Autor: Jiří Sládek Publikováno: 4.června 2007 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 1 týden |
Mezi taktickými hrami se v poslední době příliš kvalitních titulů neobjevuje. Vlastně se neobjevují moc ani těch méně kvalitních; v poslední době jsme si mohli suma sumárum užít maximálně dvou „UFO titulů“, shodou okolností v obou případech výtvorů českých vývojářů – solidního Afterlight a rozporuplného Extraterrestrials. Nyní nás přichází potěšit Denní hlídka, která je logicky pokračováním Noční hlídky z loňského roku. Tajná válka ![]() Tolik pozadí obou her. Day Watch hráče logicky staví do role člena Denní hlídky, ale to neznamená, že budete hrát za vyloženě zlou postavu a likvidovat chudáčky dobráčky. Takhle černobílý Lukjaněnkův svět rozhodně není, jelikož i Světlí jsou schopni různých podrazů a sviňáren, a vy se vlastně pouze jako uvědomělý Temný snažíte zachovat rovnováhu. Vlastně ne Temný, ale Temná – hlavní hrdinkou je mladá Anna, která se objevila již v prvním díle. Konec konců z Night Watch přechází do nového dílů více postav, třeba i její hlavní hrdina Stas, který nyní prošel jakýmsi osvíceným a stává se z něj fanatický Světlý… ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Příběh není špatný, i když lidem neznalým Lukjaněnkova románového prostředí bude chvílemi asi připadat dost přitažený za vlasy, i díky spojení magie a současných technologických vymožeností, třeba při práci se softwarem, který dokáže ovlivnit vaše štěstí či smůlu v akci. Budeme se stále pohybovat hlavně v současném Rusku (čili se zase můžete těšit na různé zajímavé reálie, jako jsou třeba žigulíky), ale mrkneme se tentokráte třeba i do USA. Osvědčené principy Titul je opět posloupností bojových akcí, kdy v taktickém režimu ovládáte hlavní hrdinku a několik spojenců. Autoři vcelku logicky použili celkem osvědčený engine, který byl pro potřeby Noční i Denní hlídky převzat a upraven z výborné taktické série Silent Storm. Jednotlivé strany konfliktu se střídají po tazích, přičemž každá postava může ve svém kole provést takové akce, jaké jí dovolí počet akčních bodů. Kromě pohybu či boje na blízko a střelnou zbraní (které tu rozhodně nehrají prim) jde zejména o využívání různých speciálních dovedností a kouzel; budete se měnit do zvířete a skokem útočit na nepřátele, smažit je různými bojovými kouzly, vysávat z nich energii… vcelku klasika, i když pár nových kousků pro hráčovo použití oproti minulému dílu přibylo, takže si nyní můžete vyzkoušet třeba přivolání gremlina na pomoc proti soupeřům. Musíme říci, že hraní misí je docela solidní zábavou a i když není tak bohaté na různé taktické možnosti, jako třeba Silent Storm, nudit byste se neměli. Tedy pokud je vám tento žánr vlastní. ![]() ![]() ![]() Skrytý svět a magické oblečení Zůstal zachován samozřejmě i alternativní šerý svět, ve kterém se většina bojů mezi Jinými odehrává – kouzla jsou v něm silnější a postava v šerém světě je pro ty, kteří pobývají v reálné rovině neviditelná a nezranitelná. Háček je ovšem v tom, Šero v každém kole vysaje ze všech, kteří v něm pobývají, určitou část energie, případně hitpointů (klesne-li energie na nulu). Šero opět můžete využít i pro přiblížení k nic netušícím nepřátelům, kteří se vesele poflakují v našem světě. Taktické vyžití je podle mého názoru velice dobré, obtížnost drobet kolísavá, ale díky možnosti nastavit si náročnost hry lépe kontrolovatelná než v minulém díle. Budete samozřejmě bojovat zejména proti Světlým, takže si užijete magických přestřelek, což je fajn; tenhle systém prostě funguje docela dobře. Postupem času pochopitelně postupujete na vyšší levely a učíte se nová kouzla. Vývojem nyní nově prochází i oblečení hlavní hrdinky, které díky tzv. kouzlu Paranja může přidávat různé bonusy či postihy. A vedlejším efektem je i změna Annina vzhledu. Tlustý upír Příjemnou novinkou je základna, klub Fat Vampire. Tady si po vzoru Silent Storm můžete přeskupit tým, přičemž před každou misí bude výběr trochu jiný, prostě podle toho, kdo se po klubu zrovna motá. Za tým temňáků přitom obecně kopou měňavci, čarodějnice a upíři, více méně obdoba vlkodlaků, čarodějů a mágů rekrutujících se z řad Světlých. Po výběru malého týmu se můžete vrhnout do další mise, při odchodu z baru vás pak čeká zajímavá logická mezihra. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Logická mezihra O co jde? Díky již zmíněnému softwaru na úpravu pravděpodobnosti úspěchu v akci můžete pomocí několika prvků upravovat pozitivní, negativní a neutrální paprsky, a podle toho, kolik jich vede do cílového bodu, se pak mění některé nahodilé prvky v misi. Můžete například oslabit nepřítele, nebo naopak posílit, zvýšit množství předmětů, které po zabitých soupeřích zbude… Mimochodem, když už jsme nakousli předměty, opět se dočkáte i očarovávání jablek, tabulek čokolády a dalších předmětů (včetně několika dříve nepoužitých). Šikovná čarodějnice (což Anna je) z nich totiž může vytvořit amulety, které vás mohou různě posílit, a nebo je využijete k sesílání některých speciálních kouzel. Technické zpracování je, řekněme dostačující. Grafický engine nedoznal od minulého dílu žádných výraznějších změn, hra nevypadá vůbec špatně, ale nejde ani o žádnou vyloženou pecku. Osobně mne mrzí zejména fakt, že všichni nepřátelé jednoho typu (například všichni vlkodlaci) vypadají úplně stejně, jako vyrobení na pásu v továrně, což trochu kazí atmosféru. Zamrzí také fakt, že při nastavení vyšších detailů je ovšem až přehnaně hardwarově náročný. Celkově mi Denní hlídka připadá o něco zajímavější než minulá hra (základna, logická hříčka a pár zajímavých drobností), ale vzhledem k úplně stejnému enginu jako před necelým rokem nemůžeme hodnocení zvýšit o hodně. Pro mě osobně příjemná fantasy taktika, ale žádný průlom. Pokud tomuto žánru holdujete, nebudete příliš zklamáni. Související články: Novinky, Recenze filmu Denní hlídka, Night Watch recenze |
Jiří Sládek | |
autor je manažerem magazínů www.showbizz.cz, Bleskově a dalších služeb portálu Centrum.cz |