Autor: Ladis Publikováno: 17.září 2002 |
![]() ![]() ![]() BSR je především o hratelnosti. Představte si výborně zpracované tratě odpovídající jejím reálným předlohám se spoustou zatáček, únikových zón, ale i dlouhých rovinek, osm silných modelů na startovním roštu. Vše se po signalizaci rozjíždí, díky nízké hmotnosti dosáhnou vozy během chvilky velké rychlosti a začne skutečné "maso", kdy o karamboly, "sejmutí" oponenta či předjížděcí manévry "na brzdu" v zatáčkách není nouze. Nezní to báječně? Jistě, že ano a vězte, že skutečná hra je ještě o něco lepší. Herní módy V BSR si zajezdíme v rámci šampionátu až v deseti různých výkonostních třídách, na ![]() Jednotlivé výkonostní třídy se liší především úrovní modelů vozů, se kterými se v nich závodí a lineárně vzrůstající obtížností. První dvě až tři třídy šampionátu jsou velmi jednoduché. Modely jsou zde málo výkonné, oproti počítačem řízeným spoluhráčům máte výhodu větší rychlosti, takže vše je tak nějak "brnkačka". Postupem do dalších tříd, což předpokládá zajet předešlou třídu do třetího místa (nasbírat dostatek bodů - hraje se o body), se situace zcela mění. Oponenti jsou dravější, výhoda vaší vyšší rychlosti se pomalu, ale jistě obrací v prach a "ukočírovat" přetáčivá monstra s pohonem na zadní nápravu je už přeci jen složitější. Odlišnosti modelů Vzhledem k tomu, že BSR nabízí deset výkonostních tříd, setkáte se ve hře i s celkem deseti typy modelů vozů. Ty se liší svým výkonem, typem náhonu (přední náprava, zadní, jejich poměrné rozložení či "čtyřkolka") a ovladatelností. Model s náhonem na přední nápravu je nedotáčivý, zatímco vůz s klasickým náhonem na "zadek" je spíše přetáčivého charakteru. Kompromisem je poměrné rozdělení náhonu na přední a zadní nápravu. Lahůdkou je pak "čtyřkolka", se kterou se dá v zatáčkách skvěle slideovat. Většina modelů věrně kopíruje své sportovní reálné předlohy a vývojáři hry pro nás připravili i dva modely tahačů. ![]() ![]() ![]() V rámci jednotlivých tříd budete vy i vaši oponenti závodit vždy se stejným typem modelu, což je nejen spravedlivé, ale vzhledem k omezené délce každého závodu na pouhé tři minuty i nutné. Výjimkou je bonusový, jedenáctý šampionát, který se otevře až po dokončení všech předešlých deseti tříd. Je takzvaně "open", neboli otevřený pro modely všech výkonostních tříd. Zde se budete moci "utkat" najednou jak se všemi sporťáky, tak i s tahači, což dává vzniknout skutečně nevídaným situacím. Tratě V jednotlivých výkonostních třídách si zazávodíte vždy na šesti stejných okruzích. Je to málo a bohužel, žádné další okruhy se postupem ve hře neotevřou, což zamrzí. Je však třeba znovu zdůraznit, že BSR je budgetový titul, což absenci dalších tratí částečně omlouvá. Některé z celkem šesti tratí ve hře jsou založeny na reálných okruzích, jiné jsou designované čistě v rámci fantazie autorů. Všechny jsou skvělé, co se designu i ![]() Design tratí je velmi povedený - množství zatáček, klasické červenobílé obrubníky, ideálně široká trať, dlouhé rovinky vhodné k předjížděcím manévrům, příjemné okolní prostředí. V BSR se setkáte se jak s vnitřními, tak i venkovními okruhy. Jeden z nich je klasický ovál, ostatní jsou podobné okruhům známým z Formule 1. Fyzikální engine a chybějící poškození vozů K výborné hratelnosti titulu přispívá jednoznačně fyzikální engine. Modely se chovají zcela reálně, jako ve skutečnosti. Ztrácejí grip při vyšších rychlostech či v zatáčce, smykují při neopatrném přejetí obrubníku, reagují na různorodost povrchu tratí, kolize jsou podány rovněž bezchybně. Auta po nárazu letí v saltech vzduchem, po dopadu se párkrát otočí kolem své podélné osy, je doslova cítit, že jde o lehké, rádiem řízené modely. ![]() ![]() ![]() Je třeba podotknout, že hra neobsahuje demoliční engine - vozy jsou nepoškoditelné. Tuto skutečnost však neberu jako mínus - ve hře tohoto typu by to bylo jen na škodu a ubíralo by to na výborné hratelnosti. Podobně mě ani netrápí nemožnost tuningu či upgradu modelů - pro co nejvyšší míru hratelnosti je nezbytná implementace výkonově identických vozů v dané třídě. Co mi však scházelo, byl editor tratí a designu modelů - vytvořit si vlastní model či trať by bylo velmi zajímavé. Kvalitní umělá inteligence Ve hře se setkáme s celkem 240 oponenty, řízenými velmi kvalitní AI. Vaši soupeři nejsou rozhodně žádná "ořezávátka" a až vás již poněkolikáté odstrčí z trati, budete se muset jen těžko překonávat, aby to neodnesla vaše klávesnice, či gamepad. Soupeři opravdu rádi odstrkují - blokují vás, či v zatáčce do vás chválně najíždí, prostě jako v reálu. I mezi sebou vedou velmi zajímavé "boje", občas dojde i k hromadné kolizi. Rovněž nejsou neomylní - čas od času neodhadnou, podobně jako vy, rychlost při nájezdu do zatáčky a doslova vystřelí z trati, či se zaseknou u kuželů (situovaných v zatáčkách, které musíte ![]() Díky rozmanitosti počasí si budete moci zajezdit jak za slunečného dne, tak i za bouřky a na mokré trati, mimochodem nejlépe graficky podané ze všech závodů, co jsem kdy viděl. Mokrá trať v kombinaci s výkonnější třídou se stává doslova peklem - vůz se stává jen stěží ovladatelným a je potřeba opravdu velké porce tréninku, než budete schopni zajet na předních místech. Grafika, zvuky, ovládání Grafika hry je povedená a především velmi rychlá i na slabších PC. Ačkoliv okolí tratě (lidé, ovládající modely, horizont) je tvořeno pouze 2D texturami a sprajty, samotné okruhy i modely vozů jsou velmi precizně vymodelovány ve 3D. Spolu s kvalitním nasvícením scény vše působí velmi příjemně, prostě pohodově, jak se pro tento typ hry hodí. Hudba na pozadí není nijak vtíravá, spíše příjemná a není důvod ji vypínat. Co se zvuků týče, také nejde o žádný kvalitativní extrém, prostě standard - "pískání" motorů, komentáře, potlesk diváků... ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů BSR nabízí pohledy z několika kamer - jak z nadhledu, tak i z pohledu kokpitu či závodníka. Asi nejpraktičtější je pohled z nadhledu, kdy máte nejvyšší přehled o dění na trati. Ovládání hry je kupodivu snažší přes klávesnici, či gamepad, než přes volant s pedály. Samotní autoři poukazovali na fakt, že hra byla koncipována pro ovládání na klávesnici. Problémový multiplayer Multiplayer BSR je poněkud ošizen o hru přes Internet. Hra podporuje klasický splitscreen i hru až 8 hráčů na LAN via protokol TCP/IP. To sice dává předpokladu možnosti hrát i přes internet, ovšem autoři to nedoporučují - prý z důvodu vysoké citlivosti hry na velikost pingů. Co jsem se ale na diskuzích dočetl, 200 ms ping je použitelný pro hru maximálně dvou hráčů. ![]() Stáhněte si: Demo (23 MB), Trailer (13 MB), Cheaty Související články: Novinky |
Ladis připravil: jd |