Autor: Prizda Publikováno: 17.října 2003 | Verze hry: prodávaná pro PlayStation 2 Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() Poslední čtvrtý díl vydaný koncem září si prozatím mohou užívat pouze majitelé konzolí PlayStation 2 nebo Xbox, jelikož PC verze ještě ani nebyla oznámena. McRae vyměnil svého forďáckého oře za červenožlutou Xsaru od Citroenu a pokud mu zrovna neshoří jako ve skutečné argentinské rallye, přijíždí s ní na naše konzole. Bohužel ani se čtvrtým dílem nepřichází tolik novinek, jaké bychom od důstojného pokračování očekávali. Hlavní změna se týká stáje a stroje, takže na krabici se místo Focusu směje ona Xsara. Naštěstí vývojáři stáhli svůj podivný nápad s inovací šampionátu a tak se nyní můžeme pohárovému rejdění oddávat ve všech vozidlech a za všechny stáje, což je velmi vítanou změnou. ![]() Šampionát je samozřejmě to hlavní, co hra s rallye tématikou hráči přináší. V něm si tedy můžeme vybrat třídu, v které chcete soutěžit - čtyřkolky, dvoukolky a stará železa skupiny B. Auta jsou hráči představována v showroomu, kde si s nimi můžete rotovat a otvírat dveře až do zblbnutí. Obtížnost (normal, advanced a expert) má vliv na míru poškození vozidla, jízdu oponentů a počet erzet v jedné soutěži. Nakonec si stačí vybrat druh řazení rychlosti. Nezkušení tak sáhnou po plném automatu, fajnšmekři zase po čistém manuálu, a ti mezi si zkusí tzv. semi-auto. Řazení je v jeho případě v rukou počítače, ale kdyby se vám chtělo před zatáčkou podřadit, tak není nic jednoduššího, než zmáčknout tlačítko L1. Omezené vylaďování vozidla ![]() Popravdě mě osobně vrtá hlavou, proč vývojáři zvolili takový zjednodušený model. Majitele konzolí jsou sice obvykle odpočinkovými hráči, kteří se nějakým nastavováním zaobírat nechtějí, ba některé z nich to dokonce od titulu odpuzuje, ale naopak ti náročnější hráči by jistě větší možnosti při nastavování vozu uvítali. Příkladem za všechny nám budiž Gran Turismo, kde se dá nastavit jakákoliv pitominka, co nás napadne a přitom se jedná o nejúspěšnější a nejlepší závodní titul pro konzole. ![]() ![]() ![]() Nastavení auta je celkově diskutabilní, jelikož se váš vůz na trati stejně přizpůsobí aktuálním a odpovídajícím podmínkám automaticky, takže ho většinou spíše rozladíte. Do pitů se podíváte vždy po dvou absolvovaných jízdách, abyste svůj poničený vůz mohli opravit. Na opravy máte samozřejmě vymezenu jednu hodinu a každá oprava zabere nějaký ten čas, takže si musíte dávat pozor na překročení limitu a následnou penalizaci. Jak získat lepší součástky? Jak je již u série CMR zvykem, po odjetí čtyř nebo šesti jízd v šampionátu přichází jízda závěrečná - super special. Ta se odehrává na okruhu, kde se na čas utkáváte s jedním ze svých protivníků. Tento mix rallye a rallye-sprintu jsem osobně nikdy neměl v lásce a super-speciální trať mi popravdě leze krkem. Naštěstí se objevuje jenom někdy. Po "dojetí" každé země vás překvapí jedna malá novinka, kdy můžete otestovat a získat některou z nabídnutých součástek. Pokud test během dvou pokusů zvládnete, součástka se přidá do vašeho vozidla a zlepší jeho výkon. ![]() Vozový park Prašnou šotolinou se budete moci vozit v různých kategoriích vozidel. Mezi čtyřkolkami nalezneme modely jako Citroen Xsara, Ford Focus, Mitsubishi Lancer Evo VII (perličkou je volant na pravé straně), Peugeot 206 a Subaru Impreza. Dvoukolky zde zastupuje Fiat Punto, Volkswagen Golf, Ford Puma, MG ZR (známé již například z Toca Race Driver nebo V-Rally 3) a Citroen Saxo. V béčku narazíme na několik doopravdy vypečených „šrotů“, jakými jsou Audi Sport Quattro, Lancia 007, Peugeot 205 T16 EVO2 a Ford RS 200. Přehlídku vozidel uzavírají automobily bonusové, které se dají odemknout. Mezi nimi naleznete vozy MGC Sebring Special, Lancia Delta Integrale, Citroen 2CV Sahara, Ford Escort RS 200, Ford Transit Rally Van, Mitsubishi Pajero a Subaru Impreza 22B Sti. Přepočítáním tohoto výčtu dostanete něco málo přes dvacítku vozidel, což už není úplně k zahození. Škoda jen, že s tím „béčkem“ se nedá pomalu vůbec jezdit ;) ![]() ![]() ![]() Smutné je i to, že vývojáři stále nezařadili do hry stáj Škoda Motorsport. Nedočkali jsme se tedy Octavie ani Fabie WRC. Ignorována byla bohužel i vozidla, se kterými hodlají do příští závodní sezóny nastoupit týmy Peugeotu a Mitsubishi. Jedná se o Peugeot 307 WRC a Mitsubishi Lancer Evolution VIII WRC, kvůli jehož vývoji Mitsubishi úplně opustilo skutečný šampionát. Asfalt, prach a kamení Když už jsme si probrali vozidla, tak bychom si rovněž mohli říct, kam se s nimi všude podíváte. Repertoár zemí zůstal od dílů minulých zachován. Zavítáte do Austrálie, Ameriky, Finska, Španělska, Řecka, Švédska, Velké Británie a Japonska. Oproti minulým dílům musím přiznat, že jednotlivé země jsou mnohem více diferencované. Nyní je Austrálie o rudých a prašných cestách, Japonsko o mokrých asfaltkách, Amerika o dovádění na písčitých skalách, Finsko o špatném počasí a velikých skocích apod. ![]() Rozdíly mezi třetím a čtvrtým dílem Colina jsou tedy doopravdy minimální. Většina tratí je podobná jako v minulém dílu, tu s většími a tu s menšími úpravami. Cesty lesem nebo mezi skálami jsou však mnohem hrubější, hlavně postranní rigoly jsou opravdovými příkopy a dostat se z nich vám zabere nemálo času. Dohlednost na tratích je omezena velikým počtem zákrut a to spolu s předstihem v diktování zatáček může být někdy problémem. Docela často se mi stávalo, že šipka ukazovala všude možně jen ne tím správným směrem. Sobů jsem si při finské sérii mnoho neužil a ono je to takhle vlastně všude. Krom startu a cíle nenarazíte, až na pár výjimek, ani na živáčka. Jak možná víte z vlastních diváckých zkušenosti, tak lidský hyenismus nezná hranic. Lidé obvykle vyhledávají a v houfných počtech okupují ty nejhorší zatáčky a úseky trati, aby uviděli nějaký ten „budkotoč“. Tady pomalu nebyl nikdo. Alespoň jsem nikoho nezranil... ![]() ![]() ![]() Grafika, demolice a jiné efekty Samotný engine ušel od svého předchůdce jen velice malou cestu. Modely automobilů zůstávají perfektní a pěkně se špiní či demolují (možná ne realisticky, ale pro oko to je hezký pohled). Během zběsilé jízdy se tak dá přijít o kola, pneumatiku, dveře, haupnu nebo jenom křídlo. Pokud při svém závodním rejdění přijdete o kolo, nemusíte zoufat, protože máte náhradní, bez nějž byste byli ze seriálu vyřazeni. Novinkou je vypnutí motoru. Pokud ho jednoduše přehřejete nebo při čelním nárazu poškodíte, tak se z něj začne linout černý kouř a motor se bude sám vypínat. Pak musíte úplně zastavit a auto znovu nastartovat. ![]() Ani rozzářené přední reflektory nejsou při bočním pohledu na vozidlo vůbec patrné a při pohledu z kabiny ani nemluvě. To samé platí i o okolním prostředí, které se tak vůbec neosvětlí. Zajímalo by mne, proč se upustilo od erzet v noci nebo za brzkého rána, jak tomu bylo u Colina dvojky. Pamatuji si moc dobře jízdu ve Finsku, kdy jsem startoval v 6 hodin ráno za úplné tmy a během cesty začalo vycházet slunce. Je to velká škoda. Při jízdě se vám přední okno špiní prachem, zamrzá sněhem nebo vám po něm stékají dopadlé kapky. V tomto okamžiku se samy zapínají stěrače, které dokreslují atmosféru, zabraňují soustředění a trochu dopomáhají zhoršení viditelnosti. Když však neobratně přední sklo vysklíte, tak je viditelnost mnohem lepší. Kapky, sníh nebo prach se opět neusazují na samotné kameře, tedy vašem obličejí. Takže vlastně není důvod se o přední sklo nějak starat a když ho zničíte, tak je to jedině dobře. To s realitou nemá moc společného, nemyslíte? ![]() Velice důležité místo zabírá v závodních hrách také fyzikální model. Někdy vypadá komicky, když se kola z ničeho nic odrazí od země, jako by tam byl nějaký kámen nebo nerovnost, ale přitom tam stále je poměrně plochý model země. Patrný je rozdíl mezi čtyřkolkou a dvoukolkou, ale pořád mám pocit, že jsou čtyřkolky více přetáčivé, než je zdrávo. Nakonec mi také esedla animace tlumičů. Auto po výskoku letí vzduchem, kola se uvolní a při dopadu se zarazí do auta zpět. Vše je v pořádku, jen auto dopadne, jako by se nechumelilo. Znova se už neodrazí či pěkně nezapruží a klidně jede dál. Jestli jste dříve nadávali na předměty u trati jako jsou značky nebo stohy slámy, tak vězte, že se toho moc nezměnilo. Značky stále trčí u silnice a srazit se nijak nedají. Stohy jsou opět skoro jako betonové kvádry. Jiných výčitek bych na triko fyzikálního enginu neměl, auta se slušně smýkají, na různé povrchy reagují odlišně a o tom to je. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Ozvučení je na dobré úrovni. Gumy při smycích hvízdají a i nějaké to otření o kámen v zatáčce nebo vymetení menšího hájku je na předení auta znát. Možná bych se jen opřel do zvuku motoru Forda Focuse, který pořád zní krapet kastrovaně a při vypnutí motoru se mi následné startování jeví také nějak ukvapeně. Hra podporuje zvukové formáty Stereo a Dolby Pro Logic II. Ovšem zvuk motoru obstojně přehluší všechno v okoli, takže si nějakých skoroprostorových kakofonií zvuku mnoho neužiijete. Soundtrack se zde nevede a jedinou hudbou, se kterou se setkáte, je podbarvení menu. Překvapivé pro vás nebude zřejmě ani namluvení spolujezdce Colinovým aktuálním “notářem”, nyní Derekem Ringerem. To už je u Codemasters standardem. Malé zamyšlení Ještě než si řekneme verdikt a rozloučíme se, tak bych rád věnoval pár řádků takovému zamyšlení. Rallye hry pomalu stagnují a právě CMR 04 je toho jasným důkazem. Kupředu jdou technologie, ale nápady, které by nás ještě více přiblížily skutečnosti, jsou stále jen v našich hlavách. Například managment závodní stáje, hospodaření s penězi, investice do součástek nebo i mechaniků. Ani dnes nemůžeme své oponenty na tratích dojet, ačkoliv jsou počítače a konzole na takové technologické úrovni, že to již není nemožné. O změnách denní doby a počasí v reálném čase nemluvě. Nápadů rozhodně není málo, a tak bude zajímavé sledovat, s čím přijde avizované Richard Burns Rally, WRC 3, které by mělo na PlayStation 2 vyjít v nejbližších týdnech, nebo později Gran Turismo 4. Máme se ještě na co těšit. Závěrečný ortel ![]() Stáhněte si: Videa Související články: Novinky, Colin McRae Rally 3 PC recenze (6/2003) |
Prizda | |
připravil: jd |