Autor: Dave "Phantom" Dosoudil Publikováno: 6.července 2002 |
![]() ![]() ![]() Trocha teorie (mazáci mohou s klidem přeskočit) Každý pilot, vstupující se svým letounem do vzdušného prostoru (jeho typy, rozdělení a pravidla ponecháme stranou) musí své úmysly ohlásit prostřednictvím palubního rádia řízení letového provozu (ATC - Air Traffic Control) dané oblasti. V případě letu IFR je neustálá komunikace v průběhu letu dokonce naprostou nezbytností a to i pro dobro pilota např. za špatné dohlednosti. Ten musí podat kompletní letový plán se všemi náležitostmi ke schválení na předepsané frekvenci Clearance Delivery (DEL) a poté kontaktovat pozemní kontrolu pro pohyb na letišti Ground (GND). Při vyčkávání na odlet jej řídí letištní věž Tower (TWR), po startu odletová kontrola Departure (DEP) a následně stanoviště oblastního radaru Control (CTR). Při přistání je postup opačný, jen místo Departure je velmi důležitá stanice finálního navedení Approach (APP). V kompetenci každého řídícího je něco jiného, např. DEL je vpodstatě zodpovědný za to, že se Váš skutečný let na středomořské pláže opozdil o hodinu (nebyl volný timeslot pro odlet - letový prostor byl přeplněný), GND za to, že se letadla neposráží (většinou) na pojížděcích drahách, TWR zodpovídá za provoz na runwayích, apod. ![]() „CSA057, contact Frankfurt radar at one two seven decimal five, have a nice landing, good bye…roger, over to Frankfurt radar at one two seven decimal five, thanks for the sevice, bye bye, CSA057“ MS FS2002 Nová komunikační vlastnost MSFS je provázena rozporuplnými reakcemi - někteří o ní ani netuší, protože si tak jako tak létají, jak se jim zachce (a nikdo jim to nemá za zlé, pokud létají offline), na druhé straně zájemci o maximální realitu narážejí na omezené možnosti zabudované simulace ATC. Mezi hlavní nevýhody pro evropského pilota patří mírně odlišná terminologie a postupy, pro všechny ostatní pak omezená variabilita prostředí. Není například možné interaktivně žádat o různé změny letového plánu za letu, při výraznějších odchylkách je nepřiměřená reakce řídících, nedají se čekat různé speciality reálného provozu a způsob řízení je občas velmi prapodivný. ![]() ![]() ![]() Výhodami je ale zase naproti tomu snadnost ovládání (máte předem připravené žádosti a odpovědi, můžete si vybírat stanoviště v blízkosti jen podle názvu bez ladění frekvence) a vše je velmi snadné na pochopení i pro začátečníky. Ovšem zkušení flígři asi nad řídícími od Microsoftu budou ohrnovat nos. Naštěstí je tu obrovská komunita vývojářů různých doplňků a o tom s názvem Captain Speaking 2002 od Just Flight je i tato recenze. „CSA057, guten tag, descend to four thousand at QNH one zero two five, turn left heading two eight zero, slow down to minimum approach speed, cleared to intercept localizer runway two five right, report estabilished, you are number three for landing“ Charakteristika ![]() Celý produkt Vás přivítá sympatickým balením, kde naleznete CD a stručnou instalační příručku s cca 16 stranami pro každý ze 3 jazyků. Její poměrně hutné pokračování v podobě dalších cca 60ti stran textu si budete muset z přiloženého PDF už vytisknout sami, stejně jako letové plány. Začlenění do MSFS je řešeno principem Adventures - jedná se o předpřipravené lety, které Vám vyplní letové plány a změní kompletní prostředí, vyberou letadlo (které si můžete poté změnit) a hlavně připraví řízení letového provozu. Startujeme... Po nahrání letu si nejprve nastavíte jazykovou mutaci v závislosti na umístění letu (mnoho možných kombinací - např. anglicky mluvící posádka Boeingu od Lufthansy s německým přízvukem). Tento parametr se mění pro zpestření i ze strany řídících, podle toho, kde zrovna letíte. Po nastavení požadované letové hladiny je Vám přidělena frekvence Clearance Delivery a tímto začínají Vaše strasti a slasti následujícího letu. Stejně jako to dělají skuteční piloti je doporučeno mít při ruce papír a tužku, čeká Vás spousta čísel. ![]() ![]() ![]() Podle výše uvedeného postupu jste přesměrováváni na jednotlivá stanoviště a na každém Vás čeká záplava informací pro Vaši další činnost - úvodní výška a kurs po vzletu, přidělená startovní dráha podle směru větru (můžete požádat i o jinou), povolená letová hladina, nastavení výškoměru hodnotou QNH, squawk kód pro nastavení odpovídače, frekvence dalších stanovišť, apod. Ground Pozemní kontrola Vám poté povolí spouštění motorů a pushback (vytlačení z parkovací pozice, které na Vaše požádání i provede) a navede Vás na vyčkávací pozici odletové dráhy. Během pojíždění slyšíte hlášení posádky, kterým vysvětlují cestujícím pravidla pro nouzové opouštění letounu, nutnost zapnutí pásů, zákaz kouření, používání mobilních telefonů, apod. - přesně tak, jak to znáte ze skutečných letů, např. s ČSA. Tower, departure, enroute Jakmile to intenzita provozu dovolí, od věže dostanete informace o větru a kýžené povolení ke startu. Departure Vás po vzletu navede po odletových koridorech na Vaši letovou trasu a výšku a předá řízení radaru, který Vás až do předání stanovišti approach pro finální přiblížení vede po celou dobu letu a případně předává dalším oblastem u delších tras. Radar (control, center) Vás průběžně směřuje na jednotlivé otočné body po trase (bohužel i letadla bez výbavy modernějšími přístroji pro RNAV navádí nejen na VORy, ale i na fixpointy, takže použití interní GPS nebo alespoň např. software FSNavigator je nezbytností). Další možností je navedení přímo vektorováním pomocí heading (což je v reálu mírně nezvyklé, většinou jakmile se dostanete na plánovanou trasu, uslyšíte „continue as filed“ a až do odvolání je sledování letového plánu na Vás), nebo kombinací obou postupů. ![]() Na trase můžete žádat o změnu letové hladiny (pokud Vám nevyhovuje např. kvůli turbulencím v oblacích) a s určitou úrovní pravděpodobnosti Vás potkají různé specialitky v podobě obávaných vyčkávacích postupů při velkém provozu (HOLD), změny trasy, žádosti o zrychlení stoupání („expedite your climb“) apod. Průběh Vašeho letu je pečlivě sledován, takže Vás řídící napomíná při odchylce výšky nebo kurzu, zdržení s odpovědí, špatného nastavení odpovídače apod. Pro dokreslení atmosféry dělá totéž i umělá inteligence počítače (AI) pilotům okolo. ![]() ![]() ![]() Přistáváme Přistání si můžete zpestřit žádostí o nouzové přiblížení v případě poruchy, nebo pokud Vám přeje počasí zkusit vizuální manuální přistání. V případě problémů s přiblížením nebo nedodržením postupů Vás může čekat (nebo si ji vyžádáte sami) také procedura Missed approach, kdy si dáte takříkajíc „repete“ finálního navedení na druhý pokus. Také se připravte na to, že nejen ILS CATIIIc je pilot živ - doporučuji zejména studium VOR/DME přiblížení a procedurální zatáčky, dráhy jsou opravdu přidělovány podle počasí. Nedostatky Bohužel jako vždy, nic není dokonalé a i v případě Captain Speaking narazí zejména milovníci maximální reality na několik nedostatků. Tím hlavním je bohužel opět jistá orientace na americká pravidla, takže Vás opět čekají výrazy jako „Frankfurt center" (v Evropě většinou „radar“ nebo „control"). Transition altitude je podle CS všude na světě 18000ft (u nás např. má být správně 5000ft a ve většině Evropy je to podobně) a QNH dostáváte v hodnotách inch Hg (u nás v hPa, i když kupodivu v ATIS zprávě je to v pořádku). Zcela chybí také pozemní navádění (pošle Vás prostě k dráze kudy chcete). Kromě toho je také třeba upozornit na 3 zásadní věci: ![]() 2) I když program disponuje úctyhodnou škálou zvuků v několika jazycích a s přízvuky, bohužel postrádají takové to klasické zabarvení hlasu z radiostanice (šum, zkreslení, limitování přenášené frekvence). Je to trochu škoda, hodně by to přidalo na atmosféře. Na druhou stranu jsou všechny namluveny velmi srozumitelně, což pomáhá zejména nováčkům i z toho důvodu, že mluvení není doprovázeno textových ekvivalentem. ![]() ![]() ![]() Zhodnocení Celkově je ale můj dojem z Captain Speaking 2002 velmi pozitivní. Program poskytuje zajímavou sadu klávesových zkratek pro rychlejší zadávání různých parametrů (HDG, ALT, ladění rádií, simulovaný glideslope, GPWS, …) a zlepšení oproti MSFS v podobě možnosti přehazování frekvencí. Offline letcům, kteří touží po větší realitě nebo po zpestření, přinese spoustu nových zážitků, které se zabudovaným ATC MSFS2002 rozhodně nemají šanci poznat. Až na pár nedostatků jim také poskytne solidní základ pro znalosti rádiové komunikace. Pro ty ostatní je tu ještě další možnost - online létání. „CSA057, taxi via juliett, alpha, foxtrot to stand bravo four two and report when ready to shutdown“ VATSIM/IVAO ![]() Všechny připomínky ke Captain Speaking si tak můžete s klidem odmyslet. Pravdou ovšem je, že si také můžete odmyslet všechny pomůcky v podobě předpřipravených žádostí a odpovědí, jste totiž odkázáni jen na Vaše znalosti, schopnosti textem nebo hlasově komunikovat plynulou angličtinou. V neposlední řadě jste také vydáni napospas nejen skutečnému počasí (generovaného podle METAR zpráv ze serveru NOAA v průběhu letu), ale také kontrolérů, kteří jsou také jen lidé. Občas mají plné ruce práce, takže na Vás chvíli zapomenou, někdy panuje mezi piloty a ATC zdravá rivalita a špičkování, takže Vás čeká důkladnější dozor a upomínky na kdejakou maličkost. Povídání o možnostech VATSIM a IVAO by vydalo nejméně na další recenzi, což není (zatím) mým úkolem. Pro zájemce jsem k dispozici v diskusi u této recenze, případně se zkuste podívat na stránky www.vatsim.net, www.ivao.org, www.volny.cz/satcocz, www.vacc-cz.org, www.csav.cz „Shutdown complete, flight plan closed at one five three zero, thanks and bye bye, CSA057“ Uvedený titul si můžete zakoupit v internetovém obchodu High In The Sky (na adrese: http://highinthesky.impello.cz/shop/index.asp), kterému děkujeme za jeho poskytnutí pro účely recenze. Související články: Microsoft Flight Simulator 2002 recenze |
Dave "Phantom" Dosoudil připravil: jd |