| Autor: Gef Publikováno: 22.září 2006 | Verze hry: prodávaná/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Něco pro architekty Vývojáři výběr zaslíbené země ještě trochu zkomplikovali zavedením unikátních budov. Ty v dané civilizaci nahrazují některý z běžných baráků dostupných pro všechny strany s poněkud pozměněnými účinky. I díky tomuto systému se teď jen s obtížemi hledá ta nejvýhodnější kombinace odsouvající zbytek civilizací do role písečku pro přihlouplou AI.
zdroj:
tisková zpráva
Divy světa přibyly jen tři, přesto se jim podařilo s herním stylem zamávat vcelku důkladně. Třeba taková Velká čínská zeď. Ve chvíli, kdy se jako já nezapomenete přepnout z automatických předsudků z reálného světa („Přece si ji jako Mongol nebudu stavět do cesty, abych ji pak za těma Číňanama musela přelézat.“) na pravidla Civilization, můžete se začít z bezpečí začít pošklebovat bezradně pobíhajícím barbarům, kterým nový div brání ve výletech na vaše území. Náplň do mlýnků na maso Do klasické hry mnoho nových jednotek nepřibylo, nicméně když už, tak „sedly“. Tedy ono to spíš vypadá, jako by je autoři zapomněli implementovat již do základního dílu, a teď si na ně najednou vzpomněli. Třeba rozdíl v bourání hradeb mezi katapultem a kanónem si o ucpání trébuchetem přímo říkal už od loňské zimy. Triréma zase účinně dokázala zavřít tipec vlezlým galérám s nepříjemně sebevědomým a hemživým nákladem, který se nemůže dočkat prohlídky vašeho výsostného území. Jakmile jednou tyhle dva výdobytky civilizace vyzkoušíte, už se bez nich nebudete chtít obejít.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Další jednotky jsou pak přístupné pouze ve scénářích, ve kterých můžete dokonce zjistit, jaký názor na civilizaci mají barbaři. Za vraždění nepřítele a obracení měst v trosky získávají tihle chlapíci prostředky na vyrábění dalších barbarů, a tak rubou do všeho živého v dohledu jako o závod. Scénář za Vikingy zase umožňuje severofilům dokonale uplatnit své choutky v plenění měst. Nejlepším způsobem, jak v tomto scénáři dosáhnout vítězství je dobývat (občas něco za tučné výkupné vrátit), dobývat a zase dobývat. A taky se tu dají hledat poklady.
zdroj:
tisková zpráva
Přestože datadiskové scénáře nabízejí lepší zábavu než v základní hře a rozhodně jim nelze upřít snahu o zpestření, pravděpodobně vyloženě nadchne jen ty hráče, kteří nemají Total War. Civilization je v nich představena v různém stupni decivilizace (vzhledem ke krátkým časovým úsekům je tu běžný výzkum nahrazen objevováním například významných osobností, případně zkrácen na pětinu), a tak se zcela účelově připravuje o hlavní důvod, proč ji má většina lidí v takové oblibě. O svou obsáhlost, o objevování a o piplání vlastní civilizace od prvních starověkých krůčků až po nepřemožitelné impérium. Vojevůdci Nějak jsme však odbočili od hlavní náplně přídavku, po které je vlastně celý pojmenován. Za mlácení do nepřítele, jste nyní odměněni zatraceně silnou významnou osobností – proslulým generálem. Narodí se vám po dosažení 4. úrovně u některého z vojáků a dá se s ním provádět hned několik kousků. Může založit vojenskou akademii, která o čtvrtinu urychluje výcvik, nebo se může stát městským instruktorem, jehož zásluhou budou jednotky z kasáren vypadávat bohatší o dvě úrovně než obvykle. A když už po dvou stoletích nepřetržitého handrkování se sousedy nevíte, co s tolika šaržemi dělat, můžete je vyplácat právě na inkriminované vojevůdce, po kterých byl celý datadisk pojmenován. Ti mohou mezi zvolené jednotky rozdělit trochu zkušeností a zmožní jim i bezplatné povýšení.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Nový hmyz na úkor starého
zdroj:
tisková zpráva
Po technické stránce si datadisk sice oproti základní verzi dost polepšil a už tolik nezatěžuje paměť, nicméně vymyslel si na nás řadu jiných kouzelných bugů. Nejčastěji si hráči stěžují na pracanty, kteří při svěření výstavby do rukou AI namísto řádně odváděné práce raději závodí v přesplanetárním běhu. Mně jakožto pacientovi se silnou fóbií z automatizace čehokoli to zase prachsprostě padalo. Stačilo v nestřeženou chvilku kliknout na změnu zobrazení údajů na mapě a byla jsem expresně dopravena přímo do Windows. Že si hra na cestovní kancelář hrála obzvláště ráda ve chvílích, kdy jsem v zápalu boje neukládala několik důležitých tahů, asi nemusím příliš zdůrazňovat. Úsměvné nedodělky si neodpustil ani český distributor, kterého musím pochválit za kouzelné chvilky nad manuálem a objevování vpravdě geniálních sousloví jako leteckálift či koněback riding. Přestože mi zmíněné pihy na kráse příjemně zpestřily ranní cestu tramvají do práce a pobavily většinu mých kolegů, člověku se ani nechce domýšlet, jak se do textu takovéhle výrazy vlastně mohou dostat.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Implementace náboženství do čtvrtého dílu byla trochu rozpačitá, autorům se totiž vůbec nechtělo činit mezi sedmi přítomnými vírami jakékoli rozdíly. Na jednu stranu se jim není co divit. Zhrzení náboženští představitelé dokáží vyvádět různá alotria (například opovrhovat Darwinem), a obyčejná počítačová hra za popotahování se Svatou stolicí ani za džihád vyšperkovaný moderními teroristickými metodami rozhodně nestojí. Nicméně ve stávající podobě oněch sedmero statečných pozbývá poněkud smyslu a vedle posilování kultury může sloužit tak nanejvýš k lehkému prohlubování nenávisti nepříliš důvtipných soupeřů vůči sobě navzájem. Rozhodně jsem od civilizované víry čekala mnohem víc zábavy už v základní hře, a že na alibistickém postoji „vyznání jako vyznání“ tvrdošíjně trvá i datadisk, za přednost rozhodně nepovažuji.
zdroj:
tisková zpráva
Stejně tak mě mrzí, že si nikdo nedal práci s poladěním umělé inteligence, takže vyšší obtížnost nadále spočívá v otravném náskoku přihlouplých papalášů, namísto toho, aby vás stavěla před rafinovanější úskoky protřelých protivníků. Ačkoli zmíněné drobnosti nemění nic na tom, že datadisku se podařilo zejména díky lepšímu vybalancování a doplnění mezírek čtvrtou Civilization ještě o kousek vylepšit. Mohlo toho ale za tu cenu být přeci jenom více. Stáhněte si: Trailer... Související články: Civilization IV recenze, Novinky... |
| Gef | |
| autorce je 29 let, pracuje jako redaktorka populárně vědeckého časopisu a z her na ní mají smůlu hlavně strategie a RPG |