Cultures 2 - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Cultures 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 6. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Na první pohled sice Cultures 2 vypadají jako obyčejný klon Settlers, ale jakmile je prozkoumáte blíže, zjistíte, že mají daleko hlubší budovatelský charakter, který svůj vzor v mnohém překonává.

Autor: Bergy
Publikováno: 3.června 2002


Obrázek zdroj: Archiv Není to zas tak dávno, co nás obšťastnila hra s názvem Cultures, která pocházela z dílny německé firmy Funatics. Na první pohled se sice jednalo o klon fenomenálních Settlerů, ale podrobné prozkoumání této strategie ukázalo, že Cultures mají daleko hlubší budovatelský charakter, který v mnohém svůj vzor překonával.

Jelikož základní herní princip je ve druhém díle prakticky totožný s původní hrou, je určitě na místě, když vám pár věcí připomenu. Například systém rozmnožování obyvatelstva (lidský materiál je základem všeho) neměl a stále ještě nemá v podobných strategiích obdoby. Zatímco jinde stačí člobrdíky jednoduše „vyrobit“ v nějakém menu (v horším případě je nutné postavit baráček, ze kterého posléze vyběhne horda prácechtivých lidí), v Cultures je tento proces maximálně zkomplikován.

 Opakování matka moudrosti
Nejdříve totiž musíte najít správný párek dospělých jedinců (pokud chcete potomky, tak nejlépe opačných pohlaví :) a těm přikázat, aby uzavřeli svazek. Každý pár musí mít také kde bydlet, a pokud není střecha nad hlavou, děti zkrátka nebudou. Když je vyřešen i tento problém, můžete vydat příkaz, aby pár měl potomka a dokonce můžete ovlivnit jestli výsledkem bude kluk či holka.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Tímto ale nic nekončí, po chvíli se sice děcko narodí, ale vám je to celkem k ničemu, protože mimino nezastane žádnou vámi požadovanou práci. Musíte proto počkat, až se z malého děcka stane silný mladík, který se už může zapojit do pracovního procesu nebo narukovat do armády. Připomínám, že zmíněným postupem jste dosáhli toho, že máte o 1 človíčka více, pokud jich k nějakému účelu potřebujete třeba 20, nemusím snad dodávat, že to je docela makačka :)

Lidé z vaší vesnice se jinak musí (pokud chcete aby vykonávali určitou práci či řemeslo) učit a získávat zkušenosti. Po navýšení dovedností může být pracovník i povýšen a vykonávat náročnější práci. Například z farmáře se může stát mlynář, z mlynáře pekař atd. Podobné je to ale i v dalších průmyslových odvětvích, vše je zkrátka o hodně více detailní a spletité, než v jakékoli jiné budovatelské strategii.

Zvětšit zdroj: Archiv Vaši člobrdíkové jinak potřebují občas i něco k snědku. Pokud se sami neobslouží bobulemi z keříků, je nutné mít ve vesnici lovce zvěře nebo rybáře, kteří zajistí neustálý příjem potravy. Svou úlohu hraje i odpočinek a spánek, nikdo totiž nevydrží pracovat bez přestávky, ale tohle už naštěstí hlídat nemusíte. Vaši pracanti moc dobře vědí, kdy na ně přijde slabší chvilka a rozhodně nečekají, až jim dáte příkaz, aby si lehli do trávy a spali :)

 Bjarniho nové putování
Nyní se ale vraťme k samotnému pokračování hry. Jistě vás už zajímá, jak se bude dál vyvíjet herní příběh a jaké jsou v Cultures 2 novinky. Co se týká děje, tak zkuste zapátrat v paměti a vzpomenout si na hlavní postavu dílu číslo jedna. Tím byl mladý vikingský bojovník jménem Bjarni, který doprovázel objevitelskou výpravu ze starého kontinentu přes Grónsko až do severní Ameriky. Nyní je Bjarni zpátky v Grónsku a přeci jen je už o něco starší. Jednoho dne má však podivný sen, ve kterém se utkává spolu s dalšími bojovníky ve strašlivém zápase s obrovským hadem, jenž šlehá plameny o sto šest (obsah intro filmečku).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Bjarnimu tato vize nedá samozřejmě spát, a proto se rozhodně vyhledat ony bojovníky a doopravdy se postavit onomu monstru tváří v tvář. Výsledek tohoto souboje pak má rozhodnout o osudu celého světa.

Hlavní kampaň tedy začíná v zemi Vikingů. Odtud pocestuje vaše výprava do dalších koutů evropského kontinentu až do oblasti Blízkého východu. Každá zastávka vám přinese nějaké ty mise s rozličnými úkoly. Hlavním posláním je ale najít ony hrdiny, kteří se k Bjarnimu musejí přidat. Bez nich nemůže být celá hra zdárně zakončena.

Zvětšit zdroj: Archiv Cultures 2 už také nejsou jen čistě budovatelskou strategií jako dříve, nyní jsou zde patrné i určité prvky RPG. Mám tím na mysli to, že vaši bojovníci sbírají zkušenosti a dokonce mohou mít vlastní výbavu předmětů (například kouzelné uzdravující elixíry). K těmto prvkům také patří i objevování skrytých artefaktů, jakými jsou třeba různé truhly či svitky. Takový kouzelný svitek vám například může zařídit, že lze postavit jakoukoli budovu bez finančních a časových nároku na její výstavbu.

 Vylepšování staveb
Jinak mě trochu zarazil začátek kampaně, kdy musí Bjarni a lidé z vesnice vyprodukovat medovinu a za ní koupit od loďaře plavidlo. Tím se poté vydají na ony daleké plavby. Zatímco v prvním díle byly první mise spíše poznávací (hráč se pozvolna seznamoval s rozmnožováním obyvatelstva a jejich pracovními dovednostmi), zde autoři hned od první mise přistoupili k důmyslnému hospodářskému koloběhu, ve kterém už byste měli určité základy dopředu znát. Ovšem není třeba se něčeho obávat. Pokud nemáte dostatek zkušeností, sledujte pozorně nápovědu a spolu s intuitivním ovládáním to určitě v pohodě zvládnete.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Výborným zlepšovákem oproti jedničce je i systém upgradů budov. V praxi to znamená, že už se nemusíte strachovat, jestli vám zbude volné místo na nové stavby - ti, kteří hráli první díl, určitě ví, o čem je řeč. Nyní je tedy možné jednodušší budovy upgradovat na místo toho, aby se jejich dokonalejší verze musely stavět znova. Tato potěšující záležitost se tak týká například obytných budov a různých dílen - dřevozpracující dílna po příslušném upgrade může vyrábět nábytek apod. Zlepšováky ale samozřejmě nejsou zadarmo, takže počítejte minimálně s materiálními náklady. Nové budovy totiž nejsou upgradovány jen co do funkčnosti, ale také co do velikosti a pevnosti (keramické střešní tašky například nahradí původní slámu atd.).

 Stará dobrá německá grafika
Zvětšit zdroj: Archiv Grafické zpracování bylo na velmi vysoké úrovni už v prvním dílu. Cultures 2 jdou ve stejné stopě a i když grafické rozdíly nejsou oproti svému předchůdci zas až tak patrné, stále je na co se dívat. Jak by také ne, německá preciznost a smysl pro detail na vás kouká prakticky ze všeho, nač se jen podíváte. Na druhou stranu u původních Cultures byla větrem ohýbaná tráva a létající ptáci něčím opravdu fascinujícím, zatímco dnes už je to pouze standard.

Celkově mohu ovšem říct, že Cultures 2 jsou výborným pokračováním původní hry, které si svou pozornosti zcela jistě zaslouží. Pochopitelně i po dohrání kampaně máte možnost orientovat se na samostatné mise v módu free play, kde naleznete spoustu map nebo si můžete vyzkoušet multiplayer pro síti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V samotném závěru bych si ještě dovolil malé upozornění. Pokud náhodou patříte mezi ty, kterým i Settleři zamotali hlavu, raději Cultures 2 vynechte, protože v jistém ohledu se jedná o velmi složitou hru. Podle mého je tato strategie určena jen pro opravdové nadšence, kteří ani trochu nebudou litovat mnohahodinového vysedávání nad budováním dokonale fungujících průmyslových vesniček a výchovou jejich obyvatel.

Zvětšit zdroj: Archiv P.S. Podle posledních zpráv, které se k nám dostaly z firmy DYNAMIC SYSTEMS, se budou Cultures 2 prodávat v České republice v kompletní lokalizaci od července, což je určitě výborná zpráva pro všechny, kteří si tuto hru budou chtít pořídit.

Stáhněte si: Demo (72 MB), Video (7,5 MB), Intro (12 MB), Cheaty, Screeenshoty
Související články: Cultures recenze (11/2000), Novinky

 
Bergy
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Znamenité pokračování prvního dílu Cultures s novým příběhem a možnostmi.

Nejnovější články