Autor: Leon Publikováno: 16.října 2003 | Verze hry: finální/česká Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() Rozlehlé mise a mapy Už jsem zmínil, že hra sestává ze 14 misí, což se může zdát málo. Ve skutečnosti je těchto 14 misí dost dlouhých a celková herní doba je na dnešní poměry akčních her nadstandardní. Může za to jednak rozlehlost map, na kterých se děj odehrává, tak i design misí, plnění jednotlivých úkolů v rámci kola a v neposlední řadě i několik těžších misí, kdy vám budou největšími přáteli klávesy rychlého ukládání nebo naopak nahrávání. ![]() Výše uvedená skutečnost je trochu kompenzována samotnou rozlohou map. Většina hry se odehrává ve venkovních lokacích, na tropických ostrovech, v poušti a apod. Prostory jsou to skutečně rozlehlé, možná až příliš, protože nepřátel okolo zase tolik není a přemístit se někdy z jednoho konce ostrova na druhý zabere několik minut vcelku nudné chůze, zvláště pokud jste si prostor již dříve „vyčistili“. Naštěstí se vám na mapce zobrazuje směr a vzdálenost od místa, kde je třeba něco splnit, takže nemusíte zbytečně bloudit. Ani nepřátelé vás jen tak nepřekvapí, protože máte k dispozici radar, kde se vám zobrazují pozice nepřátel v podobě bílých teček. Radaru je záhodno věnovat dostatek pozornosti, protože protivníci jsou často někde schovaní, zastrčení nebo je prostě v tom lese jen tak nenajdete. ![]() ![]() ![]() Čas od času můžete (někdy dokonce musíte) využít některého z vozidel, která jsou ve hře přístupná. Jsou to všelijaké bojové vehikly, roboti a létající vozítka, se kterými si několikrát pěkně zpestříte misi (někdy je sami ovládáte, jindy se zase jen chopíte střelby). Trochu mě naopak zklamal design a prostředí uvnitř budov. Tam zcela chybí nápady a prostředí se jen omezuje na základní místnosti s všudypřítomnými výtahy, bednami, maximálně stoly. Interakce s okolním prostředí je skoro nulová, když už chcete umístit výbušninu, musíte jí dát na předem určené a vyznačené místo. Umělá inteligence ![]() Zvlášť markantní je to uvnitř budov, kdy se mi snad ani jednou nestalo, že by protivníci přešli z místnosti do místnosti, i když musí slyšet (respektive měli by), že vedle bouchají granáty nebo se střílí. Vám pak nezbude nic jiného, než otevřít dveře před několik zacílených zbraní protivníků. Občas se také stává, že když střílíte do jednoho protivníka, druhý, vedle stojící, dělá jako by se nic nedělo. Na druhou stranu se najde i několik pozitivních věcí. Dobře propracované je krytí za všelijaké bedny. Protivníci se snaží za ně krýt, shýbat, na volném prostranství se za ně dokonce běží schovat. Podobně se snaží utíkat i před hozenými granáty, ale při dobře vrženém nemají šanci :) Také jejich střelba je až nechutně přesná, zvláště na větší vzdálenosti. ![]() ![]() ![]() Poslední věc, o které bych se v této souvislosti rád zmínil, je jejich skoro až neuvěřitelná schopnost vás odhalit. Nevím, zda hra trochu v tomto nepodvádí, ale spíše ne, protože to není pokaždé. To vše dohromady znamená, že vaši protivníci nejsou lehkým soustem, i když jich co do počtu tolik není. Přesto tam jsou viditelné mezery v umělé inteligenci. Zbraňový arzenál a omezený inventář ![]() Druhým a ještě větším omezením je inventář. To je takový ten batoh či cosi, co vás omezuje v tom, co s sebou nesete. Velikost inventáře není zrovna velká. Reálně se vám do ní vejde nůž, revolver nebo pistole s tlumičem, jedna z větších zbraní (škorpión, sniperka, granátomet apod.), příslušná munice, nějaký ten granát či lékárnička. Zapomenout se nesmí i na nějaké to speciální vybavení, ať už třeba dalekohled nebo zařízení, pomocí kterého se na čas stanete skoro neviditelným. Jak vidíte, moc se vám toho do inventáře nevejde, takže na nějaké zběsilé přepínání zbraní zapomeňte. Jako samozřejmost beru fakt, že si od mrtvých nepřátel můžete sebrat cokoliv, tedy i zbraně nebo lékárničky. Mimochodem, v několika misích si zbraně vybíráte sami, což může být trochu úskalí. Problém je v tom, že před tou misí většinou netušíte, co si máte vybrat. Raketomet na stealth misi tedy asi není to pravé ořechové, lepší bude pistole s tlumičem. ![]() ![]() ![]() Několik specialitek Jednou ze zvláštností hry je možnost (občas i nutnost) používat fyziognomické implantáty. Pomocí nich si můžete chvilkově zvýšit nějakou užitečnou vlastnost - přesnost míření, reflexy, rychlost pohybu atd. Je to sice hezké, ale i tahle vlastnost má jedno minus. Po chvilkovém účinku na nervový systém pak dochází k přetížení organismu a implantát vám začne škodit na zdraví. I tak ale implantáty nabízí zajímavé možnosti při hře. ![]() Pěkné zpracování Největší klady celé hry asi spočívají v jejím zpracování. Engine, který je vlastním produktem firmy Techland, opravdu překvapuje svým výkonem. Nejpůsobivější je asi jeho vizuální stránka, zvláště ve venkovních lokacích. Takový tropický ostrov s palmami, keři a trávou, to je skutečně paráda. Navíc nejde o nějaký lesík a pár stébel, ale o všudypřítomnou zeleň a hustou trávu. Kvalita textur je vynikající, průměrně působí jen vnitřní prostory. Vše to působí opravdu úchvatně, což se bohužel záporně projevuje na dvou věcech. Velmi dlouhé nahrávání levelů (quick save a load je v misi naopak rychlý) by se ještě dalo překousnout, ale to, že je hra docela dost náročná na hardware, to už asi leckoho odradí. Hra se dá hrát plynule na vysoké detaily na něčem kolem 2 GHz a kartách GeForce 4 Ti a lepších. Pak si ovšem vychutnáte opravdovou krásu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Lokalizace do češtiny Chrome je jednou z dalších her, která se dočkala české lokalizace. V českém jazyce si tak můžete vychutnat instalátor, kompletní menu, titulky i nápovědy. Jediné, co tak chybí, je český dabing, ale to se dalo jen těžko čekat a výsledek (resp. počet prodaných kusů hry) by patrně nebyl odpovídající nákladům. Potěšitelné je, že jsem při hraní nenarazil na jedinou gramatickou chybu a i smysl vět je jednoznačný, což se při každém překladu říci nedá. Samozřejmostí je i český manuál, ve kterém je přehledně popsáno vše, co budete při hraní potřebovat, to znamená i popis zbraní, multiplayeru nebo bojových vozidel (linky směřují na přehledy z chystaného návodu, který bude na Tiscali Games brzy publikován). S lokalizací tedy můžeme být spokojeni a i cena je přijatelná (899 Kč). Bez atmosféry Na závěr jsem si nechal dojmy ze samotného hraní. Chrome je určitě dobrá hra, nabízí zajímavé možnosti při hraní, plusem je variabilita misí, pěkně se na to kouká, potěší i poměrně dlouhá herní doba i obtížnost, nechybí ani pestrý multiplayer s několika módy. Přesto jsem se během hraní nezbavil pocitu, že té hře něco chybí. ![]() Stáhněte si: Demo, Patch, E3 2003 trailer, ECTS trailer, Teaser video, Cheaty... Související články: Rozhovor (6/2003), Novinky, Unreal II recenze |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora) |