Castle Strike CZ - recenze
7/10

Castle Strike CZ - recenze

25. 8. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Stavbu středověkých hradů nebo jejich dobývání jste si mohli naposledy užít ve Strongholdu a něco podobného měla umožňovat i real-time strategie Castle Strike, jejíž anglický originál jsme srovnali s českou lokalizací.

Autor: Bergy
Publikováno: 25.srpna 2004
První recenze české verze hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická a česká
Doba recenzování: 3 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva Stavbu velkolepých středověkých hradů a jejich dobývání jste si mohli naposledy se vší parádou užít ve velmi povedené hře Stronghold. Od té doby už ale nějaký ten pátek přeci jen uplynul a jelikož se nikdo nevytasil s plnohodnotným druhým dílem, chápe se své šance novinka Castle Strike. Název se zdá být výstižný a všeříkající, ale zdání může klamat. Kdekdo totiž očekával, že Castle Strike půjde v dobře prošlápnuté stopě Strongholdu a v modernější grafice nabídne hráčům úchvatné a gigantické bitvy o středověké hrady. V to samé jsem tajně doufal i já, ale nakonec se ukázalo, že autoři měli trochu odlišné plány...

Příběh jako v hollywoodském velkofilmu
Hlavní důraz je totiž kladen na vymyšlený příběh na pozadí stoleté války s fiktivními hrdiny zastupujícími všechny přítomné národy - tedy Německo, Anglii a Francii. Příběhu a dosti složitému vyvíjejícímu se ději je ve hře podřízeno úplně vše. Nejedná se tedy o doplněk umocňující celkovou atmosféru, ale rovnou o stěžejní prvek celé hry.

Autoři ke Castle Strike přistoupili pomalu jako k hollywoodskému filmu a asi i proto se snažili do jeho příběhu narvat opravdu vše, co se dalo. Během hraní tak narazíte na lásku, zradu, touhu po moci a nečekané zvraty. Blíže popisovat děj by asi nemělo smysl, protože jestli se rozhodnete tento titul sami hrát, už by to pak pro vás nebylo žádné překvapení. Jediné, co snad mohu prozradit je skutečnost, že vše samozřejmě skončí happy-endem.

Nápaditá náplň misí
Ačkoliv to na první pohled nemusí být vůbec patrné, komplikovaný děj má zásadní dopad na herní náplň celé hry. Kdo by čekal většinu misí zaměřených hlavně na budování a rozvoj vlastní základny (v tomto případě hradu), zažije nejspíše zklamání. Záměr tvůrců byl asi takový, že děj plný nečekaných událostí a zvratů si musí zachovávat jistou dynamiku a stavěcí mise by zřejmě neměly ten správný spád. Právě proto se v Castle Strike nacházejí především tzv. procházecí mise, ve kterých se věnujete hlavně boji. Mise, kde rozvíjíte průmysl a stavíte i vlastní hrady sice nejsou ze hry vypuštěny úplně, ale rozhodně jsou v menšině.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na druhou stranu musím připustit, že na rozdíl od Strongholdu se zde nalézají opravdu originální a velmi členité mise. To je zapříčiněno faktem, že všechny 3 kampaně (každá čítá 8 misí), jenž na sebe dějově navazují, jsou brány jako jedno velké dobrodružství. Vaši hrdinové a vojáci při svém putování přijdou do různých krajů, kde se snaží pomáhat jak chudým lidem, tak kolegům ve zbrani, kteří jsou zrovna v úzkých. Jedná se například o pomoc zbídačeným vesnicím, kdy zachraňujete unesené ženy ze spárů lotrů nebo likvidujete zdroj nákazy nebezpečné nemoci. Velmi zajímavým zpestřením je pak mise, ve které se musíte s jedním hrdinou proplížit ve stylu hry Commandos do útrob nepřátelského hradu, abyste tam promluvili s další postavou.

Nechybí samozřejmě ani spousta čistě vojenských misí, kdy bojujete s nepřátelskými armádami. Někdy je třeba probít se do obleženého hradu a posléze řídit jeho obranu. Jindy zase úkol zní tak, že musíte bránit v průchodu nepříteli vaším územím, aby neprošlo na druhou stranu mapy více jak 100 vojáků. Jednotlivé úkoly, jak sami vidíte, nepostrádají šmrnc a jsou docela hodně nápadité. To rozhodně zvyšuje celkovou hratelnost, ale nutno dodat, že vám podobný styl hry musí sedět. Jestli dáváte přednost hlavně budování, jen stěží vás takové dobrodužné mise nějak oslní.

Stavba budov a hradů
Ekonomický model není nijak složitý a v zásadě se shoduje s již existujícími středověkými strategiemi. Je nutno získávat suroviny (dřevo, kámen, železná ruda) a vybírat daně v podobě zlata. Nasbíraný materiál posléze slouží k budování staveb. Novinkou je do jisté míry možnost zřizovat studny. Jsou to užitečná zařízení, zvlášť když dojde na hradě nebo v okolí k požáru důležitých budov. Vesničané totiž mohou po zadání příslušného příkazu požár uhasit, ale musejí mít čím.

Dělníky zde potřebujete jen na stavbu obyčejných budov. Jakmile se odhodláte ke stavbě hradu, stačí jen vyznačit půdorys budoucích hradeb či věží a poté celý projekt schválit. Během mžiku se ze země vynoří hotová stavba a vy pro její dokončení nemusíte uvolňovat ani jednoho dělníka. I další vylepšování vaší pevnosti se provádí velmi jednoduše. Když například chcete upgradovat hradby tak, abyste na ně mohli umísťovat vojáky, stačí zmáčknou jedno tlačítko a na všech hradbách se během chvíle postaví příslušná nadstavba.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Potěšující je i skutečnost, že obyčejní vojáci jsou při útoku na hradby zcela bezmocní. Ve Strongholdu tohle byl docela problém, protože stačilo zaútočit na hradby třeba i jen oddílem kopiníků a ti jednoduše kousek po kousku nepřátelské opevnění rozebrali. Když chcete v Castle Strike prolomit hradby silou, nutně musíte vlastnit obléhací zbraně jako jsou katapulty, beranidla, děla apod. Do nepřátelského hradu se ale dá dostat i elegantnějším stylem. Například při použití speciální jednotky, která se podhrabe tunelem a otevře vám hlavní bránu zevnitř, překonáte opevnění celkem nenásilným způsobem. Další možností je použití obléhacích žebříků, ale ty dobře známe i z jiných her.

Hratelnost
Jak jsem se už zmínil, hratelnost Castle Strike není špatná, ale hodně záleží na tom, co od této hry čekáte. Jestliže se necháte strhnout příběhem a akcí v dobrodružných misích, zřejmě nebudete litovat. Pokud se ale chcete piplat se stavbou monumentálních hradů, budovat rozsáhlé armády a svádět gigantické boje o pevnosti, zcela jistě vás hlavní kampaně nijak nenadchnou. I když k bojům o hrady samozřejmě dochází, zapomeňte na obléhání tvořené masami jednotek, jako tomu bylo v případě Strongholdu. V Castle Strike se boje odehrávají jaksi v menším měřítku a jasně to ukazuje na to, že dobývání a obléhání hradů stojí na vedlejší koleji. Na té hlavní zkrátka jede příběh hrdinů a vyvíjející se děj hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mě osobně to přijde jako docela velká škoda, protože Castle Strike má jinak obrovský potenciál, který je takhle prakticky nevyužitý. Někdo sice může namítnout, že pokud hráč zvolí skirmish nebo multiplayer, užije si stavby hradů a pevností habaděj, ale základem real-time strategií jsou ještě pořád singleplayerové kampaně a ty jsou tentokrát navrženy dosti osobitým způsobem.

Další věcí, kterou bych určitě vytknul, je podivné chování jednotek. Bojové formace mi přijdou neefektivní a pokud náhodou pošlete vojáky z předem nadefinovaných skupin ovládat obléhací zbraně, definitivně zapomenou, k jaké skupině předtím patřili. Přitom nastavení stupně agresivity si všechny jednotky pamatují až do své smrti. I když tedy dohromady ovládáte menší počty jednotek, může se občas stát, že útok či obranu budou provázet určité zmatky.

Česká lokalizace
Díky domácímu distributorovi, kterým je v tomto případě společnost US Action, si tuto hru můžete zahrát i v češtině. Jelikož se v Castle Strike nachází na strategii velké množství rozhovorů, kterým je třeba pro pochopení děje rozumět, je tato skutečnost jistě potěšující. Dabing postav zůstal původní, přičemž přeloženy byly všechny textové části včetně titulků k dialogům v in-game animacích.

Kvalita české lokalizace už ale tak radostná není. Ihned po instalaci jsem si nemohl nevšimnout poněkud odlišného fontu písma. Nejedná se mi o druh fontu (ten je u anglické i české verze totožný) ale o jeho podobu. Zatímco v originální verzi je písmo tučné a krásně hladké, v té domácí je méně výrazné a trochu i kostrbaté. Mě samotnému se tedy české texty při běžném rozlišení 1024x768 četly o poznání hůře než ty anglické - viz srovnávací obrázek níže. Kontrastní varovné hlášky navíc přeblikávají do jakéhosi dvojitého písma, které působí velmi rušivě.

Netrvalo dlouho a objevil jsem v lokalizaci i další nedostatky. Zvláště nahrávací obrazovky před samotnými misemi mi přijdou nedotažené. Například český název 3. mise kampaně Angličanů se jaksi nevešel do příslušného rámečku a viditelně přes něj přečuhuje. Oproti tomu jméno 1. mise kampaně Francouzů zůstalo zase ve své původní anglické podobě „The Festival“.

Přeložené dialogy postav také nejsou úplně dokonalé. Nenašel jsem sice vyložené hrubky, ale občas jsem se neubránil pocitu, že jsou některé věty minimálně krkolomné. Chybičkám se jinak nevyhnul ani útlý manuál (někde chybí písmenko, jinde je zase špatná předložka), takže souhrnně se dá jen stěží tato česká lokalizace přirovnat k profesionálním překladům, které vytváří například CD Projekt.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Grafika
Vizuální podoba Castle Strike není vůbec špatná. Jedná se o kompletní 3D grafiku, která nejenže dobře vypadá, ale ani není moc náročná. Na své starší sestavě AMD Athlon 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 jsem s hrou neměl vůbec žádné potíže. Největší dojem na mě samozřejmě udělalo ztvárnění hradů, ale ani jednotky a okolní krajina nejsou k zahození. Pohled kamery lze libovolně otáčet, přičemž možné je i zoomování. Zatímco maximální přiblížení je velmi uspokojivé, uvítal bych ještě větší možnosti při oddalování pohledu. Zvláště, když řídíte obranu takového hradu, kde zaclánějí i vysoké věže, by to bylo velmi užitečné kvůli lepšímu přehledu nad bojištěm.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově zhodnotit Castle Strike není vůbec jednoduché. Tuto hru bude jedna skupina hráčů zatracovat kvůli zanedbané strategické části a druhá jí bude zase vyzdvihovat díky napínavému příběhu a dynamickým misím. Každopádně o propadák se určitě nejedná, ale zároveň jen stěží můžeme mluvit o nějakém trháku. Objektivní hodnocení tedy musí být někde mezi a tím pádem se podle mého názoru jedná o lepší průměr.

Stáhněte si: Demo, Videa, Cheaty...