Boiling Point - recenze české verze
9/10

Boiling Point - recenze české verze

9. 9. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Několikaměsíční zpoždění české verze akčnímu RPG Boiling Point jen prospělo, neboť již obsahuje důležitý patch, který tuto hru s podtitulem Cesta do pekel ještě zdokonalil. Co dostanete za svých 299 Kč?

Autor: Dick
Publikováno: 9.září 2005
První recenze české verze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/česká

Obrázek zdroj: tisková zpráva Rozsáhlé hry to nikdy neměly jednoduché. Zpočátku všichni byli ohromeni jejich velikostí, potom přišla neblahá sprška v podobě nacházení stále nových a nových chyb a nakonec udobřování hráčů v podobě vydávání jednoho patche za druhým. Pro příklady nemusíme chodit daleko a stačí zmínit legendární RPG sérii The Elder Scrolls, jejíž druhý díl se nedal v původní verzi ani dohrát. Skoro podobně dopadl i Boiling Point, který jsme recenzovali na konci května. Na jedné straně úžas z obrovského světa a s ním souvisejících herních možností, na straně druhé znechucení z množství chyb, nedodělků a neoptimalizací. Většinu hlavních nedostatků však opravuje objemný patch verze 2.0, který je již součástí vydané české verze hry. A té se právě dnes podíváme na zoubek.

Hledám ztracenou dceru. Zn.: Dostanu vás
Ačkoliv jsem příběh v krátkosti nastínil již minule, rozhodně nebude na škodu, pokud si jej připomeneme. Hlavním hrdinou hry je jistý Saul Myers, který v minulosti sloužil v legionářské armádě. Všechny ty roky se na něm podepsaly více, než si sám připouští a možná je to jen dobře. Jeho mladá dcera Lisa se totiž dostala do problémů a nic nenasvědčuje tomu, že by je dokázala vyřešit sama.

Krátce totiž pracuje jako redaktorka jednoho časopisu o životním stylu a při sbírání podkladů pro článek se dostává do fiktivní jihoamerické zemičky jménem Realia. Právě tady se jeho dceruška stane obětí únosu neznámých banditů což našeho tatíka jako každého správného otce pořádně naštve. A jelikož je Saul muž činu, na nic nečeká, sbalí si svou torničku a rychle se z rodné Francie do zmíněného jihoamerického státu vydává. A dál už to bude jen na vás!

V případě, že byste chtěli Boiling Point: Cesta do pekel zařadit do některé žánrové škatulky, jen těžko byste uspěli. Nabízí totiž komplexní mix několika žánrů, počínaje RPGčkem, přes akci, adventuru až po automobilový simulátor.

Rozsáhlý svět s tisícovkou možností
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dějiště Boiling Pointu má rozlohu několika stovek kilometrů čtverečných. Autoři hry tohoto prostoru využili skutečně s rozmyslem, protože tam najdete přehršel různých lokací, při jejichž prozkoumávání se budete skvěle bavit. Počáteční město brzy vystřídají okolní džungle, sem tam narazíte na opuštěné stavení u řeky či rovnou celý kemp a jindy třeba zase na bytelnou základnu rebelů. Tohle všechno je však velmi malý zlomek z míst, která ve hře můžete navštívit. Mě osobně bavilo prozkoumávání dlouhé hodiny, i když jsem jen bezcílně bloumal po džungli a sem tam se popral s nějakými nepřáteli či útočícím zvířectvem (hadi, gepardi, pumy atp.).

Prozkoumávání samotného světa bez mapy by bylo jako zpívání operní árie bez not – jde to, ale většinou je to k ničemu. Právě pro tyto účely se vám již od začátku zaznamenává veškerý váš pohyb na opravdu přehledné mapce, v níž máte vyznačeny všechny nejdůležitější místa. Stejně tak do ní můžete vkládat vlastní poznámky či si rovnou plánovat trasy, po kterých byste se rádi vydali.

Všemohoucí peníze a RPG prvky
Bez peněz si ve hře ani neškrtnete. Bohužel, je to podobné jako v životě, ale je to tak. Hru sice začínáte s nějakým menším obnosem v kapse, ale pokud chcete přežít, je třeba si nějak zajistit stabilní příjem. Ono se to možná nezdá, ale čas od času je třeba podplatit nějakého toho úředníka, jindy zase se třeba nechat ošetřit v nemocnici a už nemluvě o úplně obyčejných věcech jako je třeba pořízení automobilu. V tomto ohledu se Realia nijak neliší od skutečného světa - předobraz jihoamerických států a jejich zkorumpovaných orgánů je docela věrný.

RPG prvky mají v Boiling Point důležitou roli a není snad místo, kde byste na ně nenarazili. Vaše postava má několik oblastí, v nichž se může zlepšovat. Vedle toho přijde na řadu oblíbené obchodování, vylepšování zbraní nebo nutnost získání řidičského oprávnění na některé vehikly. Stejně tak se může na vaší výkonnosti podepsat aktuální zdravotní stav a pokud podceníte některá zranění, výsledek se dříve či později dostaví. Já se například jako čert kříži vyhýbal medikamentům. Bál jsem se totiž, že si na nich Saul vypěstuje návyk, kterého se jen těžko zbavím. Při jedné potyčce jsem byl ale zle zasažen do paže a – světe, div se – moje výkony v boji brzy poklesly a zraněnou rukou bylo těžší zamířit. Tomu se říká autentičnost!

Neste následky svých činů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Od toho, jaký si zvolíte k plnění úkolů přístup, se odvíjí chování okolních lidí, kteří jsou pro zdejší účely rozděleni do několika skupiny. Vůbec nejpočetnější jsou civilisté, na něž narazíte na každém kroku. Z dalších frakcí pak můžete ve hře potkat mafii, bandity, guerilu nebo CIA. Ptáte se, jaký význam to má v praxi? Jednoduše řečeno, pokud si některou z nich nějakým činem znepřátelíte, její členové vám nebudou moci přijít na jméno, kdykoliv vás uvidí.

Ale pozor, tím to nekončí – jednotlivé skupiny mají mezi sebou uzavřena dlouho či krátkodobá přátelství, proto je třeba pečlivě zvažovat každičký svůj krok. Při jednom z úkolů jsem musel chtě nechtě zaútočit na bandity, kteří byli v přátelském rozpoložení s mafií. A jelikož obě organizace spolu v tu dobu úzce spolupracovaly, neměli mě rádi ani jedni, ani druzí. Obecně se dá ale říci, že při vší opatrnosti se dají vztahy s jednotlivými frakcemi udržovat v jakés takés rovnováze. Znamená to však, že se budete minimálně pouštět do přímých bojových konfliktů a vašich cílů se budete snažit dosáhnout spíše diplomatickými způsoby.

Dejte sbohem chybám
První verze Boiling Pointu disponovala řadou chyb a nedostatků. To se naštěstí nyní nekoná, protože všechny zásadní problémy byly v české verzi opraveny. Občas jsem sice na něco podivného narazil (např. levitující postava), ale ruku na srdce, která hra je dokonalá? Zvláště pak při rozsáhlém světě jako je tento, kdy je takřka nemožné všechno odladit do nejmenších detailů. Oproti anglické verzi mě navíc potěšilo, že hra je mnohem více stabilní a jen tak nespadne ani po několika hodinách intenzivního prožitku.

Lokalizace
Ostravská firma US Action se postarala o překlad všech textů a manuálu do češtiny. Celá tato práce dopadla dle očekávání dobře, leč jisté menší rezervy tu pořád jsou. Manuál na první pohled vypadá v pořádku, ale pokud se do něj trošku zahloubáte, objevíte pár malých chybek a přepisů („orpavný patch“ místo „opravný patch“). Stejně tak mi nejde na rozum, proč se v druhé kapitole manuálu čtenáři vyká, kdežto v těch dalších se přešlo na familiérní tykání…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K vlastní lokalizaci nelze mít větších výtek, zvláště pokud uvážíme rozsah hry a objem textu, který bylo nutno počeštit. Samozřejmě, že i tady jsem na několik drobných pravopisných chybek natrefil, ale to všechno jsou kapky v moři. Překlad jako takový působí velmi profesionálně a doslova z něj číší, že se jeho autoři svými texty chtěli co nejvíce přiblížit českému publiku. To je nejvíce znatelné při odvolávání se na nejrůznější domácí reálie a skutečnosti, které jsou našemu publiku důvěrně známé a rozhodně jim řeknou více než původní anglický (resp. ukrajinský) originál. V tomto směru mě třeba potěšil a současně i pobavil odkaz na Nohavicovu teorii alkoholového kopce známou z filmu Rok ďábla.

Multiplayer a zpracování
Rovněž mi to nedá, abych nenapsal alespoň kratičkou zmínku o hře a jejím vztahu k multiplayeru. Pokud jste Boiling Point hráli, nedivil bych se, kdybyste si právě klepali na čelo. Proč? Protože v něm žádný multiplayer nebyl. V manuálu hry se však objevila pro mě překvapující informace, že lokalizační tým přeložil i všechny multiplayerové hlášky, tudíž se dá předpokládat, že hra více hráčů v současné verzi existuje, jenom není přístupná. A kdoví, třeba páni vývojáři z Deep Shadows vydají v budoucnu nějaký další patch, který by tuto vítanou vlastnost přinesl. A asi nemusím dodávat, že by to nemuselo vypadat vůbec špatně…

I když jsem zpracování hry lehce nakousl již minule, neměl jsem možnost jej důkladně zhodnotit kvůli krvavým hardwarovým nárokům. Jelikož jsem se k našlapanější sestavě na testování hry dostal až později, mohu s klidným svědomím říci, že zpracování je skutečně nadprůměrné. V mnoha ohledech mu nemohou konkurovat ani některé dnešní hry, ale jak říkám, všechna krása něco stojí a i o minimální konfiguraci si spousta hráčů může nechat jen zdát. Nemáte-li tedy procesor tepající na frekvenci 1,8 GHz, 512 MB RAM a 64 MB grafickou kartu, rozhodně se nevyplatí na titul ani pomýšlet. Subjektivně se mi ale zdá, že hra s patchem 2.0 běhá rychleji než její předchůdce. Jinak byla také zdokonalena fyzika vozidel, umělá inteligence, vyváženost zbraní atd.

Grafika je opravdu povedená, protože se před vámi otevře nádherný a neskutečně rozsáhlý svět, který nemá daleko realitě. Důkazem toho budiž i příhoda, kdy jsem na minutku odběhl od počítače a procházející kolega se mě ptal, co že to mám na monitoru za fotku :-) Především pak potěší uvěřitelně vypadající střídání se denní a noční doby nebo pěkně vymodelované zbraně. Totéž se ale nedá říci o některých texturách, které patch verze 2.0 neopravil a vypadají přinejmenším podivně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva O Boiling Point by se dalo psát ještě hodně dlouho a zaplnilo by to několik článků. Pokud se rozhodnete plnit všechny nepovinné úkoly a uživat si atmosféru (namísto snahy co nejrychleji ji dohrát), vydrží hra desítky hodin a několik týdnů. Přičemž uspokojí jak ty, kteří preferují boje, tak ty, co je baví jen tak si povídat s lidmi na ulici. Osobně jsem se snad ani v jednom okamžiku nenudil, protože hra mi pořád nabízela něco nového - objevujete další místa, potkáváte jiné osoby, můžete si vylepšovat zbraně, naučit se ovládat loď nebo letadlo atd.

Stáhněte si: Videa, Trailery, Patch pro ang.verzi, Cheaty...

Související články: Recenze anglické verze, Rozhovor, Novinky, Codename: Outbreak dojmy

Dick
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích

Dick

Vezmu-li v potaz poměr cena / kvalita, je Boiling Point: Cesta do pekel bezkonkurenční nářez. Hra nabízí desítky hodin neutuchající zábavy, solidní grafiku a takřka bezchybnou českou lokalizaci. Jestliže se mi hra po otestování anglické verze jevila na nějakých 80%, s implementovaným patchem a českou lokalizací si zaslouží ještě více. S tímto titulem je to jako s vínem – s časem postupně zraje, což se bohužel musí říct i o trochu zestárlé grafice a o vyšších HW nárocích.