Autor: Jan Rod Publikováno: 25.června 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Jak jsme řekli, při tvorbě postavy máte k dispozici čtyři rasy a to přirozeně lidskou a pak další tři - Bulkan, Kailipton a Aidia (všechny tři původní z Nové Země). Každá rasa má svá specifika a je dobré si je pečlivě nastudovat, protože konkrétně v Biosfearu jsou odlišné hodně. Lidé jsou tradiční všeumělové, kteří sice dovedou skoro vše, ale nic pořádně :) Vzhledem ke svým pokročilým technologiím používají rakety, pušky a další technologicky vyspělé hračky. Navíc v průběhu hry mohou s technologiemi pomáhat spoluhráčům ras jiných. Bulkané jsou klasickým příkladem přerostlé, životaplné hory masa, která rozmlátí vše, na co přijde a to zásadně mečem nebo kladivem. Kailiptoni vyznávají útočnou magii v klasickém smyslu slova a Aidiané jsou pak něco mezi druidy a kleriky – pomocí přírodních a duchovních sil dokáží svojí magií pomáhat, uzdravovat a vracet do života, nicméně jejich útočná síla přirozeně není tak veliká. Jak vidíte, rasy mají víceméně determinované činnosti. Pak zbývá upravit samotné statistiky – hlavním ukazatelem výkonnosti vaší postavy je několik předpokladů – jako vitalita, mana, stamina a elektrická síla (ne, není to překlep). Funkce prvních třech je známá a nemá cenu se jí zabývat, nicméně ona poslední vlastnost již tak profláklá není a určuje vaše použití elektrických zbraní (laserů, bleskometů apod.). Tyto vlastnosti přímo nenastavíte, můžete je však ovlivnit nastavením šesti charakterových vlastností, které jsou taktéž známé (síla, inteligence a tak). Jakmile jednou máte svojí postavu (všimněte si, žádná povolání), stačí jí zvolit a vrhnout se do světa Biosfear a Nové země. ![]() ![]() ![]() Napodobenina Diabla? První, co vás po vstupu do samotné hry napadne, je to, že hrajete Diablo, či spíše jeho dosti přesný klon ve 3D. Na druhou stranu, FPS se také dosti dlouho říkalo doomovky, podle svého pionýra žánru, takže diablovský vzhled samozřejmě Biosfear nijak nevadí, spíše naopak. Přirozeně se objevíte ve městě a měli byste se vybavit do boje. Za počáteční almužnu, kterou máte, se toho moc nakoupit nedá a na prvním levelu postavy také nemohou nést těžká brnění, obrovské meče či technické zázraky své doby. Je tedy čas posbírat nějaké zkušenosti a sehnat peníze. Co se týče zkušeností, ty sbíráte klasickým rubáním všeho, co se hýbe (a není to kamarád), nebo braním misí, které většinou s menšími obměnami požadují to samé. Zpočátku mi hraní přišlo dosti těžké, pak jsem ale umluvil Kailiptona na vyšším levelu, aby chvíli chodil se mnou a pomáhal mi v boji. Tím, že mne de facto bránil a já měl od dotěrných drápů potvor pokoj, mohl jsem na začátek nasbírat pár zkušeností bez častého umírání. Shlukovat se již od počátku do partiček a skupinek je v Biosfear velmi dobrou taktikou. ![]() Vyrob si sám Prvním menším zklamáním je fakt, že Biosfear neumožňuje volnou produkci zbraní, brnění a vybavení. Tím se trochu odklání od současného trendu MMORPG, který se zaměřuje na vyvážení craftovací a bojové části hry, aby tak měli možnost užít si i hráči, kteří zrovna netouží po lovení potvor. Nicméně je možné zde předměty vylepšovat a drasticky měnit jejich vlastnosti. Každá zbraň má svůj level, který můžete pomocí drahých kamenů zvedat. Drahé kameny jsou velmi vzácné a žádané. Naleznete je buď v ostatkách mrtvol, nebo v případě lidí je můžete vyrobit z přírodních surových nerostů – na to je ovšem potřeba zatraceně vysoký level a i tak jsou šance na úspěch poměrně malé. Na druhou stranu pokud se na tuto činnost zaměříte, budete po celou dobu hraní pěkně zavátí penězi a nebudete si muset dělat s ničím starosti. Podobně jako v jiných hrách je kamení několik druhů a liší se nejen barvou, ale i účinkem. ![]() ![]() ![]() Kombinací kamenů (především těch vyrobených a opracovaných lidmi) je možné získat opravdu smrtící zbraně. Trvá to ovšem dlouho a je to velmi náročné. Navíc pokud někde chcípnete, je zde hrozba, že o nějaké vydobyté a vyupgradované vlastnosti těchto předmětů přijdete, či spíše ze se sníží. Nejlepší přítel člověka Velmi zajímavou vlastností, která mně mile na Biosfear překvapila je možnost mít svého vlastního miláčka. Toho si trénujete a živíte a on je vám pak v duchu klasických pouček věrným přítelem a spoludobrodruhem v každodenních útrapách. A musím říci, že to je jedna z věcí, která mě na Biosfear bavila nejvíce. Princip je jednoduchý – koupíte si vejce a musíte ho nějakou dobu (při průměrném denním hraní mi to trvalo asi týden) nosit na těle, aby se z něj váš budoucí miláček vylíhl. Poté je dobré nechat mládě nějakou dobu na cvičáku v péči instruktora, ale je možné ho celou dobu vodit s sebou, akorát zpočátku získává zkušenosti dosti pomalu. ![]() Herní svět a PvP Biosfear, tak jako většina dnešních MMORPG her, podporuje PvP (souboje hráčů navzájem) pouze na požádání. Zpočátku je bláznovství se do něj zapojovat, ale s postupem času a s angažováním se v nějaké guildě to začne být lákavá možnost, jak si hru prodloužit a pobavit se. Vzhledem k potřebným levelům postavy jsem ho nevyzkoušel úplně beze zbytku, ale princip je jednoduchý – buď se hlásíte k nonPvP a nebo ke freePvP. V prvním případě nesmíte na nikoho útočit, ani nikdo na vás, v případě druhém vás může napadnout kdokoliv. ![]() ![]() ![]() Zajímavostí jsou hlavně klanové války, které se odehrávají spíše jako jednorázové, omezené bitvy. Druhou možností bitev jsou války o hrady držené NPCčkami. Ten, kdo hrad dobije, získá mnoho výhod a privilegií. Celá hra se odehrává v několika oddělených lokacích, které jsou propojené portály, mezi nimiž se cestuje. Města jsou většinou bezpečná, zatímco neobydlené oblasti jsou plné příšer a nepřátel. Celý herní svět je dosti velký a navíc jej hráči prochází postupně podle toho, jak se ve hře zdokonalují. Projít ho celý je na delší dobu hraní, takže stále poznáváte jeho nové části. Zajeté a odzkoušené ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší galerii Ach ta grafika Co se týče grafického zpracování hry, mám k němu několik výtek. Předně tu, že je grafika poměrně zastaralá (odhadem tak 2-3 roky) a zdaleka nevyužívá plného potenciálu dnešních počítačů. Navíc jde tak trochu proti obecnému trendu, který je jasný – více lepší grafiky do všech MMORPG, zářným příkladem budiž projekt Star Wars Galaxies aj. Je jasné, že Biosfear nemá takové ambice a cena jeho vývoje (resp. licence) bude asi nesrovnatelná, ale přece jen… ![]() Stáhněte si: Klienta Biosfear Související články: Novinky |
Jan Rod | |
editor: jd |