Blue Dragon - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Blue Dragon - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 9. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ačkoliv je nové japonské RPG od legendárního tvůrce Final Fantasy založeno na tradicích staré anime školy, jde o první takovou hru v HD. Jak strhující je příběh i hratelnost? Dozvíte se od veterána české FF scény.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 19.září 2007
Verze hry: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Hironobu Sakaguchi stál u zrodu Final Fantasy, nejslavnější ságy japonských RPG jako spisovatel, designér i jako šéf vývojářského týmu. Byl klíčovým tvůrcem téměř všech dosavadních dílů číslované série, stejně jako prvního celovečerního filmu (FF: Esence života). Odvedl ohromující práci a dostalo se mu zaslouženého uznání, ale zároveň skoro dvacet let nosil v hlavě nápady na další hry a kvůli Final Fantasy neměl prostor na jejich realizaci.

Nyní se od stále mass-marketově orientovanější mateřské firmy Square-Enix odtrhnul. Ve svém novém studiu Mistwalker stvořil (za peníze Microsoftu, který se touto masivní investicí snaží konečně prorazit do srdcí japonských hráčů) první ze svých dlouholetých snů: tradiční anime pohádku ze staré školy. Ta však pod zjednodušeným vizuálním povrchem obsahuje překvapivou herní hloubku a několik ohromujících příběhových momentů. Ne náhodou jsem při hraní měl pocity, které jsem poprvé a naposledy zažil během nezapomenutelné Final Fantasy VII.

Pohádkový steampunk
Podobně jako Final Fantasy VII v roce 1996, zapůsobil na mě Modrý dráček nejprve jako roztomilá, graficky jednoduchá pohádka pro malé děti – s podivně stylizovanými dětskými figurkami v hlavních rolích. A podobně jako v případě „sedmičky“ jsem se brutálně spletl, jelikož pod zdánlivě nevinným povrchem se skrývá monstrózní sága, kombinující klasickou fantasy s brutálně rozmáchlým steampunkem (v případě FF VII to byl cyberpunk). A hlavně: emotivně silné drama výborně vykreslených postav, které budete po pár desítkách hodin znát stejně dobře jako své nejlepší přátele.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky uvolněné Microsoftem

Mladík jménem Shu žije v malé vesnici, kterou vždy jeden den v roce zahalí tajemná fialová mračna, ohlašující příchod nestvůry jménem „Land Shark“. Monstrum je zodpovědné za smrt mnoha lidí i rozsáhlou destrukci celé vesnice. Kromě jiného zemřeli oba rodiče blízké Shuovy přítelkyně, Kluke. Shu se svým nejlepším kamarádem Jirem připraví na monstrum past. Po divoké jízdě skončí v podzemním hnízdě nestvůry, které se ukáže být zapomenutou tovární halou prastaré, technologicky vyspělé civilizace.

Samotným monstrem je přitom obří válečný stroj. Krátce nato se trojice mladých přátel setká s děsivým staříkem jménem Nene, který využívá roboty a zbraně, zanechané prastarou civilizací, pro terorizování snad všech vesnicí a měst po celé planetě. Hrdinové se přitom dostanou k „magické“ zbrani, která oživí jejich stíny a udělá z nich nebezpečné bojovníky v podobě „modrých draků“. Takto vyzbrojeni se vydávají na cestu za odhalením širších souvislostí a především: zastavit šíleného Nene.

Výprava a emoce
Podceňovat kvality nebo rozsah příběhu na základě zjednodušeného vizuálního stylu by byl velký omyl. Stejně jako jsme svého času vrtěli hlavou nad „datovým“ rozsahem Final Fantasy VII, zabírajícím celá 3 CD (tenkrát ještě kvalitní konzolové hry běžně zabíraly pár desítek MB), tak v dnešní době nezvyklá trojice DVD, nesoucí Blue Dragon, jasně naznačuje, že se na nás řítí něco velkého. Aby také ne, když hra s přehledem zabere „tradičních“ 50 až 100 hodin, během čehož vám bude servírovat doslova stovky (!) předrenderovaných filmových sekvencí, hudbu v kvalitě živého orchestru a téměř kompletní dabing, u nějž si můžete vybrat japonštinu s anglickými titulky nebo angličtinu (také s titulky).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ještě důležitější než rozsah je ovšem kvalita servírované pochoutky. Zatímco se nejeden veterán domácí FF komunity otočil k dráčkovi zády pro zdánlivou příběhovou plytkost (zdání klame), vizuální zjednodušenost (zdání částečně klame) nebo třeba absenci silné milostné zápletky (zdání klame), já legendárnímu tvůrci důvěřoval. Na odměnu jsem nemusel čekat dlouho: postavy rozbalí své divadlo, plné realistických emocí předčasně dospívajících dětí, poměrně brzy. A samotný příběh nabere hodně ostré zatáčky.

Po vesnici devastované geneticky vyšlechtěným morem se dostanete do královského města na pobřeží, kde byly do vzduchu nad mořskou hladinu zavěšeny výhružně působící gigantické kvádry ledu, aby se tam následně na pozadí obří tsunami odehrála monstrózní bitva mateřské lodi robotů s velkou armádou, dobývající ji na létajících balónech a vzducholodích. To je přitom docela nic proti bitvám a strojům, které nastoupí později ("…je ten měsíc na obloze přirozeného původu?").


oficiální trailer

Ačkoliv scénář obsahuje méně smrtí postav, než Final Fantasy VII, dramat se kolem vás bude odehrávat dostatek - a za pomoci vynikající hudby dalšího legendárního génia, Nobua Uematsua vám nejednou hra zanechá otisky prstů na srdci. Hudba je přitom konečně v orchestrální kvalitě a není nouze o zpívané písně - drsná rocková vypalovačka pro souboje s bossy nebo něžný ploužák pro noční rozjímání postav pod hvězdnou oblohou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ovládněte svůj stín
Stíny vašich hrdinů, proměněné na totemové strážce (pravého draka má jenom Shu, ostatní mají např. netopýra nebo býka), hrají hlavní roli nejen v názvu nebo příběhu hry, ale především v samotné hratelnosti. Ta jako obvykle stojí především na propracovaném systému bojů, kterými si budete prokousávat cestu skrz herní svět. Váš stín je nositelem všech vašich zvláštních schopností (kouzla, bonusy k útoku, zvláštní dovednosti atd.), přičemž mu můžete vybrat jedno z tuctu povolání, ve kterém se bude zdokonalovat a učit nové věci. Povolání sahají od šermíře nebo mnicha (bojová umění) přes bílého, černého, obranného a záškodnického mága až po všeuměla (schopnost kombinovat více dovedností nebo druhů vybavení) nebo obránce.


sestřih soubojů

Každým soubojem se přitom stín v daném povolání zdokonaluje a učí nové schopnosti. Šikovným střídáním povolání během hry můžete naučit jedinou postavu pestrou kombinaci dovedností. Pravidla jsou jednoduchá, ale počet možných kombinací astronomický a management vedoucí k silnému bojovému týmu dá rozhodně zabrat i těm nejzkušenějším z fanoušků (alternativě je možné prostě jen sbírat zkušenosti na jednom místě tak dlouho, dokud vše neporazíte pouhou sílou). To hlavní je, že celý ten management stínů je skvělá zábava, která mi opět připomněla FF VII (a management kouzelných materií).

Pokud se budete průběžnému měnění povolání vašich stínů dostatečně věnovat, odmění vás skvěle univerzálním týmem bojovníků s řadou zajímavých schopností. Kromě úrovně právě používaného povolání vašeho stínu se vám za zkušenosti ze soubojů zvyšuje samozřejmě také úroveň vaší postavy, která je pak silnější, má více zdraví i many apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Uhlazené principy
Kromě bojování (zahrnujícího řadu známých pravidel typu vodní versus ohnivá magie, fyzické a magické útoky i obrana apod.) se hra skládá z tradičních složek žánru: budete chodit herním světem, objevovat nové lokace od jeskyní po města, poznávat nové postavy a přibírat také nové členy do družiny. Ve vesnicích a městech budete nakupovat léčivé předměty (přítomny jsou různé změny stavu, od prostého otrávení po proměnu do jakéhosi žabáka), výzbroj a výstroj či velmi důležitá kouzla. Hra fantastickým způsobem podává ohromení vašich postav, jakožto dětí z venkova, po příchodu do prvního královského města, které kdy v životě navštívili. Opravdu, takhle nějak jsem si připadal i já v realitě - při první návštěvě New Yorku. Jde o jeden z mnoha okamžiků, kdy vynikne výborný design postav a příběhu.

Během vašeho pohybu lokacemi i dungeony budete neustále hledat poklady: typicky zavřené v truhlách, umístěných tak, aby vás lákaly do nebezpečných pastí nebo soubojů. Kromě toho je důležitý prvek prozkoumávání snad všech předmětů v prostředí – někdy tam najdete předmět, jindy zkušenost a nebo peníze. Peněz ani vybavení není ve hře nikdy dost, takže budete motivování pro objevování pokladů po celou dobu hraní. Souboje neprobíhají náhodně: své nepřátele vidíte ještě předtím, než se do nich pustíte. Můžete je tedy obejít, nebo naopak využít unikátní možnosti nalákat do jednoho boje dvě skupiny nepřátel, které se nemají v lásce (ty se pak vrhnou na sebe, což vám dá jasnou taktickou výhodu).

Během soubojů se přenesete do bojové arény, ve které se rychle střídají tahy všech bojujících podle jejich vlastností. Hra celkově nepřináší žádnou zásadní hratelnostní revoluci (jako se to podařilo Final Fantasy XII s její geniální programovatelnou AI postav), ale zato nabízí v uhlazené a příjemné podobě všechny tradiční ingredience žánru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ještě aspoň hodinu
Po pár hodinách hraní mi došlo, že ani ta grafika není zas tak jednoduchá, jak se mohlo zpočátku zdát. Vizuální stránku věci má na svědomí Akira Toriyama (třetí ze „svaté“ trojice tvůrců hry), jehož práci známe z anime Dragon Ball nebo her Dragon Quest. Jeho rukopis je patrný, ale nebrání sexy provedení rytířky Zoly (tvůrci starší hráče neustále pokoušejí velmi vtipně skrytými erotickými odkazy na tuhle prsatou hrdinku) ani ohromujícímu dojmu z pohledu na trikově vynikající sekvence obrovských bitev nebo destrukce. Veškerá herní grafika přitom běží v HD (až 1080p) a prakticky nonstop využívá HDR, blur a především hloubku ostrosti, díky čemuž budete mít dojem, že sledujete nádherně hmotné loutkové divadlo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po BioShocku je Blue Dragon letos teprve druhou hrou, u které jsem byl napaden nebezpečným syndromem „ještě alespoň hodinu“. Odtrhnout se od postupu bohatým příběhem, sledování mých oblíbených hrdinů, objevování nových stylových lokací a vylepšování mého týmu, to bylo skoro nemožné. I po zalehnutí do postele jsem na hru myslel a nejednou jsem přeci jen znovu vstal, abych si ještě alespoň kousek zahrál. Vzhledem k vysokému počtu hraných (recenzovaných) her mne takovým způsobem zaujme skutečně jen málokterá, což by samo o sobě mělo sloužit jako jasné doporučení. Mimochodem, hra obsahuje tolik narážek a odkazů na Final Fantasy, že by se tím dala snadno zaplnit celá recenze. Nevím jak ostatním fanouškům, ale mě to rozhodně nevadilo; právě naopak!



dvě starší gameplay videa

Stáhněte si: Trailer

Související články: Novinky

 
Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku







 
 
Martin Zavřel
Smarty.cz

Verdikt:

Není to Final Fantasy, ale zároveň je to mnohem víc Final Fantasy než dvanáctý díl FF série. Podceňovat význam slovního spojení „duchovní otec“ se zkrátka nemá. Hironobu Sakaguchi dal jasně najevo, že je mistrem svého oboru a na kvalitu jeho práce je spolehnutí. Ačkoliv hra může někoho zklamat zdánlivou jednoduchostí provedení i obsahu, pod zdánlivě prostým obalem se skrývá dokonale vybroušený diamant robustního RPG, perfektně funkčního po všech stránkách - včetně té nejdůležitější: nezapomenutelného emotivního zážitku. Jistě, po stránce originality je hra slabší, ale fanouškům staré dobré anime nebo JRPG školy bude připadat jako dar z nebes.

Nejnovější články