Crime Life: Gang Wars - recenze
3/10

Crime Life: Gang Wars - recenze

18. 1. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Gangy, zbraně, brutalita, násilí, drogy, rvačky, chlast, ženský, válka, teritorium, hip-hop, krev, tagy a čest. Taková jsou klíčová slova pro akční hru Crime Life, která měla být něčím mezi GTA a Street Fighterem.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 18.ledna 2006
Verze hry: anglická/finální/PC
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva „Život v černoskym ghettu není žádná sranda, mladej. Seš tu novej, takže mi koukej sehnat ňáký love. A když jich bude dost, můžeš se postarat o tu bandu negrů, co se nám snaží vetřít do rajónu. Stav se u Smallyho, poradí ti pár fíglů, a buď uctivej, do naší bandy už patří pěknou řádku let!“. Simulací života v gangu se v poslední době nějak nakupilo, zejména tedy na konzolích. Další v řadě je Crime Life: Gang Wars a my máme to „štěstí“, že souběžně vyšel i na PC. Snili jste o tom, že budete patřit do nějakého bratrstva, ale barva vaší kůže nemá ten pravý odstín? Nevadí, můžete zkusit právě tuhle akci.

Hned zkraje přes držku
Crime Life je mlátička-chodička, tak trochu GTA, tak trochu Tekken či Street Fighter, na níž se díváte z ptačí perspektivy. Vaše virtuální osobnost, jistý Tre, právě vstoupil do Outlawz - gangu, který soupeří s dalšími třemi o nadvládu nad městem. To je rozděleno do několika částí, v nichž bandy bojují o moc. Kromě černoušků z Outlawz to jsou Irové, Jamajčani a odporní běloši. Po městě se dá pohybovat po svých nebo maximálně metrem. Škoda, všude jezdí spousta aut a nebylo by marné občas do jednoho z nich nastoupit, zvláště když do vás jejich řidiči neustále naráží. No nic.

Městské části tvoří vždy zhruba 5-6 ulic plných tu oprýskaných baráků, jinde přepychových vil, obchodů, továren nebo přístavních doků. Prostě normální americké město. Začínáte v nejchudší oblasti a pomocí pouličních nebo organizovaných bitek si dláždíte cestu do vyšších pater gangu. Ať to oddaluji, jak mohu, nedaří se a hned musím kápnout božskou ohledně (ne)kvality téhle hry...

Začnu tím nejdůležitějším a tím nejčastějším, co ve hře podnikáte: bitky a rvačky. Tre ovládá jeden kop, jeden úder a jedno krytí, což jak uznáte není moc. Abyste neřekli, můžete ony chvaty řetězit do kombo úderů, sestávající až ze čtyř útoků. Při úspěšných úderech vám přibývá ukazatel kombo-energie, či jak to nazvat, který se sestává ze tří částí. Každou třetinu lze využít zvlášť na jeden slabší nebo počkat a použít více energie na silnější mega úder.

Pak můžete sebrat nůž, tyč, pálku nebo dřevo a tím mlátit do protivníka. Bohužel výsledný efekt je téměř stejný. Později přijdou na řadu i střelné zbraně, ale díky jejich nedořešenému ovládání jsou velmi těžko použitelné. Zdá se vám to hodně, jako spousta možností, jak zneškodnit soupeře? Pche, ať držíte jakoukoliv zbraň, stejně zvládnete jenom úder rukou (tyčí) nebo kopanec. A to je na takovou hru docela málo.

Nakládačka pokračuje
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nejhorší na soubojích je, že se odehrávají takřka nepřetržitě. Jó, zkraje je sice bezva jen tak vlítnout na skupinku konkurenčního gangu stojícího opodál, ale když zjistíte, že to je veškerá a celá náplň hry, chce se vám brečet. Občas pouliční šílenství přeruší třeba vykrádačka banky nebo zlatnictví, ale ta probíhá zase tak, že musíte dát přes držku prodavači a udržet ho na zemi, než kámoš vybere kasu. Nebo věčné pobíhání po ulicích a vyrážení zubů ostatním přetne souboj v aréně s nějakým řádně provařených negrem. Jenže zase jen a jen mačkáte tu pěst, onde kop, pak v krytu čekáte, až zaútočí on a tak pořád dokola.

Nemohu říci, že by některé úkoly nebyly zábavné, ale vše degraduje idiotský systém soubojů a hlavně to, že se jste nuceni je absolvovat nonstop. Příklad: přijdete za šéfem a ten vás pošle překazit obchod konkurence. Jenže než se na místo určení přes půl města dostanete, napadne vás tolik frajírků, že než je vyřídíte, pomalu zapomenete, co máte dělat...

Opakování matkou moudrosti
Těmhle malým soubojům se sice dá vyhnout, jenže ani tím si nepomůžete. Dejme tomu, že jste obchod překazili a po jeho splnění se hra uložila a teď je před vámi další úkol - třeba vyhnat z parku Jamajčany. Z místa splněné mise vyběhnete plni odhodlání vpřed. Nejprve se musíte vypořádat s policií, která většinou drží nějaké ty zbraně. Abyste se jich zbavili, je nutné zabít aspoň deset fízlů (proč 10?). Dobře, i to se vám povede. Běžíte přes půl města, když máte štěstí, tak vás nezajede auto a utečete všem nevyprovokovaným bitkám. Doběhnete do parku, kde se mezitím srotilo třeba dvacet nepřátel. Už od začátku máte pomocníky, takže proti dvaceti jste tři. Vyřídíte třeba patnáct maníků a ten šestnáctý vás zabije. Smůla, skočte zpátky na začátek odstavce a dejte si to třeba ještě desetkrát! Zábava?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kdyby bylo možné ukládat kdykoliv, tak se úmornému pobíhání po městě dá vyhnout, ale takhle stále dokola plníte jeden a ten samý úkol, než se vám to konečně povede. S ukládáním pomocí checkpointů se pojí ještě jedna věc. Podobně jako třeba v GTA, kde jste sbírali tajné balíčky, zde Tre přestříkává nápisy a obrazy ostatních gangů na zdech. A teď si představte, že jich od posledního uložení vystříkáte třeba deset a pak zemřete. Smůla, musíte je najít znovu a opět je přemalovat.

Dětské nemoci
Ano, Crime Life je docela tuhá hra. Jednak jsou souboje v arénách opravdu přehnaně obtížné a počítač často podvádí. Na druhou stranu, vy nemáte možnost bojovat jinak než na ulici. A to je prostě a jednoduše opruz. Nejenže je Crime Life děsně nudný, protože neustále jenom někam běháte a mezitím mačkáte tlačítko pro pěst a kop, ale je i příšerně zpracovaný.

Kamera je kapitola sama pro sebe. Je pravda, že s tímhle problémem se potýkáme od doby první Lary Croft, tedy od doby, kdy byl tenhle pohled ve hrách představen, ale to co předvedlo Konami zde, je nepochopitelné. Kdyby alespoň kamera pevně držela za zády hlavního hrdiny, občas bychom něco neviděli, ale měli bychom jakous takous vládu nad tím, co dělá. Místo toho při procházení v interiérech, úzkých uličkách a pod mosty se Tre točí jak zfetovaný, naráží do zdí a jeho pohyb je v určitých situacích naprosto nepředvídatelný. To vám samozřejmě nepomůže, zvláště při hromadných soubojích.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co vcelku potěší, je poměrně velké množství závěrečných úderů, jakýchsi fatality, známých z Mortal Kombatu. Ale to je jen taková sladší poleva na jinak nepovedeném technickém zpracování. Crime Life je multiplatformní titul i pro PS2/Xbox, takže přináší málo polygonů, textury v nízkém rozlišení a tak dále. Ale ve světle příšerné hratelnosti na tom stejně moc nezáleží a grafika je vlastně jednou z nejlepších věcí, které na Crime Life najdete. Hudba také není k zahození, sice hip-hop neposlouchám, ale někteří ho jistě ocení. Přesto jsem muziku vypnul poté, co jsem se asi na podesáté nemohl dostat k dalšímu checkpointu a po celou tu dobu (cca hodina) mi k mému bezradnému počínání jak z kolovrátku hrála jedna skladba.

Smíření?
Přesto jsem se celou dobu (cca 15 hodin) snažil ke Crime Life najít kladný vztah. Některé úkoly jsou skutečně zajímavé a dokonce i příběh není z nejhorších, ať je jeho struktura jakkoliv předvídatelná. „Herecké výkony“ hlavních postav jsou totiž vcelku uvěřitelné, zvláště potěší dobře odvedené rozhovory, většina z nich notně peprná.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Občas se objeví lehký náznak stealth akce, jindy máte zesměšnit soupeřící gang vymalováním jejich sídla vlastními tagy. Jenže se neustále topíte v bezradnosti z toho, že po deseti minutách hraní se vracíte zpět a ať je příběhové pozadí jakékoliv, stejně nakonec zjistíte, že mačkáte dvě tlačítka a stejně pořád dostáváte přes ústa. HW nároky ale tak brutální nejsou, na mé sestavě s procesorem 2,5 GHz, 1,5 GB RAM a GF6800 ULTRA běžela hra v 1152x864 s 16xAF/8xAA rychlostí zhruba 60 snímků za vteřinu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Místo simulace života gangu bych Crime Life spíše přirovnal k dokonalému ztvárnění frustrace a bezmoci. A to se považuji za člověka, který rád přijímá výzvy, dokážu se s jednou hrou mořit dost dlouho, ale musím mít pocit, že chyba je na mé straně. Jenže v Crime Life je vaše zručnost jen jedním z mnoha faktorů, které ovlivňují dění na monitoru. Mnohem důležitější se zdá být nemožná kamera a ne vždy férové výkony počítačem řízených protivníků, stejně jako schopnost parťáků blokovat vaše útočné snahy.

Stáhněte si: Trailer, Cheaty...