Autor: Bergy Publikováno: 1.června 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Nesnadné občanské soužití Výčtem skupin bychom mohli tuto kapitolu uzavřít, ale sranda teprve začíná. Autoři totiž podle všeho nechtěli jen suše rozčlenit obyvatele města, aby to jako vypadalo zajímavě. Naopak vše má hlubší význam a tak opravdu úspěšné město může být pouze to, ve kterém jsou zastoupeny úplně všechny skupiny lidí včetně Have nots. Důvod je prostý, popeláře nebo uklízeče vám přeci nebude dělat kravaťák nebo učitel, a pokud vám tyto pracovní síly chybí, je zaděláno na problémy a protesty. Ani opačná situace není ideální, bez vyšších vrstev se totiž rovněž nelze obejít, jedině ony jsou totiž klíčem k dalšímu rozvoji města. Celá řada nových objektů, budov a továren je nedostupná až do chvíle, kdy se vám podaří získat předepsaný procentuální počet té či oné vyšší třídy obyvatel. Řešením tedy je vytvoření optimální rovnováhy, kde největší podíl budou mít střední vrstvy, ale při zachování menšinového podílu i všech ostatních tříd obyvatel. Tento herní model ostatně více odpovídá reálnému světu a v této oblasti převyšuje SimCity 4. Koncepce města proto musí být rozvržena především účelně a na krásu hledět až poté. Jedná se o domov pro různé skupiny lidí, které se nejenže nemají v lásce, ale klidně si na potkání dají pěknou nakládačku a to doslova. Podobným situacím se dá naštěstí vcelku jednoduše předejít, zvláště, když ještě máte na mapě dostatek prostoru a jednotlivé čtvrtě umístíte dál od sebe. Nicméně residenční oblasti existují jen jako jeden základní typ a ovlivnit můžete pouze hustotu osídlení vámi označené výseče. Nápověda vám sice dokáže dopředu říci jaká skupina obyvatel se na konkrétní parcelu nejspíše nastěhuje, ale nikde není napsáno, že se tomu tak doopravdy stane. Jestli chcete, aby se ve vámi vytyčené oblasti usídlili třeba Fringes a dané místo bude na pracovní příležitosti stejně přitažlivé i pro Blue collars nebo Have nots, je to tak padesát na padesát, že se záměr podaří. ![]() ![]() ![]() Opět je tedy patrný prvek náhody jako ve skutečném světě, kdy platí, že sousedy a rodiče si zkrátka nevyberete. Pokud ale přeci jen chcete mít větší jistotu, je potřeba v dosahu zbudovat jen jeden druh průmyslu či firem a je víceméně vyhráno, neboť odpadnou lákadla ostatních společenských vrstev. Zapeklitá situace ale nastává ve chvíli, kdy expanze města spojí jednotlivé čtvrtě zase v jeden celek. Rozbroje mezi lidmi jsou následně nevyhnutelné a řeší se nejčastěji stavbou sociálních center. ![]() ![]() ![]() Obrovským plusem City Life je rovněž skutečnost, že zde dostáváte úkoly. Zadání jsou odstupňovaná do třech vzrůstajících úrovní (brozová, stříbrná, zlatá) a představují cíle jako dosažení určitého počtu obyvatel, minimálního měsíčního přijmu města, procentuální zastoupení vyšších vrstev atd. Každá další úroveň logicky obnáší větší nároky, za odměnu se vám ale odemykají zamčené regiony a scenérie. Podle mého názoru je tohle přesně to, co SimCity 4 vyloženě chybělo. V City Life tak máte vždycky vytýčené nějaké cíle, ke kterým se upíná vaše snažení. Je sice pravdou, že datadisk Rush Hour původní SimCity 4 notně vylepšil, ale mise ve stylu dojeď s hasícím vozem na místo a uhas požár se s tímhle rozhodně nedají moc srovnávat. Pro úplnost ještě dodávám, že všechny přístupné mapy plus ty, co si v průběhu ostré hry odemknete, lze hrát i v tzv. free módu, kde žádné úkoly nejsou a můžete si zde dělat co chcete. Naditá pokladna Budovací principy City Life jsou v zásadě stejné jako v celé sérii SimCity. Vytváří se parcely pro domy, průmysl, řeší se infrastruktura a zapomínat se nesmí ani na zdroje elektrické energie a likvidování odpadů. Do toho všeho je nezbytné vsunout vzdělávání, lékařskou péči, ochranu obyvatel a zabránit požárům. V případě City Life je ale dobře patrné určité zjednodušení. Například elektrárnu stačí postavit a o nic se už nemusíte starat. Žádné vedení nebo výpadky sítě vás neobtěžují. Dokonce nemusíte zajišťovat ani zásoby pitné vody a stavět potrubní sítě pro vodovod. Současně je zde daleko snazší vydělávání peněz, takže rychleji plníte pokladnici a město se může lépe rozvíjet. Tato skutečnost zřejmě bude opěrným bodem pro zaryté zastánce SimCity 4, kteří nedají dopustit na větší detailnost a složitost správy vlastních měst. Zde musím potvrdit, že v tomhle směru City Life ztrácí body. Na druhou stranu se ale zase nedá upřít lepší spád celé hry, kdy všechno pěkně odsýpá jedna radost a u jedné mapy netrávíte celé mládí. ![]() ![]() ![]() Ani u vizuálního zpracování se nedá jinak než obě hry nesrovnávat. Zatímco SimCity 4 i přes nějaký ten rok od vydání působí z ptačí perspektivy více roztomileji, při přiblížení se rozdíly smazávají. Pokud navíc kamerou v City Life najedete až do úrovně pohledu chodce na chodníku, objevíte dosud netušené detaily, o kterých se SimCity 4 ani nesnilo. Pomocí šipek na klávesnici se můžete libovolně procházet vlastnoručně vytvořeným městem a obdivovat okolí z velmi netradičního pohledu. Navíc právě v této chvíli nejvíce vyniknou detailní fasády domů, zahrady, parky nebo třeba i pytle se smetím válející se na neuklízených chodnících apod. Trochu mi ale vadila skutečnost, že jak auta, oblečení lidí nebo design budov se zde vyskytuje jen v několika stále se opakujících variantách. Když třeba zavítáte do čtvrti Fringes, na silnících nepotkáte jiná auta než Volkswagen brouk či Volkswagen minibus. Ze začátku mě dost zaráželo i vzezření silnic, kdy úzké vozovky byly lemovány doslova pěšími zónami. Časem se ale ukázalo, že se jedná jen o chytrý nápad autorů, jak si dopředu vyrobit prostor pro upgrade silnic. Díky tomu nemusíte zasahovat do zástavby budov, nové jízdní pruhy prostě jen ukrojí část ze širokých chodníků. Vskutku elegantní řešení. HW nároky Náročnost této hry odpovídá dnešní době a tomu co vidíte na okolních obrázcích. Na mém počítači AMD Athlon 64 3500+, 2GB RAM a GF 6800GT při rozlišení 1280x1024 běželo vše v poklidu na maximální detaily (viz obrázek s nastavením). Testoval jsem i na slabším stroji s 512MB RAM a Radeonem 9600 PRO, kde to hratelné také bylo, ale musel jsem stáhnout rozlišení na 1024x768 a dát střední detaily. Rozdíl v kvalitě zobrazení je ovšem znát. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Cena a lokalizace Ač je tato recenze z anglické verze hry, na domácí trh se City Life chystá plně počeštěné a to prostřednictvím distributora US Action. Podle všeho ale až v průběhu srpna, což znamená ještě minimálně dva měsíce čekání. Mnohem příjemnější informace se ovšem týká ceny tohoto titulu, která bude činit pouhých 299,- Kč. Tato cenová hranice bývá obvykle vyhrazena spíše béčkovým hrám, ale v případě City Life by toto zařazení bylo naprosto mylné a naopak se jeví jako parádní koupě. Není bez zajímavosti, že SimCity 4 se v základní verzi i po třech letech prodává za 399,-Kč a Deluxe edice (SimCity4 + datadisk Rush Hour) za 499,-Kč. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty... Související články: Novinky, Vše o sérii SimCity |
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu |