Cobra 11: Crash Time - mega-recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Cobra 11: Crash Time - mega-recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jejich revírem je dálnice. Jejich tempo je vražedné. Jejich protivníci jsou překupníci kradených aut, vrazi a vyděrači. Chcete se i vy stát mužem zákona jako v populárním TV seriálu a pamatujete World Racing 2?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 28.ledna 2008
Verze: PC/anglická/s patchem 1.1
Doba recenzování: 1 týden


Jejich revírem je dálnice. Jejich tempo je vražedné. Jejich protivníci jsou překupníci kradených aut, vrahové a vyděrači. Muži z Kobry 11 pracují ve dne v noci, jejich úkolem je chránit naši bezpečnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Populární německý seriál zdomácněl i v našich končinách a patrně se líbí, jinak by ho přece televize zNOVA nevysílala neustále dokola, znova a znova. Nechme ale ironie, dálniční policie si své diváky jistě našla, musím však přiznat, že k nim nepatřím. Popravdě jsem snad neviděl ani jediný díl tohohle seriálu, tedy celý díl. ;) Vždy šlo jen o krátké útržky, většinou akční sekvence a když efektně nasnímaná scéna – často končící velikou hromadnou havárií – skončila, raději jsem rychle změnil kanál. Naštěstí herní podoba Cobry 11 se nese v tomtéž duchu, když vyzobává ze seriálu „jen to podstatné“, to jest zběsilé honičky a zmačkané plechy zničených aut.

 World Racing 2 říznutý Kobrou
Přestože je Crash Time již pátou návštěvou seriálu na monitorech počítačů, na Tiscali má Cobra 11 premiéru. Předchozí herní pokusy totiž nebyly zrovna povedené a sotva stály za zmínku, první tři díly se navíc vůbec nedočkaly světové distribuce. Blýskat na lepší časy se začalo až vloni, kdy se ke kormidlu (rozumněj k vývoji) dostal německý Synetic, malý leč šikovný tým s několika úspěšnými hrami na kontě. Letmý pohled do zpětného zrcátka jsem nezařadil náhodou, vždyť prvky z oblíbených titulů Mercedes-Benz World Racing a World Racing 2 jsou v Crash Time jasně viditelné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

„World Racing 2 líznutý Cobrou 11“ je opravdu výstižný popis, představte si rádoby kriminální případy místo závodění, nablýskané sporťáky vyměňte za služební vozy dálniční policie… a to vše situujte z prosluněného Egypta či Havaje na německé dálnice a do přilehlého okolí. Taková je zhruba virtuální Cobra 11, se všemi klady i zápory z toho plynoucími. Plusem rozhodně je zachování toho dobrého z World Racing 2, k mínusovému znaménku se doberou všichni ti, kteří čekali titul vytvořený přímo k seriálu, tím spíš když se jedná o dílo posvěcené samotnou RTL.

 Osm případů Semira Gerkhana
Jak vidno, za Honzou Zemanem pokulhává oblíbený dálniční policista nejen co se hodnosti týče, ale co dohánět má i v počtu vyřešených kauz. Takzvané Případy jsou stěžejním herním módem hry, to ostatní (řekněme bonusové) se odemkne až po jejich úspěšném zdolání. Číslovka osm možná nebudí příliš důvěry, naštěstí Synetic se poučil z více-méně pokusného loňského Nitra a namísto sady nic neříkajících a na sebe nenavazujících úkolů, letos nabízí vždy sérii několika misí. Ty s přimhouřením oka reprezentují jakýs-takýs příběh a počáteční zápletku v dalších fázích rozvíjejí – inu něco na způsob jedné epizody seriálu.

Celkem je připravena přibližně sedmdesátka misí (jednotlivé případy jsou různě zamotané i obsáhlé) takže kauza „dohráno za tři hodiny“ jíž proslula čtvrtá Cobra 11: Nitro tentokrát nehrozí. Hrozí naopak znovu repetitivnost posléze nahrazená nudou, protože co si budeme povídat, ať už jde o vyšetřování party tunerů či bombové útoky neznámého teroristy, po stránce herní je to stále totéž. Vždycky jde jen o to někam rychle dojet, něco nebo někoho najít případně v hustém provozu dohonit a následně zastavit či úplně zlikvidovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Liší se doopravdy jen kulisy, ve kterých se tak děje (jednou je to dálnice, podruhé venkov nebo centrum města) a vůz v němž sedíte, respektive ten který se snažíte dohnat. Příběhové pozadí je vlastně jenom záminkou pro závody (jízdu na čas) z bodu A do bodu B, projíždění checkpointů či narážení tu do sportovního auta, jindy do dodávky kurýrní služby. Je škoda, že od Nitra se nezměnilo skoro vůbec nic a tvůrci nepřišli alespoň s jedním-dvěma novými nápady jak herní náplň oživit.

 Jak ses dneska měl? Co bylo v práci?
Typická mise Cobry 11 začíná na centrále, ze které se narychlo (a samozřejmě na čas) vyráží k případu. Hlas z vysílačky se může znenadání ozvat i během poklidné jízdy po silnici, scénář je ale vždy stejný. Něco se děje, máte minutu a půl dorazit tam a tam. Pokud hráč stihne s pomocí mapky a navigačních šipek dojet na požadované místo, dozví se další střípky z příběhu, načež je bleskem vyslán dále. Třeba najít osobu spojenou s případem, vyhledat vůz jenž byl v době činu spatřen opodál… legrační je, že vždy jde o vteřinky a časový limit je hodně napjatý.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokud někde tiká bomba nebo je v ohrožení důležitý svědek, lze to ještě pochopit. Vteřinová ručička ale mnohdy ukusuje z ciferníku i v případech, kdy k tomu není důvod. Kolegův vůz odmítne poslušnost, vyzvedněte ho na dálničním odpočívadle – na čas. Zločinci jsou v antonu, vracíme se na centrálu, dáme si kafíčko – na čas. Jak jsem už zmínil, seriál v podstatě neznám ovšem měl jsem za to, že je spíše kriminální než komediální. Nad zadáním některých úkolů se přesto nelze než pousmát, na druhou stranu televizní Cobru 11 vnímám spíše jako akční videoklip a reklamu na německý automobilový průmysl, je tedy nasnadě že hra jede v podobných kolejích.

Některé úkoly možná nezapřou inspiraci seriálem, tvůrci dokonce tu a tam vykrádají i sami sebe. Vzpomínám si například na World Racing 2 a zběsilé projíždění checkpointů v patrových garážích. Crash Time se s hodně podobnou misí vytasil také, překvapilo ale zakončení – skok ze střechy na nedaleký nadjezd. To víte, Cobra 11. Nájezdových ramp a vozů plachtících vzduchem letos vůbec nějak přibylo, hodně se využívá také novinka v podobě vlaků. Jednou slouží jako rušivý element honičky, jindy je třeba akci správně načasovat a přeskočit prázdné vagóny. Mezi oživení lze počítat také nefalšované závody formulí ve městě nebo krátkou pasáž s obrněnými transportéry. Naopak nedostalo se na autobusy a řízení kamionu, tyhle vehikly ale hrály v Nitru stejně jen epizodní roličku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Semirovo C11 pronásleduje pachatele v C11
Ačkoliv modely všech aut jsou poměrně precizní a jejich předobrazem byly skutečné vozy, Crash Time není zaštítěn oficiální licencí automobilek. Je to ale pochopitelné, vzhledem k náplni hry (bouračky především) by jen málokdo čekal „opravdová“ auta připravená k haváriím. Služební Mercedes a BMW i tak bezpečně poznáte, stejně jako policejní Porsche 911 a další vozy. Jenom při bližším pohledu musíte oželit trojcípou hvězdu či charakteristickou modro-bílou vrtulku, na všech karoseriích se tu skví logo C11.

Model poškození pochopitelně kráčí ve šlépějích World Racing 2 a předchozích her Syneticu, při neopatrném zacházení se tudíž z auta pomalu ale jistě stává vrak. Destrukce nicméně zůstává tradičně „herní“ a „počítačová“. Lak na karoserii se poškrábe, skla v oknech a plastové díly praskají, občas něco upadne a plechy se mačkají. Skelet přesto stále drží svůj tvar, takže ani po srážce s vlakem na přejezdu se vůz výrazně nezdeformuje, neřku-li nerozpůlí. Suma sumárum, pořád jde spíše o krabici obalenou plasty a plechy aneb FlatOut a především druhý Carmageddon zůstávají neporaženi. Ale co, Cobra 11 jsou arkádové závody inspirované TV seriálem, nikdo přece nesliboval simulaci vhodnou pro dopravní fakultu ČVUT.

 Realita má dovolenou
S poškozením úzce souvisí i snížený práh bolesti u vehiklů, za jejichž volantem sedí naši hrdinové. Řídí-li Semir nebo Chris, vůz pochopitelně vydrží o něco víc než ostatní účastníci silničního provozu… což je vlastně maximálně realistické, vždyť na televizní obrazovce jdou Mercedesy a BMW do šrotu také pouze v případě, předepíše-li to scénář. Lehce pocuchané auto možná drobet hůře akceleruje a objeví se i doprovodné efekty jako dým z motoru, avšak k výkonu služby zůstává způsobilé. Okolní doprava se při srážce často teatrálně zakutálí ke svodidlům a mnohdy dojde i na explozi, pronásledované auto už má taky na kahánku… vozy německé dálniční policie ale jen tak něco nezastaví.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hodně misí má nastavenu maximální povolenou úroveň poškození vozu, kromě časových limitů a dalších kritérií jste tak nuceni jezdit i čistě a v rámci možností bez nehod. Konec konců jedna z rozverných průpovídek se nese v tom smyslu, že Cobra 11 má nehodám předcházet, nikoliv je sama způsobovat. Na problémy s nepojízdným vrakem ovšem narazí asi jen největší tvrďáci, hrající na obtížnost hard. Nezničitelnost si nicméně navolit nelze a jedinými pomocníky zůstávají tradiční ABS, automatická převodovka a tajemná položka Arcade plus. Ta pochopitelně udělá z příjemné arkády ještě o chlup větší arkádu, jízdnímu modelu každopádně nemám moc co vytknout, nakonec od (starého-dobrého) World Racing 2 se změnilo jen málo.

 To by mohl být problém, šéfová
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Že celkový dojem kazí opakující se šablonovité mise už na vedení dálniční policie vědí, do hlášení o případu ovšem zcela určitě připíšu i další neduhy. Problematická může být znovu délka hry, spojená s ne zcela ideálně nastavenou obtížností. Některé úkoly se dají hladce splnit za minutu či dvě, jiné jsem opakoval jen kvůli potížím s navigací. Jezdil jsem na prostřední obtížnost a asi není úplně v pořádku dohrát dobrých 70% misí hned na první pokus. Časový limit začíná být větším strašákem až při volbě hard, to už na chyby a kochání se krajinou není čas.

Trable spojené s restartováním a opakováním přinášejí obecně chvíle, kdy je nutno projíždět checkpointy. Máte neznámé město, dvanáct cílů k nalezení a šipku, ukazující k nejbližšímu z nich. Ovšem vzdušnou čarou. Ve spleti nadjezdů, tunelů a mimoúrovňových křižovatek to není zrovna ideální řešení a bloudí se, jak jinak. Občas dokáže pěkně pozlobit také pronásledovaný zločinec, lépe řečeno jeho nevyzpytatelné chování. Za bystrý úsudek a variace při útěku (nezná jen jednu trasu) má pochvalu, ovšem teleportace po haváriích mnohdy nemůže myslet vážně. Ocitne-li se totiž uprchlík mimo silnici, hra ho často prskne po resetu o pěkný kus dál – což v misích, kde jde o pronásledování a vzdálenost od pronásledovaného nepotěší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mezi drobnosti, které naštvou, patří jistě také neposlušná zpátečka. Pokud by její automatická varianta pracovala společně s automatickou převodovkou bezchybně, není důvod se rozčilovat. Mnohdy ale auto prostě ne a ne začít couvat, přitom čas utíká, stíhaný vůz ujíždí, nervy jsou na pochodu… a vy narychlo zkoušíte zařadit zpátečku manuálně. Lehce otráví i pouhé dvě mapy, v nichž se vše odehrává. Jsou sice relativně veliké a jak se patří členité (tohle Synetic umí) přesto se neubráníte dojmu, že se jezdí po pár silnicích pořád dokola.

Zamrzí také minimální bonusový obsah - jakmile totiž dojedete „příběhovou“ část s případy, zpřístupní se v uvozovkách pouze všechna auta a trasy jež jste absolvovali. Chybí volná jízda a nikdo nezapřemýšlel ani nad extra módy – minimálně nějaké kaskadérské kousky nebo speciální úkoly zaměřené na nehody by jistě přišly vhod.

 Engine pamatuje rok 2003
Nad vizuálním provedením nezbývá než smeknout, tedy ne že by grafika vyloženě brala dech (řekněme, že je pěkná a neurazí), nicméně ocenit je třeba všechna vylepšení, jež použitý engine prodělal. Jeho základy totiž pamatují ještě Mercedes-Benz World Racing a následný World Racing 2, zřetelný je i posun od sotva rok staré Cobry 11: Nitro. Crash Time prostě vypadá dobře (hezky vymodelovaná auta, ostré textury, nezbytné moderní rozostřovací a rozmazávací ;) efekty...) přitom nároky na hardware nejsou nijak vysoké, jen je potřeba brát kartu se shadery 2.0 a 256MB paměti za dnešní rozumné minimum.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v naší galerii

K ozvučení není moc co dodat - motory vrčí, houkačky troubí... jen ta použitá muzika nemá se seriálem nic společného, což jeho diváky jistě nepotěší. Vše bohužel končí u intra a „C11 theme", dále už znějí jen svižné elektronické melodie podbarvující honičky. Kéž by ovšem tohle byl jediný licenční zádrhel. Nad dabingem lze možná ještě mávnout rukou (seriál známe v češtině a podle titulků se herci tvorby hry stejně neúčastnili) ale že se neukáže ani Semir? Pohled na logo RTL možná slibuje mnohé, avšak jakmile doběhne znělka seriálu, v hlavních rolích už účinkují jen auta.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za celou hru neuvidíte jedinou postavu, mrtvolu na parkovišti a ztuhlé panáky v autech opravdu nepočítám. Veškeré brífingy a zadávání úkolů tvoří jen rozhovory z vysílaček a telefonů, se statickou obrazovkou nebo nic neříkající animací na pozadí. Dobrá, použitý engine umí jen auta a krajinu (nakonec pro tohle byl Syneticem vyvíjen) přesto když už se RTL ke hře hlásí, mohla přihodit penízky na extra animace nebo alespoň dodat pár fotek. I snímek hlavních hrdinů na policejní stanici s audio komentářem k případu by byl lepší, než kamera rotující nad budovou doplněná rozhovorem. Tak snad někdy příště. Jinak škoda, že Cenega plánuje vydat hru za standardní cenu 899 Kč a nikoli za adekvátnějších 299 Kč.

zdroj: Archiv


trailer

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, World Racing 2 recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje




 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Není to špatné "hraní si" na Simira a Chrise, od loňského Nitra utrpěl Crash Time dozajista nepřehlédnutelný kvalitativní posun. Přesto to není tak dobré, jak by díky licenci mohlo, nebo spíš mělo být. Její polovičaté využití dozajista zamrzí nejen fanoušky, kteří by jinak překousli asi i ne zrovna variabilní mise a úkoly. Pro nás ostatní je potom pátá Cobra 11 jen zbytečnou odbočkou před (případným) World Racing 3, už jen kvůli chudší nabídce herních módů.

Nejnovější články