Creature Conflict: Války klanů - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Creature Conflict: Války klanů - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

4. 2. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Byť se série Worms těší obrovské oblibě, prozatím se nenašel titul, který by jí byl zdatným soupeřem. Změnila sa nějak situace s příchodem této humorné strategie se zvířecími klany nebo se naopak jedná o vyložený plagiát?

Autor: Agile
Publikováno: 4.února 2005
Verze hry: finální/česká
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Letos tomu bude již 10 dlouhých let od okamžiku, kdy se na naše monitory poprvé vydrali růžovoučcí červíci jménem Worms. Začala se tak psát historie dlouhé ságy, která podle všeho stále nekončí a za ta léta se ovšem nenašel nikdo, kdo by se jim pokusil nějakým způsobem zdatně konkurovat. Ovšem s příchodem Creature Conflict: Války klanů od maďarských Mithis Entertainment a Cenegy se toto tvrzení stává neplatné. Před námi totiž leží hra, která z uvedené série čerpá doslova plnými doušky.

 Ulítlost na druhou
Už samotné intro naznačí, že hra se neponese v nijak vážném duchu a jednu z nejdůležitějších rolí tu bude hrát pořádná porce humoru a dobré zábavy. Příjemným překvapením je pak podmanivý hlas Jana Přeučila, který nadaboval jak úvodní intro, tak veškeré další filmečky ve hře. Příběh vás zavádí do galaxie, která se v mnohém neliší od té naší. Najdete v ní spoustu různých planet a také živočichů, kteří je obývají. Ti všichni mají jedno společné – sen o rudém drahokamu, který má moc umožňující vládnout celému světu. A právě on je původcem všech potyček, šarvátek a bojů, jež se již brzy odehrají. Vítejte ve válce. Válce klanů.

Výše zmíněnou galaxii obývají hned čtyři různé frakce, přičemž za tři z nich (za Kyselíny, Smečku a Klan) si můžete zahrát kampaň. Přístup ke skryté čtvrté frakci do skirmishe/multiplayeru získáte až po dokončení kampaně za některou z frakcí. Aktualizováno - Hra obsahuje za každou ze tří stran 16 misí, tzn. dohromady celkem 48 misí. Dohrání tedy nebude otázkou několika desítek minut, za což může i velká rozloha planety, na níž probíhají boje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jak jste možná vytušili, všichni bojovníci, které budete ovládat, pocházejí výlučně ze zvířecí říše. Proti sobě se tak postaví třeba opičáci, vlci nebo svišti. Právě díky tomu mohli autoři popustit uzdu své fantazie a pořádně se vyřádit na jejich vzhledu, chování nebo vlastnostech. V podstatě co strana, to jiné kreatury a trochu odlišný způsob boje. Nemá smysl zabíhat do detailů a bohatě stačí uvést jeden příklad za všechny – opice neumí plavat, zbylá zvířena ano.

 Mise, módy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Náplň vlastních misí není kdovíjak zajímavá. Ve valné většině případů máte za úkol anihilovat všechny nepřátele, zničit nějaký objekt nebo vysvobodit rukojmí. Sem tam se sice najde něco neotřelého (vyfotografování nepřátelského totemu), ale v podstatě jde o to samé v bleděmodrém. Celkem tu na vás čeká 16 misí rozdělených rovným dílem mezi čtyři výše uvedené frakce. Jakmile dokončíte kampaň nebo až vás omrzí, můžete si zkusit hru více hráčů. Ta je zde řešena dvěma způsoby. Buď se můžete utkat s kamarádem u jednoho PC v tzv. režimu hot-seat. Pokud by vám tento způsob nevyhovoval, dá se samozřejmě bojovat po LAN nebo internetu. Creature Conflict vám pak nabízí čtyři různé herní módy, ale většinou se jedná o variace na známá témata (Deathmatch, Capture the Flag apod.).

 Boje jako ve Worms
Systém boje je naprosto identický s tím, na jaký jsme zvyklí z Worms. Vše se odehrává na tahy, kdy na provedení určitého úkonu získáte nějaký čas a po ten si můžete dělat, co se vám zlíbí. Z tohoto důvodu si hru rychle osvojíte, nicméně i přesto vám doporučuji projít si přiložený tutoriál, protože by vám mohlo něco podstatného uniknout.

Oproti Wormsům se veškeré boje neodehrávají na ostrůvcích obklopených vodou, ale na vesmírných planetkách. A právě s tím bylo počítáno, jelikož co planeta, to jiná gravitace a jiné podmínky pro boj. A právě na ty se musíte rychle adaptovat, pokud chcete uspět. Původně možná zajímavý nápad ve výsledku příliš nevyšel, protože než se stačíte přizpůsobit, hurá na jinou planetu a celé martyrium začíná nanovo. S bojem na blízko by to nebyl až takový problém, protože se to skoro nijak neprojeví. Potíž nastane v okamžiku, kdy budete chtít zlikvidovat oponenta na druhé straně planety. Váš útok tak často bude neefektivní a brzy zjistíte, že mnohem lepší je za protivníkem dojít pěšky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Umělá inteligence a obtížnost
Před každou z mísí máte možnost si vybrat úroveň umělé inteligence a tím pádem určit i obtížnost hry. Celkem tu jsou k dispozici tři stupně – lehká, střední a těžká. Přičemž každá z nich neovlivňuje pouze chování počítačem řízených oponentů, ale některé z nich způsobí drobné změny v systému hry. Tak třeba v případě lehké není čas na splnění mise nijak Zvětšit zdroj: tisková zpráva omezen, kdežto u střední a těžké máte časový limit.

Vlastní chování nepřátel je relativně na úrovni. V závislosti na jejich AI se jim daří v boji proti vám více či méně. Například jestliže nejsou příliš mozkově vyvinutí, není u nich problém vás netrefit takřka z několika málo metrů. Naopak jsou-li inteligentnější, budou při střelbě neskonale přesní a vy si musíte hlídat každičký centimetr kůže. Škoda, že na počátku je hra poměrně těžká.

Každopádně ve všech případech se vaši protivníci snaží využít veškerý možný čas k různým přesunům, útokům aj., prostě ani vteřinka u nich nepřijde na zmar. Právě proto se všechno neuvěřitelně vleče a vy se asi mnohdy budete nudit. Po každém z tahů je také vhodné někam se ukrýt. K tomuto účelu mohou dobře posloužit nejrůznější objekty v terénu, jako jsou ploty, kameny, chatrče nebo stromy.

 Zbraně, jejich nákup a sbírání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatímco u zmiňovaných Worms je zbraňový arzenál pevně dán dopředu (změna nastane až u nového dílu Mayhem), u Creature Conflict je tomu jinak. Zde totiž před každou z misí musíte podstoupit krátkou proceduru a vybrat si pro své postavy to nejvhodnější vybavení. Na mysli přitom musíte mít fakt, že vše je limitováno dostupnými financemi, kterých nebude po většinu času dostatek. Spektrum nabízených zbraní je úměrné tomu, jak jste ve hře daleko, tudíž v pozdějších fázích hry si budete moci vybírat z většího počtu.

Měnu na nákup zbraní ve hře představuje zlato, jehož bedničky jsou roztroušeny různě po planetě v každé z misí. V té samé formě lze narazit i na zbraně, avšak nikdy před jejich sebráním nevíte, o co se jedná, proto není problém vzít něco, co již máte (a za co jste utratili cenné zlato).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V míře originality jednotlivých zbraní se tvůrci příliš nepředvedli. Kvalita je tu nahrazena kvantitou a před námi tak stojí víceméně standardní výbavička, jako jsou různé bazuky, granátomety, kulomety, nejrůznější typy bomb nebo mnou oblíbený letecký útok.

Vítaným osvěžením jsou pak jen zbraně na boj zblízka, kdy je možné nepřítele uhodit třeba golfovou holí, masívní žehličkou a jinými dalšími povedenými věcmi. K tomu všemu si můžete připočíst nejrůznější vychytávky, jako jetpack, dočasnou neviditelnost nebo ochranné silové pole. Pro rychlejší přesun se vyplatí také využívání katapultů nebo nejrůznějších posuvných plošinek.

 Zpracování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafická stránka hry je na první pohled poněkud jednoduššího rázu, což se příjemně podepsalo na nízkých nárocích na výkon vašeho PC. Pokud byste na okamžik ke hře usedli, museli byste souhlasit s tím, že v tomto případě méně znamená více. Vše je totiž provedeno v zájmu dosažení co největší přehlednosti, a to se myslím povedlo. Stejně takové animace postav se povedly skutečně na výbornou a úsměv na rtech vám vyvolá i taková obyčejná vrávoravá opičí chůze. Za zmínku stojí také jistý pokus o komiksový vzhled za použití technologie cell-shade. Bohužel, ta byla aplikována pouze na postavy, nikoliv však prostředí. Z toho důvodu je její nasazení ve hře poněkud rozpačité a vy si tak nutně musíte položit otázku, co že tím autoři původně zamýšleli.

Dění okolo vás sledujete z pohledu třetí osoby díky kameře, která je umístěna někde nad zády vašeho zvířátka. V případě nutnosti máte pak možnost se přepnout do pohledu vlastních očí, což se hodí hlavně při střelbě na nedaleké nepřátele. Další z možností, jak na planetku nazírat, je styl alá Populous. V tomto případě ji vidíte pěkně zmenšenou, můžete si jí libovolně rotovat a přibližovat. Jednoduché, užitečné a efektivní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Hudba a ozvučení
Nejvíce se vám do paměti vryje hlas Jana Přeučila. Ten se postaral o kompletní nadabování všech animací ve hře a také několika hlášek k popisu bojových jednotek. Se zbytkem audio stránky to až tak slavné není. Creature Conflict totiž obsahuje pouhé čtyři ambientní skladby o délce 5-6 minut, což jak asi uznáte není mnoho. Aby toho nebylo málo, jsou všechny lidově na jedno brdo a působí tak nějak neslaně, nemastně.

Zvuky se – trochu dle očekávání – v mnohém podobají Wormsům. Jejich kvalitě toho ve výsledném kontextu mnoho nelze upřít, jelikož nepostrádají v mnoha případech jistou dávku bizarnosti. Hlášky zvířectva jsou na tom podobně jako hudba a tak nějak vám budou splývat, i když je to docela škoda.

 Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bylo by bláhové se domnívat, že Creature Conflict – Války klanů bude hrou, která udělá díru do světa. To snad ani nikdo dopředu nečekal a jak teď už asi víte, nebylo ostatně proč. Titul, který se v notné míře inspiroval (či kompletně okopíroval, chcete-li) sérii Worms, vás tak zaujme možná zpočátku, kdy se budete věnovat objevování všeho, co vám nabízí. Není toho sice málo, ale kvůli absenci té správné atmosféry, nápaditějších misí a doladění několika podstatných detailů, vás to asi po chvíli omrzí.

Stáhněte si: Trailer...

Související články: Novinky...

Agile
autorovi je 19 let, nejraději hraje akční hry a RPGčka, občas si odpočine u nějaké příjemné adventury a ulítává na sci-fi a cyberpunku


 
 
Agile

Verdikt:

Poměrně nezajímavý a lehce nudný klon slavných Worms s několika neotřelými, leč nedotaženými nápady. Vhodné pouze pro infantilní jedince, kteří se nemohou dočkat dalšího dílu Worms. Ostatní raději ruce pryč.

Nejnovější články