zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Moralisté         všech zemí vzbuďte se, vzchopte se, taste svoje tužky a pera, nový Carmageddon         TDR 2000 právě dorazil.
   Ta         hra, kde se přejíždí chodci         Krvavý, stupidní, brutální, ba nejbrutálnější - všechny tyto přívlastky         se vždy automaticky přiřazovaly ke všemu, kde se objevilo slovo Carmageddon.         Čím větší neznalec virtuálního herního světa, tím ostřejší odmítání a         promlouvání do duší dosud nezkažené mládeže. Vše nakonec vyústilo až k         požadavkům pozastavit distribuci a prodej této bezesporu kontroverzní         hry. Bohužel protože jde o prachy až v první řadě, částečně se tímto tlakům         podvolil i výrobce a v některých zemích se mohla prodávat méně brutální         verze se zombíky místo chodců. Jenže co čert nechtěl, přesně podle přísloví         „Zakázané ovoce nejlíp chutná“ se stával Carmageddon stále populárnější         a prodával se ještě více. Naprosto stejně se teď mimochodem vyvíjí kauza         okolo výměny populárních MP3 přes službu Napster. Lidi prostě nemají rádi,         když se jim něco shora zakazuje. Bohužel zrovna ti „nahoře“ si to zřejmě         vůbec neuvědomují a bojují proti něčemu, co nejde ani přibrzdit, natož         zastavit. 
          Ale zpátky ke Carmageddonu, tentokrát z pohledu druhé strany, a to statisíců         navýsost spokojených hráčů, kteří především vyzdvihovali mimořádnou zábavu         při hraní toho, co druhá strana nazývá názvy jako „Kultura kriplů“. Nechci         nikoho přesvědčovat, že přejíždění chodců je bůhvíjak inteligentní činnost,         ale troufám si tvrdit, že Carmageddon nikdy nebyl JEN o tom srážení chodců         či zvířat. A jsem strašně rád, že nový Carmageddon TDR (The Death Race)         2000 můj názor jenom potvrdil. Carmageddon se ale již pravděpodobně nikdy         nezbaví označení jako „hra, kde se přejíždí chodci“.
   Bez         blood patche ani ránu         Hned na okraj podotknu, že tentokrát distributor trochu ustoupil názorům         všech těch morálních chytráků a začal v Evropě distribuovat pouze verzi,         kde se nepřejíždí chodci (a neteče tedy krev), ale celkem nudní zombies         (stříká zelený sliz). Do dnešního dne mi není známo, zda se v některých         zemích prodává či někdy prodávat bude verze krvavá, tedy s chodci (v těchto dnech se začíná prodávat "krvavá verze" v USA - pozn. ed.). Jenže         Carmageddon bez krve je jak Čuk bez Geka nebo Mach bez Šebestový. A proto         není divu, že hned v první den prodeje se na internetu objevil         volně stažitelný „blood-patch“, který vám ze zombies udělá chodce a ze         zeleného slizu červeňoučkou krev. Je jen na vás, co si vyberete, ale troufám         si tvrdit, že teprve s chodci přijde na vaše monitory ta správná zábava,         ale stejně nejde primárně o najíždění do chodců. Navíc animace chodců         jsou o hodně přirozenější a hezčí.
          Tak jsme si nainstalovali tento patch (link na jeho download vede dole v tabulce)         a konečně se dostáváme k samotné hře. Vývoj tentokrát dostala         na starost nepříliš známá australská firma Torus Games (mezi její přechozí         výtvory patří např. Dick         Johnson V8 Challenge) a rozhodně to hře prospělo. Důvodem změny z         osvědčených Stainless Software byla snaha přinést do hry nové nápady a         vyhnout se tak další nastavené kaši. Ne že by tedy došlo k nějaké převratné         změně koncepce hry, to jistě ne, ale určité změny (především k lepšímu)         se dají celkem lehce vypozorovat. 
   Obsah         misí         Carmageddon: The Death Race 2000 obsahuje devět hodně rozdílných prostředí,         v každé (mimo speciální závěrečné) na vás čeká vždy zhruba 6 misí. Zjednodušeně         se dá říci, že se střídají dva typy misí. Jeden typ představuje klasický         závod se soupeři a časem na několik kol (většinou 4), kdy jste navíc omezeni         (a ne málo) časem. Druhým typem jsou jakési speciální mise, kdy musíte         splnit nějaký úkol, ke kterému se prokoušete splněním několika podúkolů.         Ovšem i v tentokrát vás tlačí čas. Tyto dva typy misí se pravidelně střídají.         A nemusím snad ani dodávat, že teprve po úspěšném splnění mise máte možnost         přejít na misi další. Stejné je to i u virtuálních světů. Po dokončení         všech misí z jednoho světa se vám zpřístupní svět další a tak to chodí         stále dokola, až se dostanete k misi závěrečné a nejtěžší, kdy musíte         překonat zaminovaný a polorozbořený most, a kdy se vás navíc snaží zastavit         i nepříjemní poldové. Jenže než se dostanete k samotnému závěru hry, uběhne         hodně a hodně času.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Největší         rozdíl oproti předchozím dílům spočívá právě v náplni misí, respektive         ve způsobu jejich úspěšného absolvování. Zatímco v předešlých dílech jste         měli na výběr, zda závod vyhrajete tím, že úspěšně odkroužíte všechna         kola nebo tak, že zničíte auta všem soupeřům, v TDR 2000 moc na výběr         nemáte. Příčinou je nesmírně malý časový limit. Pokusíte-li se jen o projetí         všech kol, čas vám stačit nebude. Pokud zkusíte zničit všechny ostatní         vehikly, dopadnete podobně. Nepomůžou vám většinou ani time bonusy za         projetí checkpointů či za poškození soupeře. Určitou šanci představují         samotné časové bonusy, které jsou většinou někde po mapě „zašité“. Pokud         je najdete, máte napůl vyhráno. 
   Chybějící         vteřiny          Jinak vám nezbude než poctivě kroužit kola a nevynechat přitom jedinou         možnost sestřelit protivníka a tím ho buď vyřadit nebo alespoň získat         nějaké ty vteřiny navíc. U misí, kde máte splnit speciální úkol, se navíc         přidává další problém. Přestože jste před každým závodem krátkým intrem         zhruba informováni co a jak máte udělat, málokdy se vám jí podaří splnit         napoprvé. Než se jenom na mapě rozkoukáte (na mapce je označen bod, kde         musíte splnit nějaký podúkol) a zjistíte, jak se tam dostat a co a jak         tam přesně provést, tak máte už po časovém limitu. S tím souvisí další         důležitý aspekt vašeho úspěšného závodění, a to dokonalá znalost mapy         a všech možných zkratek. Klasickým příkladem se dá označit možnost kolikrát         si zkrátit trasu mezi checkpointy a nedržet se tak slepě vyznačené trasy.         Tím se dají našetřit cenné sekundy, které jsou většinou rozhodující. 
          Pokud chcete namítnout, že další desítky sekund se dají „vydělat“ srážením         chodců, musím vás vyvést z lehkého omylu. Získáte sice za každého chodce         2 vteřiny, ale to je tak málo, že se cílené vyhlazování pěších příslušníků         silničního provozu vůbec nevyplatí. Ano, pokud je nějaký v cestě, sundejte         ho, pokud je poblíž třeba skupinka lidí, zvažte sami, jestli se vám to         vyplatí :) Chodci se navíc jen tak srazit nenechají, snaží se utíkat či         uskakovat a pokud jsou v beznadějné situaci, zkouší na vás hrozit pěstí         nebo se alespoň pomodlí. A aby to bylo ještě těžší, ne každý střet s chodcem         je ohodnocen jako úspěšné přejetí. A právě v těchto aspektech je vidět         ústup výrobce od čistě brutálního srážení lidí. V novém Carmageddonu se         vám to prostě moc nevyplatí a já osobně to považuji za mnohem lepší řešení         než vydávat nudné zombies verze. Pokud se chcete ale dostatečně vyřádit,         je pro vás určen mód Free Driving (volná jízda). Zvolíte si jen mapu,         soupeře, chodce, policisty i časový limit, zkrátka vše, co se vám zachce.         A pak se klidně můžete pustit do uklidnění vašich hormonů...
   Nový         herní engine         Základem každé hry je bezesporu skvělý engine a za ten se nový Carmageddon         vůbec nemusí stydět, ba naopak. Téměř vše na mapě se dá posunout nebo         zničit, o vše se můžete nabourat, téměř všude se můžete dostat, problém         nedělají ani víceúrovňové budovy, klopené zatáčky a já nevím co ještě.         Jedním slovem, engine zaručuje naprostou volnost při návrhu a tvorbě map,         čehož také autoři náležitě využili. Pouze neustálým závoděním budete postupně         odhalovat další a další možnosti, jak se kam dostat nebo kde co sebrat.         Je to až neuvěřitelné, ale každý skokánek nebo tunel je k něčemu dobrý.         A to už nemluvím o skákání přes střechy budov nebo …. ne, víc nemá cenu         to popisovat. Sami objevíte krásy a možnosti skvělého enginu. Už jen zmíním         skvělou atmosféru každého prostředí, kde to prostě žije bez ohledu na         vás. Lidé cíleně chodí, auta předpisově jezdí podle pravidel. Když se         dostanete do prostředí vojenské zóny, potkáte na silnici tanky a kolony         vojenských aut a navíc vás místo tradičních policistů budou honit empíci         (lidové označení MP - military police = vojenská policie) ve vojenských         Hummerech! No paráda. K celkovému zvýšení hratelnosti bezesporu přispívá         i přítomnost desítek různých bonusů nejen v podobě, jak je znáte z minulých         dílů, ale přibyly i bonusy nové. Jejich podrobným rozborem vás však nemíním         zatěžovat (šetřete si ostatně mozkové závity na samotnou hru, budete je         potřebovat). 
          Výhod enginu se využilo i u systému poškození a fungování auta, který         je jeden z nejdokonalejších, co jsem kdy viděl. Pokud budete chvíli vyznávat         styl „vrážím do všeho“, bude váš miláček (vehikl) celkem dobře odstrojen,         ne-li zničen. Krásně vám odpadají plechy, otevře se vám korba a dveře         (to lze i cíleně) a můžete si pak vychutnat funkci podvozku. Nesmíte si         však nechat auto zničit úplně, to skutečně není cílem hry :), a je lepší         proto vůz během jízdy opravovat (ještě že to jde). Stojí vás to sice peníze,         ale co je v dnešní době vlastně zadarmo? Ještě více peněz stojí dostat         se (ještě že to jde) z neřešitelné situace, jejímž klasickým případem         je převrácení auta na střechu, ale hodí se i v případech, kdy se například         dostanete do klinče s několika protivníky nebo s policejními vozy. Mimořádnou         pozornost vám doporučuji věnovat nácviku jízdy, brždění i projíždění zatáček         pomocí ruční brzdy. V případě brždění je to přímo nutnost (je lepší brzdit         přerušovaně, protože tak minimalizujete riziko nežádoucího smyku), ale         naučíte-li se projíždět zatáčky a křižovatky na ruční brzdu, získáte tím         další cenné vteřiny, kterých není nikdy dost. 
   Vozový         park          Za pozornost stojí i samotný vozový park. Jednak je tradičně hodně rozsáhlý         (cca 50 aut) a hlavně je pozoruhodný svým složením. Naštěstí nechybí vozítko,         které se stalo symbolem všech Carmageddonů - ano, je to všem dobře známý         Eagle Mk IV. Zajímavé jsou něčím všechny stroje. Tak třeba takový Le Mans         Murdercedes (krásná slovní hříčka) je rychlý jako blesk, ale nevydrží         mnoho nárazů. Musíte tak pokaždé přizpůsobit taktiku jízdy povaze vašeho         auta nebo naopak si vybírat vehikly podle svého gusta. Pokud holdujete         silovému pojetí hry, oceníte především všelijaké náklaďáky, trucky a pro         fajnšmekry je tu i tank. Nechybí ani stroje, které naprosto odporují jakýmkoliv         fyzikálním zákonům o pohybu vpřed. Mám teď především na mysli točící se         kolo, které má po stranách sekery a celkový pohyb tohoto stroje-nestroje         tak nejvíce připomíná kombajn. Je ale pravdou, že udržet tenhle „kombajn“         na silnici je skoro nemožné a zatočit s nim už vyžaduje nejen značnou         dávku umu, ale i štěstí. 
          Zabývat se úplně všemi vozy nemá větší smysl, protože vyčerpávající seznam         je na samostatný článek. Snad ještě vzpomenu, že tu najdete i vozítko         ze známého filmu Mad Max (Šílený Max) a dočkáte se i návratu několika         aut z prvního dílu Carmageddonu (např. známý Tow Meister). Aby byly informace         o autech kompletních, už jen dodám, že i v Carmageddonu TDR 2000 si vůz         vylepšujete (samo že za peníze) a teprve pořádně nadupaný bourák se stává         opravdu účinným nástrojem v rukou zdatného řidiče.
          Trochu se musím pozastavit u jiné věci. Jistě je vám známo, že vhodným         (především zepředu) narážením do soupeře získáváte jak peníze, tak nějaké         sekundy navíc. Abych se přiznal, v novém Carmageddonu jsem byl docela         zmaten systémem tohoto odměňování. Respektive systém je tradiční, spíš         mi občas silně neseděly přidělené bonusy. Někdy dostanete po obrovském         nárazu do soupeře k dobru pár sekund, jindy za lehlé trknutí skoro minutu         (obojí nezávislé na stavu protivníka i na druhu jeho auta - zkoušel jsem         to několikrát proti stejnému vozu) . No, asi jsem to s tím přirovnáním         přehnal, ale chci vám naznačit, že systém odměn buď nedořešen, nebo od         minulých dílů doznal dílčích změn a asi jsem plně nepronikl do jejich         podstaty. Ovšem v celkovém součtu se jedná o drobný nedostatek, který         možná ani v zápalu hry nepostřehnete. 
   Vizuální         zpracování          Bylo by žádoucí zmínit se o vizuálním zpracováním hry. Jak jsem již podotkl,         engine hry je výborný nejen z hlediska technického, ale je i oku lahodící.         Dočkáte se i speciálních efektů v podobě výbuchů, kouře, prachu a já ještě         nevím čeho. Shrnu to vše do jediného slova - paráda. Každá paráda ale         něco stojí a v tomto případě jsou to zvýšené hardwarové nároky - doporučuji         procesor s frekvencí alespoň nad 500 Mhz a k tomu odpovídající komponenty         jako 3D akcelerátor aspoň druhé generace. Samostatnou kapitolou je perfektní         hudební doprovod ke hře. Dočkáte se opravdu kvalitní metalové hudby (máte         rádi Iron Maiden?), která je navíc uložená na CD ve formě tracků. Nedá         se opomenout ani sťová hra, která vám teprve ve hrách po síti nebo po         internetu s kamarády přinese totální zábavu. Kdo to jednou zkusil, nechce         už jinak (že Bergy? :)
          O Carmageddonu TDR 2000 by se toho dalo napsat ještě dost a dost. Nejlépe         teď ale uděláte, když přestanete číst, rozbijete prasátko a zajdete si         do obchodu pro tuto skvělou hru. 
          P.S. Přestože neuznávám cenzuru, nedoporučuji kupovat hru dětem mladším         řekněme 12 let, což si ale musí ohlídat rodiče a ne výrobce. Děkuji za         pochopení :)
  
 
 
 
  | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       |