Pohled deskovkáře
Tvůrce hry osvítila skutečně prozíravá myšlenka. Přesně odhadli, co takový majitel deskové hry potřebuje od počítače a čím je možné hraní jeho oblíbené stolní hry na počítači vylepšit, aniž by ho to naštvalo a pokazilo mu to zážitek. Jelikož jsem aktivní válečník deskovky Conflict of Heroes: Awakening the Bear! a jsem s ní nadmíru spokojen, koukal jsem na PC konverzi s despektem, zvláště při prvním spuštění hry, kdy na mě vyjely 3D modely jednotek.
Obrněná technika ještě ušla, ale pěchota vypadala kostrbatě a celkově bylo umístění sil na poli nepřehledné. Jenomže tady přichází první spásný nápad autorů – pokud chceš, klidně si to přepni na žetony na chlup stejné jako z deskové hry. To jsem hned udělal a měl před sebou ve své podstatě dokonalou vizuální kopii deskovky. Paráda.
Deskovkář dostane několik dalších dárečků. Při hraní na stole nejde dobře praktikovat Fog of War, tedy vidění jen těch jednotek, které jsou v dohledu vašich vlastních vojáků. U PC verze to lze, čímž scénáře, které jste dosud odehráli v papíru, dostávají naprosto jinou formu a prostor – otvírá se třeba možnost provádět léčky nebo utajené průniky do týlu nepřítele. Opět nadšení! Možná i toto by stačilo k plné spokojenosti a vykouzlení širokého úsměvu na tváři majitele deskovky, ale autoři PC verze se rozhodli jít ještě dál.
Třeba v tom, že lze vypnout nebo zapnout speciální režim rozdělování akčních bodů. Ve standardní hře to funguje tak, že vybranou jednotku aktivujete a musíte vyčerpat všechny její akční body, a pak s ní už v daném kole nejde nehrát. Deskovkový šťouralové namítnou, že při jistých speciálních okolnostech s ní ještě hrát můžete, ale nejsme tady od toho, abychom probírali pravidla! Každopádně, v PC hře lze střídavě aktivovat všechny jednotky a střídavě tak u nich vyčerpávat akční body. To má opět vliv na taktiku boje a bitvu to jaksi zjemňuje.
Skřípání
Hra v základu obsahuje nejen scénáře z papírové verze, ale i 16 dalších - velkých, malých i monstrózních, včetně takových, kde si nakupujete jednotky dle nastaveného počtu nákupních bodů. Deskovkář nepřestává jásat. Takové možnosti samozřejmě vedou k multiplayeru, který tu zajisté je - sice v nepříliš dokonalé formě, ale funguje.
Potěšující drobností je pak ukládání průběhů bitvy. Naprostým vrcholem radosti je ale editor, v němž lze vytvářet mapy a scénáře. Trochu mě mrzelo, že navržené mapy nejde nějak exportovat do papíru a přenést si svůj výtvor i do hmotné podoby, ale to už bych chtěl asi moc. Autoři však mohli přitlačit na pilu při navrhování umělé inteligence, která moc rozumu nepobrala a mnohdy nesmyslně útočí, brání se na nevhodných místech nebo se slabou silou.
Pohled PC hráče
Do teď jsem psal čelem k davu hráčů deskovek, ale je na čase si říci, zda i ryze PC hráč bude mít takovou radost. Nebude! Tedy například v případě, že je zvyklý na pěknou grafiku a animace. V Conflict of Heroes: Awakening the Bear! chybí promakané animace a tanky se posouvají po hexových polích ve statické podobě, přesně tak, jako když s nimi šoupete po papírové desce.
Není tady žádná kampaň a všechno jsou pouze samostatné mise. Vojáci nemají páru, co je morálka a nevadí jim, že jsou ostřelování, dokud je nezasáhnete. Celému světu na monitoru velí jen čísla hozená virtuální kostkou, což může být po přechodu například z Combat Mission: Battle for Normandy pro někoho nepříjemně strohé válčení.
Nesmíte však od téhle PC konverze čekat klasickou hru. Je to jen skvěle zvirtualizovaná deskovka, která má výborné herní mechanismy a poskytne hráči plné uspokojení z taktického boje. Je to hra učená hardcore stratégům, kteří vlastní její papírovou verzi nebo alespoň mají rádi tahovky a promyšlené strategie typu Steel Panthers, v nichž lze mnoho věcí v klidu propočítat a promyslet. Pokud se ke Conflict of Heroes: Awakening the Bear! takto postavíte, zalije vás při jejím hraní blažený pocit.