Blueberry Garden - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Blueberry Garden - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 7. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ujetá indie plošinovka v borůvkové zahradě se simulací ekosystému a poletováním papoucha, který musí postavit věž, aniž by se utopil.

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 22.července 2009
Verze hry: Steam/PC/základní
Doba recenzování: 1 týden

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pro Skandinávce Erika Svedängema byla účast na posledním festivalu nezávislých her IGF velkým úspěchem. Jeho hra Blueberry Garden totiž získala hlavní cenu a tento dvaadvacetiletý mladík si tak odnesl částku 30 tisíc dolarů. Jak vypadá finální verze Blueberry Garden, ujeté indie plošinovky v borůvkové zahradě a se simulací ekosystému?

Kdopak to nechal puštěnou vodu?
Hra neobsahuje téměř žádnou nápovědu, a tak se na začátku ukáže akorát tekoucí kohoutek. Hlavní postavičku tu reprezentuje něco, co vypadá jako papoušek zkřížený s člověkem. Papouch umí chodit, skákat, ale co je nejdůležitější - umí létat. Nicméně vám nikdo neřekne, co a jak dělat, jen naprosté základy, jak hru ovládat.

Vězte, že jde hlavně o to sbírat různé předměty, které se pak na sebe vrší a vy z nich stavíte jakousi věž. Na její vrchol se můžete teleportovat skrze dveře pod věží. Čím je tato věž z předmětů vyšší, tím vyšších plošin můžete dosáhnout. Vy sice totiž můžete létat, ale nemůžete stoupat neomezeně přímo nahoru, jen letět dolů či plachtit. Právě vršení předmětů vám tak umožní postoupit dál v levelu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Herní prostředí tvoří pouze jeden, poměrně rozsáhlý level, ve kterém se nachází různě roztroušené předměty, potřebné pro stavbu vaší věže. Máte ale jednoho nepřítele a tím je neúprosně stoupající hladina vody. Radím tedy kohoutek zavřít co nejdříve, protože pokud ho budete ignorovat, brzy vás i celý svět voda pohltí. Jakmile hladina dostihne vaše teleportační dveře, můžete to zabalit a hrát znovu.

Žel, ukládání zde zcela chybí a tak pokud prohrajete, musíte vše začínat znovu. Není příliš zábava dělat znovu ty samé věci. Nicméně hra není příliš dlouhá (dohrání zabere asi 2 hodiny), a tak mi příliš začínat znovu nevadilo. Díky létání a velmi zajímavému zpracování i hernímu prostředí mi dělalo dobře si jen tak létat a vstřebávat tu zvláštní atmosféru. Někde jsem zaslechl něco o tom, že se některé prvky prostředí levelu náhodně generují. Toho jsem si nevšimnul, bylo by možná lepší, kdyby se generoval vždy celý level, což by kompenzovalo slabou znovuhratelnost. Ale asi to nebylo technicky možné...?

Snové létání a baštění bobulí
Létání je skutečně asi to nejlepší, co lze v Blueberry Garden zažít. Také jste někdy měli sny, ve kterých jste létali? Já ano a styl létaní v této hře mi přesně tyto sny připomněl. Ve snu člověk obvykle nelétá s křídly, prostě si plachtí a klouže vzduchem, případně to může připomínat plavání ve vzduchu. V Blueberry Garden to připomíná skutečně ono plachtění a ač autor tvrdí, že se létáním ve snech neinspiroval, zdá se mi, že ano.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Problém psaní recenzí na takové hry spočívá v tom, že částečně stojí na objevování a na zkoušení toho, co a jak funguje. Prodlužuje to herní zážitek a já bych tedy neměl popisovat funkce, které vám hra popsat nechce a musíte si na ně přijít sami. Ale tak trochu si něco řekneme, ne? Už jen kvůli tomu, abyste pochopili, čím je hra zajímavá.

Záhy, co se rozkoukáte a se svým papouchem uděláte první krůčky, všimnete si různých zákonitostí ve zdejším světe. Je naplněn stromky, které plodí rozličné bobule a plody a také podivnými zvířátky, které tyto plody konzumují. Funguje zde tedy simulace ekosystému. Stromy usychají a umírají, rodí se nové, ovoce dozrává a tak dále.

Ovoce, plody a různé bobule budete potřebovat, můžete ho jíst a každý ze několika druhů plodů vám dá dočasně jinou speciální schopnost. Tyhle speciální schopnosti jsou důležité pro dosažení předmětů potřebných na stavbu vaší věže. Tak třeba modré bobule vám umožní v omezeném čase létat i směrem nahoru, tedy výš, než se standardně dokážete dostat.

Jiné plody vám zase umožní dýchat pod vodou, kde jinak během pár vteřin zemřete. A další dva plody umožňují deformaci terénu, což mi přišlo velmi zajímavé. Lze tedy deformovat terén i se vším, co na něm je. To vám opět pomůže se dostat do jinak nepřístupných prostor. Někdy to chce trochu strategicky přemýšlet, ne jako v mém případě, kdy se stalo, že jsem to s tou deformací trochu přehnal a zavřel si cestu k předmětu. Jediným řešením bylo sehnat jinou bobuli a celé to zase pracně posouvat zpět, ale to se mi nechtělo, tak jsem hru raději začal znovu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ujeté zpracování a hudba
Z okolních obrázků jasně každý vidí, jak zvláštně hra vypadá. Jde zkrátka o 2D plošinovku, ale zpracování vaší postavy i všeho okolo rozhodně není tradiční. Možná by se dalo označit jako minimalistické. Žádné složité textury nebo rafinované útvary zde nenajdete. Vše je podřízeno stylu a styl Blueberry Garden určitě má. Každému nemusí sedět postavičky jako od malého dítěte, ale ani těm se nedá upřít svérázný styl. Jistě také nemusí být každému sympatická ani podivná hlavní postava divného papoucha. Ať tak či onak, spíš než o hru jde o kus svébytného umění.

Mě se zpracování líbilo, ač možná je to opravdu trochu moc ujeté, tak nejsem rozhodně proti jakýmkoli experimentům. Podobné koncepty, jak sám autor říká, by se beztak měly vylepšit a je to jen naznačení cesty, kudy se nové hry mohou ubírat. Pokud lze o nějakém herním žánru říci, že přináší nejvíce inovací do herního průmyslu, tak je to právě tento segment casual, respektive indie her.

Hudba je jedním z nejkladněji hodnocených atributů Blueberry Garden a myslím, že právem. Jde o poměrně dost melancholické melodie a tóny, hrané pouze na klavír. Jen podtrhují už tak dost zvláštní atmosféru hry. Myslím si, že směs vizuálního zpracování a zajímavé hudby v hráči cíleně vytváří určité emoce. Zdá se mi, že jde opět o hru, která více, než na propracovaný a komplexní systém, sází na emoce. Připadá mi to jedině dobře, ve hrách poměrně nový směr, který se poslední dobou začíná dost prosazovat (viz. Braid, The Path, Aquaria atd.).

Ještě ke zpracování je dobré asi poznamenat jednu věc a sice, že hra je poměrně dost náročná na hardware. Předně jde o to, že se hraje v jednom obrovském levelu, samozřejmě bez loadingu. Druhou věcí je simulace ekosystému v reálném čase. Hlavně tyto dva atributy si žádají svou daň a tak, ač se to nemusí zdát, bez dvoujádra a nějaké solidnější grafiky budete mít asi celkem problémy. Podle mých informací hlavně procesor hraje roli. Já s 2,4 GHz C2D neměl žádný problém.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Závěr
Dohrál jsem tento zvláštní počin jen jednou, ale předtím jsem mnohokrát hru zkazil a spíš jí jen tak prozkoumával. Přiznám se, že jsem dříve neměl trpělivost zkoumat, co dělá to podivné ovoce rostoucí na stromech a rychle si vyhledal, jaké má to které účinky. Těm, kteří si hru chtějí vychutnat co nejdéle, tohle „cheatování“ ovšem vůbec nedoporučuji. Hru jsem si mnohokrát pustil jen na chvíli, abych se proletěl a nechal se unést tou zvláštní atmosférou. Po The Path a Braid to byla asi jediná hra, která na mě emočně nějak silněji působila, což si myslím, že je jen dobré znamení.

Abych jen nechválil, Blueberry Garden není dokonalá hra a já podezírám autora, že po svém úspěchu už celkem usnul na vavřínech. Možná měl plány větší. Přeci jen, je to hra na hodinku dvě, nemusí bavit zdaleka každého a každému se nemusí líbit. Ono by se to dalo zařadit do kategorie „guilty pleasure“ tedy přeložitelné jako „úchylné potěšení“ a tak to asi i je. Každopádně tomu nelze upřít velmi nezvyklé a z mého pohledu dobré zpracování, vynikající hudbu a zcela nevšední zážitek. Hra je na Steamu nabízena za 5 EUR, což je myslím adekvátní cena.


Stáhněte si: Demo

 
mindwarp.cz
>autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni




 
 
mindwarp.cz

Verdikt:

Nevšední zážitek v borůvkové zahradě, kde je létání samozřejmostí, zcela jistě stojí za pozornost. Klady jsou zajímavé zpracování, simulace ekosystému, nápad a zejména vydařená hudba. Naopak nepotěší krátká herní doba, nepříliš velká znovuhratelnost a neadekvátně vysoké nároky na hardware. Vesměs jde spíše jen o lehce nadprůměrnou hru, která vsadila všechny karty na ujetý nápad, který se teoreticky dal rozpracovat lépe.

Nejnovější články