Civilization IV Beyond Sword mega-rec.
9/10
zdroj: tisková zpráva

Civilization IV Beyond Sword mega-rec.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 8. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Již od počátku nám Sid Meier předkládal Beyond the Sword jako ten nejhutnější datadisk, jaký kdy Civilization zažila. Pojďte se spolu s námi přesvědčit, zda tentokrát marketingové slogany nelhaly.

Autor: Fish
Publikováno: 6.srpna 2007
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: prodávaná/PC/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Civilization se svým čtvrtým dílem (následovaným přídavkem Warlords) stala velmi propracovanou hrou. Tak propracovanou, že v mnohých partiích ani nevyužijete všechny nabízené možnosti. Hra je tak variabilní, že si každý může bez problému najít ten svůj styl, svůj způsob rozvoje a samozřejmě i vítězství. Beyond the Sword nám již od počátku studio Firaxis předkládalo jako ten nejhutnější datadisk, jaký kdy Civilization zažila. Silná slova jsou v současné době častá, avšak přece by si pod sebou producenti nepodřezávali větev, když by to neměla být pravda. V detailním rozboru vás přesvědčíme, jak vzdálena či blízko je uvedená fráze pravdě.

Jako občasný civ-fanatik jsem došel k závěru, že hrát Civilizaci bude nejlepší sám. A bez internetu. Naložil jsem tedy svého plechového přítele do auta a odjel do Krkonoš na chatu. Tam jsem měl klid na to, abych vše důkladně vyzkoušel. Byl jsem svým pánem a syndrom "Ještě jeden tah" mohl v klidu propuknout...

 Dlouhý baloňák, černé brýle a slušivý klobouk
Jednou z dominant nového datadisku je špionáž. Ta neměla doposud ve hře nijak velké zastoupení a její přínos byla rozporuplný. To se autoři rozhodli změnit a nasadili křídla nejrůznějším špiclům, tajným agentům a všem těm, kteří mají k férové diplomacii tak daleko, jako naši vrcholoví politici ke svým zákonným manželkám. Špionáž se teď stává takřka povinným aspektem hry, dala by se nyní přirovnat k investováni do vývoje či kultury.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V levém horním rohu tak přibylo její financování, nastavitelné opět po desetiprocentních skocích. Čím více národ do špionáže investuje, tím více špionážních bodů každé kolo získává. Dopomoci si k tomu může i rozličnými budovami, které příjem těchto bodů v jednotlivých městech zvyšují. Za dostupné body pak lze v nepřátelských městech pomocí figurky špióna provádět nejrůznější akce. Špión je dostupný již v rané fázi hry po objevení abecedy, takže deptat soupeře můžete hezky od počátku. Například v Civilization II byl výběr špionážních akcí dost omezený, v BtS však přichází volby další.

Klasicky může špión v cílovém městě podnítit revoltu, ukrást něco ze státní pokladnice nebo sabotovat produkci. Není horšího pocitu na duši, než když vám nějaký "kamarádský" soupeř zničí produkci Pyramid dvě kola před jejich dokončením. Daleko taktičtějšími způsoby jsou pak otrávení vodních zásob či naštvání měšťanů. Před vybráním akce lze vidět procentuelní úspěšnost akce a její výnos. Další devizou špióna je fakt, že může v klidu prozkoumávat přátelské i nepřátelské prostředí bez toho, abyste měli se soupeřem otevřené hranice. Nutno je ale počítat s tím, že konkurenti čas od času špiona "vyhmátnou" a tím pádem zničí. A pokud ještě objeví, že byl zrovna člen vašeho národa, může mít tato akce neblahý vliv na diplomatické vztahy.

 Ať žije byznys
Další markantní změnou jsou korporace. Co si pod nimi lze představit? Asi nejvíce se celý koncept blíží náboženství a jejímu šíření. Jakmile národ objeví technologii korporace a jednu k ní přidruženou, může pomocí velké osobnosti (např. vědce či inženýra) založit domovské město jedné určité korporace. Ty se liší dle surovin, které jsou potřeba, dále dle surovin, které mohou vyprodukovat. Ve zkratce řečeno, nemáte-li nikde na svém území ropu nebo hliník, máte celkem problém. Jestliže se však do jednoho z vašich měst rozšíří korporace Aluminium Co., rázem hliník máte, jen musíte obětovat jednotku uhlí. Na oplátku pak odvádíte určitý poplatek domovskému městu, v němž byla korporace založena. Šířit se dá stejným způsobem, jako náboženství – pomocí zástupců firmy. Jedná se vlastně o misionáře ve slušivém obleku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Důraz na drobné detaily
S Beyond the Sword si dali autoři práci i v tom ohledu, že přidali či upravili desítky, možná i stovky nejrůznějších detailů. Pokud jste hráli někdy na trochu větší mapě, víte, jak moc nešťastné bylo spravovat město daleko od města hlavního. V předešlých dílech se do měst dostávala korupce a snižovala produkci i obchod, ve čtyřce byl pak nově zaveden zjednodušený systém dražší údržby. Čím dále město je, tím více stojí jeho provoz. Tento problém šlo zčásti vyřešit postavením Forbidden Palace, který se z města udělal jakési na oko se tvářící město hlavní. S velikostí mapy ale toto řešení stačit nebude, proto autoři přišli se systémem kolonií. Funguje to tak, že kdekoli založíte město, můžete mu dát status kolonie. Kolonie se od vás prakticky odtrhne, vytvoří vlastní civilizaci, avšak ve vztahu k vám jde o vazala. Můžete tak dále využívat suroviny, kvůli kterým jste kolonii vybudovali atd. Tím ovšem neodpadá povinnost mít s ní dobré vztahy, nemuselo by se jí to líbit a třeba by se od vás chtěla odtrhnout.

Změn doznalo i tzv. vesmírné vítězství, již nezáleží na tom, kdo první loď vyšle, ale kdo s ní první dosáhne stanoveného cíle - Alpha Centauri. Nově totiž přibyla možnost eposílat lodě plně nezkompletované. Samozřejmě, pokud nezkonstruujete ani jeden z motorů, loď vypustit nejde, jakmile však jeden máte, cesta je volná. Pokud tedy protivník vyšle loď neúplnou a tedy i pomalejší, můžete ho svou lodí klidně předhonit. Říše s více městy a masivní produkci tak mají výhodu. Rizikem vyslání neúplné lodi je fakt, že nemusí vůbec dorazit do cíle! Dobře si tedy rozmyslete, jak s tímto projektem naložíte, obzvláště hrajete-li pěkně hardcore bez ukládání.

Zpestření celkovému běhu hry přidávají i nejrůznější události, které se dějí v průběhu celé historie. Pokud se jedná o událost, jež se vás netýká, hra ji jen prachsprostě oznámí. Jestliže se týká vás, máte většinou na výběr, jak se zachováte. Kupříkladu jeden obyvatel říše složil báseň, jež může být trhák. Necháte věc ležet ledem, nebo ho podpoříte penězi a zvednete tak kulturu ve všech městech říše? Anglické letadlo s pasažéry spadlo na vaše území, dovolíte Angličanům vstoupit na vaše území a prošetřit nehodu? Poskytnete zásobu jídla konkurenční říši, která trpí hladomorem? Toto všechno je čistě na vás, můžete si pomoci v diplomatických vztazích nebo třebas sami sobě. Není také na škodu sledovat události v ostatních zemích a případných problému třebas využít k rychlému vojenskému útoku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pokročilý start
Pokud holdujete netradičním hrám a rádi hýbáte s obecným nastavením, určitě vám přijde vhod nově zabudovaný tzv. pokročilý start. Ten funguje na tom principu, že každý národ dostane přidělen určitý počet peněz a ještě před započetím hry si bude moci budovat svou civilizaci v editoru. Stavět města, budovat jejich vylepšení a budovy v nich, vyvíjet technologie, prostě vše, co se normálně děla po kolech a trvá déle.

Hru tak tímto způsobem můžete dostat do takového stádia, kdy začínáte 1000 let po Kristu, vládnete deseti městům s vybudovanou infrastrukturou apod. Opět další volba pro toho, komu třeba nesedí počáteční objevování mapy a rozvláčný start. Do obecných nastavení přibyla i možnost zakázat "tech brokering", což zamezí všem ve hře obchodovat s technologií, kterou sami nevyvinuli, ale od někoho získali jiným způsobem. Dá se tak zabránit tomu, abyste svému spojenci darovali jednu technologii a vzápětí by ji měla každá civilizace na planetě. Dalším lákavým nastavením je možnost libovolně kombinovat jednotlivé vůdce a národy.

 Chcete více?
Nedošlo jen na změny v herním principu, autoři totiž přidali hned 10 nových civilizací, například klasické Babylóňany či vcelku netradiční Holanďany, Portugalce, Etiopany či Svatou říši římskou. S novými civilizacemi přibyli i noví vůdci, jak pro nové civilizace, tak i pro ty stávající. Za Svatou říši římskou se nám představí kupříkladu Karel Veliký, za Američany Abraham Lincoln, za Řeky Periklés a další. Díky již hojnému počtu vůdců se snad každý dočká toho se svými oblíbenými vlastnostmi. Například Willem von Oranje se může chlubit bonusem finančním a kulturním, což je to, co jsem si již od vydání čtvrtého dílu přál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z budov můžete nově postavit kupříkladu říční hráz, zvyšující produkci z políček s řekou. Samozřejmostí pak jsou budovy jednotlivých korporací. Nepřekvapí ani jakási budova státní bezpečnosti, která nemá za úkol nic jiného, než snížit šance na úspěch nepřátelských špionů v akcích namířených proti vašemu městu. Ulehčením ve velkoměstech pak může být MHD, která městům přidává jednotky zdraví obyvatel.

Do rodiny světových divů se vecpaly hned čtyři kousky, jedním z nich je například Diova socha, jež každé nepřátelské civilizaci přinese stoprocentní nárůst nespokojenosti s válkou. Další divy pak mohou prodloužit Zlatý věk, umožnit národu okamžité měnění státních zřízení bez nutnosti anarchie nebo zařídit zpřístupnění všech náboženských forem. Národní divy přibyly dva – Národní park a Sochy Moai.

Zásadním zvratem v brzkých dějinách všech civilizací je Apoštolský palác. Ten funguje na stejném principu jako OSN, jen s tím rozdílem, že staví na náboženství. Pokud vy zrovna máte jako státní náboženství jiné, máte problém. Národy sloučené pod Apoštolským palácem jsou totiž něco jako koalice - stačí vyvolat válku s jedním z nich a nemusíte se dočkat ani příštího století.

Velké číslo se objevuje i pod součtem nových jednotek. Za zmínku stojí určitě Anti-Tank Gun, což není nic jiného než brzká a efektivní odpověď na soupeřovy tanky. Potěší i Anti-Tank Infantry, pěchota se stoprocentním bonusem proti opancéřovaným jednotkám, tzn. tankům a dalším obrněným jednotkám. Z ostatních jednotek jsme se dočkali přírůstků především v oblasti lodí a pozdních pěších jednotek. Upozornit snad musím ještě na starého známého parašutistu, který neumí nic jiného, než se překvapivě snadno dostat na strategické místo v hlubinách protivníkova území.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S jednotkami přišla i řada nových povýšení, značně atraktivní je například zvýšení doletu u leteckých jednotek. A když se mluvilo o hutném datadisku, jsou změny i mezi technologiemi. Z druhého dílu se do Civilization vrátily technologie Advanced Flight, Laser, Superconductor a Stealth. Dále pak přibyly technologie Vojenská věda (Millitary Science) a Estetika (Aesthetics).

 Stále ještě nekončíme
Ačkoliv šlo již nyní o vyčerpávající výčet nejrůznějších možností, stále se o slovo hlásí jeden z trumfů datadisku Beyond the Sword. Ačkoliv nepatřím k milovníkům misí, kampaní, scénářů a nejrůznějších modifikací, musím před autory smeknout. To, co připravili ve výše zmíněných oblastech, je jedním slovem vynikající a posunuje hratelnost a prostředí do mnohem jiné dimenze. A ať nejsem tak tajemný, hned prozradím, že jde o scénáře a jednotlivé modifikace.

Scénáře nejsou pouhopouhým usazením hráče do rozehrané hry, ale v mnoha ohledech mění celá pravidla, na nichž všichni civ-fanatici vyrostli. Máme tu kupříkladu scenário, kde s ostatními křesťanskými civilizacemi soutěžíte o přízeň papeže. Jestliže se vám podaří dosáhnout jeho markantní náklonnosti, vyhrajete hru! Raritou v tomto scénáři je fakt, že jednotky se nemohou samy léčit na nepřátelském území, jste tak nuceni využívat jakési řetězce se zásobami, které tento neduh napraví. Hra začíná pokročilým startem.

Jako další tu máme scénář, kde neexistují vyhraněná náboženství, ale všechny civilizace jsou v područí rozzlobených Bohů. Skoro do jiných žánrů pak spadají scénáře Civ Defense a AfterWorld. V prvním případě pouze za peníze stavíte jednotky a strategicky je rozmisťujete tak, abyste ubránili všechna města a přemohli napadající soupeře. Vždy mezi každým výpadem máte možnost jednotky dokupovat, vyvíjet technologie atp. S další várkou však přijde soupeř o mnoho vylepšenou, v prvních kolech napadají města lvi, v dalších pak válečníci či jezdci na koních. AfterWorld se naopak pyšní komikových nádechem a boji ve stylu X-Com.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Největšími perlami, alespoň z mého pohledu, jsou mody Next War a Final Frontier. Next War je úplně stejná Civilization IV, jakou ji známe, avšak s tím rozdílem, že v pozdější fázi hry nevyvíjíte Future Tech, alebrž další imaginární technologie, které zpřístupňují biologické zbraně, kybernetiku, klonování atp. Užijete si tak třeba mechů! Takže pokud jste hráli dnes již stařičký MechCommander, můžete si ho zkusit i v Civilization.

Final Frontier je Civilization IV zbavená složitějších ekonomických detailů ve vesmírném hávu. Začíná ve 24. století po Kristu, kdy loď ztratila kontakt se zemí. Pokud vás někdy zajímalo, co asi dělá vás kosmický koráb poté, co dorazí na Alpha Centauri, nyní máte možnost si to vyzkoušet. Tento mod obsahuje zcela nový technologický strom, samozřejmě adekvátní době a prostředí. Nečekejte tedy vyvíjení rybolovu a podobně. Místo měst stavíte orbitální stanice, ty můžete umístit vždy jen v centru nějaké galaxie, proto spěchejte, na mapě není galaxií přehršle. Celá hra dostává nový náboj a musím říci, že jsem se vrátil do časů, kdy frčel Master of Orion a později Star Trek: Birth of the Federation. Pokud patříte mezi trekkies, určitě Final Frontier vyzkoušejte.

 Těšíme se na patch
Ačkoliv je to k nevíře, některé neduhy, které přetrvávají již dva roky po vydání, ve hře stále jsou. Opět mi vadí to, že zprávy od počítače o událostech se objevují v jiný čas na obrazovce, v jiný čas v chat logu a v jiný čas v reproduktorech. V pozdějších fázích hry, kdy je oznámení opravdu hodně, se orientace ve hře stává velmi nesnadnou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Velkou devizou tohoto datadisku měla být umělá inteligence. Autoři slibovali, že se posune ještě dál, což zčásti splnili. Počítač již ví, k čemu které jednotky slouží a buďte si jisti, že pokud budete mít armádu o jednom typu jednotek, počítač bude zaručeně produkovat zrovna ty jednotky, které proti vaší armádě mají bonus. Když pak začněte dělat jiný typ jednotky, počítač na to opět zareaguje. Přesně proto zamrzí taková banální věc, jako že počítač nereaguje na přednastavené volby hry. Měl jsem chuť zahrát si bez boje takový ekonomický a vědecký boom. Zatrhnul jsem tedy možnost, jež zakazuje válku. Soustředil jsem se pak pouze na stavění budov, vylepšování okolí atp. Počítač bohužel prohrál na celé čáře, protože celou hru "solil jednotky jako o život", ačkoliv si s nimi mohl tak maximálně pohybovat z jednoho políčka na druhé.

Jak je vidět, stále jsou na hře malinkaté mušky, které potřebují upravit. Na druhou stranu je to možná dobře, že autoři mají stále co zlepšovat. Civilization IV je s datadisky Warlords a Beyond the Sword (vyžaduje ke spuštění původní hru) a nejrůznějšími vylepšeními ze stran herní komunity tak komplexní, že je jedním z významných kandidátů na tři věci, které si s sebou vezmete na pustý ostrov. Těmi dalšími dvěmi samozřejmě musí být počítač a elektřina.



Stáhněte si: Dema

Související články: Civilization IV recenze, Civilization IV: Warlords recenze, Novinky


Fish
editor: jd



 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Vynikající datadisk k vynikající hře. Nabízí rozšíření ve všech směrech a dělá z Civilization IV dobrého společníka minimálně na další rok, což je vzhledem k poloviční ceně výhodná investice. A pokud vás hra jako taková omrzí, stačí spustit nějaký z modů či scénářů a užívat si od začátku.

Nejnovější články