Autor: Martin Zavřel Publikováno: 19.září 2007 | Verze hry: prodávaná/X360/anglická Doba recenzování: 10 dnů |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky uvolněné Microsoftem Samotným monstrem je přitom obří válečný stroj. Krátce nato se trojice mladých přátel setká s děsivým staříkem jménem Nene, který využívá roboty a zbraně, zanechané prastarou civilizací, pro terorizování snad všech vesnicí a měst po celé planetě. Hrdinové se přitom dostanou k „magické“ zbrani, která oživí jejich stíny a udělá z nich nebezpečné bojovníky v podobě „modrých draků“. Takto vyzbrojeni se vydávají na cestu za odhalením širších souvislostí a především: zastavit šíleného Nene. Výprava a emoce Podceňovat kvality nebo rozsah příběhu na základě zjednodušeného vizuálního stylu by byl velký omyl. Stejně jako jsme svého času vrtěli hlavou nad „datovým“ rozsahem Final Fantasy VII, zabírajícím celá 3 CD (tenkrát ještě kvalitní konzolové hry běžně zabíraly pár desítek MB), tak v dnešní době nezvyklá trojice DVD, nesoucí Blue Dragon, jasně naznačuje, že se na nás řítí něco velkého. Aby také ne, když hra s přehledem zabere „tradičních“ 50 až 100 hodin, během čehož vám bude servírovat doslova stovky (!) předrenderovaných filmových sekvencí, hudbu v kvalitě živého orchestru a téměř kompletní dabing, u nějž si můžete vybrat japonštinu s anglickými titulky nebo angličtinu (také s titulky). ![]() ![]() ![]() Ještě důležitější než rozsah je ovšem kvalita servírované pochoutky. Zatímco se nejeden veterán domácí FF komunity otočil k dráčkovi zády pro zdánlivou příběhovou plytkost (zdání klame), vizuální zjednodušenost (zdání částečně klame) nebo třeba absenci silné milostné zápletky (zdání klame), já legendárnímu tvůrci důvěřoval. Na odměnu jsem nemusel čekat dlouho: postavy rozbalí své divadlo, plné realistických emocí předčasně dospívajících dětí, poměrně brzy. A samotný příběh nabere hodně ostré zatáčky. Po vesnici devastované geneticky vyšlechtěným morem se dostanete do královského města na pobřeží, kde byly do vzduchu nad mořskou hladinu zavěšeny výhružně působící gigantické kvádry ledu, aby se tam následně na pozadí obří tsunami odehrála monstrózní bitva mateřské lodi robotů s velkou armádou, dobývající ji na létajících balónech a vzducholodích. To je přitom docela nic proti bitvám a strojům, které nastoupí později ("…je ten měsíc na obloze přirozeného původu?"). oficiální trailer Ačkoliv scénář obsahuje méně smrtí postav, než Final Fantasy VII, dramat se kolem vás bude odehrávat dostatek - a za pomoci vynikající hudby dalšího legendárního génia, Nobua Uematsua vám nejednou hra zanechá otisky prstů na srdci. Hudba je přitom konečně v orchestrální kvalitě a není nouze o zpívané písně - drsná rocková vypalovačka pro souboje s bossy nebo něžný ploužák pro noční rozjímání postav pod hvězdnou oblohou. ![]() ![]() ![]() Stíny vašich hrdinů, proměněné na totemové strážce (pravého draka má jenom Shu, ostatní mají např. netopýra nebo býka), hrají hlavní roli nejen v názvu nebo příběhu hry, ale především v samotné hratelnosti. Ta jako obvykle stojí především na propracovaném systému bojů, kterými si budete prokousávat cestu skrz herní svět. Váš stín je nositelem všech vašich zvláštních schopností (kouzla, bonusy k útoku, zvláštní dovednosti atd.), přičemž mu můžete vybrat jedno z tuctu povolání, ve kterém se bude zdokonalovat a učit nové věci. Povolání sahají od šermíře nebo mnicha (bojová umění) přes bílého, černého, obranného a záškodnického mága až po všeuměla (schopnost kombinovat více dovedností nebo druhů vybavení) nebo obránce. sestřih soubojů Každým soubojem se přitom stín v daném povolání zdokonaluje a učí nové schopnosti. Šikovným střídáním povolání během hry můžete naučit jedinou postavu pestrou kombinaci dovedností. Pravidla jsou jednoduchá, ale počet možných kombinací astronomický a management vedoucí k silnému bojovému týmu dá rozhodně zabrat i těm nejzkušenějším z fanoušků (alternativě je možné prostě jen sbírat zkušenosti na jednom místě tak dlouho, dokud vše neporazíte pouhou sílou). To hlavní je, že celý ten management stínů je skvělá zábava, která mi opět připomněla FF VII (a management kouzelných materií). Pokud se budete průběžnému měnění povolání vašich stínů dostatečně věnovat, odmění vás skvěle univerzálním týmem bojovníků s řadou zajímavých schopností. Kromě úrovně právě používaného povolání vašeho stínu se vám za zkušenosti ze soubojů zvyšuje samozřejmě také úroveň vaší postavy, která je pak silnější, má více zdraví i many apod. ![]() ![]() ![]() Kromě bojování (zahrnujícího řadu známých pravidel typu vodní versus ohnivá magie, fyzické a magické útoky i obrana apod.) se hra skládá z tradičních složek žánru: budete chodit herním světem, objevovat nové lokace od jeskyní po města, poznávat nové postavy a přibírat také nové členy do družiny. Ve vesnicích a městech budete nakupovat léčivé předměty (přítomny jsou různé změny stavu, od prostého otrávení po proměnu do jakéhosi žabáka), výzbroj a výstroj či velmi důležitá kouzla. Hra fantastickým způsobem podává ohromení vašich postav, jakožto dětí z venkova, po příchodu do prvního královského města, které kdy v životě navštívili. Opravdu, takhle nějak jsem si připadal i já v realitě - při první návštěvě New Yorku. Jde o jeden z mnoha okamžiků, kdy vynikne výborný design postav a příběhu. Během vašeho pohybu lokacemi i dungeony budete neustále hledat poklady: typicky zavřené v truhlách, umístěných tak, aby vás lákaly do nebezpečných pastí nebo soubojů. Kromě toho je důležitý prvek prozkoumávání snad všech předmětů v prostředí – někdy tam najdete předmět, jindy zkušenost a nebo peníze. Peněz ani vybavení není ve hře nikdy dost, takže budete motivování pro objevování pokladů po celou dobu hraní. Souboje neprobíhají náhodně: své nepřátele vidíte ještě předtím, než se do nich pustíte. Můžete je tedy obejít, nebo naopak využít unikátní možnosti nalákat do jednoho boje dvě skupiny nepřátel, které se nemají v lásce (ty se pak vrhnou na sebe, což vám dá jasnou taktickou výhodu). Během soubojů se přenesete do bojové arény, ve které se rychle střídají tahy všech bojujících podle jejich vlastností. Hra celkově nepřináší žádnou zásadní hratelnostní revoluci (jako se to podařilo Final Fantasy XII s její geniální programovatelnou AI postav), ale zato nabízí v uhlazené a příjemné podobě všechny tradiční ingredience žánru. ![]() ![]() ![]() Ještě aspoň hodinu Po pár hodinách hraní mi došlo, že ani ta grafika není zas tak jednoduchá, jak se mohlo zpočátku zdát. Vizuální stránku věci má na svědomí Akira Toriyama (třetí ze „svaté“ trojice tvůrců hry), jehož práci známe z anime Dragon Ball nebo her Dragon Quest. Jeho rukopis je patrný, ale nebrání sexy provedení rytířky Zoly (tvůrci starší hráče neustále pokoušejí velmi vtipně skrytými erotickými odkazy na tuhle prsatou hrdinku) ani ohromujícímu dojmu z pohledu na trikově vynikající sekvence obrovských bitev nebo destrukce. Veškerá herní grafika přitom běží v HD (až 1080p) a prakticky nonstop využívá HDR, blur a především hloubku ostrosti, díky čemuž budete mít dojem, že sledujete nádherně hmotné loutkové divadlo. ![]() dvě starší gameplay videa Stáhněte si: Trailer Související články: Novinky |
Martin Zavřel | |
autorovi je 27 let, pracuje v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku |