Day of Defeat v2.0 - recenze
zdroj: tisková zpráva

Day of Defeat v2.0 - recenze

Datum vydání:
16. května 2003
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 2. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nebaví vás čekat na Team Fortress 2? Vyzkoušejte novou verzi Half-Life modu Day of Defeat, která je obrovským překvapením a posunuje realitu ve hrách z 2.světové války o notný kus kupředu.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 14.února 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva V létě jsme se v sérii článků věnovaných kvalitním volně šířeným modům na enginu Half-Lifu věnovali mimo jiné i zajímavému projektu Day of Defeat (recenze). Tehdy se hrál ve verzi 1.3b a tak tomu bylo až donedávna. Před několika dny vyšla dlouho očekávaná verze 2.0, která by se v řadě aspektů dala bez uzardění nazvat kompletní předělávkou.

 Konkurence pro Wolfa a Medal of Honor?
To, jak s modem jeho tvůrci naložili, potěší všechny, kdo rádi vyzkouší realitu před arkádním pojetím, jaké přinesl například Return to Castle Wolfenstein. Day of Defeat vychází stejně jako zmiňovaný RtCW anebo dnes populární Medal of Honor: Allied Assault z bitev v období druhé světové války, jako střetnutí Spojenců s armádou Německa. Všechny zmiňované hry jsou pokusem o zachycení reality oné doby, každá však k tomu tématu přistupuje poněkud jinak.

RtCW je často přezdíván „Quake z druhé světové“ a v podstatě to jeho přístup ke zpracování „reality“ vystihuje - dobové zbraně a výstroj, quakovský engine a téměř quakovské chování zbraní. MoH:AA je na tom co se týká reálnosti zpracování zbraní o poznání lépe, ale ani zde nemůžeme hovořit o chování „skutečném“ (tím nechci říct, že jsou tyto přístupy ke zpracování špatné, pouze ten, kdo hledá větší dávku reality, si na své nepřijde). V tomto smyslu opakem, anebo možná lépe řečeno posunem ještě mnohem blíž realitě, je právě Day of Defeat ve verzi 2.0, která mi některými prvky vyrazila dech. Pojďme si nyní přiblížit ty nejpodstatnější novinky, obecné informace o DoD se dočtete v článku o starší verzi 1.3 zde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nové pohyby
Galerie pohybů, které hra dovoluje používat, se v poslední verzi rozrostla o dvě položky. Ke klasické chůzi, tiché chůzi, plížení a pohybu v podřepu přibyl i běh a sprint. Vše je řízeno staminou, která při sprintu valem ubývá a usměrňuje tak tento pohyb pro rychlé přeběhnutí krátkých vzdáleností, kdy je třeba proletět od jedné barikády k druhé v území střeženém nepřátelskými hlavněmi. Rovněž výskoky jsou silně staminou omezeny. Povede se vám jeden normální, jeden poloviční skok za sebou a dost. Pak je třeba vyčkat na doplnění staminy, k čemuž je dobré jít do podřepu či zalehnout, aby se doplnila rychleji. Staminu dokonce ztrácíte třeba i při střelbě z těžkého kulometu od pasu.

S novým zpracováním pohybů souvisí i vychytávky, kdy v určitých situacích není možné používat zbraň - ve vodě, při šplhání po žebříku, při plížení. Autoři si se systémem vyhráli a pilovali opravdu i nejmenší detaily. Například s přiloženým okem na optice sniperky se nelze pohybovat - jako v reálu. Jakmile se hnete, jde oko z optiky a je třeba zacílit znovu.

 Zbraně
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zcela nový je celý systém chování zbraní. Úplnou novinkou je záměrný kříž sestávající ze dvou částí - jedna je statická a představuje klasický kříž, který ukazuje směr, kam se díváte. Druhá část zaměřovače je pohyblivá a její rozkmity jsou dány pohybem, který provádíte - například při běhu a chůzi se kývá v jakési ležaté osmičce, kopírujíc dráhu ústí hlavně jako ve skutečnosti. Dále je nový zpětný ráz všech zbraní, který vám při střelbě odhazuje hlaveň nejen podle toho, jakou zbraň právě používáte (každá má zpracován svůj vlastní model chování), ale i podle toho, v jaké poloze ji používáte.

Třeba takový těžký kulomet střelbou vestoje od pasu velmi rychle vyletí až úplně do nebe. V podřepu se rovněž jeho hlavěň při střelbě zvedá, ale výrazně pomaleji. Pokud s touto zbraní zalehnete, je to už skoro to pravé. Říkám skoro, protože ještě nekončíme. To úplně pravé přijde až tehdy, když si vystrčíte podpěrnou dvounožku (bipod). No a abych tuto nejtěžší zbraň ve hře popsal úplně, dodám, že třeba její přebití vytažení bipodu dokonce vyžaduje! Nedá se jednoduše píchnout hlaveň do hlíny a cpát do něj nábojový pás.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Kulometná hnízda
A ještě jedna věc je zajímavá - pokud použijete ke střelbě některé z kulometných hnízd, kterých bývá v mapách většinou několik, můžete používat bipod i při střelbě vestoje. K doplnění střeliva pak mohou posloužit někteří spoluhráči, jejichž výbava skýtá i pás s municí pro tento těžší kus. Některé těžké kulomety se i zahřívají, takže bude potřeba občas přerušit kropení, jinak se zbraň zasekne.

O dalších zbraních by se dalo psát podobně, často mají dva módy použití a k zajímavým exponátům patří netradiční polní lopatka, kterou se dá nepřítel zevlující nablízku praštit. Pochválím ještě aspoň sniperku, která se obdobně jako v RtCW při míření pohupuje a nekoukáte tedy pořád přesně do jednoho místa. I po každém výstřelu z ní hlaveň vyletí a je nutné ji srovnat, takže snipování vyžaduje mnohem větší dovednost než tomu bývá jinde.

 Mapy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Day of Defeat přichází s deseti mapami, které rozšiřují kolekci těch, které jsme mohli hrávat v předchozí verzi hry. Jednotlivé mapy představují často i modifikované herní scénáře podle toho, čeho je potřeba dosáhnout. Někdy jde například o obsazení města, kdy vítězí ten, kdo zabere v jeden okamžik všechna stanoviště a nepřítele tím vytlačí z mapy (města). Jindy začíná jeden ze soupeřů v roli obránce a druhý - útočící - musí dobýt jeho pozice. Někdy navíc k dobytí některé pozice něstačí jen na dané místo dorazit, ale je třeba tam určitou dobu setrvat, aby se tato lokace dostala pod vaši nadvládu a navíc často nestačí tam manévrovat jen jedním vojákem, ale je zapotřebí do daného místat dostat hráčů víc. Některé úkoly mohou také spočívat i ve vyhození něčeho do povětří.

Design map je poplatný letitému enginu, který byl pro hru použit a tudíž se setkáme s trochu menším počtem polygonů, než na jaké jsme zvyklí z moderních her. Nicméně neberu to jako mínus, na hratelnost to nemá velký vliv a komu jde hlavně o hru jako takovou, ten neohrne nos. Modely hráčů vypadají hodně dobře, každý tým používá několik skinů a tak je dojem z bitvy kvalitní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ovládání
Ovládání nevybočuje ze standardu daného typem hry. Najdeme zde i systém hlasových povelů - Spojenci anglicky, Němci v rodné nefalšované němčině. Co je ale dalším příjemným překvapením a novinkou, je i systém dorozumívání pomocí ruční gestikulace! Prostě kde je potřeba se domluvit a zároveň zůstat nezpozorován, může být gesto tím správným řešením. Ne zcela tradiční je i obvazování sebe sama v případě zranění, kdy si voják může sám zastavit krvácení. Sice většinou, když ji koupíte, je po vás díky velmi silné účinnosti zbraní, ale v těch vzácných chvílích, kdy přežijete průstřel, je obvázání záchranou. Nutno dodat, že často vás kulka zraní, ale žádné ubývání zdraví v podobě ztrácení krve neprobíhá a pouze vám ubyde kus zdraví. Kdy přesně tedy po zásahu krvácíte a kdy ne, jsem nerozluštil - zkuste nám napsat vaše postřehy do diskuse.

 Herní systém...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva ... jako takový se od minulé verze nijak dramaticky nezměnil. Zastřelený voják jde čekat na to, až bude vpuštěn znovu do hry, přičemž si může pro příště vybrat jiný typ výbavy, se kterým se ocitne. Tento herní styl můžete znát z již několikrát zmiňovaného RtCW, kde si vyberete stranu, za kterou chcete nastoupit, pak některý předdefinovaný typ vojáka (sniper, kulometčík, ...) a pak si lze v průběhu hry zvolit, za jaký typ vojáka se objevíte při příšítm spawnu. V DoD je možné navíc nastavit, že se dobrovolně ihned odeberete ihned do „čekárny“ a při příštím spawnu už pokračujete s novou výbavou.

Závěrem se dá o DoD směle říct, že velice příjemně překvapil. Ne neprávem je to jeden z nejhranějších Half-lifových modů a nositel několika hodnocení mod roku např. podle PC Gameru. Nyní v nové verzi se jeho kvality ještě násobí. Upřímně přiznávám, že jsem takovou realitu převedenou do hry ještě neviděl a kdo hledá právě tohle, bude nadmíru spokojen.

Jediné, co mi přišlo z neznámého důvodu jaksi opominuté, byly pády z výšky. Když jsem skokem z kostelní věže na dlaždu přišel bratru o deset procent zdraví, překvapilo mě to, obzvlášť v poměrech, které DoD nastolil. V manuálu sice je zmínka o možnosti zapnout reálná poranění vlivem pádu, ale mě to prostě nějak nefungovalo. Nepopírám, že chyba může (a asi i bude) na mé straně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Není od věci vzpomenout i manuál v HTML, který ve hře najdete a kde se dozvíte vše potřebné o hře jako takové, jejím ovládání, novinkách, mapách a úkolech v nich včetně tipů pro strategii obou válčících stran, to vše v míře únosné co do kvantity s tím, že je zmíněno vše důležité. Majitelé Half-Lifu si mohou mod stáhnout od nás (138 MB).

Od věci ani nebude zmínka o prvním botovi, který je pro hru už dnes k dispozici. Jmenuje se SturmBot a vyznavači Day of Defeat jej mohou znát už z předchozích verzí hry. Co jsem testoval, tak jsem z něj nijak nadšený nebyl, ale za zkoušku to určitě stojí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nezapomeňme ani na domovskou stránku vlastního modu Day of Defeat, kterou najdete zde. Věřím, že všichni, kdo hru alespoň zkusíte, budete stejně příjemně překvapeni jako já.

Stáhněte si: Day of Defeat v2.0 mod (145 MB), Trailer (2 MB)

Související články: Day of Defeat v1.3 recenze

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články