Autor: Nukem Publikováno: 10.ledna 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Primární zápletka hry je skoro stejně tak prostá jako je ta v románu. Hrdinou našeho příběhu není kupodivu Phileas Fogg, ale dvaatřicetiletý mladík jménem Oliver Lavisheart, který sice vede poněkud dobrodružný život, avšak není natolik šílený, aby podnikl závod s časem kolem světa. To se však nedá říci o jeho strýci Matthewovi, výstřednímu vynálezci, který se v jedné slabé chvilce vsadil, že to, co zvládl Fogg, dokáže jeho synovec taky. ![]() Konečně svoboda Jakmile se z přístavu dostanete do centra, objevíte jednu úžasnou a v čistých adventurách téměř nevídanou svobodu pohybu po mapě. Znalci GTA 3 nebo Mafie jistě ví, co mám na mysli. Celé město je totiž jedna velká lokace, po které se bez jediného nahrávání můžete pohybovat. Prolézat spletité uličky, navštěvovat zajímavá místa jako maják, tržnice, parky, přístaviště atd. Nahrávat se budou pouze lokace oddělené od města třeba branou, interiéry některých budov apod. V ulicích je na adventuru poměrně rušno. Narazíte na pouliční prodavače pochutin i spotřebního zboží, na skupinky lidí diskutujících o každodenních starostech, na ženy jdoucí z tržnice, strážníky na obchůzkách či třeba velbloudy nebo krávy, bloumající po ulicích. Každého člověka můžete oslovit, i když odpovědí vám bude jen několik slov. Po městě se lze pohybovat pěšky nebo si pronajmout nějaký rychlejší dopravní prostředek, jako třeba motorizovanou trojkolku, automobil, velblouda, ba dokonce i létající koberec. ![]() ![]() ![]() Musíme si pomáhat Na každé zastávce v jednom ze čtyř měst je třeba získat materiál dokládající duševní vlastnictví určitého strýcova vynálezu. Pochopitelně to nebude cesta jednoduchá, ale vždy vám někdo pomůže. Především to pokaždé bude osoba, která Oliverova strýce dobře znala a je ochotna v zájmu dobrého přátelství pomoci. Se svojí nemalou troškou do mlýna přispějí i členové bratrstva rodáků ze Skotska – neodbytných propagátorů nošení skotských sukní a prodejců tartanu, ale i spousta dalších lidiček, kteří se do vašeho příběhu připletou. Přitom vždy platí: „Pomůžeš-li ty mně, pomohu já tobě.“ ![]() V poklidu nebo ve stresu? Před započetím hraní si musíte vybrat jednu ze tří obtížností. Úkoly jsou pro všechny obtížnosti stejné, avšak rozdíl je v tom, jak rychle ubíhá čas ve hře a jak těžký máte měšec. Protože je třeba zvládnout celou cestu za osmdesát dní, není rozumné se příliš často kochat krásou krajiny, ale spíše konat. Pochopitelně, že hledat určité místo či osobu v tak rozsáhlé mapě by bylo přehnaně obtížné, proto vždy máte k dispozici nápovědu ve formě šipek v malé mapce, které vás dovedou k aktuálnímu cíli. Cestu a způsob, jakým se tam dostanete, je pak už na vás. Buď zdarma pěšky, nebo rychleji nějakým povozem, který ale něco stojí. ![]() ![]() ![]() Jistou roli zde hraje i únava, neboť Oliver nemůže celou tu dobu nespat. Ukazatel únavy vás neustále informuje o tom, zda není vhodné se vrátit do hotelu a pořádně si odpočinout. Trochu sil je možné nabrat zakoupením jídla, ale to se nedá praktikovat donekonečna. Pokud necháte Olivera vyčerpaného uprostřed města, omdlí a ztratí dvanáct hodin drahocenného času, než se probere. Navíc bude odpočatý jen z půlky, než kdyby přespal osm hodin v hotelu. Hrdina jinak nemůže zemřít - když například spadne do vody nebo ze vzducholodě, objeví se na místě, kde k incidentu došlo. Peníze až na prvním místě ![]() Kromě samotných měst se nemalá část hry odehrává na některém ze tří dopravních prostředků (lodi, vzducholodi a vlaku), kterými cestujete mezi jednotlivými městy. I zde zažijete plno horkých chvil, neboť každou chvíli se přihodí něco, co jízdu zpomalí nebo zcela zastaví. Na vás pak je co nejdříve problém vyřešit a odvrátit tak nepříjemné zpoždění. Kupodivu se zde Oliver neunavuje, takže jíst ani odpočívat nemusí. Časové skoky Pro hraní jsem zvolil střední obtížnost. Pochopitelně jsem se snažil hru projít co nejrychleji, tedy v rámci herního času, tzn. i např. nahrát hru znova a provést všechny úkoly už bez zdržování. V jistém místě je třeba splnit celkem náročnou misi do 24 hodin, jinak Oliver selhal. To ve spojení s únavou a pobíháním po městě sem a tam byla hodně napjatá záležitost, kde byl znát každý nechtěný zákys. Zde bylo opakování nutností. Místní čas hraje roli i při plnění některých úkolů. Např. do jednoho paláce se nedostanete dřív než v noci a také se z něj během té doby musíte dostat ven. Naopak prodavačky textilu pracují pouze přes den. ![]() ![]() ![]() Starý, ale dobrý engine ![]() Každé město je ztvárněno v odpovídajícím stylu, včetně vzhledu domorodých obyvatel, jejich oblečení apod. Trochu na škodu je poměrně málo typů postav. U neznámých kolemjdoucích by to zase tolik nevadilo, ale u lidí, se kterými máte co dočinění, by nebylo od věci, kdyby jejich vzhled byl vždy jedinečný. Tak se stane, že v baru zaoceánské lodi potkáte ředitele cirkusu a když se za ním ženete na palubu, je každá čtvrtá postava stejná jako on. ![]() ![]() ![]() Hudba, dabing a perfektní překlad Ozvučení hry je neméně kvalitní. Ruchy okolí odpovídají realitě, takže je rozdíl, když Oliver běží po kamenné dlažbě, dřevěné podlaze nebo po trávníku. V noci slyšíte cvrčky, ve dne ruch ulice. Hudební doprovod se kupodivu nedrží tradičních melodií, typických pro tu kterou zemi, ale pro celou hru bylo vybráno několik známých melodií převážně z 80. let. Většinou hrají na pozadí, ale párkrát vám některé postavy celou písneň zazpívají, byť s jiným textem. ![]() V paměti mi utkvěl např. velevýřečný indický vetešník, zvracející kapitán či panovačná ochránkyně zvířat. Své kouzlo má i hlasatelka palubního rozhlasu, která občerstvuje jinak poklidnou atmosféru plavby či letu veselými hlášeními. Stejný prvek byl myslím použit v Leisure Suit Larry 7. Škoda, že těch hlášení nebylo více, tahle se dost často opakovala. Když už jsme u dabingu, je dobré se zmínit o lokalizaci titulků, jejímž pachatelem je opět Petr Ticháček. Vzhledem ke značnému množství dialogů i jiných textů to určitě nebyla nijak lehká práce, přesto je výsledkem překlad, který si zachovává vysokou kvalitu po celou dobu hry. Vhodně volená větná spojení odpovídají nátuře našeho jazyka a věrně odráží původní význam i tam, kde bylo třeba použít volnější překlad. Ve všech těch čtivých květnatých souvětích jsem si všiml pouze jediné chybky, což možná svědčí o mé nepozornosti ;-), ale spíše o dobré korektuře. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Bohužel se nemohu kladně vyjádřit ke stabilitě hry. Počáteční občasné pády jsem nejprve připisoval na vrub přepínání na plochu, později se však hra čím dál častěji poroučela i za nerušeného běhu. Jako vedlejší efekt to s sebou přinášelo vymazání vlastního nastavení po znovuspuštění a to jak grafiky, tak i ovládání. Možná to je vlastnost, která umožní spustit hru, pokud jste ji předtím nastavili tak, že třeba hned na začátku zamrzla. To se ale dá řešit zvlášť spustitelným „safe módem“ či dialogovým oknem před spuštěním, než tvrdým vymazáním příslušného konfiguračního souboru. Doporučuji jej tedy zazálohovat. Ve dvou případech se mi pak podařilo dostat mimo herní plán, kdy jsem propadl do bedny nebo pod úroveň terénu a už se odsud nedostal. Rekapitulace Cesta kolem světa za 80 dní je určitě překvapením pro ty, kteří čekali pouze standardní adventuru. Jistě, ve své podstatě jde o běžnou adventuru, ale v celkovém pojetí to je něco víc. Škoda, že časová tíseň, se kterou se děj hry neustále potýká, nedovolil využít potenciálu velké svobody ve větší míře např. plněním nepovinných úkolů, více příležitostí k výdělku apod. I když to by žánr hry posunulo spíše směrem k RPG a o to vývojářům asi ani nešlo. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery... Související články: Novinky |
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) |