Autor: Marek Beniač Publikováno: 1.září 2009 | Verze: PC/anglická/finální Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() V ulicích města tak bezcílně bloumají málem zombie, na každém rohu narazíte na podivné fyzikální anomálie a díky White Ring efektu jsou tu k nalezení i zajímavé artefakty. Clutch (v některých zemích prodávaný jako Armageddon Riders) je zkrátka takovým mixem Carmageddonu se Stalkerem. Party sběračů se po Atom-city prohánějí ve svých vehiklech, přetahují se o poklady, bojují mezi sebou i s všudypřítomnými zombíky a pro zpestření si občas dají i nějaký ten závod. Neutěšené prostředí Při troše fantazie by se dalo říct, že hra nabízí otevřený svět, to by ovšem byla dost přehnaná definice. Těch pár ulic, které tvoří rádoby centrum menšího města, jednak není kdovíjak rozlehlých ani spletitých a potom, teprve postupem času se otevírají všelijaké zátarasy a odbočky, jenž navedou hráče v pravou chvíli dál. V návaznosti na plnění téměř příběhových misí se později zpřístupní také nedaleký přístav s překladištěm kontejnerů, nezbytnými jeřáby a skladišti, jakož i blízké okolí města, které by se snad i dalo nazvat opuštěným venkovem. Podle potřeby jste tedy většinou uzavřeni v jedné ze tří zmíněných lokací a teprve po vyřešení všech problémů vás příběh popostrčí dál. Po vzoru jiných her podobného ražení ani Clutch hráče vyloženě do ničeho nenutí, jen si v klidu jezděte, zkoumejte okolí a zábavu či úkoly volte dle uvážení. Aktivní místa označují světelné sloupy trčící do nebe, v závislosti na jejich barvě už zdálky rozpoznáte jaký druh povyražení skýtají. Velmi často je možno narazit i na vznášející se energetické koule, sloužící coby power-upy. Ani ty svými účinky vyloženě nepřekvapí, když nabízejí doplnění nitra, krátkodobou nezničitelnost, popřípadě instantní opravu poškozeného vozu. ![]() ![]() ![]() Stalkerovský nádech následně završují všemožné anomálie, s předem neznámým účinkem, zpracované jak jinak než tetelícím se vzduchem a obraz deformující perspektivou. Veskrze jde o různé multiplikátory fyziky, někdy při průjezdu zónou váš vůz nečekaně zrychlí, jindy okusíte sníženou gravitaci a auto je pak vystřeleno do míst, která se ještě před chvílí zdála nedostupná. Nejen na nich se sbírají různé bonusy, cenné artefakty a podobné předměty, vše pochopitelně ve znamení vysokého skóre, tučnějšího finančního konta a samozřejmě lepšího a silnějšího vozu. Závody i sběr artefaktů Zdánlivě ponurou atmosféru ale neberte úplně vážně, nebýt stylizace, zápletky a Clutchova vyprávění suplujícího příběh, zbyla by nám opravdu jen prostá variace na Carmageddon, ve které jde především o závodění a co možná nejvíc přejetých zombíků. Valná část herních módů staví na projíždění checkpointů rozesetých po městě, na klasických závodech z bodu A do bodu B, potažmo na kroužení po improvizovaných okruzích. ![]() Nadějete se však i takových šíleností jako je režim Shock, kdy startovní pole pronásleduje magický artefakt, který co deset vteřin atakuje posledního jezdce. Tenhle prapodivný knock-out nicméně překypuje adrenalinem, jelikož vítězem může být jen poslední přeživší. S artefakty je vůbec legrace, pokud zrovna neútočí jsou terčem sběračů, když se náhodně objevují na vybraných místech mapy. V módech Gathering, Theft a Harvest tak hraje prim jejich hromadění, dle předem daných pravidel a pochopitelně s těsným časovým limitem v zádech. Mnohdy se ovšem zadání lehce otočí a hráč naopak musí artefakty chránit před ostatními (Guard) či v pozici lovce všechny soky zlikvidovat a bohatství shrábnout sám (Hunt). Přestože jde v jádru stále o totéž (různé závody, sběr artefaktů, ochrana artefaktů) víc jak desítka herních módů je relativně různorodá a stereotyp hned tak nenastoupí. ![]() ![]() ![]() A to jsem ještě nezmínil hrátky se zombíky. Ti se vám pod koly pletou prakticky neustále a kromě toho že jsou zdrojem nitra a zprostředkovaně i financí, usurpovali si též pár svých režimů. Jistě, dle očekávání jde o jejich likvidaci na čas (s každým přejetím se navýší zbývající časový limit), hledání speciálních zombíků, jakýchsi skupinových vedoucí ;) které je pro změnu též zapotřebí přejet a vrcholem je finální mód Massacre. Zvládnete rozšmelcovat stovky a stovky zmutovaných obyvatel, a vyčistit tak celou oblast? Poslední kratochvílí, téměř zombíků prostou, je pak Aréna. Tou Clutch evokuje tituly jako Destruction Derby nebo FlatOut, když se soustředí pouze na souboje s ostatními vozy. Převážně kruhové arény přetékají power-upy, o havárie a divoké skoky v nich není nouze a samozřejmě i zde je vítězem poslední pojízdný vehikl. Lovy beze zbraní, farmáři a Obi-Wan Možná už vás to napadlo, ale co zbraně? Má Clutch nějaké kulomety, rakety nebo miny? Ne, nemá a spoléhá pouze na sílu stroje a dovedné manévry řidiče. Ať už jde o demolici v aréně nebo prosté závodění v ulicích, strkanice, nárazy a úmyslné rány do blatníků jsou tím jediným způsobem, jak ublížit. Vozy je přesto možno trochu vylepšit a vyšperkovat, nákupem výkonnějšího motoru/nitra a také drsnější a nebezpečnější karoserií. Vesměs jde o všelijaké mlýnky na maso upevněné na přední nárazník či žací lišty málem jako ze sekačky nebo kombajnu. Ty jsou ke sklizni zombíků ideální, kapitolu samu pro sebe pak tvoří jeden z bonusových vehiklů, nefalšovaný nakladač se zubatou lžící. ![]() ![]() ![]() Vozový park mimochodem není nikterak obsáhlý, aut je i s těmi bonusovými tuším jen šest. To ale příliš nevadí, stejně záleží hlavně na jejich rychlosti, odolnosti a ovladatelnosti. Tahle kritéria jsou pro závody rozhodující, kosit nemrtvé můžete v čemkoliv. Oproti Carmageddonu nejsou vozy ani tak nápadité a bláznivé, když se rekrutují převážně z běžných aut typu sporťák, jeep, muscle kára nebo rallye speciál. Alespoň že je dokáží ozvláštnit změny skinu a právě ony drobné úpravy vzhledu, zastoupené všelijakými bodáky a ostrými hroty. Já například uvítal na svém voze doplňky jak z nějaké Jedi Knight edice, konečně dva světelné meče pod nárazníkem a další dva vysouvací na bocích z prahů, skutečně nesly jmenovku Kenobi ;) Budgetoví zombíci ![]() Vcelku slušný je také jízdní model, když už jsme u té fyziky. O simulaci pochopitelně nemůže být řeč, ale autům funguje odpružení, v zatáčkách se naklánějí a při řízení si rozhodně na vznášedla ani motorové čluny nevzpomenete. A to se o každé závodní arkádě říct nedá. Od hry takového ražení myslím nemůžeme chtít víc. Díky kvalitním texturám, slušnému nasvícení, stínům a efektům nevyznívá ani grafika nikterak odpudivě. Přestože známe i mnohem hezčí hry, tohle je prostě budget z Východu a vizuální provedení vyvažují i odpovídající (směšně nízké) hardwarové nároky. Procesor 2,5GHz, 512MB paměti a grafika se shadery 2.0… v podstatě psací stroj. ![]() ![]() ![]() alší obrázky v galerii Škoda multiplayeru Navíc Clutch je na Steamu k dispozici za 25 euro a datový objem hry nepřeleze ani 500 MB. Tenhle titul je prostě hotový underground, vždyť ani brutalitou a krví nešetří. O zombíky rozpůlené ve dví není nouze a nastavit si můžete i zobrazení cákající kapalné viskózní cirkulující tkáně, složené z tekuté plazmy a buněk (tedy krve) na monitor. Jaksepatří nestandardní je i doprovodný soundtrack, svižné rockové melodie bychom ještě očekávali, ale prapodivné country písně nepřehrával při závodech v polích ani FlatOut. Každopádně sem se docela hodí, přestože patrně žádná z kapel vyhrávající k masakrování nemrtvých zatím díru do světa neudělala. ![]() zdroj: Archiv Stáhněte si: Trailer Související články: Novinka |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |