Autor: Bergy Publikováno: 7.dubna 2007 | Verze hry: prodávaná/anglická Doba recenzování: 2 měsíce |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Příběh moc originality zrovna nepobral (pohnutý osud Edisona Trenta z Freelacera mi sedl rozhodně lépe), ale není to zase tak na překážku. Mnohem důležitější skutečností je ona zvláštní vesmírná loď, která vám nyní říká pane. Jmenuje se právě Darkstar One a provází vás od začátku až do úplného konce hry. Toto je asi největší odlišnost od příbuzných simulátorů, kde jsme zvyklí neustále si obstarávat lepší a výkonnější plavidla. V DSO se ničeho podobného nedočkáte, což zvláště v počátcích může fungovat jako ledová sprcha. Faktem ale je, že toto je vlastně jediné místo, kde Ascaron použil dávku čistě své invence. Vaši loď totiž lze za pomocí vesmírných artefaktů vylepšovat a dokonce měnit její funkce, tvar a objem. Například upgrade zaměřený na příďovou část rozšiřuje počty a úrovně slotů, do kterých si poté nakoupíte příslušné zbraně. Podobně tomu je i při vylepšování zádě či trupu, navíc většina podobných změn výrazně mění vzhled celé lodě. Podle druhu úprav můžete dosáhnout třeba elegantního úzkého profilu nebo naopak hodně robustní konstrukce, ze které koukají střelecké věže a kupa dalšího arzenálu. Vesmírné artefakty, jenž jsou k upgradům vaší lodě nezbytné, ovšem nikde nerostou jako houby po dešti. Musíte je pracně nacházet v těžebních štolách asteroidů a některé dostanete jen jako součást odměny u vybraných hlavních úkolů. Mnohdy tak není jiné cesty než se držet lineárního scénáře, i když by vám bylo zrovna milejší toulat se vesmírem. Jinak byste totiž uvázli na mrtvém bodě bez možnosti dosáhnout vyšších úrovní pro upgrade lodi. Svoboda tu tedy je, ale je vymezena určitými mantinely, což je podobná praxe známá už z Freelancera. Volnost v hlubokém vesmíru Pokud zrovna neplníte povinné úkoly, můžete si obstarat nějakou tu bokovku. Na každé vesmírné stanici je vývěska, kde se nachází zakázky typu najdi a zabij zloděje, ochraň vesmírný konvoj, vyčisti sektor od pirátů atd. Nabídka je na první pohled velmi široká, nicméně po nějakém čase zjistíte, že se mise dost opakují. Na druhou stranu jsou tyto bojové úkoly zábavnou a rychlou cestou, jak přijít k penězům na nákupy vybavení a zbraní. Vedle předem sjednané částky za práci ještě dostáváte za každého zlikvidovaného piráta pár kreditů navíc jako odměnu, což platí i v případě, že zrovna neplníte žádné poslání. S desperáty se proto vyplatí bojovat kdykoli a kdekoli. Dalšími možnostmi, jak si přivydělat, je transport osob nebo obchodní činnosti. Model nakupování a prodávání zboží je v DSO řešen velmi jednoduše (rozhodně nečekejte nic komplexního jako v sérii X), dokonce ani nemusíte sledovat, co se kde a za jaké ceny nakupuje nebo prodává. Stačí se jen ve vesmírné mapě podívat, jaké zboží daná planeta produkuje a snažit se do tohoto místa dovést odlišné druhy komodit. Pozornost věnujte hlavně tomu, jestli se vámi nakoupené věci dají v cílové lokaci bez problémů udat nebo zda nejsou nelegální tudíž zakázané (třeba počítačové hry :) A jelikož jsou policejní kontroly velmi běžnou činností, není pašování hlavně v úvodních částech hry zrovna lehkou záležitostí. Později je to už lepší, zvlášť, když vložíte své kredity do patřičného vybavení, jako například rušičky policejních skenerů. Mimo jiné je výhodnou investicí i přistávací počítač, který automaticky dokuje vaši loď na každé stanici. Tahle věcička znatelně odbourává repetivní činnost přistávacího procesu a jistě ji velmi oceníte. Šikovné ovládání Hratelnost DSO je poměrně slušná. Sice se v pozdějších částech neubráníte stereotypu, přesto se jedná o příjemnou zábavu. Zvláště pokud máte starého dobrého Freelancera projetého křížem krážem a do komplexnější série X se vám moc nechce. Přijít na své by si měli jak úplní nováčci, tak ostřílení hráči. Volba obtížnosti v tomto bodě vychází vstříc všem skupinám a tak na úplně nejlehčí obtížnost není problém sestřelovat piráty po desítkách a dloubat se přitom v nose. Na nejvyšší level už to zdaleka tahová hračka není a souboje proti přesile dají pěkně zabrat, i pokud už máte notně vylepšenou a po zuby ozbrojenou loď. Ovládání hry se rovněž snaží uspokojit všechny kategorie hráčů. Jelikož tohle není žádný hardcore simulátor, plně si vystačíte, stejně jako ve Freelancerovi, s klávesnicí a myší. V DSO to však není jediná možnost, protože alternativou se může stát klasický joystick nebo gamepad. Vyzkoušel jsem hrát DSO s joystickem a byl jsem natolik spokojen, že už jsem u tohoto způsobu ovládání zůstal. Potěšily mě i pohledy z kokpitu, u nichž lze nastavit buď celoobrazovkový průhledný displej nebo si nechat zobrazit dva různě oddálené pohledy s kusem palubní desky a rámy předního skla. Škoda jen, že nefunguje rozhlížení po kokpitu. Boční pohledy lze sice aktivovat, ale jedná se pouze o externí pohledy z boků na celou loď, nikoli uvnitř kabiny. Barevný kosmos Vizuální podoba není sice dechberoucí, ale drží krok s dobou a přináší hráčům různorodá prostředí. Jestli se na grafice dá něco vyzdvihnout, pak je to jednoznačně její barevnost. Sektory, které postupem času navštívíte, se odlišují výraznými pastelovými barvami, jenž celkově hru oživují. Mimoděk pomáhají rozlišovat navzájem sousedící kouty vesmíru, aby nesplývaly v jeden šedý celek. další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Jak už jsem v úvodu naznačil, konkurence je v oboru vesmírných her poměrně řídce zastoupená, což Ascaronu velmi ulehčuje jeho pozici. DSO není špatnou hrou, ale také nijak průlomovou. Freelancer svého času každopádně způsobil jinačí poprask. Nicméně příjemné prostředí a velmi podobný herní model dokáže zabavit na poměrně dlouhou dobu. Škoda, že se DSO stejně jako Freelancer nedočkal oficiální lokalizace. Zvlášť pro lepší pochopení příběhu a čtení aktuálních zpráv o dění ve vesmíru by to určitě bylo pro slabší angličtináře přínosem. Takhle si budete muset vystačit pouze s českým manuálem. Cena ve výši 699,- Kč je přijatelná a plně odpovídá tomu, co za ní dostanete. Stáhněte si: Demo, Trailer... Související články: Novinky |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |