Autor: Marek Beniač Publikováno: 28.ledna 2008 | Verze: PC/anglická/s patchem 1.1 Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() „World Racing 2 líznutý Cobrou 11“ je opravdu výstižný popis, představte si rádoby kriminální případy místo závodění, nablýskané sporťáky vyměňte za služební vozy dálniční policie… a to vše situujte z prosluněného Egypta či Havaje na německé dálnice a do přilehlého okolí. Taková je zhruba virtuální Cobra 11, se všemi klady i zápory z toho plynoucími. Plusem rozhodně je zachování toho dobrého z World Racing 2, k mínusovému znaménku se doberou všichni ti, kteří čekali titul vytvořený přímo k seriálu, tím spíš když se jedná o dílo posvěcené samotnou RTL. Osm případů Semira Gerkhana Jak vidno, za Honzou Zemanem pokulhává oblíbený dálniční policista nejen co se hodnosti týče, ale co dohánět má i v počtu vyřešených kauz. Takzvané Případy jsou stěžejním herním módem hry, to ostatní (řekněme bonusové) se odemkne až po jejich úspěšném zdolání. Číslovka osm možná nebudí příliš důvěry, naštěstí Synetic se poučil z více-méně pokusného loňského Nitra a namísto sady nic neříkajících a na sebe nenavazujících úkolů, letos nabízí vždy sérii několika misí. Ty s přimhouřením oka reprezentují jakýs-takýs příběh a počáteční zápletku v dalších fázích rozvíjejí – inu něco na způsob jedné epizody seriálu. Celkem je připravena přibližně sedmdesátka misí (jednotlivé případy jsou různě zamotané i obsáhlé) takže kauza „dohráno za tři hodiny“ jíž proslula čtvrtá Cobra 11: Nitro tentokrát nehrozí. Hrozí naopak znovu repetitivnost posléze nahrazená nudou, protože co si budeme povídat, ať už jde o vyšetřování party tunerů či bombové útoky neznámého teroristy, po stránce herní je to stále totéž. Vždycky jde jen o to někam rychle dojet, něco nebo někoho najít případně v hustém provozu dohonit a následně zastavit či úplně zlikvidovat. ![]() ![]() ![]() Liší se doopravdy jen kulisy, ve kterých se tak děje (jednou je to dálnice, podruhé venkov nebo centrum města) a vůz v němž sedíte, respektive ten který se snažíte dohnat. Příběhové pozadí je vlastně jenom záminkou pro závody (jízdu na čas) z bodu A do bodu B, projíždění checkpointů či narážení tu do sportovního auta, jindy do dodávky kurýrní služby. Je škoda, že od Nitra se nezměnilo skoro vůbec nic a tvůrci nepřišli alespoň s jedním-dvěma novými nápady jak herní náplň oživit. Jak ses dneska měl? Co bylo v práci? Typická mise Cobry 11 začíná na centrále, ze které se narychlo (a samozřejmě na čas) vyráží k případu. Hlas z vysílačky se může znenadání ozvat i během poklidné jízdy po silnici, scénář je ale vždy stejný. Něco se děje, máte minutu a půl dorazit tam a tam. Pokud hráč stihne s pomocí mapky a navigačních šipek dojet na požadované místo, dozví se další střípky z příběhu, načež je bleskem vyslán dále. Třeba najít osobu spojenou s případem, vyhledat vůz jenž byl v době činu spatřen opodál… legrační je, že vždy jde o vteřinky a časový limit je hodně napjatý. ![]() Pokud někde tiká bomba nebo je v ohrožení důležitý svědek, lze to ještě pochopit. Vteřinová ručička ale mnohdy ukusuje z ciferníku i v případech, kdy k tomu není důvod. Kolegův vůz odmítne poslušnost, vyzvedněte ho na dálničním odpočívadle – na čas. Zločinci jsou v antonu, vracíme se na centrálu, dáme si kafíčko – na čas. Jak jsem už zmínil, seriál v podstatě neznám ovšem měl jsem za to, že je spíše kriminální než komediální. Nad zadáním některých úkolů se přesto nelze než pousmát, na druhou stranu televizní Cobru 11 vnímám spíše jako akční videoklip a reklamu na německý automobilový průmysl, je tedy nasnadě že hra jede v podobných kolejích. Některé úkoly možná nezapřou inspiraci seriálem, tvůrci dokonce tu a tam vykrádají i sami sebe. Vzpomínám si například na World Racing 2 a zběsilé projíždění checkpointů v patrových garážích. Crash Time se s hodně podobnou misí vytasil také, překvapilo ale zakončení – skok ze střechy na nedaleký nadjezd. To víte, Cobra 11. Nájezdových ramp a vozů plachtících vzduchem letos vůbec nějak přibylo, hodně se využívá také novinka v podobě vlaků. Jednou slouží jako rušivý element honičky, jindy je třeba akci správně načasovat a přeskočit prázdné vagóny. Mezi oživení lze počítat také nefalšované závody formulí ve městě nebo krátkou pasáž s obrněnými transportéry. Naopak nedostalo se na autobusy a řízení kamionu, tyhle vehikly ale hrály v Nitru stejně jen epizodní roličku. ![]() ![]() ![]() Semirovo C11 pronásleduje pachatele v C11 Ačkoliv modely všech aut jsou poměrně precizní a jejich předobrazem byly skutečné vozy, Crash Time není zaštítěn oficiální licencí automobilek. Je to ale pochopitelné, vzhledem k náplni hry (bouračky především) by jen málokdo čekal „opravdová“ auta připravená k haváriím. Služební Mercedes a BMW i tak bezpečně poznáte, stejně jako policejní Porsche 911 a další vozy. Jenom při bližším pohledu musíte oželit trojcípou hvězdu či charakteristickou modro-bílou vrtulku, na všech karoseriích se tu skví logo C11. Model poškození pochopitelně kráčí ve šlépějích World Racing 2 a předchozích her Syneticu, při neopatrném zacházení se tudíž z auta pomalu ale jistě stává vrak. Destrukce nicméně zůstává tradičně „herní“ a „počítačová“. Lak na karoserii se poškrábe, skla v oknech a plastové díly praskají, občas něco upadne a plechy se mačkají. Skelet přesto stále drží svůj tvar, takže ani po srážce s vlakem na přejezdu se vůz výrazně nezdeformuje, neřku-li nerozpůlí. Suma sumárum, pořád jde spíše o krabici obalenou plasty a plechy aneb FlatOut a především druhý Carmageddon zůstávají neporaženi. Ale co, Cobra 11 jsou arkádové závody inspirované TV seriálem, nikdo přece nesliboval simulaci vhodnou pro dopravní fakultu ČVUT. Realita má dovolenou S poškozením úzce souvisí i snížený práh bolesti u vehiklů, za jejichž volantem sedí naši hrdinové. Řídí-li Semir nebo Chris, vůz pochopitelně vydrží o něco víc než ostatní účastníci silničního provozu… což je vlastně maximálně realistické, vždyť na televizní obrazovce jdou Mercedesy a BMW do šrotu také pouze v případě, předepíše-li to scénář. Lehce pocuchané auto možná drobet hůře akceleruje a objeví se i doprovodné efekty jako dým z motoru, avšak k výkonu služby zůstává způsobilé. Okolní doprava se při srážce často teatrálně zakutálí ke svodidlům a mnohdy dojde i na explozi, pronásledované auto už má taky na kahánku… vozy německé dálniční policie ale jen tak něco nezastaví. ![]() ![]() ![]() Hodně misí má nastavenu maximální povolenou úroveň poškození vozu, kromě časových limitů a dalších kritérií jste tak nuceni jezdit i čistě a v rámci možností bez nehod. Konec konců jedna z rozverných průpovídek se nese v tom smyslu, že Cobra 11 má nehodám předcházet, nikoliv je sama způsobovat. Na problémy s nepojízdným vrakem ovšem narazí asi jen největší tvrďáci, hrající na obtížnost hard. Nezničitelnost si nicméně navolit nelze a jedinými pomocníky zůstávají tradiční ABS, automatická převodovka a tajemná položka Arcade plus. Ta pochopitelně udělá z příjemné arkády ještě o chlup větší arkádu, jízdnímu modelu každopádně nemám moc co vytknout, nakonec od (starého-dobrého) World Racing 2 se změnilo jen málo. To by mohl být problém, šéfová ![]() Trable spojené s restartováním a opakováním přinášejí obecně chvíle, kdy je nutno projíždět checkpointy. Máte neznámé město, dvanáct cílů k nalezení a šipku, ukazující k nejbližšímu z nich. Ovšem vzdušnou čarou. Ve spleti nadjezdů, tunelů a mimoúrovňových křižovatek to není zrovna ideální řešení a bloudí se, jak jinak. Občas dokáže pěkně pozlobit také pronásledovaný zločinec, lépe řečeno jeho nevyzpytatelné chování. Za bystrý úsudek a variace při útěku (nezná jen jednu trasu) má pochvalu, ovšem teleportace po haváriích mnohdy nemůže myslet vážně. Ocitne-li se totiž uprchlík mimo silnici, hra ho často prskne po resetu o pěkný kus dál – což v misích, kde jde o pronásledování a vzdálenost od pronásledovaného nepotěší. ![]() ![]() ![]() Mezi drobnosti, které naštvou, patří jistě také neposlušná zpátečka. Pokud by její automatická varianta pracovala společně s automatickou převodovkou bezchybně, není důvod se rozčilovat. Mnohdy ale auto prostě ne a ne začít couvat, přitom čas utíká, stíhaný vůz ujíždí, nervy jsou na pochodu… a vy narychlo zkoušíte zařadit zpátečku manuálně. Lehce otráví i pouhé dvě mapy, v nichž se vše odehrává. Jsou sice relativně veliké a jak se patří členité (tohle Synetic umí) přesto se neubráníte dojmu, že se jezdí po pár silnicích pořád dokola. Zamrzí také minimální bonusový obsah - jakmile totiž dojedete „příběhovou“ část s případy, zpřístupní se v uvozovkách pouze všechna auta a trasy jež jste absolvovali. Chybí volná jízda a nikdo nezapřemýšlel ani nad extra módy – minimálně nějaké kaskadérské kousky nebo speciální úkoly zaměřené na nehody by jistě přišly vhod. Engine pamatuje rok 2003 Nad vizuálním provedením nezbývá než smeknout, tedy ne že by grafika vyloženě brala dech (řekněme, že je pěkná a neurazí), nicméně ocenit je třeba všechna vylepšení, jež použitý engine prodělal. Jeho základy totiž pamatují ještě Mercedes-Benz World Racing a následný World Racing 2, zřetelný je i posun od sotva rok staré Cobry 11: Nitro. Crash Time prostě vypadá dobře (hezky vymodelovaná auta, ostré textury, nezbytné moderní rozostřovací a rozmazávací ;) efekty...) přitom nároky na hardware nejsou nijak vysoké, jen je potřeba brát kartu se shadery 2.0 a 256MB paměti za dnešní rozumné minimum. ![]() ![]() ![]() další obrázky v naší galerii K ozvučení není moc co dodat - motory vrčí, houkačky troubí... jen ta použitá muzika nemá se seriálem nic společného, což jeho diváky jistě nepotěší. Vše bohužel končí u intra a „C11 theme", dále už znějí jen svižné elektronické melodie podbarvující honičky. Kéž by ovšem tohle byl jediný licenční zádrhel. Nad dabingem lze možná ještě mávnout rukou (seriál známe v češtině a podle titulků se herci tvorby hry stejně neúčastnili) ale že se neukáže ani Semir? Pohled na logo RTL možná slibuje mnohé, avšak jakmile doběhne znělka seriálu, v hlavních rolích už účinkují jen auta. ![]() zdroj: Archiv trailer Stáhněte si: Demo, Trailer... Související články: Novinky, World Racing 2 recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |