zavřít

Big Scale Racing - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Big Scale Racing je výbornou hrou s ještě lepší hratelností, skvělou rychlou grafikou, špičkovým fyzikálním modelem a vynikající umělou inteligencí oponentů. Nebýt problémů s multiplayerem přes internet a absencí více tratí, byla by tato hra zcela dokonalou, takto je "jen" téměř zcela dokonalou a právem ji náleží poměrně vysoké procentuální hodnocení.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 60/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Když se někde mluví o autech na vysílačku, někteří z vás si možná vybaví svá dětská léta nebo zábavu s nimi spojenou. A právě dálkově ovládané modely jsou náplní nové závodní hry Big Scale Racing.

Autor: Ladis
Publikováno: 17.září 2002


Když se řekne "auta na vysílačku", vzpomenu si na svá hodně mladá léta, kdy jsme s klukama celé hodiny blbnuli před místním supermarketem na obrovském parkovišti s dálkově řízenými modely vozů. Ještě ted se směju, vzpomenu-li si, jak lidé před okolo projíždějícími modely doslova uskakovali na stranu a nechápavě se rozhlíželi kolem. Prostě zábavy kopec. Čas však plynul dál a člověk začal postupně dělat přeci jen o něco serióznější věci.

Není to tak dlouho, co světlo světa spatřila výborná hra Re-volt, jež simulovala reálná auta na vysílačku. No simulovala, spíše se jednalo o arkádu, ovšem velmi povedenou. Její hratelnost byla založena především na multiplayeru a dodnes vzpomínám na stovky odkroužených kol s kamarády po síti LAN. Dnešní hra Big Scale Racing, kterou vám představuji, se rovněž týká kouzelného světa dálkově řízených modelů.

 Závody aut na vysílačku
Jak už název napovídá, nová hra od neznámé nizozemské společnosti BumbleBeast simuluje závody modelů reálných vozů v měřítku 1:5. Jedná se o pěkně velké "kousky" o délce kolem 90 cm, hmotnosti i přes 10 kg, obsahu motoru kolem 23 ccm schopného vytočit i přes 20 000 otáček a udělit modelu rychlost přesahující 60 kph. Slušné, že? Již mnohokrát jsme se mohli přesvědčit, že budgetová cena (tedy zhruba o polovinu nebo třetinu nižší než obvykleí) nějakého titulu ještě neznamená jeho nižší kvalitu, co se hratelnosti týče. Nejinak je tomu i u Big Scale Racing (BSR). Pojďme si tuto velmi zajímavou hru nyní rozebrat.



BSR je především o hratelnosti. Představte si výborně zpracované tratě odpovídající jejím reálným předlohám se spoustou zatáček, únikových zón, ale i dlouhých rovinek, osm silných modelů na startovním roštu. Vše se po signalizaci rozjíždí, díky nízké hmotnosti dosáhnou vozy během chvilky velké rychlosti a začne skutečné "maso", kdy o karamboly, "sejmutí" oponenta či předjížděcí manévry "na brzdu" v zatáčkách není nouze. Nezní to báječně? Jistě, že ano a vězte, že skutečná hra je ještě o něco lepší.

 Herní módy
V BSR si zajezdíme v rámci šampionátu až v deseti různých výkonostních třídách, na výběr máme z dvanácti týmu, za které můžeme závodit. Kromě šampionátu mezi další herní módy patří trénink s možností "ghost caru" a samozřejmě klasický quick race.

Jednotlivé výkonostní třídy se liší především úrovní modelů vozů, se kterými se v nich závodí a lineárně vzrůstající obtížností. První dvě až tři třídy šampionátu jsou velmi jednoduché. Modely jsou zde málo výkonné, oproti počítačem řízeným spoluhráčům máte výhodu větší rychlosti, takže vše je tak nějak "brnkačka". Postupem do dalších tříd, což předpokládá zajet předešlou třídu do třetího místa (nasbírat dostatek bodů - hraje se o body), se situace zcela mění. Oponenti jsou dravější, výhoda vaší vyšší rychlosti se pomalu, ale jistě obrací v prach a "ukočírovat" přetáčivá monstra s pohonem na zadní nápravu je už přeci jen složitější.

 Odlišnosti modelů
Vzhledem k tomu, že BSR nabízí deset výkonostních tříd, setkáte se ve hře i s celkem deseti typy modelů vozů. Ty se liší svým výkonem, typem náhonu (přední náprava, zadní, jejich poměrné rozložení či "čtyřkolka") a ovladatelností. Model s náhonem na přední nápravu je nedotáčivý, zatímco vůz s klasickým náhonem na "zadek" je spíše přetáčivého charakteru. Kompromisem je poměrné rozdělení náhonu na přední a zadní nápravu. Lahůdkou je pak "čtyřkolka", se kterou se dá v zatáčkách skvěle slideovat. Většina modelů věrně kopíruje své sportovní reálné předlohy a vývojáři hry pro nás připravili i dva modely tahačů.


V rámci jednotlivých tříd budete vy i vaši oponenti závodit vždy se stejným typem modelu, což je nejen spravedlivé, ale vzhledem k omezené délce každého závodu na pouhé tři minuty i nutné. Výjimkou je bonusový, jedenáctý šampionát, který se otevře až po dokončení všech předešlých deseti tříd. Je takzvaně "open", neboli otevřený pro modely všech výkonostních tříd. Zde se budete moci "utkat" najednou jak se všemi sporťáky, tak i s tahači, což dává vzniknout skutečně nevídaným situacím.

 Tratě
V jednotlivých výkonostních třídách si zazávodíte vždy na šesti stejných okruzích. Je to málo a bohužel, žádné další okruhy se postupem ve hře neotevřou, což zamrzí. Je však třeba znovu zdůraznit, že BSR je budgetový titul, což absenci dalších tratí částečně omlouvá. Některé z celkem šesti tratí ve hře jsou založeny na reálných okruzích, jiné jsou designované čistě v rámci fantazie autorů. Všechny jsou skvělé, co se designu i grafiky týče. Časem se je dokonale naučíte a věřte, že spojení "učit se" není této hře vůbec cizí. V rámci každé další třídy se budete muset znovu a znovu učit ovládat nový model - nejlépe v rámci tréninku, kdy vám pomůže funkce implementovaného ghost caru.

Design tratí je velmi povedený - množství zatáček, klasické červenobílé obrubníky, ideálně široká trať, dlouhé rovinky vhodné k předjížděcím manévrům, příjemné okolní prostředí. V BSR se setkáte se jak s vnitřními, tak i venkovními okruhy. Jeden z nich je klasický ovál, ostatní jsou podobné okruhům známým z Formule 1.

 Fyzikální engine a chybějící poškození vozů
K výborné hratelnosti titulu přispívá jednoznačně fyzikální engine. Modely se chovají zcela reálně, jako ve skutečnosti. Ztrácejí grip při vyšších rychlostech či v zatáčce, smykují při neopatrném přejetí obrubníku, reagují na různorodost povrchu tratí, kolize jsou podány rovněž bezchybně. Auta po nárazu letí v saltech vzduchem, po dopadu se párkrát otočí kolem své podélné osy, je doslova cítit, že jde o lehké, rádiem řízené modely.


Je třeba podotknout, že hra neobsahuje demoliční engine - vozy jsou nepoškoditelné. Tuto skutečnost však neberu jako mínus - ve hře tohoto typu by to bylo jen na škodu a ubíralo by to na výborné hratelnosti. Podobně mě ani netrápí nemožnost tuningu či upgradu modelů - pro co nejvyšší míru hratelnosti je nezbytná implementace výkonově identických vozů v dané třídě. Co mi však scházelo, byl editor tratí a designu modelů - vytvořit si vlastní model či trať by bylo velmi zajímavé.

 Kvalitní umělá inteligence
Ve hře se setkáme s celkem 240 oponenty, řízenými velmi kvalitní AI. Vaši soupeři nejsou rozhodně žádná "ořezávátka" a až vás již poněkolikáté odstrčí z trati, budete se muset jen těžko překonávat, aby to neodnesla vaše klávesnice, či gamepad. Soupeři opravdu rádi odstrkují - blokují vás, či v zatáčce do vás chválně najíždí, prostě jako v reálu. I mezi sebou vedou velmi zajímavé "boje", občas dojde i k hromadné kolizi. Rovněž nejsou neomylní - čas od času neodhadnou, podobně jako vy, rychlost při nájezdu do zatáčky a doslova vystřelí z trati, či se zaseknou u kuželů (situovaných v zatáčkách, které musíte projet). Umělá inteligence oponentů je opravdu na velmi vysoké úrovni a hratelnosti to jen a jen přispívá.

Díky rozmanitosti počasí si budete moci zajezdit jak za slunečného dne, tak i za bouřky a na mokré trati, mimochodem nejlépe graficky podané ze všech závodů, co jsem kdy viděl. Mokrá trať v kombinaci s výkonnější třídou se stává doslova peklem - vůz se stává jen stěží ovladatelným a je potřeba opravdu velké porce tréninku, než budete schopni zajet na předních místech.

 Grafika, zvuky, ovládání
Grafika hry je povedená a především velmi rychlá i na slabších PC. Ačkoliv okolí tratě (lidé, ovládající modely, horizont) je tvořeno pouze 2D texturami a sprajty, samotné okruhy i modely vozů jsou velmi precizně vymodelovány ve 3D. Spolu s kvalitním nasvícením scény vše působí velmi příjemně, prostě pohodově, jak se pro tento typ hry hodí. Hudba na pozadí není nijak vtíravá, spíše příjemná a není důvod ji vypínat. Co se zvuků týče, také nejde o žádný kvalitativní extrém, prostě standard - "pískání" motorů, komentáře, potlesk diváků...


další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

BSR nabízí pohledy z několika kamer - jak z nadhledu, tak i z pohledu kokpitu či závodníka. Asi nejpraktičtější je pohled z nadhledu, kdy máte nejvyšší přehled o dění na trati. Ovládání hry je kupodivu snažší přes klávesnici, či gamepad, než přes volant s pedály. Samotní autoři poukazovali na fakt, že hra byla koncipována pro ovládání na klávesnici.

 Problémový multiplayer
Multiplayer BSR je poněkud ošizen o hru přes Internet. Hra podporuje klasický splitscreen i hru až 8 hráčů na LAN via protokol TCP/IP. To sice dává předpokladu možnosti hrát i přes internet, ovšem autoři to nedoporučují - prý z důvodu vysoké citlivosti hry na velikost pingů. Co jsem se ale na diskuzích dočetl, 200 ms ping je použitelný pro hru maximálně dvou hráčů.

Jako bonus členové vývojářského týmu připravují i možnost stáhnutí nových modelů a jiných přídavků z jejich oficiálního webu, ale v době přípravy této recenze žádné modely ke stáhnutí ještě nebyly.

Stáhněte si: Demo (23 MB), Trailer (13 MB), Cheaty
Související články: Novinky

 
Ladis
připravil: jd




 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.