Chrome CZ - recenze
8/10
zdroj: Archiv
Recenze

Chrome CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

16. 10. 2003 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Chrome je ve své podstatě klasickou sci-fi střílečkou, i když v mnoha směrech je vidět, že autoři to chtěli dotáhnout někam výš a překonat konkurenci jako Unreal II. Povedlo se jim to? A jaká je česká verze?

Autor: Leon
Publikováno: 16.října 2003
Verze hry: finální/česká
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Není mnoho méně známých vývojářů her, kteří by si troufli vydat áčkovou akční hru postavenou na vlastním enginu. Takových, kteří si na to troufnou a nakonec s tím slaví úspěch, je pak jako šafránu. Mezi ně již nyní můžeme zařadit polské vývojáře z firmy Techland, a to nejen díky jejich poslednímu projektu Chrome. Jedná se ve své podstatě o klasickou sci-fi střílečku, i když v mnoha směrech je vidět, že autoři se pouze s tímto nechtěli smířit a chtěli hru dotáhnout někam výš. Hra je asi nejvíc podobná nepříliš úspěšnému Unrealu II, ale je z ní docela dobře poznat i částečná inspirace v Deus Ex nebo Halo. To jim nejde dávat příliš za zlé, ale pravdou je, že když smícháte všechno dobré z různých věcí, můžete nakonec dostat docela nepovedený mix. Pokud se ptáte, jak to dopadlo v Chrome, čtěte další odstavce.

 Příběh
Začněme u příběhu, který by přece jen u žádné střílečky chybět neměl. Pokud hrajete většinu vydávaných akčních her, asi se mnou budete souhlasit, že herním scénáristům značně dochází invence a na polibek múzy čekají patrně marně. Většina příběhů je dopředu dost odhadnutelná, autoři se nevyhýbají zavedeným klišé, dokonalým hlavním hrdinům, bojům za svobodu, čest, svět a já nevím co ještě.

K tomu ještě připočtěme nějakou prsatější spoluhrdinku a máme základ pro většinu současných akčních her. Bohužel ani Chrome se od tohoto schématu příliš neodlišuje. Hrajete za Bolta Logana, bývalého příslušníka elitních jednotek (jak jinak, že), který se ve 22. století dal na dráhu proti zločinu, korupci atd. Hned na začátku je svým kolegou zrazen, ale díky svým schopnostem se z pasti dostane. S pomocí své navigátorky Carrie pak brouzdá v prostorech galaxie Valkyrie a bojuje proti všemu špatnému.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Celkem 14 misí je pospojováno pomocí místy zajímavého příběhu, který je vyprávěn pomocí spíše slaboduchých rozhovorů v in-game animacích, většinou na palubě vaší vesmírné lodi. Celé to tak připomíná vyprávění příběhu z Unrealu II, jen s jedním rozdílem. Závěr Chrome má tři různé konce a je jen na vás, který si vyberete. Bohužel jde jen o konec příběhu, takže větvení příběhu v průběhu hry nečekejte.

 Rozlehlé mise a mapy
Už jsem zmínil, že hra sestává ze 14 misí, což se může zdát málo. Ve skutečnosti je těchto 14 misí dost dlouhých a celková herní doba je na dnešní poměry akčních her nadstandardní. Může za to jednak rozlehlost map, na kterých se děj odehrává, tak i design misí, plnění jednotlivých úkolů v rámci kola a v neposlední řadě i několik těžších misí, kdy vám budou největšími přáteli klávesy rychlého ukládání nebo naopak nahrávání.

Zvětšit zdroj: Archiv Náplň misí je docela rozmanitá, ale jinak nepříliš překvapující - infiltrace do nepřátelských základen, získávání dokumentů, tajných klíčů, záchrana unesených, ničení nepřátelských objektů, obrana barikád kolonistů atd. Během mise vám Carrie úkoly upřesňuje, bohužel až tak moc, že se mise stávají příliš lineární a jdou tím pádem splnit pouze jedním způsobem. To je trochu škoda, protože více volnosti by rozhodně neškodilo. Navíc když už se zdá, že v misi bude nějaká volnost, narazíte na neviditelnou překážku, která vás dál nepustí. To mi vadilo hlavně při obraně barikád, kdy jsem nechtěl zůstat pasivní. Jenže mise je předem naskriptovaná a natolik lineární, že musíte plnit pár posloupných úkolů, které by se větší volností nedaly kočírovat. Škoda.

Výše uvedená skutečnost je trochu kompenzována samotnou rozlohou map. Většina hry se odehrává ve venkovních lokacích, na tropických ostrovech, v poušti a apod. Prostory jsou to skutečně rozlehlé, možná až příliš, protože nepřátel okolo zase tolik není a přemístit se někdy z jednoho konce ostrova na druhý zabere několik minut vcelku nudné chůze, zvláště pokud jste si prostor již dříve „vyčistili“. Naštěstí se vám na mapce zobrazuje směr a vzdálenost od místa, kde je třeba něco splnit, takže nemusíte zbytečně bloudit. Ani nepřátelé vás jen tak nepřekvapí, protože máte k dispozici radar, kde se vám zobrazují pozice nepřátel v podobě bílých teček. Radaru je záhodno věnovat dostatek pozornosti, protože protivníci jsou často někde schovaní, zastrčení nebo je prostě v tom lese jen tak nenajdete.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Čas od času můžete (někdy dokonce musíte) využít některého z vozidel, která jsou ve hře přístupná. Jsou to všelijaké bojové vehikly, roboti a létající vozítka, se kterými si několikrát pěkně zpestříte misi (někdy je sami ovládáte, jindy se zase jen chopíte střelby). Trochu mě naopak zklamal design a prostředí uvnitř budov. Tam zcela chybí nápady a prostředí se jen omezuje na základní místnosti s všudypřítomnými výtahy, bednami, maximálně stoly. Interakce s okolním prostředí je skoro nulová, když už chcete umístit výbušninu, musíte jí dát na předem určené a vyznačené místo.

 Umělá inteligence
Zvětšit zdroj: Archiv Rozporuplná je i umělá inteligence nepřátel. K mému uspokojení netrpí základním nedostatkem umělé inteligence, totiž že se na vás automaticky vrhají nebo k vám běží. Vaši protivníci trpí nedostatkem spíše opačným - málokdy se pustí do nějaké významnější akce. Raději zůstanou tam, kde jsou a čekají, až jim znovu přijdete do rány. Tím se hra stává trochu těžší, ale nepůsobí to zrovna věrohodně.

Zvlášť markantní je to uvnitř budov, kdy se mi snad ani jednou nestalo, že by protivníci přešli z místnosti do místnosti, i když musí slyšet (respektive měli by), že vedle bouchají granáty nebo se střílí. Vám pak nezbude nic jiného, než otevřít dveře před několik zacílených zbraní protivníků. Občas se také stává, že když střílíte do jednoho protivníka, druhý, vedle stojící, dělá jako by se nic nedělo.

Na druhou stranu se najde i několik pozitivních věcí. Dobře propracované je krytí za všelijaké bedny. Protivníci se snaží za ně krýt, shýbat, na volném prostranství se za ně dokonce běží schovat. Podobně se snaží utíkat i před hozenými granáty, ale při dobře vrženém nemají šanci :) Také jejich střelba je až nechutně přesná, zvláště na větší vzdálenosti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Poslední věc, o které bych se v této souvislosti rád zmínil, je jejich skoro až neuvěřitelná schopnost vás odhalit. Nevím, zda hra trochu v tomto nepodvádí, ale spíše ne, protože to není pokaždé. To vše dohromady znamená, že vaši protivníci nejsou lehkým soustem, i když jich co do počtu tolik není. Přesto tam jsou viditelné mezery v umělé inteligenci.

 Zbraňový arzenál a omezený inventář
Zvětšit zdroj: Archiv Trochu zklamáním je pro mě zbraňový arzenál. Vedle nože, který se mimochodem občas skutečně hodí, je tu několik typů revolverů a pistolí, útočných pušek, obdoba známého škorpiónu, sniperka (jako vždy s totálním nedostatkem nábojů), raketomet a pár sci-fi zbraní, například v podobě elektrické pušky. Je tu ale jedno velké ALE. Tak za prvé - ty lepší a tedy účinnější zbraně jsou přístupné až v závěru hry a je do nich opravdu málo munice.

Druhým a ještě větším omezením je inventář. To je takový ten batoh či cosi, co vás omezuje v tom, co s sebou nesete. Velikost inventáře není zrovna velká. Reálně se vám do ní vejde nůž, revolver nebo pistole s tlumičem, jedna z větších zbraní (škorpión, sniperka, granátomet apod.), příslušná munice, nějaký ten granát či lékárnička. Zapomenout se nesmí i na nějaké to speciální vybavení, ať už třeba dalekohled nebo zařízení, pomocí kterého se na čas stanete skoro neviditelným. Jak vidíte, moc se vám toho do inventáře nevejde, takže na nějaké zběsilé přepínání zbraní zapomeňte.

Jako samozřejmost beru fakt, že si od mrtvých nepřátel můžete sebrat cokoliv, tedy i zbraně nebo lékárničky. Mimochodem, v několika misích si zbraně vybíráte sami, což může být trochu úskalí. Problém je v tom, že před tou misí většinou netušíte, co si máte vybrat. Raketomet na stealth misi tedy asi není to pravé ořechové, lepší bude pistole s tlumičem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Několik specialitek
Jednou ze zvláštností hry je možnost (občas i nutnost) používat fyziognomické implantáty. Pomocí nich si můžete chvilkově zvýšit nějakou užitečnou vlastnost - přesnost míření, reflexy, rychlost pohybu atd. Je to sice hezké, ale i tahle vlastnost má jedno minus. Po chvilkovém účinku na nervový systém pak dochází k přetížení organismu a implantát vám začne škodit na zdraví. I tak ale implantáty nabízí zajímavé možnosti při hře.

Zvětšit zdroj: Archiv Další zvláštností hry je nutnost hackovat počítač. To spočívá v tom, že předstíráte přihlášení, jenže vzhledem k tomu, že nevíte heslo, zvolíte hackování. To zní jistě zajímavě, bohužel se pod touto akcí míní hraní pexesa. Ano, skutečně odkrýváte stejné symboly (dvojice nebo trojice) na jednotlivých položkách, přičemž máte omezený počet pokusů. Pokud jste jenom trochu inteligentní (což si o sobě ostatně myslí každý), nemělo by vám hackování dělat žádné potíže.

 Pěkné zpracování
Největší klady celé hry asi spočívají v jejím zpracování. Engine, který je vlastním produktem firmy Techland, opravdu překvapuje svým výkonem. Nejpůsobivější je asi jeho vizuální stránka, zvláště ve venkovních lokacích. Takový tropický ostrov s palmami, keři a trávou, to je skutečně paráda. Navíc nejde o nějaký lesík a pár stébel, ale o všudypřítomnou zeleň a hustou trávu. Kvalita textur je vynikající, průměrně působí jen vnitřní prostory.

Vše to působí opravdu úchvatně, což se bohužel záporně projevuje na dvou věcech. Velmi dlouhé nahrávání levelů (quick save a load je v misi naopak rychlý) by se ještě dalo překousnout, ale to, že je hra docela dost náročná na hardware, to už asi leckoho odradí. Hra se dá hrát plynule na vysoké detaily na něčem kolem 2 GHz a kartách GeForce 4 Ti a lepších. Pak si ovšem vychutnáte opravdovou krásu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Lokalizace do češtiny
Chrome je jednou z dalších her, která se dočkala české lokalizace. V českém jazyce si tak můžete vychutnat instalátor, kompletní menu, titulky i nápovědy. Jediné, co tak chybí, je český dabing, ale to se dalo jen těžko čekat a výsledek (resp. počet prodaných kusů hry) by patrně nebyl odpovídající nákladům. Potěšitelné je, že jsem při hraní nenarazil na jedinou gramatickou chybu a i smysl vět je jednoznačný, což se při každém překladu říci nedá. Samozřejmostí je i český manuál, ve kterém je přehledně popsáno vše, co budete při hraní potřebovat, to znamená i popis zbraní, multiplayeru nebo bojových vozidel (linky směřují na přehledy z chystaného návodu, který bude na Tiscali Games brzy publikován). S lokalizací tedy můžeme být spokojeni a i cena je přijatelná (899 Kč).

 Bez atmosféry
Na závěr jsem si nechal dojmy ze samotného hraní. Chrome je určitě dobrá hra, nabízí zajímavé možnosti při hraní, plusem je variabilita misí, pěkně se na to kouká, potěší i poměrně dlouhá herní doba i obtížnost, nechybí ani pestrý multiplayer s několika módy. Přesto jsem se během hraní nezbavil pocitu, že té hře něco chybí.

Zvětšit zdroj: Archiv Kromě toho, že jsem se nějak nedokázal vcítit do příběhu, což ale nemusí být obecné pravidlo, to bylo asi tím, že tam chyběla taková ta pravá atmosféra akčních her. Zcela mně chyběl pocit strachu z dalšího postupu, díky radaru jsem věděl o nepřátelích, takže jsem nebyl nikdy ani překvapen. Nepotěšila mně ani přílišná linearita misí. Celkově škoda hlavně absence té atmosféry při hře, to je ostatně důvod, proč se už těším (a asi i vy všichni) na nového Dooma a Half-Life 2.

Stáhněte si: Demo, Patch, E3 2003 trailer, ECTS trailer, Teaser video, Cheaty...

Související články: Rozhovor (6/2003), Novinky, Unreal II recenze

 
Leon
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora)



 
 
Leon

Verdikt:

Chrome je určitě lepší než podobný Unreal II, ale aby se dostala mezi nesmrtelné střílečky, na to jí přece jen ještě něco chybí.

Nejnovější články