Clutch - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Clutch - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 9. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jede v zakrvácených stopách od pneumatik, které tu zanechal Carmageddon, a v demoličních arénách přejíždí stovky zombíků poblíž anomálií, jak vystřižených ze Stalkera.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 1.září 2009
Verze: PC/anglická/finální
Doba recenzování: 1 týden


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak jsme se po letech konečně dočkali, je tu nový Carmageddon. Ale dříve, než fandové a příznivci téhle památné (jakož i kontroverzní) herní série propuknou v jásot, je třeba říct, že neoficiální. Aktuální ruský počin Clutch totiž jede spíše v zakrvácených stopách od pneumatik, které tu Carmageddon zanechal, než aby jakkoli navazoval. Tvůrci z Targem Games jakoby jen byli unavení, ze všech těch uhlazených aut bez ostrých výstupků, z poslušných diváků za hrazením a karoserií prostých krvavých šmouh… tak zkrátka zasedli k počítačům a vyprodukovali svoji variaci na tohle téma.

 Stalkeři na čtyřech kolech
Ačkoliv je hra přísně fiktivní a neodehrává se ani v pochmurné budoucnosti, ani na žádném konkrétním místě, zápletka jemně naznačuje, kde se tvůrci inspirovali. Naším hrdinou je potulný mechanik známý jako Clutch, který se přidává k partě bezvěrců, odvážně hledajících poklady a artefakty na místech, kam by jiní ani nevkročili. Převážně pak v zakázaných zónách stižených nějakou tou katastrofou či oblastech na než byla uvalena karanténa.

Tahle specifika skvěle splňuje herní prostředí Atom-city, jehož vědecký institut při jednom z pokusů nechtěně vytvořil anomálii známou jako White Ring. Její následky byly pochopitelně dalekosáhlé, díky výpadkům energie a radiaci byla celá oblast posléze uvržena do izolace, okolí obklíčila armáda a další postupy jsou teprve ve fázi plánování. Evakuace nicméně prakticky neproběhla a všichni přeživší zde vegetují v jakémsi somnambulním stavu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V ulicích města tak bezcílně bloumají málem zombie, na každém rohu narazíte na podivné fyzikální anomálie a díky White Ring efektu jsou tu k nalezení i zajímavé artefakty. Clutch (v některých zemích prodávaný jako Armageddon Riders) je zkrátka takovým mixem Carmageddonu se Stalkerem. Party sběračů se po Atom-city prohánějí ve svých vehiklech, přetahují se o poklady, bojují mezi sebou i s všudypřítomnými zombíky a pro zpestření si občas dají i nějaký ten závod.

 Neutěšené prostředí
Při troše fantazie by se dalo říct, že hra nabízí otevřený svět, to by ovšem byla dost přehnaná definice. Těch pár ulic, které tvoří rádoby centrum menšího města, jednak není kdovíjak rozlehlých ani spletitých a potom, teprve postupem času se otevírají všelijaké zátarasy a odbočky, jenž navedou hráče v pravou chvíli dál. V návaznosti na plnění téměř příběhových misí se později zpřístupní také nedaleký přístav s překladištěm kontejnerů, nezbytnými jeřáby a skladišti, jakož i blízké okolí města, které by se snad i dalo nazvat opuštěným venkovem.

Podle potřeby jste tedy většinou uzavřeni v jedné ze tří zmíněných lokací a teprve po vyřešení všech problémů vás příběh popostrčí dál. Po vzoru jiných her podobného ražení ani Clutch hráče vyloženě do ničeho nenutí, jen si v klidu jezděte, zkoumejte okolí a zábavu či úkoly volte dle uvážení. Aktivní místa označují světelné sloupy trčící do nebe, v závislosti na jejich barvě už zdálky rozpoznáte jaký druh povyražení skýtají. Velmi často je možno narazit i na vznášející se energetické koule, sloužící coby power-upy. Ani ty svými účinky vyloženě nepřekvapí, když nabízejí doplnění nitra, krátkodobou nezničitelnost, popřípadě instantní opravu poškozeného vozu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stalkerovský nádech následně završují všemožné anomálie, s předem neznámým účinkem, zpracované jak jinak než tetelícím se vzduchem a obraz deformující perspektivou. Veskrze jde o různé multiplikátory fyziky, někdy při průjezdu zónou váš vůz nečekaně zrychlí, jindy okusíte sníženou gravitaci a auto je pak vystřeleno do míst, která se ještě před chvílí zdála nedostupná. Nejen na nich se sbírají různé bonusy, cenné artefakty a podobné předměty, vše pochopitelně ve znamení vysokého skóre, tučnějšího finančního konta a samozřejmě lepšího a silnějšího vozu.

 Závody i sběr artefaktů
Zdánlivě ponurou atmosféru ale neberte úplně vážně, nebýt stylizace, zápletky a Clutchova vyprávění suplujícího příběh, zbyla by nám opravdu jen prostá variace na Carmageddon, ve které jde především o závodění a co možná nejvíc přejetých zombíků. Valná část herních módů staví na projíždění checkpointů rozesetých po městě, na klasických závodech z bodu A do bodu B, potažmo na kroužení po improvizovaných okruzích.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nadějete se však i takových šíleností jako je režim Shock, kdy startovní pole pronásleduje magický artefakt, který co deset vteřin atakuje posledního jezdce. Tenhle prapodivný knock-out nicméně překypuje adrenalinem, jelikož vítězem může být jen poslední přeživší.

S artefakty je vůbec legrace, pokud zrovna neútočí jsou terčem sběračů, když se náhodně objevují na vybraných místech mapy. V módech Gathering, Theft a Harvest tak hraje prim jejich hromadění, dle předem daných pravidel a pochopitelně s těsným časovým limitem v zádech. Mnohdy se ovšem zadání lehce otočí a hráč naopak musí artefakty chránit před ostatními (Guard) či v pozici lovce všechny soky zlikvidovat a bohatství shrábnout sám (Hunt). Přestože jde v jádru stále o totéž (různé závody, sběr artefaktů, ochrana artefaktů) víc jak desítka herních módů je relativně různorodá a stereotyp hned tak nenastoupí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A to jsem ještě nezmínil hrátky se zombíky. Ti se vám pod koly pletou prakticky neustále a kromě toho že jsou zdrojem nitra a zprostředkovaně i financí, usurpovali si též pár svých režimů. Jistě, dle očekávání jde o jejich likvidaci na čas (s každým přejetím se navýší zbývající časový limit), hledání speciálních zombíků, jakýchsi skupinových vedoucí ;) které je pro změnu též zapotřebí přejet a vrcholem je finální mód Massacre.

Zvládnete rozšmelcovat stovky a stovky zmutovaných obyvatel, a vyčistit tak celou oblast? Poslední kratochvílí, téměř zombíků prostou, je pak Aréna. Tou Clutch evokuje tituly jako Destruction Derby nebo FlatOut, když se soustředí pouze na souboje s ostatními vozy. Převážně kruhové arény přetékají power-upy, o havárie a divoké skoky v nich není nouze a samozřejmě i zde je vítězem poslední pojízdný vehikl.

 Lovy beze zbraní, farmáři a Obi-Wan
Možná už vás to napadlo, ale co zbraně? Má Clutch nějaké kulomety, rakety nebo miny? Ne, nemá a spoléhá pouze na sílu stroje a dovedné manévry řidiče. Ať už jde o demolici v aréně nebo prosté závodění v ulicích, strkanice, nárazy a úmyslné rány do blatníků jsou tím jediným způsobem, jak ublížit. Vozy je přesto možno trochu vylepšit a vyšperkovat, nákupem výkonnějšího motoru/nitra a také drsnější a nebezpečnější karoserií. Vesměs jde o všelijaké mlýnky na maso upevněné na přední nárazník či žací lišty málem jako ze sekačky nebo kombajnu. Ty jsou ke sklizni zombíků ideální, kapitolu samu pro sebe pak tvoří jeden z bonusových vehiklů, nefalšovaný nakladač se zubatou lžící.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vozový park mimochodem není nikterak obsáhlý, aut je i s těmi bonusovými tuším jen šest. To ale příliš nevadí, stejně záleží hlavně na jejich rychlosti, odolnosti a ovladatelnosti. Tahle kritéria jsou pro závody rozhodující, kosit nemrtvé můžete v čemkoliv. Oproti Carmageddonu nejsou vozy ani tak nápadité a bláznivé, když se rekrutují převážně z běžných aut typu sporťák, jeep, muscle kára nebo rallye speciál. Alespoň že je dokáží ozvláštnit změny skinu a právě ony drobné úpravy vzhledu, zastoupené všelijakými bodáky a ostrými hroty. Já například uvítal na svém voze doplňky jak z nějaké Jedi Knight edice, konečně dva světelné meče pod nárazníkem a další dva vysouvací na bocích z prahů, skutečně nesly jmenovku Kenobi ;)

 Budgetoví zombíci
Obrázek zdroj: tisková zpráva Clutch podle předpokladů nepatří zrovna mezi tříáčkové next-gen hry a zpracování tomu odpovídá. Město je vymodelováno tak nějak průměrně, ke krabicím od bot má sice daleko, ale extra krásné a detailní taky není. Na druhou stranu, v ulicích je spousta haraburdí a hodně se toho dá poničit. Zastávky MHD, semafory, osvětlení, různé zátarasy, sudy, bedny, parkující auta… vše se ochotně bortí a demoluje. Hra dokonce disponuje logem PhysX, ovšem čert ví jakým způsobem tuhle technologii využívá. Na vyloženě spektakulární fyzikální efekty jsem nenarazil, kromě výše popsaného už může jít snad jen o rozprskávání nemrtvých těl o kapotu.

Vcelku slušný je také jízdní model, když už jsme u té fyziky. O simulaci pochopitelně nemůže být řeč, ale autům funguje odpružení, v zatáčkách se naklánějí a při řízení si rozhodně na vznášedla ani motorové čluny nevzpomenete. A to se o každé závodní arkádě říct nedá. Od hry takového ražení myslím nemůžeme chtít víc. Díky kvalitním texturám, slušnému nasvícení, stínům a efektům nevyznívá ani grafika nikterak odpudivě. Přestože známe i mnohem hezčí hry, tohle je prostě budget z Východu a vizuální provedení vyvažují i odpovídající (směšně nízké) hardwarové nároky. Procesor 2,5GHz, 512MB paměti a grafika se shadery 2.0… v podstatě psací stroj.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
alší obrázky v galerii

 Škoda multiplayeru
Navíc Clutch je na Steamu k dispozici za 25 euro a datový objem hry nepřeleze ani 500 MB. Tenhle titul je prostě hotový underground, vždyť ani brutalitou a krví nešetří. O zombíky rozpůlené ve dví není nouze a nastavit si můžete i zobrazení cákající kapalné viskózní cirkulující tkáně, složené z tekuté plazmy a buněk (tedy krve) na monitor. Jaksepatří nestandardní je i doprovodný soundtrack, svižné rockové melodie bychom ještě očekávali, ale prapodivné country písně nepřehrával při závodech v polích ani FlatOut. Každopádně sem se docela hodí, přestože patrně žádná z kapel vyhrávající k masakrování nemrtvých zatím díru do světa neudělala.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak vyznělo z předchozích řádků, Clutch je prostě pohodová vzpomínka na časy Carmageddonů a Destruction Derby. Nic moc neřeší, na nic si nehraje… není to ani nejhezčí hra, ani kdovíjak duchaplná záležitost. Pro pamětníky a fandy jmenovaných kousků je ale milou připomínkou a právě tihle herní veteráni ho asi ocení nejvíc. Nebudou soudit grafiku ani počty polygonů… jen sešlápnou plyn na podlahu a přejedou dalších deset nemrtvých. Snad jediné co se dá vytknout, je absence multiplayeru. Jistě, budgetovka jako řemen, rozpočet dozajista maličký a engine kdo ví odkud. Ale nezasloužila by si právě taková hra LAN podporu a navrch snad i hru po internetu? Velká škoda že to kluky z Targem Games netrklo, tohle vážně nedomysleli.

zdroj: Archiv


Stáhněte si: Trailer

Související články: Novinka

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač
Smarty.cz

Verdikt:

Mix Carmageddonu se Stalkerem, který potěší hlavně pamětníky. Souboje v arénách jsou jak vystřižené z Destruction Derby, při pohledu na stovky přejetých zombíků si zas jen málokdo nevzpomene na Carmageddon. Ač budgetovka a náplní nijak duchaplná, Clutch je prostě příjemnou a zábavnou oddychovkou. Podobná hra tu dlouho nebyla a i to se počítá, asi jedinou výraznou výtkou zůstává chybějící multiplayer.

Nejnovější články