs. Afrika Korps CZ - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Desert Rats vs. Afrika Korps CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 4. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dnes na náš trh přišla česká verze real-time strategie, která se odehrává za 2. sv.války v ještě ne tak úplně profláknuté severní Africe. Čím dokázala zaujmout vedle příběhu, skládání vlastní armády či její rozmanitostí?

Autor: Bergy
Publikováno: 27.dubna 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/česká 1.18
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva O válečné strategie z druhé světové války není poslední léta vůbec nouze (seznam) a vypadá to, že vývojáři hodlají v tomto trendu ještě nějakou dobu vydržet. Nový titul s názvem Desert Rats vs. Afrika Korps (dále už jen DRvsAK) to jen potvrzuje, takže jeho námět těžko něčím překvapí. Potěšující ovšem je, že se hra neodehrává v již řádně profláknuté západní či východní Evropě, ale v severní Africe. Tam probíhala v letech 1940 – 1943 velmi zajímavá etapa druhé světové války, které se účastnila spojenecká vojska (Angličané, Australané, Novozélanďané a později i Američané) a síly Osy (Italové a Němci).

 RTS s příběhem béčkového filmu
Úvodním intrem DRvsAK jsem byl mírně řečeno zaskočen. Čekal jsem totiž nějaký výjev z bojiště, ostatně tak tomu u podobných her bývá. Ale namísto toho se přede mnou začal rozehrávat akčně laděný příběh s romantickým podtextem. V rychlosti vám jsou představeni hlavní spojenečtí hrdinové hry, kteří se nejprve snaží o útěk ze zajetí vichistických Francouzů a poté se střetávají s opuštěným německým hrdinou. Jako na potvoru se ale ukáže, že Angličan a Němec jsou vlastně staří známí z Berlínské olympiády (1936), takže si přestanou jít po krku a společně odjíždí pryč. Aby toho nebylo málo, později se objeví i tajemná pomocnice jménem Lys a do ní se milí hrdinové ještě stihnou pěkně zakoukat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Když pomineme úděsný scénář tohoto příběhu, možná se vám dere na jazyk otázka, proč vlastně autoři DRvsAK něco takového vůbec spáchali. Vysvětlení ale přichází vzápětí a musím připustit, že původní záměr asi tak špatný zase nebyl. Jak sami totiž rychle zjistíte, v hlavní nabídce jsou k dispozici 2 herní módy. Ten hlavní umožňuje hrát kompletní tažení dvou po sobě jdoucích kampaní v pevně daném pořadí. Lze si tak „vychutnat“ herní příběh okořeněný bonusovými misemi, který navazuje na úvodní dějovou animaci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud ale sami nebudete chtít, nikdo vás nenutí procházet výše zmiňovaný příběhový mód. Je tu totiž ještě druhá možnost, která dovoluje odehrát v libovolném pořadí samotné kampaně oproštěné od zbytečností. Díky tomu si na své přijdou jak hráči toužící jen po strategickém zážitku tak i ti, kteří chtějí doprovodný příběh.

 Skládání vlastní armády
Nyní už ale přejděme k samotnému hraní. DRvsAK je v zásadě klasickou real-time strategií, ale má přeci jen pár odlišností. Podobně jako u Sudden Strike nebo Blitzkriegu se zde netěží žádné suroviny a jednotky se nijak nevyrábí. Omezené zdroje tedy nutí hráče pečlivě volit bojovou taktiku a zapojit tak občas i mozkové závity. Mise mají dynamický spád a převažuje hlavně akce občas doplněná i časovým limitem. Samozřejmostí je zde možnost si hru v libovolný okamžik zastavit a mít tak dostatek času na udělení veškerých rozkazů nebo důkladný rozbor situace na bojišti.

Vítaným prvkem je i skutečnost, že si před každou misí můžete vytvořit vlastní skupinu bojových prostředků. Jednotky nakupujete za přidělené body a je na vás, jestli si pořídíte hromadu levných jednotek a budete spoléhat na množství nebo si pořídíte pár drahých, ale zato velmi účinných tanků. Výběr je zpočátku velmi omezený, ale postupem času je toho k dispozici opravdu spousta a za vlastní bojové úspěchy dostáváte ještě i bonusové jednotky. Tvůrci hry hovoří dohromady o více než sedmi desítkách různých jednotek pro každou stranu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud v misích přijdete o vlastní bojová vozidla, nic vám nebrání v tom si je opatřit u protivníka. Buď si nějakým způsobem poradíte s posádkou nepřátelského vozidla, což je asi nejideálnější řešení, protože stroj zůstane plně funkční nebo soustředíte palbu na určitá místa. Zamířit tak můžete zvlášť na dělovou věž nebo pásy tanku. Ani jedno z těchto poškození nezpůsobí totální destrukci jednotky, ale zato jí odzbrojí a znehybní. Jakékoli opuštěné bojové vozidlo či dělo můžete zajmout vlastními vojáky a v případě potřeby opravit. Když vám ukořistěné jednotky vydrží bez úhony do konce dané mise, máte možnost použít je i v dalších misích.

 Různorodé jednotky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velkou radost mi udělala rozdílnost všech jednotek. Pancéřové jednotky se liší ráží zbraně, kadencí a některé z nich jsou vybaveny i více zbraněmi. Pochopitelně čím větší ráže, tím více zdrcující je i účinek. Tank tak může střílet po obrněných cílech dělem a pěchotu kosit kulometem. Jediné, co mě zarmoutilo, je skutečnost, že i lehkým vozítkem s kulometem postupně udoláte těžce pancéřovaný tank. Pochopitelně za situace, že by se posádka tanku vůbec nebránila, což se dá jen stěží předpokládat, ale i tak mě podobné detaily dost mrzí. Za normálních okolností by bez protitankových zbraní neměl mít nikdo šanci.

Různorodost panuje i v řadách pěchoty. Základní jednotkou je střelec, což je voják vybavený obyčejnou puškou. Dále jsou k dispozici kulometčíci, granátníci, průzkumníci, ostřelovači, zdravotníci a ženisté. Všichni získávají bojové zkušenosti, které se jim promítají do úrovní. Jednotky s vysokými úrovněmi je vhodné použít v motorových vozidlech, protože se tím ještě více zvýší například účinnost hlavní zbraně nebo se prodlouží viditelnost. Nejdůležitějšími vojáky na bojišti jsou pak již zmínění hrdinové. Tito chlapíci mají největší bonusy a nikdy o ně nesmíte přijít.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

K dispozici máte rovněž podpůrné prostředky. Když na to máte dostatek bodíků, můžete si nakoupit například letecký průzkum, letecký úder nebo dělostřelecký útok. Správně načasované využití takové podpory může i rozhodnout výsledek celé mise. Zvláště užitečné to bývá, když se snažíte získat informace o nepřátelských pozicích nebo v případě, že chcete vyvolat chaos v obranných liniích, které se chystáte napadnout.

 Blesková válka
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Během hry se také setkáte s režimem bleskové války, což je docela zajímavá herní možnost, která mě samotného velmi zaujala. Když na konci jedné mise tuto nabídku přijmete, do další mise jdete jen s jednotkami, které přežily předchozí misi (neocitnete se tedy v hlavním menu, kde si za bodíky kupujete jednotky). Tento handicap je ale vyvážen skutečností, že útočit budete na nepřipraveného protivníka, což zase zvyšuje vaše šance na úspěch. Nabídku bleskové války lze pochopitelně i odmítnout a vše pokračuje jako obvykle, včetně organizace a pečlivého výběru nové bojové skupiny. Když ale poté vyrazíte na nepřítele, narazíte logicky na tvrdší odpor, protože i on měl dost času konsolidovat své síly a připravit se v obranných pozicích na váš útok.

Celkově je možné zahrát si ve třech různých obtížnostech na dvě desítky bojových misí, které se podle slov autorů opírají o skutečné operace a boje druhé světové války v severní Africe. Náplně misí jsou docela nápadité a nejedná se jen o pouhou eliminaci sil protivníka. Někdy je třeba udělat cestu projíždějícímu konvoji, jindy je potřeba provést průzkum oblasti, opravit a odvézt do bezpečí stanovený počet tanků, podpořit Američany při vylodění v Africe, ukořistit nepřátelská letadla či zlikvidovat v týlu nepřítele dělostřelecké baterie.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hlavní úkoly jsou doprovázeny i vedlejšími nepovinnými úkoly. Když splníte i je, odrazí se to v souhrnném hodnocení po skončení každé mise. Eviduje se mimo jiné i čas strávený nad každou misí a kolikrát jste si uložili svojí pozici.

 Vizuální podoba
Grafické zpracování je na real-time strategii povedené. Mohlo by se sice zdát, že monotónnost pouštního prostředí se velmi rychle okouká, ale díky tomu, že se mise odehrávají jak během dne, tak za úsvitu či soumraku, provází vás často úplně odlišná atmosféra. Ani poušť jako taková není jednolitá. V některých částech severní Afriky má písek odlišnou barvu, obsahuje více kamení či skal a jinde je pro změnu zase trochu více vegetace než na jiných místech. Akorát s proměnlivým počasím v této lokalitě moc počítat nemůžete, a tak nezbývá než se spokojit s občasnou písečnou bouří, která snižuje celkovou viditelnost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pochválit musím krásně vyvedené exploze a prakticky všechny modely bojových vozidel, které mají i detailní textury a známky patiny (provozní opotřebení). Ovšem ztvárnění modelů jako takových je jedna věc a uvedení do pohybu zase druhá. Dost často se stává, že textury blízko sebe jedoucích vozidel se jaksi prolnou navzájem a nejhorší je to asi u letadel. Letadlo si klidně jedním křídlem proletí skálou, jakoby se nic nedělo. A pokud si zavoláte k jednomu cíli dvojnásobnou leteckou podporu, není nic neobvyklého, že vám přiletí jakýsi slepenec dvou letadel zaháknutých do sebe (viz obrázek).

 HW náročnost a ozvučení
Hardwarová náročnost se na dnešní dobu pohybuje někde v průměrných hodnotách. Na mém počítači AMD Athlon 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 šlo DRvsAK hrát bez problémů, ale na slabší sestavě Intel P4 1,6 Ghz, 256 MB DDR s GF MX400 jsem už zaznamenal u větších map a více jednotek potíže se scrollovaním obrazu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 12 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Doprovodná hudba je skvělá a dynamická, zvláště, když probíhá boj nebo se k němu schyluje (tři MP3 skladby ke stažení). Škoda, že to samé se už nedá říci o dabingu. Všechny postavy (včetně Angličanů) totiž mluví se silným přízvukem, který chvílemi až vyloženě tahá za uši. Možná by pro příště neškodilo zaplatit si nějakého rodilému mluvčího, aby i zvuková stránka měla patřičnou úroveň.

 Česká lokalizace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak si sami můžete z přiložených obrázků ověřit, v České republice se hra dnes - tedy zhruba ve stejné době jako ve světě - začala prodávat v částečné lokalizaci a to za zvýhodněnou cenu (normálně 699 Kč, na GameShopu 599 Kč). Ozvučení bylo Cenegou ponecháno v originále, přičemž přeloženy jsou veškerá menu, brífinky a animace jsou opatřeny titulky. Na strategii se zde nalézá docela velké množství textu, ale ani tak jsem nenarazil na žádné do očí bijících chyby. Jediné, s čím jsem možná trochu zápasil, bylo několik trochu kostrbatých souvětí, to ale může být můj čistě subjektivní dojem.

Stáhněte si: Dema, Trailer, Video, MP3 ukázky, Cheaty...

Související články: Novinky, Platoon recenze, Combat Mission: Afrika Korps recenze

 
Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy
Smarty.cz

Verdikt:

Z Desert Rats vs. Afrika Korps asi jen stěží padnete na zadek, ale ani zklamáni byste být neměli. Jedná se o akčněji laděnou strategii z druhé světové války a plusem je skutečnost, že se odehrává v ještě neokoukaném prostředí severní Afriky. Revoluční novinky zde sice nenajdete, ale potěšit vás může dobrá hratelnost, česká lokalizace a příznivá cena.

Nejnovější články