Colin McRae Rally 04 - PS2 recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Colin McRae Rally 04 - PS2 recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

17. 10. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Závodní série Colin McRae Rally je mezi hráči na PC tak oblíbená, že by byla škoda neotestovat její čtvrtý díl, který si prozatím mohou užívat pouze majitelé konzolí. Čím a jak moc se hra liší od trojky?

Autor: Prizda
Publikováno: 17.října 2003
Verze hry: prodávaná pro PlayStation 2
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Přibrzdím, podřadím, dávám volantu plný rejd, zatáhnu ruční brzdu a vletím s Xsarou do levotočivé vracečky pravými bočními dveřmi. Auto ulítává po šotolině do strany, turbo slastně pochrchlává a tisíce kamínků dráždí podvozek. Za autem se tvoří nepropustná prašná stěna. Pouštím ručku, začaruji volantem, prošlápnu pedál a za dva, tři, čtyři… Víme jistě, že se to lehce řekne, ale hůř udělá, takže než zkoušet podobné eskapády cestou na chalupu se svou výstavní „stodvácou“ v kitu, raději sáhněme po nějaké té herní simulaci. A právě v tomto okamžiku přichází Colin McRae se svým herním simulátorem závodů rallye.

 Troška závodnického dějepisu
Dovolte mi, abych vás na úvod v krátkosti seznámil s historií herní série a jejího hlavního protagonisty. Colin McRae je profesionální závodník závodů rallye, jehož otec Jimmy McRae patří na poli rallye závodění k legendám. Proto není zvláštní, že se dnes můžeme ve zprávách setkat se jménem McRae hnedle dvakrát v podobě bratrů Colina a Alistera. Colin prošel za svoji kariéru stájí Subaru, kde dosáhl asi největších úspěchů včetně úplného vítězství na World Rally Championship v roce 1995 se svoji žlutomodrou Imprezou 555. Od roku 1999 jste ho mohli vidět zpoza volantu červenomodrobílého Forda Focuse. Dva roky poté vyšel pod křídly Codemasters titul nazvaný prostě Colin McRae Rally pro platformu PlayStation a PC. Rok poté následoval díl druhý (recenze), který je dodnes považován za jednu z nejpovedenějších rallye simulací vůbec.

Pokračování v podobě nedávného CMR3 (recenze) bylo naopak herní komunitou vnímano jako podivný tah Codemasters, kteří s hrou učinili spoustu zarážejících kroků. Jistě si pamatujete smělé plány, kterými chtěli tvůrci třetího dílu přesunout hratelnost do nebeských výšin. Obzvláště „in“ byl mód kariéry, se kterým chtělo prorazit hned několik závodních titulů. Bohužel nejblíže tomu bylo jinak ne moc povedené V-Rally 3. Codemasters tehdy přišli se svojí tříletkou výhradně za Forda, čímž rozdmýchali vlnu znechucení nad jejich závodnickou sérií.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Herní módy a změny ve čtvrtém dílu
Poslední čtvrtý díl vydaný koncem září si prozatím mohou užívat pouze majitelé konzolí PlayStation 2 nebo Xbox, jelikož PC verze ještě ani nebyla oznámena. McRae vyměnil svého forďáckého oře za červenožlutou Xsaru od Citroenu a pokud mu zrovna neshoří jako ve skutečné argentinské rallye, přijíždí s ní na naše konzole. Bohužel ani se čtvrtým dílem nepřichází tolik novinek, jaké bychom od důstojného pokračování očekávali. Hlavní změna se týká stáje a stroje, takže na krabici se místo Focusu směje ona Xsara. Naštěstí vývojáři stáhli svůj podivný nápad s inovací šampionátu a tak se nyní můžeme pohárovému rejdění oddávat ve všech vozidlech a za všechny stáje, což je velmi vítanou změnou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V Colin McRae Rally 04 je k dispozici čtveřice modů, které je možné hrát i ve více hráčích. Kromě šampionátu, v němž si můžete přizvat jednoho živého soka, tu máme možnost zajet Rally, Quick Race a Stages až ve čtyřech lidech ve split-screenu na PS2. V Rally se dají sestavit různé erzety do svého vlastního šampionátu. Stages mód je jakýmsi Time Trialem - vezmete si auto a trať a bojujete s časem. Nakonec Quick Race, jak je z názvu patrné, představuje rychlý skok do hry, kdy se nemusíte zdržovat s výběrem vozidla, země závodu a nějaké erzety.

Šampionát je samozřejmě to hlavní, co hra s rallye tématikou hráči přináší. V něm si tedy můžeme vybrat třídu, v které chcete soutěžit - čtyřkolky, dvoukolky a stará železa skupiny B. Auta jsou hráči představována v showroomu, kde si s nimi můžete rotovat a otvírat dveře až do zblbnutí. Obtížnost (normal, advanced a expert) má vliv na míru poškození vozidla, jízdu oponentů a počet erzet v jedné soutěži. Nakonec si stačí vybrat druh řazení rychlosti. Nezkušení tak sáhnou po plném automatu, fajnšmekři zase po čistém manuálu, a ti mezi si zkusí tzv. semi-auto. Řazení je v jeho případě v rukou počítače, ale kdyby se vám chtělo před zatáčkou podřadit, tak není nic jednoduššího, než zmáčknout tlačítko L1.

 Omezené vylaďování vozidla
Obrázek zdroj: tisková zpráva Pak již přichází na řadu nastavení vozidla a samotný závod. Při návštěvě pitů si projdete nabrané informace o počasí a typech asfaltu, šotoliny či jiného prašného povrchu. K tomu pak můžete dle svého gusta přizpůsobit vozidlo. K dispozici je několik položek jako výška podvozku, síla brzd, tuhost tlumičů, převodovka, typ gum a podobné gurmánské specialitky. Podobně jako u konkurenčních titulů je volnost štelování omezena pěti stupni.

Popravdě mě osobně vrtá hlavou, proč vývojáři zvolili takový zjednodušený model. Majitele konzolí jsou sice obvykle odpočinkovými hráči, kteří se nějakým nastavováním zaobírat nechtějí, ba některé z nich to dokonce od titulu odpuzuje, ale naopak ti náročnější hráči by jistě větší možnosti při nastavování vozu uvítali. Příkladem za všechny nám budiž Gran Turismo, kde se dá nastavit jakákoliv pitominka, co nás napadne a přitom se jedná o nejúspěšnější a nejlepší závodní titul pro konzole.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nastavení auta je celkově diskutabilní, jelikož se váš vůz na trati stejně přizpůsobí aktuálním a odpovídajícím podmínkám automaticky, takže ho většinou spíše rozladíte. Do pitů se podíváte vždy po dvou absolvovaných jízdách, abyste svůj poničený vůz mohli opravit. Na opravy máte samozřejmě vymezenu jednu hodinu a každá oprava zabere nějaký ten čas, takže si musíte dávat pozor na překročení limitu a následnou penalizaci.

 Jak získat lepší součástky?
Jak je již u série CMR zvykem, po odjetí čtyř nebo šesti jízd v šampionátu přichází jízda závěrečná - super special. Ta se odehrává na okruhu, kde se na čas utkáváte s jedním ze svých protivníků. Tento mix rallye a rallye-sprintu jsem osobně nikdy neměl v lásce a super-speciální trať mi popravdě leze krkem. Naštěstí se objevuje jenom někdy. Po "dojetí" každé země vás překvapí jedna malá novinka, kdy můžete otestovat a získat některou z nabídnutých součástek. Pokud test během dvou pokusů zvládnete, součástka se přidá do vašeho vozidla a zlepší jeho výkon.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Chcete do svého miláčka nové keramické brzdné kotouče? Pak musíte auto rozjet a zabrzdit ve vyhraničeném uzemí. Chcete nové tlumiče? Tak to je musíte pořádně potrápit několika velkými skoky. Chcete novou převodovku? Musíte řadit a udržovat vozidlo v určených otáčkách. Je to zajímavý nápad, který je i celkem hratelný, protože vypadnete ze závodění a zaměříte se na problematiku řízení jinak. Jenže k realitě to nemá příliš blízko - bylo byl dle mého názoru lepší, kdyby Codemasters raději do hry zakomponovali systém nákupu a vylepšováni vozidla, podobně jako je tomu u „stařičkého“ Gran Turisma 3 A-Spec.

 Vozový park
Prašnou šotolinou se budete moci vozit v různých kategoriích vozidel. Mezi čtyřkolkami nalezneme modely jako Citroen Xsara, Ford Focus, Mitsubishi Lancer Evo VII (perličkou je volant na pravé straně), Peugeot 206 a Subaru Impreza. Dvoukolky zde zastupuje Fiat Punto, Volkswagen Golf, Ford Puma, MG ZR (známé již například z Toca Race Driver nebo V-Rally 3) a Citroen Saxo. V béčku narazíme na několik doopravdy vypečených „šrotů“, jakými jsou Audi Sport Quattro, Lancia 007, Peugeot 205 T16 EVO2 a Ford RS 200.

Přehlídku vozidel uzavírají automobily bonusové, které se dají odemknout. Mezi nimi naleznete vozy MGC Sebring Special, Lancia Delta Integrale, Citroen 2CV Sahara, Ford Escort RS 200, Ford Transit Rally Van, Mitsubishi Pajero a Subaru Impreza 22B Sti. Přepočítáním tohoto výčtu dostanete něco málo přes dvacítku vozidel, což už není úplně k zahození. Škoda jen, že s tím „béčkem“ se nedá pomalu vůbec jezdit ;)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Smutné je i to, že vývojáři stále nezařadili do hry stáj Škoda Motorsport. Nedočkali jsme se tedy Octavie ani Fabie WRC. Ignorována byla bohužel i vozidla, se kterými hodlají do příští závodní sezóny nastoupit týmy Peugeotu a Mitsubishi. Jedná se o Peugeot 307 WRC a Mitsubishi Lancer Evolution VIII WRC, kvůli jehož vývoji Mitsubishi úplně opustilo skutečný šampionát.

 Asfalt, prach a kamení
Když už jsme si probrali vozidla, tak bychom si rovněž mohli říct, kam se s nimi všude podíváte. Repertoár zemí zůstal od dílů minulých zachován. Zavítáte do Austrálie, Ameriky, Finska, Španělska, Řecka, Švédska, Velké Británie a Japonska. Oproti minulým dílům musím přiznat, že jednotlivé země jsou mnohem více diferencované. Nyní je Austrálie o rudých a prašných cestách, Japonsko o mokrých asfaltkách, Amerika o dovádění na písčitých skalách, Finsko o špatném počasí a velikých skocích apod.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Codemasters pojali strategii při tvorbě celkem 48 závodů odlišně než jejich kolegové z Evolution Studios. Colin McRae Rally sice nedisponuje rozsáhlými lokacemi a několikakilometrovou dohledností, jako je tomu právě u série WRC, na druhou stranu se však ve WRC nesetkáte s hustými lesy, kterých je v CMR plno. Sice se stále jezdí v "tunelech" 2D textur, které obklopují okolí silnice, ale stále narážíte na dvourozměrné stromky či jiné křoví.

Rozdíly mezi třetím a čtvrtým dílem Colina jsou tedy doopravdy minimální. Většina tratí je podobná jako v minulém dílu, tu s většími a tu s menšími úpravami. Cesty lesem nebo mezi skálami jsou však mnohem hrubější, hlavně postranní rigoly jsou opravdovými příkopy a dostat se z nich vám zabere nemálo času. Dohlednost na tratích je omezena velikým počtem zákrut a to spolu s předstihem v diktování zatáček může být někdy problémem. Docela často se mi stávalo, že šipka ukazovala všude možně jen ne tím správným směrem.

Sobů jsem si při finské sérii mnoho neužil a ono je to takhle vlastně všude. Krom startu a cíle nenarazíte, až na pár výjimek, ani na živáčka. Jak možná víte z vlastních diváckých zkušenosti, tak lidský hyenismus nezná hranic. Lidé obvykle vyhledávají a v houfných počtech okupují ty nejhorší zatáčky a úseky trati, aby uviděli nějaký ten „budkotoč“. Tady pomalu nebyl nikdo. Alespoň jsem nikoho nezranil...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Grafika, demolice a jiné efekty
Samotný engine ušel od svého předchůdce jen velice malou cestu. Modely automobilů zůstávají perfektní a pěkně se špiní či demolují (možná ne realisticky, ale pro oko to je hezký pohled). Během zběsilé jízdy se tak dá přijít o kola, pneumatiku, dveře, haupnu nebo jenom křídlo. Pokud při svém závodním rejdění přijdete o kolo, nemusíte zoufat, protože máte náhradní, bez nějž byste byli ze seriálu vyřazeni. Novinkou je vypnutí motoru. Pokud ho jednoduše přehřejete nebo při čelním nárazu poškodíte, tak se z něj začne linout černý kouř a motor se bude sám vypínat. Pak musíte úplně zastavit a auto znovu nastartovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ten úžasný zvířený prach za autem je stejný jako u dílu předešlého, ale dívat se něj dá jen v okamžicích, kdy kamera replaye zabírá automobil zepředu. Při tomto pohledu sice vypadá výtečně, to se musí nechat, ale v jiných pohledech kamery příjdete na to, že není vůbec dlouhý a vypařuje se jako pára nad hrncem. Rýpalové si také všimnou, že při průjezdu louže stříká na strany jen nějaká pouhá imitace vody a automobil se ve vodní hladině neodráží, narozdíl od jeho světel.

Ani rozzářené přední reflektory nejsou při bočním pohledu na vozidlo vůbec patrné a při pohledu z kabiny ani nemluvě. To samé platí i o okolním prostředí, které se tak vůbec neosvětlí. Zajímalo by mne, proč se upustilo od erzet v noci nebo za brzkého rána, jak tomu bylo u Colina dvojky. Pamatuji si moc dobře jízdu ve Finsku, kdy jsem startoval v 6 hodin ráno za úplné tmy a během cesty začalo vycházet slunce. Je to velká škoda.

Při jízdě se vám přední okno špiní prachem, zamrzá sněhem nebo vám po něm stékají dopadlé kapky. V tomto okamžiku se samy zapínají stěrače, které dokreslují atmosféru, zabraňují soustředění a trochu dopomáhají zhoršení viditelnosti. Když však neobratně přední sklo vysklíte, tak je viditelnost mnohem lepší. Kapky, sníh nebo prach se opět neusazují na samotné kameře, tedy vašem obličejí. Takže vlastně není důvod se o přední sklo nějak starat a když ho zničíte, tak je to jedině dobře. To s realitou nemá moc společného, nemyslíte?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Fyzikální engine a ozvučení
Velice důležité místo zabírá v závodních hrách také fyzikální model. Někdy vypadá komicky, když se kola z ničeho nic odrazí od země, jako by tam byl nějaký kámen nebo nerovnost, ale přitom tam stále je poměrně plochý model země. Patrný je rozdíl mezi čtyřkolkou a dvoukolkou, ale pořád mám pocit, že jsou čtyřkolky více přetáčivé, než je zdrávo.

Nakonec mi také esedla animace tlumičů. Auto po výskoku letí vzduchem, kola se uvolní a při dopadu se zarazí do auta zpět. Vše je v pořádku, jen auto dopadne, jako by se nechumelilo. Znova se už neodrazí či pěkně nezapruží a klidně jede dál. Jestli jste dříve nadávali na předměty u trati jako jsou značky nebo stohy slámy, tak vězte, že se toho moc nezměnilo. Značky stále trčí u silnice a srazit se nijak nedají. Stohy jsou opět skoro jako betonové kvádry. Jiných výčitek bych na triko fyzikálního enginu neměl, auta se slušně smýkají, na různé povrchy reagují odlišně a o tom to je.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Ozvučení je na dobré úrovni. Gumy při smycích hvízdají a i nějaké to otření o kámen v zatáčce nebo vymetení menšího hájku je na předení auta znát. Možná bych se jen opřel do zvuku motoru Forda Focuse, který pořád zní krapet kastrovaně a při vypnutí motoru se mi následné startování jeví také nějak ukvapeně. Hra podporuje zvukové formáty Stereo a Dolby Pro Logic II. Ovšem zvuk motoru obstojně přehluší všechno v okoli, takže si nějakých skoroprostorových kakofonií zvuku mnoho neužiijete. Soundtrack se zde nevede a jedinou hudbou, se kterou se setkáte, je podbarvení menu. Překvapivé pro vás nebude zřejmě ani namluvení spolujezdce Colinovým aktuálním “notářem”, nyní Derekem Ringerem. To už je u Codemasters standardem.

 Malé zamyšlení
Ještě než si řekneme verdikt a rozloučíme se, tak bych rád věnoval pár řádků takovému zamyšlení. Rallye hry pomalu stagnují a právě CMR 04 je toho jasným důkazem. Kupředu jdou technologie, ale nápady, které by nás ještě více přiblížily skutečnosti, jsou stále jen v našich hlavách. Například managment závodní stáje, hospodaření s penězi, investice do součástek nebo i mechaniků. Ani dnes nemůžeme své oponenty na tratích dojet, ačkoliv jsou počítače a konzole na takové technologické úrovni, že to již není nemožné. O změnách denní doby a počasí v reálném čase nemluvě. Nápadů rozhodně není málo, a tak bude zajímavé sledovat, s čím přijde avizované Richard Burns Rally, WRC 3, které by mělo na PlayStation 2 vyjít v nejbližších týdnech, nebo později Gran Turismo 4. Máme se ještě na co těšit.

 Závěrečný ortel
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Colin McRae Rally 04 nenabízí nic moc nového ani převratného, ale narozdíl od svého předchůdce je mnohem lepší hrou hlavně díky zpřístupnění všech vozů. Jedná se o slušnou simulaci rally závodů, která se na PS2 a Xboxu jistě dočká prodejnostního úspěchu. Bohužel na PlayStation 2 má silného konkurenta v podobě WRC II, které ho i přes své stáří dostává o několik vteřin. Musím přiznat, že jsem se u WRC II bavil mnohem více než právě u CMR 04. Pokud uvažujete o koupi tohoto titulu, tak si přečtěte předešlé odstavce a přeberte si, zda jsou pro vás uvedené výtky důležité. Ostatním majitelům PlayStation 2 radím, abyste společně se mnou počkali na 7. listopad, kdy má vyjít další díl World Rally Championship.

Stáhněte si: Videa

Související články: Novinky, Colin McRae Rally 3 PC recenze (6/2003)

 
Prizda
připravil: jd



 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Colin McRae Rally 04 je ve své podstatě to samé jako jeho předchůdce. Inovace s kreativitou zůstaly pěkně doma u krbu a my si můžeme zahrát jen lehce nadprůměrné rallye.

Nejnovější články