Autor: Mickey Mouse Publikováno: 14.února 2002 |
![]() ![]() ![]() Nové pohyby Galerie pohybů, které hra dovoluje používat, se v poslední verzi rozrostla o dvě položky. Ke klasické chůzi, tiché chůzi, plížení a pohybu v podřepu přibyl i běh a sprint. Vše je řízeno staminou, která při sprintu valem ubývá a usměrňuje tak tento pohyb pro rychlé přeběhnutí krátkých vzdáleností, kdy je třeba proletět od jedné barikády k druhé v území střeženém nepřátelskými hlavněmi. Rovněž výskoky jsou silně staminou omezeny. Povede se vám jeden normální, jeden poloviční skok za sebou a dost. Pak je třeba vyčkat na doplnění staminy, k čemuž je dobré jít do podřepu či zalehnout, aby se doplnila rychleji. Staminu dokonce ztrácíte třeba i při střelbě z těžkého kulometu od pasu. S novým zpracováním pohybů souvisí i vychytávky, kdy v určitých situacích není možné používat zbraň - ve vodě, při šplhání po žebříku, při plížení. Autoři si se systémem vyhráli a pilovali opravdu i nejmenší detaily. Například s přiloženým okem na optice sniperky se nelze pohybovat - jako v reálu. Jakmile se hnete, jde oko z optiky a je třeba zacílit znovu. Zbraně ![]() Třeba takový těžký kulomet střelbou vestoje od pasu velmi rychle vyletí až úplně do nebe. V podřepu se rovněž jeho hlavěň při střelbě zvedá, ale výrazně pomaleji. Pokud s touto zbraní zalehnete, je to už skoro to pravé. Říkám skoro, protože ještě nekončíme. To úplně pravé přijde až tehdy, když si vystrčíte podpěrnou dvounožku (bipod). No a abych tuto nejtěžší zbraň ve hře popsal úplně, dodám, že třeba její přebití vytažení bipodu dokonce vyžaduje! Nedá se jednoduše píchnout hlaveň do hlíny a cpát do něj nábojový pás. ![]() ![]() ![]() Kulometná hnízda A ještě jedna věc je zajímavá - pokud použijete ke střelbě některé z kulometných hnízd, kterých bývá v mapách většinou několik, můžete používat bipod i při střelbě vestoje. K doplnění střeliva pak mohou posloužit někteří spoluhráči, jejichž výbava skýtá i pás s municí pro tento těžší kus. Některé těžké kulomety se i zahřívají, takže bude potřeba občas přerušit kropení, jinak se zbraň zasekne. O dalších zbraních by se dalo psát podobně, často mají dva módy použití a k zajímavým exponátům patří netradiční polní lopatka, kterou se dá nepřítel zevlující nablízku praštit. Pochválím ještě aspoň sniperku, která se obdobně jako v RtCW při míření pohupuje a nekoukáte tedy pořád přesně do jednoho místa. I po každém výstřelu z ní hlaveň vyletí a je nutné ji srovnat, takže snipování vyžaduje mnohem větší dovednost než tomu bývá jinde. Mapy ![]() Design map je poplatný letitému enginu, který byl pro hru použit a tudíž se setkáme s trochu menším počtem polygonů, než na jaké jsme zvyklí z moderních her. Nicméně neberu to jako mínus, na hratelnost to nemá velký vliv a komu jde hlavně o hru jako takovou, ten neohrne nos. Modely hráčů vypadají hodně dobře, každý tým používá několik skinů a tak je dojem z bitvy kvalitní. ![]() ![]() ![]() Ovládání Ovládání nevybočuje ze standardu daného typem hry. Najdeme zde i systém hlasových povelů - Spojenci anglicky, Němci v rodné nefalšované němčině. Co je ale dalším příjemným překvapením a novinkou, je i systém dorozumívání pomocí ruční gestikulace! Prostě kde je potřeba se domluvit a zároveň zůstat nezpozorován, může být gesto tím správným řešením. Ne zcela tradiční je i obvazování sebe sama v případě zranění, kdy si voják může sám zastavit krvácení. Sice většinou, když ji koupíte, je po vás díky velmi silné účinnosti zbraní, ale v těch vzácných chvílích, kdy přežijete průstřel, je obvázání záchranou. Nutno dodat, že často vás kulka zraní, ale žádné ubývání zdraví v podobě ztrácení krve neprobíhá a pouze vám ubyde kus zdraví. Kdy přesně tedy po zásahu krvácíte a kdy ne, jsem nerozluštil - zkuste nám napsat vaše postřehy do diskuse. Herní systém... ![]() Závěrem se dá o DoD směle říct, že velice příjemně překvapil. Ne neprávem je to jeden z nejhranějších Half-lifových modů a nositel několika hodnocení mod roku např. podle PC Gameru. Nyní v nové verzi se jeho kvality ještě násobí. Upřímně přiznávám, že jsem takovou realitu převedenou do hry ještě neviděl a kdo hledá právě tohle, bude nadmíru spokojen. Jediné, co mi přišlo z neznámého důvodu jaksi opominuté, byly pády z výšky. Když jsem skokem z kostelní věže na dlaždu přišel bratru o deset procent zdraví, překvapilo mě to, obzvlášť v poměrech, které DoD nastolil. V manuálu sice je zmínka o možnosti zapnout reálná poranění vlivem pádu, ale mě to prostě nějak nefungovalo. Nepopírám, že chyba může (a asi i bude) na mé straně. ![]() ![]() ![]() Není od věci vzpomenout i manuál v HTML, který ve hře najdete a kde se dozvíte vše potřebné o hře jako takové, jejím ovládání, novinkách, mapách a úkolech v nich včetně tipů pro strategii obou válčících stran, to vše v míře únosné co do kvantity s tím, že je zmíněno vše důležité. Majitelé Half-Lifu si mohou mod stáhnout od nás (138 MB). Od věci ani nebude zmínka o prvním botovi, který je pro hru už dnes k dispozici. Jmenuje se SturmBot a vyznavači Day of Defeat jej mohou znát už z předchozích verzí hry. Co jsem testoval, tak jsem z něj nijak nadšený nebyl, ale za zkoušku to určitě stojí. ![]() Stáhněte si: Day of Defeat v2.0 mod (145 MB), Trailer (2 MB) Související články: Day of Defeat v1.3 recenze |
Mickey Mouse připravil: jd |