Biosfear - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Biosfear - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 6. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Další MMORPG na trhu pochází z provenience kolegů z německé pobočky Tiscali Games. Chcete si vyzkoušet online 3D řežbu trochu ve stylu Diabla, s originálními nápady a se stovkami jiných hráčů současně?

Autor: Jan Rod
Publikováno: 25.června 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: placená/anglická
Doba recenzování: březen-květen


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vydání MMORPG Biosfear v Evropě a lokalizaci do angličtiny zajistili kolegové z německé pobočky Tiscali Games. Tato online hra začíná poměrně tradičním exkurzem do budoucích dějin planety Země. Posuďte sami. V roce 2357 je Země již tak poničená a vyčerpaná, že lidstvo musí hledat novou cestu k zachování svého druhu. A tak vědci našli planetu, která se naší Zemi hodně podobá. Po dlouhé době byla postavena vesmírná loď nesoucí název Salvation (spása), na kterou vměstnali půl milionu vyvolených, kteří měli dál nést a rozvíjet dědictví lidstva, tentokrát ale na jiné planetě.

Během sedmiletého letu zemřelo na 330 tisíc kolonistů a zbytek víceméně šťastně dorazil na novou planetu, příhodně a originálně pojmenovanou „Nová Země“. Problém byl ale v tom, že přístáli uprostřed zuřící bitvy tří ras žijících na Nové Zemi již dlouho předtím. Protože ve stávajících podmínkách by ve svém stavu po náročné cestě nepřežili ani další den, rozhodli se použít tří supersilných raket a zaměřit je na centra každé ze znepřátelených ras. Nicméně těsně před odpálením raket se všichni najednou nestačili divit – Novou Zemi napadly Progmarové, nejkrvelačnější rasa známého vesmíru. Jediná šance, jak přežít další útok, spočívala v zahození starých nenávistí a ve spojení sil proti společnému nepříteli. Máme zde tedy alianci čtyř ras proti jedné, která má samozřejmě mnoho forem.

Začínáme
Samotná hra Biosfear se v současné době dá stáhnout z oficiální stránky (141 MB) a nabídne vám 14-denní zkušební lhůtu (trial). Pokud chcete hrát déle, musíte klasicky uhradit měsíční poplatky (6,95 EUR za měsíc, 17,95 EUR za 3 měsíce nebo 29,95 EUR za půl roku). Plusem je však to, že není nutné vlastnit kreditní kartu, ale peníze se dají zaslat i bankovním převodem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Po registraci, instalaci a jiných standardních procedůrách přichází na řadu volba a tvorba postavy. Na jeden účet Biosfear můžete mít postav tuším až pět, takže pokud byste si později volbu rozmysleli, či chtěli zkusit něco jiného, stačí udělat postavu novou. Servery byly v době psaní recenze dostupné dva a co vím, nelze postavy mezi nimi přenášet. Rozdíly mezi nimi žádné nejsou, snad pouze co se týče navštěvovanosti, ale ta je vcelku srovnatelná.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Tentokrát bez zaměstnání
Jak jsme řekli, při tvorbě postavy máte k dispozici čtyři rasy a to přirozeně lidskou a pak další tři - Bulkan, Kailipton a Aidia (všechny tři původní z Nové Země). Každá rasa má svá specifika a je dobré si je pečlivě nastudovat, protože konkrétně v Biosfearu jsou odlišné hodně. Lidé jsou tradiční všeumělové, kteří sice dovedou skoro vše, ale nic pořádně :) Vzhledem ke svým pokročilým technologiím používají rakety, pušky a další technologicky vyspělé hračky. Navíc v průběhu hry mohou s technologiemi pomáhat spoluhráčům ras jiných.

Bulkané jsou klasickým příkladem přerostlé, životaplné hory masa, která rozmlátí vše, na co přijde a to zásadně mečem nebo kladivem. Kailiptoni vyznávají útočnou magii v klasickém smyslu slova a Aidiané jsou pak něco mezi druidy a kleriky – pomocí přírodních a duchovních sil dokáží svojí magií pomáhat, uzdravovat a vracet do života, nicméně jejich útočná síla přirozeně není tak veliká. Jak vidíte, rasy mají víceméně determinované činnosti.

Pak zbývá upravit samotné statistiky – hlavním ukazatelem výkonnosti vaší postavy je několik předpokladů – jako vitalita, mana, stamina a elektrická síla (ne, není to překlep). Funkce prvních třech je známá a nemá cenu se jí zabývat, nicméně ona poslední vlastnost již tak profláklá není a určuje vaše použití elektrických zbraní (laserů, bleskometů apod.). Tyto vlastnosti přímo nenastavíte, můžete je však ovlivnit nastavením šesti charakterových vlastností, které jsou taktéž známé (síla, inteligence a tak). Jakmile jednou máte svojí postavu (všimněte si, žádná povolání), stačí jí zvolit a vrhnout se do světa Biosfear a Nové země.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Napodobenina Diabla?
První, co vás po vstupu do samotné hry napadne, je to, že hrajete Diablo, či spíše jeho dosti přesný klon ve 3D. Na druhou stranu, FPS se také dosti dlouho říkalo doomovky, podle svého pionýra žánru, takže diablovský vzhled samozřejmě Biosfear nijak nevadí, spíše naopak. Přirozeně se objevíte ve městě a měli byste se vybavit do boje. Za počáteční almužnu, kterou máte, se toho moc nakoupit nedá a na prvním levelu postavy také nemohou nést těžká brnění, obrovské meče či technické zázraky své doby. Je tedy čas posbírat nějaké zkušenosti a sehnat peníze.

Co se týče zkušeností, ty sbíráte klasickým rubáním všeho, co se hýbe (a není to kamarád), nebo braním misí, které většinou s menšími obměnami požadují to samé. Zpočátku mi hraní přišlo dosti těžké, pak jsem ale umluvil Kailiptona na vyšším levelu, aby chvíli chodil se mnou a pomáhal mi v boji. Tím, že mne de facto bránil a já měl od dotěrných drápů potvor pokoj, mohl jsem na začátek nasbírat pár zkušeností bez častého umírání. Shlukovat se již od počátku do partiček a skupinek je v Biosfear velmi dobrou taktikou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Profesní růst je klasickým zpracováním statistik, upgrade bodů a levelování, ale také vylepšováním dovedností – ty jsou pro každou rasu jiné (podle jejího primárního určení) a asi nejvíce aktivně ovlivňují vaše schopnosti ve hře. Zde se hra začíná odklánět od své diablovské předlohy a je mírně složitější, což jí přibližuje k tradičním MMORPG typu Horizons.

 Vyrob si sám
Prvním menším zklamáním je fakt, že Biosfear neumožňuje volnou produkci zbraní, brnění a vybavení. Tím se trochu odklání od současného trendu MMORPG, který se zaměřuje na vyvážení craftovací a bojové části hry, aby tak měli možnost užít si i hráči, kteří zrovna netouží po lovení potvor. Nicméně je možné zde předměty vylepšovat a drasticky měnit jejich vlastnosti.

Každá zbraň má svůj level, který můžete pomocí drahých kamenů zvedat. Drahé kameny jsou velmi vzácné a žádané. Naleznete je buď v ostatkách mrtvol, nebo v případě lidí je můžete vyrobit z přírodních surových nerostů – na to je ovšem potřeba zatraceně vysoký level a i tak jsou šance na úspěch poměrně malé. Na druhou stranu pokud se na tuto činnost zaměříte, budete po celou dobu hraní pěkně zavátí penězi a nebudete si muset dělat s ničím starosti. Podobně jako v jiných hrách je kamení několik druhů a liší se nejen barvou, ale i účinkem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kombinací kamenů (především těch vyrobených a opracovaných lidmi) je možné získat opravdu smrtící zbraně. Trvá to ovšem dlouho a je to velmi náročné. Navíc pokud někde chcípnete, je zde hrozba, že o nějaké vydobyté a vyupgradované vlastnosti těchto předmětů přijdete, či spíše ze se sníží.

 Nejlepší přítel člověka
Velmi zajímavou vlastností, která mně mile na Biosfear překvapila je možnost mít svého vlastního miláčka. Toho si trénujete a živíte a on je vám pak v duchu klasických pouček věrným přítelem a spoludobrodruhem v každodenních útrapách. A musím říci, že to je jedna z věcí, která mě na Biosfear bavila nejvíce. Princip je jednoduchý – koupíte si vejce a musíte ho nějakou dobu (při průměrném denním hraní mi to trvalo asi týden) nosit na těle, aby se z něj váš budoucí miláček vylíhl. Poté je dobré nechat mládě nějakou dobu na cvičáku v péči instruktora, ale je možné ho celou dobu vodit s sebou, akorát zpočátku získává zkušenosti dosti pomalu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vlastnosti pomocníka můžete po celou dobu upravovat a pokud jste třeba odstřelovač, dá se vytrénovat jako krvelačná bestie, která vás ochrání v případě boje zblízka. Možností je opravdu nepřeberně, a tak můžete ve hře potkat mnoho různých miláčků, nad jejichž vzhledem se občas dobře pobavíte. Mezi hráči vyšších levelů panuje docela velká soutěživost o to, kdo bude mít lepšího společníka. Musím říci, že tato myšlenka se autorům hry velmi povedla a je moc a moc zábavná.

 Herní svět a PvP
Biosfear, tak jako většina dnešních MMORPG her, podporuje PvP (souboje hráčů navzájem) pouze na požádání. Zpočátku je bláznovství se do něj zapojovat, ale s postupem času a s angažováním se v nějaké guildě to začne být lákavá možnost, jak si hru prodloužit a pobavit se. Vzhledem k potřebným levelům postavy jsem ho nevyzkoušel úplně beze zbytku, ale princip je jednoduchý – buď se hlásíte k nonPvP a nebo ke freePvP. V prvním případě nesmíte na nikoho útočit, ani nikdo na vás, v případě druhém vás může napadnout kdokoliv.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zajímavostí jsou hlavně klanové války, které se odehrávají spíše jako jednorázové, omezené bitvy. Druhou možností bitev jsou války o hrady držené NPCčkami. Ten, kdo hrad dobije, získá mnoho výhod a privilegií. Celá hra se odehrává v několika oddělených lokacích, které jsou propojené portály, mezi nimiž se cestuje. Města jsou většinou bezpečná, zatímco neobydlené oblasti jsou plné příšer a nepřátel. Celý herní svět je dosti velký a navíc jej hráči prochází postupně podle toho, jak se ve hře zdokonalují. Projít ho celý je na delší dobu hraní, takže stále poznáváte jeho nové části.

 Zajeté a odzkoušené
Na celé hře Biosfear je vidět, že je již nějakou dobu zajetá a funkční - ostatně už několik let úspěšně funguje v Koreji, odkud pochází autoři. Ti i Tiscali Games se o ní obstojně starají, průběžně doplňují obsah a vyhlašují speciální events (události, většinou bonusové mise), kterých se mohou hráči účastnit a získávat tak speciální předměty a další takříkajíc dortové třešničky. Příkladem budiž třeba velikonoční Hon na vejce, který přinesl vítězům unikátní ceny, Zvětšit zdroj: tisková zpráva samozřejmě herní.

Podstatnější jsou ale možná změny samotné hry. Jak bývá u MMORPG dnes již dobrým zvykem, každých několik měsíců přibude do hry nějaká novinka formou většího upgradu. První má jméno Biosfear – Chapter 2, které na první pohled přeci jen není tak nápadité. Update hráči nabídne kompletně novou lokalitu s úvodní bitvou o Zimní hrad. Autoři proklamují úplně odlišnou architekturu lokality, tentokrát trochu ve východním stylu. Takže rozhodně je na co se těšit.

Výhodou je také dotaženost technické stránky celého projektu – po několika letech ostrého provozu v Koreji není třeba se obávat přílišného množství bugů a chybek, které by hraní znepříjemňovaly. Většina jich byla vychytána v loňské betaverzi a ten zbytek byl rychle opraven. Autoři plánují takové bonusové balíčky vydávat zhruba třikrát ročně a nabízet tak svým předplatitelům stále něco nového, neotřelého. Prostě něco, co je bude bavit a co hru inovuje. Právě tato dynamičnost je jednou z deviz, které může Biosfear nabídnout, protože podíváme-li se na srovnatelné hry, zjistíme, že tuto problematiku často řeší vydáním datadisku, který hráče stojí další peníze. Vstřícný přístup vývojářů a německého distributora v tomto případě hodnotíme velmi pozitivně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší galerii

 Ach ta grafika
Co se týče grafického zpracování hry, mám k němu několik výtek. Předně tu, že je grafika poměrně zastaralá (odhadem tak 2-3 roky) a zdaleka nevyužívá plného potenciálu dnešních počítačů. Navíc jde tak trochu proti obecnému trendu, který je jasný – více lepší grafiky do všech MMORPG, zářným příkladem budiž projekt Star Wars Galaxies aj. Je jasné, že Biosfear nemá takové ambice a cena jeho vývoje (resp. licence) bude asi nesrovnatelná, ale přece jen…

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na druhou stranu si na své přijdou majitelé slabších počítačů, kterým hra přeje. Vše je kompletně 3D, kamerou lze různě hýbat, přibližovat a oddalovat. Při velkém přiblížení paradoxně grafika vypadá lépe, než při pohledu z větší dálky. Na druhou stranu to ale rozhodně není tak špatné, aby to hráče odradilo. Stejně si myslím, že pro nemalou část hráčů MMORPG je prioritou spíš herní systém a hratelnost jako taková, než nějaké grafické orgie.

Stáhněte si: Klienta Biosfear

Související články: Novinky

Jan Rod
editor: jd



 
 
Jan Rod

Verdikt:

Ačkoliv Biosfear není technicky dokonalé, jeho hlavní těžiště leží v hratelnosti, která je na dosti vysoké úrovni a věřím, že leckterý hráč vymění dokonalé modely za větší zábavu. Hra ani nemá příliš chyb a díky patchům je celá hra zatraktivněna už tím faktem, že se hráči mají stále na co těšit, že je čekají nějaké inovace. Updaty přináší nejen výše zmiňované nové lokality, ale také nové předměty, zbraně či brnění, čímž se zvyšuje pestrost celé hry.

Nejnovější články